اهمیت هارمونی رنگ در طراحی دکوراسیون داخلی چیست؟

هارمونی رنگ در طراحی دکوراسیون یکی از اصول مهم طراحی داخلی است و در ایجاد یک طراحی منسجم نقش زیادی دارد. یکی از مهم‌ترین دلایل ایجاد هارمونی در دکوراسیون داخلی احساسی است که از این طریق به محیط القا می‌شود و محیط‌های مختلف با هارمونی‌های متفاوت احساسات مختلفی در محیط ایجاد می‌کنند.

تاثیر هارمونی و ترکیب رنگ ها در طراحی داخلی را در توازن و هماهنگی بین طرح‌ها و رنگ‌ها می‌توان دید. اهمیت ست کردن رنگ ها در دکوراسیون داخلی به‌اندازه‌ای است که می‌تواند یک فضای سرد و کسل‌کننده را به محیطی سرشار از زندگی تبدیل کند. در این مقاله از گروه طراحی داخلی آرت دیزاین به مدیریت حسام سلیمانی هارمونی رنگ در طراحی دکوراسیون داخلی را بررسی می‌کنیم.  

هارمونی و رنگ ها

قبل از پرداختن به هارمونی رنگ در طراحی دکوراسیون باید ببینیم منظور از هارمونی چیست. واژه هارمونی ریشه یونانی دارد و به معنای تناسب است. در تمام رشته‌های هنری و به‌ویژه طراحی داخلی و معماری واژه هارمونی و قوانین هارمونیک کاربرد زیادی دارند. منظور از هارمونی، همسان و هم‌شکل بودن اجزای داخلی نیست؛ بلکه ایجاد یک ارتباط منطقی و بصری چشم‌نواز بین آن‌ها است.

از طریق تکرار در عناصر طراحی مانند الگو، رنگ، بافت، مقیاس و انواع نورپردازی در دکوراسیون داخلی می‌توان این تناسب را برقرار کرد. در بحث از تاثیر هارمونی و ترکیب رنگ ها در دکوراسیون داخلی تنها دیوارهای فضا موردبحث نیستند. ایجاد هارمونی رنگ‌ها شامل تناسب و نظم بین تمام عناصر فضای داخلی یعنی مبلمان، فرش، پرده، تابلوها، کوسن‌ها و… است. با رعایت هارمونی، تعادل و انسجام بصری در فضا ایجاد می‌شود.

تاثیر هارمونی رنگ در طراحی دکوراسیون و تکنیک ها

تاثیر هارمونی رنگ در طراحی دکوراسیون و تکنیک ها

برای ایجاد هماهنگی در فضای داخلی بهترین روش توجه به هارمونی رنگ در طراحی دکوراسیون و پیروی از قانون ترکیب رنگ‌ها است. هارمونی رنگ‌های اصلی و ترکیب رنگ‌های ایجاد شده از این طریق، هماهنگی در محیط ایجاد می‌کند. برای انتخاب رنگ‌های دکوراسیون داخلی ابتدا باید رنگ پایه را انتخاب کرد. رنگ پایه همان رنگی است که کلیت فضای داخلی به آن رنگ درمی‌آید. با استفاده از تکنیک‌های زیر می‌توان تاثیر هارمونی و ترکیب رنگ‌ها را در دکوراسیون داخلی مشاهده کرد.

  • استفاده از یک رنگ: استفاده از یک رنگ پایه به‌صورت تیره و روشن
  • ست‌کردن رنگ‌های مشابه: استفاده از تناژ رنگ‌های مشابه مانند نارنجی و زرد، سبز ملایم و زیتونی،
  • ایجاد کنتراست: استفاده از رنگ‌های متضاد مانند خاکستری و بنفش، نارنجی و آبی یا قهوه‌ای و زیتونی
  • هارمونی رنگ‌های سردوگرم: استفاده از رنگ‌های سردوگرم تعادلی زیبا در فضا خلق می‌کند. رنگ‌های گرم مانند قرمز، نارنجی و زرد انرژی و هیجان در فضا ایجاد می‌کند. از طرفی رنگ‌های سرد مانند آبی، بنفش و سبز حس سکون و آرامش را وارد محیط می‌کنند.

برای ایجاد تعادل و هارمونی رنگ در طراحی دکوراسیون بهتر است از رنگ‌های مکمل، سه‌گانه یا مشابه استفاده کرد. همچنین اهمیت ست کردن رنگ ها در دکوراسیون داخلی در بزرگ یا کوچک نشان‌دادن فضا به‌خوبی خود را نشان می‌دهد. برای بزرگ نشان‌دادن فضا بهتر است از رنگ‌های روشن و ملایم استفاده شود. برای گرم‌تر و صمیمی‌تر کردن فضاهای بزرگ باید از رنگ‌ تیره‌ در دکوراسیون داخلی قسمت‌های کوچک فضا استفاده شود.

