انواع نورپردازی در دکوراسیون داخلی + بهترین نورپردازی در ساختمان

نورپردازی یکی از ارکان اصلی طراحی داخلی به شمار می‌رود و نقش بسزایی در القای حس و حال مطلوب به فضا دارد. در طراحی انواع نورپردازی در دکوراسیون داخلی، عواملی همچون شدت نور، دمای رنگی، جهت‌گیری و توزیع نور باید مدنظر قرار گیرد. انواع نورپردازی ساختمان شامل نور طبیعی، نور مصنوعی و… است که هرکدام کاربردهای خاص خود را در فضاهای مختلف دارند. در ادامه این مقاله از گروه تخصصی طراحی دکوراسیون داخلی آرت دیزاین به بررسی انواع نورپردازی در دکوراسیون داخلی می‌پردازیم تا به شما در انتخاب بهترین نورپردازی طراحی داخلی مسکونی کمک کنیم.

اصول نورپردازی داخلی در دکوراسیون

اصول نورپردازی داخلی در دکوراسیون

نورپردازی یکی از مهم‌ترین عناصر طراحی داخلی مسکونی محسوب می‌شود و نقش محوری در القای حس و حال مطلوب به فضا دارد. عدم توجه به اصول نورپردازی و انواع نورپردازی در دکوراسیون داخلی منجر به ایجاد فضاهایی سرد و بی‌روح می‌شود. رعایت قوانین نورپردازی باعث می‌شود زیبایی‌های بصری فضا، وسایل و دکوراسیون بهتر نمایان شود. به‌منظور جلوگیری از حس تکرار و یکنواختی در سراسر خانه، توصیه می‌شود از بهترین انواع نورپردازی در دکوراسیون داخلی برای پذیرایی، اتاق‌خواب، آشپزخانه و حتی سرویس‌های بهداشتی استفاده کنید.

1. انواع نورپردازی ساختمان؛ تضاد و سایه‌روشن

یکی از مهم‌ترین ملاک‌ها در نورپردازی در طراحی داخلی، رعایت تضاد بین نور و سایه است. نورپردازی یکنواخت و بدون سایه‌روشن، جلوه و زیبایی لازم برای فضا را ندارد. ترکیب و تضاد میان نور و تاریکی موجب جذابیت بصری فضا می‌شود؛ بنابراین در طراحی نورپردازی باید با استفاده از انواع نورپردازی در دکوراسیون داخلی، به خلق تعادل و تضاد مناسب میان نور و سایه توجه کرد.

2. تغییر فضاهای مختلف با انواع نورپردازی در دکوراسیون داخلی

استفاده از انواع نورپردازی ساختمان، می‌تواند به طراحی فضاهایی با ابعاد کوچک کمک کند تا بزرگ‌تر به نظر برسند. استفاده از انواع نورپردازی در دکوراسیون داخلی به‌صورت پنهان نیز ایده جالبی برای القای حس مدرن به فضا است. این نوع نورپردازی را می‌توان در زوایای مناسب به کار برد تا ابعاد فضا متفاوت به نظر برسد. همچنین، برای تغییر حس فضاهای مختلف می‌توان از انواع نورهای تأکیدی، نقطه‌ای و نواری در مکان‌های مناسب مانند نورپردازی در فضای درمان استفاده کرد.

هماهنگی نورپردازی با سبک چیدمان و دکوراسیون

3. هماهنگی نورپردازی با سبک چیدمان و دکوراسیون

یکی دیگر از نکات مهم در طراحی نورپردازی داخلی ساختمان، هماهنگی آن با سبک چیدمان و دکوراسیون فضا است. استفاده از انواع نورپردازی ساختمان به‌صورت مخفی نیز نقش بسزایی در نورپردازی قسمت‌های مختلف مانند ویترین، راه‌پله، کابینت و قفسه دارد. نور مخفی موجب زیبایی بصری و ایجاد جلوه‌ای بی‌نظیر در این بخش‌های گوناگون فضا می‌شود.

