رنگ های سرد چه رنگ هایی هستند؟ کاربرد رنگ های سرد در دکوراسیون داخلی

استفاده از رنگ های سرد در دکوراسیون داخلی باید به‌صورت متعادل و هماهنگ با فضا باشد تا تعادل دمای رنگی مناسب ایجاد شود. انتخاب مناسب رنگ بر خلق‌وخو و فضا آثار روان‌شناختی مثبتی دارد و با زبان بی‌زبانی درباره سلیقه افراد و سبک زندگی آن‌ها صحبت می‌کند.

کاربرد رنگ های سرد در فضای داخلی حس امنیت و آرامش را در فضا تزریق می‌کند؛ ولی باید توجه داشت که در استفاده از آن‌ها نباید اغراق کرد. استفاده بیش از اندازه از این رنگ‌ها و عدم توجه به کاربرد مکمل رنگ های سرد فضایی خشک پدید می‌آورد. در این مقاله از مجموعه مقالات گروه آرت دیزاین با مدیریت حسام سلیمانی کاربرد رنگ‌های سرد در دکوراسیون داخلی را بررسی می‌کنیم.

آشنایی با چرخه رنگ

آشنایی با چرخه رنگ

قبل از صحبت درباره کاربرد رنگ های سرد در دکوراسیون داخلی بهتر است ابتدا با چرخه رنگ آشنا شویم. چرخه رنگ مربوط به گروه‌بندی رنگ‌ها است که در یک دایره دوازده‌قسمتی قرار می‌گیرند. در این چرخه رنگ‌های بنفش و زرد روبروی هم در دو طرف دایره هستند.

در این دایره با ترسیم یک خط به صورتی که از کنار رنگ‌های زرد و بنفش عبور کند می‌توان دایره را به دو قسمت مساوی تقسیم کرد. رنگ‌هایی که در طرف رنگ بنفش قرار می‌گیرند رنگ‌های سرد هستند. این رنگ‌ها شامل سبز، آبی، فیروزه‌ای سبزچمنی، بنفش و نیلی هستند.

رنگ‌های مقابل این رنگ‌ها نیز رنگ‌های گرم نامیده می‌شوند. رنگ‌های دیگر که حاصل ترکیب رنگ‌های سرد با مشکی، سفید و رنگ‌های خنثی هستند؛ مانند رنگ‌های آبی تیره و روشن در دسته رنگ‌های سرد قرار می‌گیرند. باتوجه‌به جذابیت رنگ‌های سرد، بسیاری از افراد طرف‌دار کاربرد رنگ های سرد در فضای داخلی هستند.

دلیل نام گذاری رنگ های گرم و سرد

احتمالاً برای شما این سؤال پیش‌آمده که چرا برخی رنگ‌ها را سرد و برخی دیگر را گرم می‌نامیم. این نام‌گذاری بیشتر مربوط به احساسی است که رنگ‌ها به افراد منتقل می‌کنند؛ به‌عنوان‌مثال رنگ زرد و حتی قرمز انسان را به یاد نور، آفتاب و آتش می‌اندازد. رنگ‌هایی مانند سبز و آبی یادآور طبیعت، آب، دریا، جنگل و آسمان هستند. این احساسات می‌توانند هنگام استفاده از رنگ های سرد در دکوراسیون داخلی به انسان منتقل شوند.

همچنین رنگ‌ها از راه‌های دیگر نیز می‌توانند بر جسم و ذهن انسان تأثیر بگذارند. به‌عنوان‌مثال کاربرد رنگ ‌های سرد در فضای داخلی روی ضربان قلب تأثیر گذاشته و ضربان قلب کاهش می‌یابد. درنتیجه فرد آرامش جسمی و ذهنی بیشتری را تجربه کرده و اضطراب او کاهش می‌یابد.

رنگ های سرد در دکوراسیون داخلی

رنگ های سرد در دکوراسیون داخلی

استفاده از رنگ های سرد در دکوراسیون داخلی همراه با مکمل‌های آن تعادل خاص و حس آرامش در فضا ایجاد می‌کند. معمولاً با استفاده از رنگ‌های سرد می‌توان قسمت‌هایی از خانه را که مایل باشیم بزرگ‌تر نشان دهیم. رنگ‌های سرد طیف‌های متنوعی دارند و افراد می‌توانند بر اساس سلیقه، روحیه و سبک زندگی خود از آن‌ها استفاده کنند. در ادامه انواع و کاربرد رنگ های سرد در فضای داخلی را بررسی می‌کنیم.

1. رنگ آبی

معروف‌ترین و محبوب‌ترین رنگ از گروه رنگ‌های سرد رنگ آبی است. درحقیقت می‌توان این رنگ زیبا را نماینده رنگ‌های سرد به شمار آورد. رنگ آبی تداعی‌گر آسمان، آبی دریا و آب است و با استفاده از آن می‌توان آرامشی عمیق را در فضای داخلی ایجاد کرد.