انواع هارمونی رنگ در طراحی دکوراسیون

انواع هارمونی رنگ در طراحی دکوراسیون

باتوجه‌به تاثیر هارمونی و ترکیب رنگ ها در طراحی داخلی و توجه به جایگاه رنگ‌ها در چرخه رنگ (Color Wheel)، ست‌های رنگی متنوعی می‌توان ایجاد کرد. انواع ست‌ها و هارمونی رنگ در طراحی دکوراسیون عبارت‌اند از:

1.  ست رنگی دیادیک

ست دیادیک از دو رنگ تشکیل شده و ترکیب آن به صورتی است که در چرخه رنگی دو رنگ با یک یا دو فاصله نسبت به یکدیگر انتخاب می‌شوند. به‌عنوان نمونه ترکیب دیادیک رنگ قرمز، بنفش یا نارنجی است؛ زیرا در چرخه رنگ این رنگ‌ها نسبت به رنگ قرمز یک فاصله دارند. البته حالت دیگری نیز برای هارمونی رنگ در طراحی دکوراسیون از نوع دیادیک وجود دارد و آن ترکیب یک رنگ با دو رنگ قبل یا بعد از خود در چرخه رنگی است. مانند سبز با نارنجی زرد.

2. هارمونی رنگ در طراحی دکوراسیون؛ ست رنگی مکمل

در ست رنگی مکمل و باتوجه‌به تاثیر هارمونی و ترکیب رنگ ها در طراحی داخلی تجاری، اداری و مسکونی، رنگ‌های روبروی هم در چرخه رنگی مکمل یکدیگر هستند؛ به‌عنوان‌مثال رنگ‌های زرد و بنفش، قرمز و سبز، آبی و نارنجی مکمل هم هستند. همین‌طور رنگ‌های درجه سه که در چرخه رنگی روبروی هم هستند می‌توانند یک ست رنگی مکمل مناسب تشکیل دهند. این ست رنگی که تنها از دو رنگ کروماتیک تشکیل شده برای فضاهای کوچک و متوسط بسیار مناسب است.

ست رنگی مونوکروماتیک

3. ست رنگی مونوکروماتیک

ست رنگی دیگر، ست مونوکروماتیک نام دارد و از یک رنگ به‌عنوان رنگ اصلی در فضا استفاده می‌شود. سایر رنگ‌ها باید از دسته رنگ‌های خنثی یا آکروماتیک (سفید، سیاه و خاکستری) باشند. تک‌رنگ کروماتیک موردنظر را می‌توان در درجات مختلف تیرگی، روشنی و اشباع انتخاب کرد. این نوع هارمونی رنگ در طراحی دکوراسیون مناسب محیط‌هایی است که حس آرامش و سکون مهم‌ترین اولویت آن است.

4. ست رنگی تریادیک

همان‌طور که از نام آن مشخص است این ست رنگی از سه‌رنگ تشکیل شده است که بافاصله سه‌تایی در چرخه رنگ قرار دارند و از اتصال آن‌ها به یکدیگر یک مثلث متساوی‌الاضلاع تشکیل می‌شود. به‌عنوان‌مثال ترکیب تریادیک زرد سبز، رنگ‌هایی است که هرکدام از آن‌ها با رنگ زرد سبز سه خانه فاصله دارند.

در این مورد رنگ‌های نارنجی، قرمز و آبی بنفش سه‌رنگ تریادیک برای زرد سبز هستند. تاثیر هارمونی و ترکیب رنگ ها در طراحی داخلی برای ست تریادیک مناسب فضاهای تفریحی بزرگ است. این فضاها از نظر عملکردی به برانگیختگی هیجانی و حرکتی نیاز دارند.

5. تاثیر هارمونی و ترکیب رنگ ها در طراحی داخلی؛ ست رنگی تترادیک

نوع دیگری از هارمونی رنگ در طراحی دکوراسیون را در ست رنگی تترادیک می‌توان دید. این ست رنگی از 4 رنگ چرخه رنگ تشکیل شده است و رنگ‌های مکمل با رنگ‌های کناری خود ترکیب می‌شوند. با اتصال این رنگ‌ها در چرخه رنگ یک مستطیل به دست می‌آید؛ به‌عنوان‌مثال رنگ‌های زرد و بنفش، قرمز و سبز مکمل یکدیگر هستند.

