تاثیر رنگ نارنجی در دکوراسیون داخلی + ایده‌های جداب 2024

رنگ‌ها نقش بسزایی در دکوراسیون داخلی دارند و به آن هویت می‌بخشند. هر کدام از رنگ‌ها حال و هوای ویژه‌ای را به وجود می‌آورند و دکوراسیون را به سمت خاصی سوق می‌دهند. رنگ نارنجی در دکوراسیون داخلی از رنگ‌های پرانرژی است که از ترکیب قرمز و زرد به دست می‌آید. این رنگ در دسته رنگ‌های ثانویه و گرم قرار می‌گیرد که به فضا هیجان می‌بخشد. کاربرد رنگ نارنجی در طراحی داخلی محدود است؛ چرا که این رنگ به‌صورت ذاتی هیجان بالایی دارد و استفاده گسترده از آن موجب دلهره و تشویش می‌شود. از این رو می‌توان رنگ نارنجی را به‌صورت لکه‌های رنگی در کنار رنگ‌های خنثی برای آشپزخانه، اتاق نشیمن، اتاق کار، اتاق کودک و …به کار برد.

این رنگ باعث برانگیخته‌شدن اشتها می‌شود؛ بنابراین یکی از ایده های جذاب دکوراسیون نارنجی، چیدمان و دکوراسیون رستوران‌ها با المان‌هایی از رنگ نارنجی و ترکیب آن با رنگ‌های گرم و سرد است. این رنگ تحریک‌کننده روابط اجتماعی است و به‌سلامت روان کمک می‌کند. در ادامه از مقالات آرت دیزاین با مدیریت حسام سلیمانی به کاربرد این رنگ در طراحی داخلی می‌پردازیم.

روانشناسی رنگ نارنجی

روانشناسی رنگ نارنجی

رنگ نارنجی‌، رنگی ثانویه است که از ترکیب رنگ‌های قرمز و زرد ایجاد می‌شود و ویژگی‌های این دور رنگ را با خود به همراه دارد. این رنگ نماد گرما، هیجان، شادی،  جرئت، قدرت، انرژی، شوروشوق و پاییز است. رنگ نارنجی در دکوراسیون داخلی گرم‌ترین خانواده رنگی چرخه رنگ را تشکیل می‌دهد. این رنگ شور و هیجان را به بیننده القا می‌کند و ضربان قلب را بالا می‌برد، پس می‌توان برای ایجاد احساس شادی و شعف در دکوراسیون داخلی از نارنجی استفاده کرد.

از دیگر ویژگی‌های رنگ نارنجی افزایش اشتها است. این رنگ با نور گرمی که روی صورت افراد منعکس می‌کند آن‌ها را شاداب‌تر نشان می‌دهد. نارنجی‌رنگی زنده و تند است؛ بنابراین استفاده بدون ملاحظه و افراطی آن در دکوراسیون داخلی ممکن است نتیجه‌ای معکوس به همراه داشته باشد و باعث بی‌قراری و اضطراب شود. کاربرد رنگ نارنجی در طراحی داخلی به‌صورت تدریجی و محتاطانه است تا از آشوب در فضا داخلی جلوگیری شود.

ویژگی‌ های رنگ نارنجی در دکوراسیون داخلی

رنگ نارنجی مناسب همه افراد نیست؛ ازاین‌رو می‌بایست در انتخاب آن برای دکوراسیون دقت و به‌صورت جزئی استفاده کرد. هر رنگی دارای یک سری ویژگی‌های منفی است؛ اگر در کنار ترکیب‌های رنگی نادرست استفاده شود این ویژگی‌ها بیشتر نمایان می‌شوند و زیبایی فضا را از بین می‌برند. مهم‌ترین مزیت‌های استفاده از نارنجی در طراحی حتی اگر خیلی کم و کوچک باشد شامل موارد زیر می‌شود:

  • برقراری تعادل عاطفی
  • افزایش قدرت ریسک‌کردن، الهام‌پذیری، احساس استقلال و اقدام
  • تقویت فوری خلق‌وخو
  • ایجاد طراوت و سرزندگی در محیط
  • ارتقای روحیه و نشاط‌آور
رنگ نارنجی در دکوراسیون داخلی