2. رنگ سبز

یکی دیگر از رنگ‌ های سرد در دکوراسیون داخلی رنگ سبز است. استفاده از رنگ سبز به‌عنوان یکی دیگر از رنگ‌های سرد در طراحی داخلی مسکونی آرامش و امنیتی وصف‌ناپذیر را القا می‌کند. شاید بتوان گفت سردی رنگ سبز در برابر رنگ آبی کمتر است و با وجود رنگ سبز تعادل خاصی در فضا پدیدار می‌شود. رنگ سبز نماد طبیعت، جنگل، رویش و حیات دوباره است؛ اگر بخواهیم درباره مکمل رنگ‌های سرد صحبت کنیم می‌توان رنگ قرمز را مکمل مناسب سبز در نظر گرفت.

رنگ فیروزه‌ ای

3. رنگ فیروزه‌ ای

یکی از رنگ های سرد در دکوراسیون داخلی رنگ خاص و اصیل فیروزه‌ای است که از ترکیب رنگ‌های زرد، سبز و آبی حاصل می‌شود. این رنگ به‌عنوان رنگی که نماد سلامتی، آرامش و درمان است، شهرت دارد. همانند رنگ آبی، رنگ فیروزه‌ای نیز آرام‌بخش بوده و موجب حس راحتی در فرد می‌شود.

علاوه بر این، رنگ فیروزه‌ای حس طراوت و سرزندگی رنگ سبز را در خود داشته و نمادی از رشد و خلاقیت و زندگی است. رنگ زرد موجود در فیروزه‌ای نیز به‌صورت حس جوانی و انرژی خود را نشان می‌دهد. به همین دلیل رنگ فیروزه‌ای ملغمه‌ای زیبا از انرژی و آرامش است.

4. رنگ های سرد در دکوراسیون داخلی؛ رنگ بنفش

یکی از رنگ‌های سرد که می‌توان آن را رنگی ثانویه نامید رنگ بنفش است این رنگ از ترکیب دورنگ قرمز و آبی پدید می‌آید. به همین دلیل میزان هر کدام از رنگ‌های قرمز یا آبی می‌تواند مشخص‌کننده سرد یا گرم بودن رنگ بنفش باشد. بنفش نماد تجمل و اشرافیت شناخته می‌شد؛ زیرا این رنگ در طبیعت کمیاب است و درگذشته تنها خانواده‌های اشراف از آن استفاده می‌کردند.

5. رنگ نیلی

یک نمونه دیگر از کاربرد رنگ های سرد در فضای داخلی استفاده از رنگ نیلی است. این رنگ نیز یک رنگ ترکیبی است که از ترکیب دو رنگ آبی و بنفش حاصل می‌شود. استفاده از این گروه رنگ های سرد در دکوراسیون داخلی حالتی خاص به فضا می‌بخشد؛ زیرا ترکیبی از آرامش و انرژی را در خود دارند. رنگ نیلی، آرامش رنگ آبی و انرژی رنگ بنفش را در خود دارد و موجب بیداری احساسات در فرد می‌شود.

نکته مهمی که هنگام استفاده از رنگ‌های سرد و گرم نباید فراموش کنید هارمونی رنگ در طراحی دکوراسیون است. همچنین برای حذف یکنواختی فضا باید از رنگ‌های مکمل رنگ سرد هم استفاده شود.

cold colors in interior decoration; Complementary colors of cool colors

رنگ های سرد در دکوراسیون داخلی؛ رنگ های مکمل رنگ های سرد

هنگام کاربرد رنگ های سرد در دکوراسیون داخلی باید مکمل‌های مناسب آن‌ها را نیز در نظر گرفت. کاربرد رنگ های سرد در فضای داخلی بدون استفاده از مکمل‌های آن‌ها می‌تواند فضایی کسل‌کننده و یکنواخت ایجاد کند. در هر فضا همان قدر که به آرامش نیاز داریم باید بتوان رگه‌هایی از شور، انرژی و امید را نیز پیدا کرد که میزان کاربرد هرکدام به نوع کاربری فضای داخلی بستگی دارد. این ترکیب رنگی می‌تواند رنگ‌های سرد با رنگ‌های گرم یا حتی با رنگ‌های خنثی باشد. در ادامه مکمل رنگ های سرد را بررسی می‌کنیم.

1. سبز و قرمز

قرارگیری دو رنگ سبز و قرمز در کنار یکدیگر آرامش و هیجان را در کنار هم پدید می‌آورد. طبیعت سرد و آرام‌بخش رنگ سبز از رنگ های سرد در دکوراسیون داخلی، و حس انرژی و هیجان قرمز هارمونی زیبایی در فضا خلق می‌کند. کاربرد رنگ های سرد در فضای داخلی باید متناسب و در تعادل با رنگ مکمل آن باشد. رنگ سبز در دکوراسیون داخلی فضایی صمیمی همراه با یک آرامش دلنشین را رقم می‌زند و در طراحی داخلی مسکونی، تجاری، هتل و… بسیار کاربرد دارد.