در ست رنگی تترادیک این رنگ‌ها با رنگ‌های کناری خود ترکیب می‌شوند. استفاده از ست رنگی تترادیک در فضاهای مهیج و بزرگ مانند نمایشگاه‌ها، فرودگاه و هتل‌ها بسیار مناسب است.

ایجاد هارمونی رنگ در چیدمان منزل

ایجاد هارمونی رنگ در چیدمان منزل

اهمیت ست کردن رنگ ‌ها در دکوراسیون داخلی به‌اندازه‌ای است که یک فضای بی‌روح را می‌توان به محیطی سرزنده و پویا تغییر داد. در ادامه چند نمونه هارمونی رنگ در طراحی دکوراسیون را معرفی می‌کنیم.

1. رنگ کرم

رنگ کرم در دسته رنگ‌های خنثی قرار دارد و می‌تواند با رنگ‌های مختلف و به‌ویژه رنگ‌های گرم هارمونی جذاب و دلنشینی ایجاد کند. بهترین رنگ‌های مکمل برای رنگ کرم آبی فیروزه‌ای، سرمه‌ای، زرشکی، صورتی، قهوه‌ای، مشکی، یشمی و بنفش هستند. تاثیر هارمونی و ترکیب رنگ ها در طراحی داخلی مسکونی و ایجاد فضایی شاد را در ترکیب رنگ کرم با رنگ‌های گرم می‌توان دید.

2. رنگ آبی

رنگ آبی از آن دسته رنگ‌هایی است که برای ایجاد هارمونی رنگ در طراحی دکوراسیون کاربرد زیادی دارد. به‌عنوان نمونه انتخاب تم آبی کلاسیک در کنار ارغوانی، سبز لجنی، رنگ کرمی و گندمی فضایی باشکوه و فاخر خلق می‌کند. همچنین استفاده از رنگ‌های گرم مانند نارنجی، زرد و قرمز یا رنگ‌های سرد مانند سبز و سفید مکمل رنگی زیبایی برای آبی هستند. این ترکیب‌های رنگی در چیدمان آشپزخانه، مبلمان، دکوراسیون اتاق‌خواب و رنگ سقف و دیوار کاربرد زیادی دارند.

رنگ صورتی در دکوراسیون داخلی

3. رنگ صورتی

یکی دیگر از رنگ‌هایی که اهمیت ست کردن رنگ ها در دکوراسیون داخلی را به‌خوبی نشان می‌دهد رنگ صورتی است. با استفاده از بهترین مکمل رنگی برای صورتی می‌توان فضایی پرشور و روشن خلق کرد. رنگ‌های سفید، نارنجی، بنفش لاوند، زر گلد، آبی تیره، سبز، زرد و خاکستری مکمل‌های مناسبی برای رنگ صورتی هستند. با استفاده از این مکمل‌ها، هارمونی رنگ در طراحی دکوراسیون به زیباترین صورت خود را نشان می‌دهد.

جمع‌بندی

هارمونی رنگ در طراحی دکوراسیون اهمیت زیادی دارد و می‌تواند یک فضای کسل‌کننده را به محیطی سرزنده تبدیل کند. باتوجه‌به تاثیر هارمونی و ترکیب رنگ ها در طراحی داخلی، چهار روش برای ایجاد این تناسب وجود دارد که عبارت‌اند از: تک‌رنگ، روش کنتراست یا تضاد، ست‌کردن رنگ‌های مشابه و هارمونی رنگ‌های سرد و گرم.

اهمیت ست کردن رنگ ‌ها در دکوراسیون داخلی را زمانی می‌توان به‌وضوح دید که از طریق ایجاد تناسب و هارمونی رنگ‌ها یک فضای کوچک و دلگیر به فضایی دلباز تبدیل  یا فضایی بزرگ و بی‌روح را می‌توان به مکانی برای آرامش و استراحت تبدیل کرد. گروه طراحی داخلی آرت دیزاین به مدیریت حسام سلیمانی یکی از بهترین تیم‌های مشاوره، طراحی و اجرای دکوراسیون داخلی است. این تیم متشکل از برترین طراحان و ایده‌پردازان است که تلاش می‌کنند بهترین طرح‌های دکوراسیون داخلی را مطابق با اصول طراحی، روان‌شناختی و طبق نظر کارفرما اجرا کنند. برای مشاوره در زمینه طراحی داخلی و کسب اطلاعات بیشتر به صفحه تماس با ما مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ضد اسپم *Captcha Plus loading...

Close Menu