4. انواع نورپردازی در دکوراسیون داخلی؛ نورپردازی هوشمند

یکی از اصول مهم در نورپردازی داخلی، صرفه‌جویی در مصرف برق است. استفاده از سیستم‌های هوشمند نورپردازی به‌عنوان بهترین نورپردازی طراحی داخلی مسکونی، راهکار مناسبی برای رسیدن به این هدف است. در این سیستم‌ها، خاموش و روشن‌شدن چراغ‌ها توسط سنسور انجام می‌شود که موجب صرفه‌جویی در مصرف برق می‌شود. از دیگر مزایای استفاده از انواع نورپردازی ساختمان به‌ویژه هوشمندسازی نورپردازی، امکان کنترل روشنایی به‌صورت کنترل از راه دور از طریق گوشی‌های هوشمند است. این نوع نورپردازی با استفاده از انواع سنسورهای نوری و حرکتی عمل می‌کند.

5. محل نصب منبع نور

انتخاب مناسب محل قراردادن منابع نور یکی از عوامل مهم و تأثیرگذار در انواع نورپردازی در دکوراسیون داخلی به‌صورت حرفه‌ای است. امروزه در طراحی‌های داخلی برای نورپردازی از لامپ‌های توکار و روکار و همچنین لامپ‌های پرنور مخفی در سقف‌های کاذب استفاده می‌شود. یکی دیگر از راهکارهای حرفه‌ای برای انواع نورپردازی ساختمان، استفاده از چراغ‌ها و آویزهای دکوراتیو بلند به‌منظور تمرکز بیشتر نور است.

هماهنگی نورپردازی با سبک معماری داخلی

6. هماهنگی نورپردازی با سبک معماری داخلی

یکی دیگر از اصول مهم بهترین نورپردازی طراحی داخلی مسکونی، هماهنگی آن با سبک معماری داخلی فضای ساختمان است. یک قاعده کلیدی در این زمینه این است که بخش‌هایی از فضا که نور طبیعی کم‌تری دریافت می‌کنند، باید نورپردازی قوی‌تری داشته باشند و در آن قسمت‌ها از بهترین انواع نورپردازی در دکوراسیون داخلی استفاده شود. همچنین می‌توان انواع نورپردازی ساختمان را در نقاطی که از قبل در طراحی معماری ساختمان برای آن‌ها فضا در نظر گرفته شده، اجرا کرد.

اهمیت انواع نورپردازی در دکوراسیون داخلی

نور به‌عنوان بخش جدانشدنی زندگی بشر محسوب می‌شود؛ زیرا نیمی از هر شبانه‌روز را در تاریکی سپری می‌کنیم. همین باعث شده تا نور به‌عنوان روشنایی‌بخش زندگی، اهمیت بسیار زیادی داشته باشد. مهم‌ترین کاربرد نور در دکوراسیون داخلی و به‌خصوص فضاهای مسکونی است که از دیرباز موردتوجه معماران بوده است. آن‌ها با راه‌های گوناگونی تلاش کرده‌اند تا نور خورشید را به درون ساختمان و بخش‌های داخلی هدایت کنند.

قبل از اختراع برق، معماران ایرانی با استفاده از پنجره‌های بزرگ و شیشه‌های رنگی ارسی، جلوه‌ای زیبا از نور خورشید را در فضاهای داخلی ایجاد می‌کردند. با ظهور معماری مدرن و ساختمان‌هایی با پنجره‌های کوچک، ارسی فراموش شد و انسان به دنبال انواع نورپردازی ساختمان با چراغ‌های بیشتر رفت.

با پیشرفت چراغ‌های برقی و روشنایی، نور علاوه بر روشنایی‌بخشی، به عنصری زیبایی‌آفرین تبدیل شد. امروزه استفاده از چراغ‌ها و لامپ‌های دکوراتیو برای ایجاد روشنایی و جلوه‌های بصری در سقف، دیوار و کف از اصلی‌ترین بخش‌های دکوراسیون داخلی است.