رنگ نارنجی در دکوراسیون داخلی

رنگ نارنجی در دکوراسیون داخلی موجب هیجان بخشیدن به فضا و شادی محیط می‌شود؛ اما همین ویژگی ذاتی ممکن است اضطراب و تشویش را القا کند و آرامش محیط را از بین ببرد. برای استفاده از این رنگ در دکوراسیون داخلی به‌خصوص در فضاهایی که برای استراحت و آرامش در نظر گرفته شده‌اند؛ مثل اتاق‌خواب و یا اتاق کودک نیاز به احتیاط بیشتری است. زیاده‌روی در کاربرد رنگ نارنجی ممکن است فضا را کوچک و ترسناک نشان دهد.

بهترین حالت برای استفاده از این رنگ در دکوراسیون داخلی، اجرای آن به‌صورت لکه‌ای و فقط در بخش‌هایی از خانه است. به این صورت که فضای کلی خانه را با رنگ‌های خنثی یا سرد دیزاین کرد و رنگ نارنجی را به‌صورت لکه‌های رنگ در اکسسوری‌ها، کنجی از فضا یا تعداد محدودی از مبلمان به کاربرد. هارمونی رنگ در طراحی دکوراسیون می‌بایست رعایت گردد تا فضایی زیبا و آرامش‌بخش ایجاد شود.

رنگ نارنجی در دکوراسیون داخلی؛ کاربرد رنگ نارنجی

رنگ نارنجی سَنبل گرمی متعادل، شادی، هوش، خلاقیت و موفقیت بوده و نمایانگر حرارت، اراده و نیروی جسمی است. این رنگ در دکوراسیون داخلی سبک‌های قدیمی مانند سبک کلاسیک و نئوکلاسیک جایی نداشته و بیشتر در سبک‌های جدید که به دنبال ایجاد فضایی خلاقانه و زنده هستند، کاربرد دارد.

نارنجی به‌عنوان رنگی شاد و زنده شناخته می‌شود که برای تنوع بخشیدن در سبک‌هایی چون بوهمی، سنتی ایرانی، صنعتی، ساحلی و… استفاده می‌شود. دیگر کاربرد رنگ نارنجی در طراحی داخلی، چیدمان و دکوراسیون فصلی است. این رنگ نماد فصل پاییز است و برای دکوراسیون‌های فصلی و مناسبتی مانند دکورهای پاییزی، شب یلدا و هالووین مناسب‌ترین گزینه است. در مناطق سردسیر و کوهستانی می‌توان رنگ نارنجی را برای ایجاد یک محیط دنج و گرم و روحیه‌بخش در فضاهایی مانند کلبه و ویلاها به کاربرد.

رنگ نارنجی در دکوراسیون داخلی احساس اجتماعی بودن را تحریک می‌کند، به‌سلامتی روان و دستگاه عضلات بدن کمک می‌کند و یکی از پرانرژی‌ترین رنگ‌های چرخه رنگ است. نکته مهم این است که برای دیزاین اتاق‌خواب انتخاب مناسبی نیست. اتاق‌خواب از جمله فضاهایی بوده که مختص استراحت و آرامش است و رنگ نارنجی ممکن است باعث افت کیفیت خواب شود. البته می‌توان از دکوریجات نارنجی به‌صورت محدود برای گرم‌کردن فضا کمک گرفت. بهتر است این دکوریجات از طیف‌های تیره‌تر نارنجی مانند آجری و یا روشن‌تر آن مثل پاستلی و رنگ سال 2024 در دکوراسیون داخلی یعنی هلویی انتخاب شوند تا انرژی کمتری داشته باشند.

کاربرد رنگ نارنجی در دکوراسیون داخلی نیاز به شجاعت و هیجان دارد؛ چرا که این رنگ، رنگی خاص، پرحرارت و زنده است. رنگ نارنجی را به‌هیچ‌وجه نباید به‌عنوان رنگ غالب در دکوراسیون در نظر گرفت و 30 درصد فضا اکتفا می‌کند. پیشنهاد می‌کنیم این رنگ را به تدریج وارد چیدمان خود کنید و از اکسسوری‌های ظریف مانند کوسن، گلدان شروع کنید.