2. آبی و کرم

به‌عنوان دیگر مکمل رنگ های سرد می‌توان کرم را برای رنگ آبی نام برد. رنگ کرم از رنگ‌های جذاب و زیبایی است که در انواع دکوراسیون داخلی استفاده می‌شود؛ ولی استفاده از آن به‌صورت تک‌رنگ مطلوب نیست. ترکیب رنگ آبی و کرم انتخابی مناسب برای ترکیب رنگ ‌های سرد در دکوراسیون داخلی با یک رنگ خنثی است.

رنگ های سرد در دکوراسیون داخلی؛ خاکستری، سبز و مشکی

3. رنگ های سرد در دکوراسیون داخلی؛ خاکستری، سبز و مشکی

قرارگیری سه رنگ خاکستری (رنگ خنثی) با رنگ سبز (رنگ سرد) و مشکی جذابیت خاصی در فضا ایجاد می‌کند. دو رنگ خاکستری و مشکی به زیبایی در کنار هم می‌نشینند و افزودن رنگ سبز نیز حس طراوت و شادابی در فضا ایجاد می‌کند. چنین فضایی امنیت، تشخص و آرامش همراه با طراوت خاصی دارد.

4. آبی و نارنجی

می‌توان همراه با آبی به‌عنوان یکی از رنگ های سرد در دکوراسیون داخلی از رنگ انرژی‌بخش نارنجی استفاده کرد. در چرخه رنگ نیز این دو رنگ مکمل یکدیگر هستند؛ به‌عنوان‌مثال استفاده از یک فرش آبی یا فرش سبز متمایل به آبی همراه با مبلمان با عناصر نارنجی سوخته فضای آرام‌بخش سرشار از انرژی و زیبایی خلق می‌کند. جذابیت رنگ نارنجی در دکوراسیون داخلی تا حدی است که می‌توان به تنهایی یا در کنار یک رنگ سرد آن را در طراحی فضای داخلی به‌کار برد.

5. زرد و بنفش

به‌عنوان دیگر مکمل رنگ های سرد می‌توان دو رنگ زرد و بنفش را نام برد. رنگ بنفش نوعی آرامش و خنکی خاص داشته و در ترکیب با زرد کم‌رنگ ظرافت زیبایی به همراه دارد. ترکیب این دو رنگ در فضای نشیمن، اتاق‌خواب و حمام فضای دلپذیری ایجاد می‌کند.

صورتی و سبز

6. صورتی و سبز

رنگ صورتی را نمی‌توان یک رنگ کاملاً گرم نامید؛ ولی این رنگ فضایی کاملاً دوستانه و صمیمی در فضا ایجاد می‌کند. ترکیب دو رنگ سبز از رنگ های سرد در دکوراسیون داخلی و رنگ صورتی ملایم انتخاب خوبی است که حالت یکنواختی و کسل‌کنندگی رنگ صورتی را در بلندمدت از بین می‌برد و همچنین انرژی مثبت رنگ سبز در فضا جریان می‌یابد. به همین دلیل لازم است هنگام کاربرد رنگ های سرد در فضای داخلی به مکمل‌های آن‌ها نیز توجه کنیم تا همواره فضا سرشار از آرامش همراه با شوق زندگی باشد.

علاوه بر توجه به مکمل‌های رنگی نکته دیگر درباره کاربرد رنگ‌ های سرد در دکوراسیون داخلی توجه به نورپردازی است. استفاده از مناسب‌ترین انواع نورپردازی در دکوراسیون داخلی بر اساس نوع فضا و کاربری آن اهمیت زیادی دارد. یک نورپردازی استاندارد و اصولی همراه با رنگ‌های مکمل رنگ‌ های سرد فضا را بسیار زیبا و راحت می‌کند.

جمع‌بندی

استفاده مناسب و اصولی از رنگ در دکوراسیون داخلی اهمیت زیادی دارد. رنگ اولین چیزی است که در بدو ورود به یک فضا چشم بیننده را به خود جلب می‌کند. استفاده از رنگ های سرد در دکوراسیون داخلی همیشه زیبایی و ظرافت خاصی داشته و آرامش را در فضا تزریق می‌کند.

رنگ‌های آبی، سبز، بنفش، فیروزه‌ای و نیلی از رنگ‌های سرد هستند که کاربرد زیادی در دکوراسیون داخلی دارند. برای استفاده از این رنگ‌ها باید مکمل رنگ های سرد را شناخت تا بتوان آن‌ها را متناسب با یکدیگر به‌کار برد. به‌عنوان‌مثال هنگام کاربرد هرکدام از رنگ های سرد در فضای داخلی مانند رنگ آبی می‌توان از رنگ‌های نارنجی یا کرم استفاده کرد. همچنین رنگ سبز با رنگ قرمز یا صورتی مکمل‌های جذابی است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ضد اسپم *Captcha Plus loading...

Close Menu