استفاده از بهترین نورپردازی طراحی داخلی مسکونی به‌صورت صحیح و مناسب می‌تواند حس مطلوبی در مخاطب ایجاد کند. نورپردازی در فضاهای کاری، مسکونی و عمومی، مانند یک ملودی تأثیرگذار، جلوه و فضایی مطابق سلیقه را القا می‌کند. نورپردازی صحیح می‌تواند آرامش روانی را برای افراد فضا به ارمغان بیاورد.

برای کسب اطلاعات بیشتر درخصوص اهمیت نورپردازی می‌توانید مقاله بررسی اثرات نورپردازی کافی شاپ در جذب مشتری را مطالعه کنید.

انواع نورپردازی در دکوراسیون داخلی

انواع نورپردازی در دکوراسیون داخلی

نورپردازی به‌طورکلی یکی از مهم‌ترین عناصر در طراحی دکوراسیون داخلی است که می‌تواند تأثیر قابل‌توجهی بر القای حس و حال موردنظر در فضا داشته باشد. انواع نورپردازی در دکوراسیون داخلی تنوع بالای دارد که هر کدام کاربردها و ویژگی‌های خاص خود را دارند.

به‌طورکلی دانستن این‌که چه منابع نوری‌ای برای انواع نورپردازی ساختمان وجود دارد و کدام نوع نورپردازی در دکوراسیون داخلی متناسب با فضا و دکوراسیون شما است، می‌تواند شما را به موفقیت در طراحی نور برساند. نورپردازی داخلی بسیار مهم است و بی‌توجهی به آن علاوه بر ایجاد نور نامناسب، مصرف برق بالایی در پی خواهد داشت. انواع منابع نوری منجر به انواع نورپردازی ساختمان می‌شود که ابزارهای متنوعی را در اختیار طراحان قرار می‌دهد.

انواع نورپردازی ساختمان؛ نورپردازی طبیعی

نور طبیعی که از طریق پنجره‌ها و نورگیرها وارد فضاهای داخلی می‌شود، بخشی از نورپردازی است که در معماری سنتی ایران بسیار موردتوجه قرار گرفته است. استفاده از نور خورشید در روز و مهتاب در شب، روحیه بهتری در افراد ایجاد می‌کند و علاوه بر تأمین ویتامین D، باعث کاهش افسردگی و تنش‌های جسمی می‌شود. اما امروزه با کوچک‌شدن فضاهای داخلی و کاهش ابعاد پنجره‌ها به دلیل آلودگی‌های صوتی و محیطی، در میان انواع نورپردازی در دکوراسیون داخلی، این نوع نورپردازی کمتر موردتوجه قرار گرفته و تنها در ساختمان‌های بزرگ کاربرد دارد.

نورپردازی مصنوعی

چراغ‌ها ابزارهایی هستند که بشر برای تأمین نور مشابه خورشید در شب ساخته است. اما با پیشرفت فناوری، نقش چراغ‌ها از صرف روشنایی بخشی فراتر رفت و به عنصری جهت زیباسازی و فضاسازی دکوراسیون داخلی تبدیل شدند. امروزه انواع متنوعی از نورپردازی با چراغ وجود دارد که هرکدام کاربردها و ویژگی‌های خاص خود را دارند. در ادامه به بررسی انواع نورپردازی در دکوراسیون داخلی خواهیم پرداخت.

 انواع نورپردازی ساختمان؛ نورپردازی عمومی

1. انواع نورپردازی ساختمان؛ نورپردازی عمومی

نورپردازی عمومی یا فراگیر، نوعی روشنایی است که نور را به طور یکنواخت در سراسر فضا پخش می‌کند. این نوع نورپردازی جلوه‌ای کلی به فضا می‌بخشد. برای اجرای آن اغلب از وسایلی همچون چراغ‌های هالوژن، لوستر، چراغ سقفی، آویز سقفی و چراغ رومیزی استفاده می‌شود تا نور یکدست و فراگیری را در فضا ایجاد کند.