ایده‌ های جذاب دکوراسیون نارنجی

ایده‌ های جذاب دکوراسیون نارنجی

رنگ نارنجی در دکوراسیون داخلی کاربردهای متنوع و گسترده‌ای دارد که باید با دانش صحیح در محل مناسب و به‌اندازه کافی استفاده شود. تناژهای رنگی نرم و روشن‌تر این رنگ پر جنب‌وجوش باعث القا حس عاشقانه می‌شود. این رنگ را می‌توان باتوجه‌به سلیقه شخصی و سبک طراحی خود در مکان‌های متفاوت به کاربرد. از جمله ایده‌های جذاب برای دکوراسیون با رنگ نارنجی به موارد زیر می‌توان اشاره کرد.

  • اگرچه رنگ نارنجی به‌عنوان تم مرکزی قابل‌استفاده نیست؛ اما می‌توانید در قالب رنگ تأکیدی برای یک یا دو قسمت اتاق در نظر بگیرید.
  • دیزاین و دکوراسیون اتاق کودک با تناژهای رنگی روشن و ملایم نارنجی برای انتقال انرژی زیاد
  • استفاده از صندلی‌های چرم نارنجی برای مبلمان اداری و تجاری و افزایش روحیه اجتماعی و گرمای محیط
  • استفاده از رنگ نارنجی در دکوراسیون رستوران‌ها برای تحریک اشتها
  • استفاده از رنگ نارنجی برای کابینت آشپزخانه، رنگ صفحه جزیره و یا رنگ بین کابینتی، البته می‌توان صندلی‌های صبحانه خوری را نیز به رنگ نارنجی تهیه کرد.
  • استفاده از نارنجی برای سرویس بهداشتی و حمام و به ارمغان آوردن گرمای خاص برای این محیط‌ها
  • یکی از طرح‌های جالب و خاص رنگ نارنجی در دکوراسیون داخلی استفاده از مبلمان و کاناپه نارنجی در اتاقی با دیوارهای سیاه متالیک در اتاق نشیمن است.

جمع‌بندی

رنگ نارنجی یکی از رنگ‌های ثانویه است که از ترکیب رنگ‌های زرد و قرمز به دست می‌آید. همین امر باعث شده تا نارنجی ویژگی‌های رنگ‌های تشکیل‌دهنده خود را به همراه داشته باشد و در دسته رنگ‌های گرم قرار بگیرد. این رنگ به‌عنوان گرم‌ترین رنگ چرخه رنگ، یکی از رنگ‌های زنده، شاد،  گرم و پرانرژی در دکوراسیون داخلی محسوب می‌شود. استفاده از رنگ نارنجی در دکوراسیون داخلی موجب بالارفتن سطح هیجان و انرژی محیط می‌شود. از دیگر ویژگی‌های این رنگ در چیدمان می‌توان به القای حس اجتماعی بودن، تقویت روحیه و افزایش شجاعت اشاره کرد.

کاربرد رنگ نارنجی در طراحی داخلی برای سبک‌های نو و مدرن بسیار معمول است و در سبک‌های کلاسیک کمتر به چشم می‌خورد. استفاده از این رنگ می‌بایست باملاحظه و برای قسمت‌های محدود باشد تا از ایجاد حس دلهره و اضطراب جلوگیری شود. یکی از ایده‌های جذاب دکوراسیون نارنجی داشتن چیدمان برای فصل پاییز و مناسبت‌هایی چون یلدا است. از تناژهای روشن و کم‌رنگ نارنجی می‌توان برای فضاهای مختلف اداری، تجاری و قسمت‌های مختلف خانه استفاده کرد.

به‌کاربردن رنگ نارنجی در دکوراسیون داخلی نیاز به تجربه و دانش دارد؛ پس بهتر از یک مجموعه معتبر کمک گرفت. آرت دیزاین یکی از شناخته‌شده‌ترین گروه‌های معماری در زمینه طراحی و دکوراسیون فضاهای مسکونی، اداری و تجاری است. جهت دریافت مشاوره و ارتباط با متخصصان از طریق تماس با ما اقدام نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ضد اسپم *Captcha Plus loading...

Close Menu