2. نورپردازی وظیفه‌‌ای

نورپردازی وظیفه‌ای به‌عنوان یکی از انواع نورپردازی در دکوراسیون داخلی، برای مکان‌هایی که نیاز به روشنایی متمرکزتری دارند، کاربرد دارد. این نوع نورپردازی در راستای نورپردازی عمومی است؛ اما محدودتر بوده و نور را به نقاط خاصی هدایت می‌کند. به‌عنوان‌مثال، در طراحی دکوراسیون داخلی آشپزخانه که نیاز به نور بیشتر برای فعالیت‌های آشپزی است و سالن مطالعه که نیاز به نور متمرکزتری برای مطالعه دارند.

3. انواع نورپردازی در دکوراسیون داخلی؛ نورپردازی دکوراتیو

نورپردازی دکوراتیو یا تزیینی به‌عنوان یکی از مهم‌ترین انواع نورپردازی ساختمان، برای ایجاد جلوه‌های بصری و هنری به کار می‌رود. این نوع نورپردازی با استفاده از نورهای مخفی در حاشیه‌ها و سقف، توجه مخاطب را جلب می‌کند. این نوع نورپردازی نقش کم‌تری در روشنایی دارد و بیشتر بر زیبایی بصری تأکید دارد. لوسترها، چراغ‌های آویز و خطی از انواع رایج آن هستند.

4. نورپردازی تاکیدی

نورپردازی تأکیدی یا نقطه‌ای، نوعی نورپردازی است که باهدف هدایت توجه مخاطب به نقاط یا اشیای خاصی به کار می‌رود. این نورپردازی فضاهای جذابی ایجاد می‌کند که در آن‌ها اشیا و کانون‌های مهم برجسته می‌شوند. بیشتر در معماری پذیرایی، نمایشگاه‌ها، گالری‌ها و موزه‌ها برای جلب‌توجه به بخش خاصی به کار می‌رود. دیوارکوب‌ها و چراغ‌های خطی از رایج‌ترین و بهترین نورپردازی طراحی داخلی مسکونی در این نوع هستند.

روش‌های نورپردازی در دکوراسیون داخلی

روش‌های نورپردازی در دکوراسیون داخلی

امروزه با پیشرفت فناوری و ظهور انواع لامپ‌ها مانند لامپ‌های LED، فلورسنت، هالوژن و SMD، روش‌های متنوعی برای انواع نورپردازی در دکوراسیون داخلی و هدایت نور در فضاهای داخلی در دسترس است.

1. بهترین نورپردازی طراحی داخلی مسکونی؛ نورپردازی مدرن

یکی از جذاب‌ترین جنبه‌های دکوراسیون مدرن، نورپردازی آن با استفاده از المان‌ها و ابزارهای پیشرفته است. نورپردازی مدرن علاوه بر کاهش هزینه به‌واسطه استفاده از لامپ‌های کم‌مصرف، جلوه‌ی بصری زیبایی به فضا می‌بخشد و خود به‌عنوان عنصری دکوراتیو عمل می‌کند.

2. نورپردازی با چراغ خطی

نورپردازی خطی یکی از محبوب‌ترین روش‌های نورپردازی مدرن است که با استفاده از رشته‌های LED انجام می‌شود. این نوع نورپردازی گستردگی و طول عمر بالایی دارد و برای فضاهای مختلف کاربرد دارد. کاربرد آن در سقف‌های کاذب، سقف کشسان و آسمان مجازی بسیار مناسب است. همچنین در دیوار، کف، کابینت و فضای بین کابینت‌ها نیز قابل‌اجرا است.

3. سقف کشسان

سقف کشسان یکی دیگر از انواع نورپردازی در دکوراسیون داخلی مدرن است که جلوه‌ای طبیعی به سقف می‌بخشد. این نوع سقف کاذب از پارچه PVC ساخته می‌شود و الگوی موردنظر روی آن چاپ شده و باحرارت روی پایه نصب می‌گردد. در زیر این سقف می‌توان از انواع لامپ برای ایجاد جلوه‌ی رنگی و تأمین روشنایی فضا استفاده کرد. سقف کشسان یکی از محبوب‌ترین نورپردازی‌های مدرن در دکوراسیون داخلی به شمار می‌رود.

انواع نورپردازی در دکوراسیون داخلی؛ چراغ اسپات لایت

4. انواع نورپردازی در دکوراسیون داخلی؛ چراغ اسپات لایت

چراغ‌های اسپات لایت Spot Light، نوری متمرکز و نقطه‌ای تولید می‌کنند. این نوع چراغ برای تأکید بر یک نقطه خاص به کار می‌رود و در فضاهایی مانند موزه، نمایشگاه و فروشگاه کاربرد دارد. انواع مختلف آن باتوجه‌به الگوی تابش نور به دودسته همگرا و واگرا تقسیم می‌شوند. این نوع نورپردازی به‌منظور تأکید و تمرکز بیشتر بر یک نقطه خاص مورداستفاده قرار می‌گیرند که شباهت بسیاری به نورافکن‌ها دارند و نور نقطه‌ای با شدت بیشتری را تولید می‌کنند.

5. چراغ‌های دان لایت

در میان انواع نورپردازی در دکوراسیون داخلی، چراغ دان لایت downlight نوعی چراغ گرد است که در سقف نصب شده و پرتوهای نوری باریک را به سمت پایین هدایت می‌کند و می‌توان آن‌ها را به‌عنوان نورافکن‌های کوچک نیز شناخت. این چراغ‌ها بیشتر جنبه تزیینی داشته و جلوه‌ای طبیعی به سقف می‌دهند. انواع مختلف آن باتوجه‌به نوع لامپ و میزان نوردهی متفاوت است.

6. انواع نورپردازی ساختمان؛ نورپردازی کلاسیک (لوستر)

درگذشته از شمعدان‌ها و چراغ‌های سقفی با شمع روغنی برای نورپردازی استفاده می‌شد. این‌ها به‌نوعی نسخه‌های اولیه لوستر در دکوراسیون داخلی به شمار می‌رفتند. با اختراع لامپ‌های برقی، لوسترها جایگزین شدند و به‌عنوان یکی از رایج‌ترین و بهترین نورپردازی طراحی داخلی مسکونی شناخته شدند. البته باوجود ظهور معماری مدرن، نورپردازی کلاسیک همچنان طرف‌داران زیادی دارد و در طراحی‌ها و سبک‌های دکوراسیون داخلی کلاسیک به کار می‌رود. این نورپردازی روشنایی گسترده و گرمی همانند نور خورشید ایجاد می‌کند. امروزه لوسترهای سقفی و دیوارکوب از مصادیق نورپردازی کلاسیک محسوب می‌شوند.

7. لوستر سقفی

لوسترهای سقفی به‌عنوان یکی از انواع نورپردازی در دکوراسیون داخلی، جلوه‌ای زیبا به فضا می‌بخشند و در اشکال و ابعاد متنوعی وجود دارند. باتوجه‌به فضا و سبک طراحی داخلی می‌توانید بهترین و مناسب‌ترین نوع آن را انتخاب کنید. این نورپردازی بیشتر برای تزیین و اثربخشی فضا به کار می‌رود و در پذیرایی، نشیمن و آشپزخانه کاربرد دارد.

انواع نورپردازی در دکوراسیون داخلی

جمع‌بندی

نورپردازی یکی از مهم‌ترین عوامل در طراحی دکوراسیون داخلی و زیباسازی فضاهای مسکونی است. انواع نورپردازی در دکوراسیون داخلی شامل نورپردازی کلاسیک، مدرن، تأکیدی، عمومی و وظیفه‌ای است که هر کدام از انواع نورپردازی ساختمان کاربردها و ویژگی‌های خاص خود را دارند. در انتخاب بهترین نورپردازی طراحی داخلی مسکونی باید به عواملی چون سبک معماری، کاربری فضا، ابعاد، میزان نور طبیعی و… توجه کرد تا نورپردازی مناسب و هماهنگ با کلیت فضا طراحی شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ضد اسپم *Captcha Plus loading...

Close Menu