رنگ سرمه ای در دکوراسیون داخلی + تاثیر آن بر خلق فضای شیک و آرامبخش

رنگ سرمه ای در دکوراسیون داخلی یکی از محبوب‌ترین طیف‌های آبی برای استفاده در طراحی داخلی مسکونی است. در واقع می‌توان گفت که سرمه ای یکی از رنگ‌های آرامش‌بخش، شیک و لوکس به شمار می‌آید و یادآور شب، ثبات، پختگی و… است. طراحی دکوراسیون داخلی با رنگ سرمه ای با ترکیب رنگ‌های خنثی یکی از بهترین راه‌ها برای ایجاد فضایی آرام و دلنشین است.

این ترکیب رنگ موجب ایجاد فضایی شیک و مدرن می‌شود که برای هر نوع دکوراسیونی مناسب است. برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص فضای داخلی شیک با رنگ سرمه ای تا انتهای این مقاله از گروه معماری آرت دیزاین با مدیریت حسام سلیمانی همراه ما باشید.

رنگ سورمه ای در دکوراسیون داخلی چه خانه‌هایی استفاده می‌شود؟

رنگ سورمه ای در دکوراسیون داخلی چه خانه‌هایی استفاده می‌شود؟

سورمه ای رنگ تیره‌ای محسوب می‌شود و به همین دلیل استفاده از رنگ سرمه ای در دکوراسیون داخلی مکان‌های کوچک گزینه خوبی به شمار نمی‌رود. درصورتی‌که متراژ خانه شما کم است و سالن پذیرایی کوچکی دارید بهتر است طراحی دکوراسیون داخلی با رنگ سرمه ای را محدود نمایید. در واقع این رنگ تیره موجب می‌شود که فضای کوچک خانه شما کوچک‌تر و تاریک‌تر جلوه کند.

درصورتی‌که علاقه به استفاده از این رنگ در مکان‌های کوچک دارید بهتر است در میزان کم مثلاً در کوسن‌ها یا در بعضی از دکوری‌ها و اکسسوری‌ها از رنگ سورمه ای استفاده کنید؛ اما درصورتی‌که خانه‌ای بزرگ و پر نور دارید به‌راحتی می‌توانید از رنگ سورمه ای در دکوراسیون داخلی منزلتان استفاده کنید. همچنین به‌راحتی می‌توان انواع مبلمان و یا حتی فرش‌هایی به رنگ سورمه ای در چنین خانه‌ای استفاده کرد. به‌عبارت‌دیگر می‌توان  گفت که یک دکوراسیون سورمه ای طلایی می‌تواند انتخاب خوبی برای خانه‎های بزرگ و لوکس باشد.

بیشتر بخوانید: اهمیت هارمونی رنگ در طراحی دکوراسیون داخلی چیست؟

روان ‌شناسی رنگ سرمه ای در دکوراسیون داخلی

شاید بهتر باشد که قبل از استفاده از رنگ سرمه‌ ای در دکوراسیون داخلی بدانید که روان‌شناسی و تأثیر آن رنگ در فضا چگونه است؟ طراحی دکوراسیون داخلی با رنگ سرمه‌ ای با ویژگی‌هایی همچون زیبایی و آرامش‌بخش بودن سبب ایجاد تأثیر قابل‌توجهی در ایجاد حالت روحی مطلوب زمان حضور در فضاهای مختلف می‌شود. این رنگ به‌عنوان یک‌رنگ غنی با ترکیبی از آبی و سیاه می‌تواند احساس ثبات و انطباق با محیط را ایجاد نماید.

حس و حال مطلوبی که رنگ سرمه ای برای شما ایجاد می‌کند به شکلی است که می‌توانید تجربه‌ای روان‌شناختی از آن کسب کنید. در ادامه به بررسی این رنگ جذاب از نگاه روان‌شناسی در دکوراسیون داخلی اشاره شده است.

روان ‌شناسی رنگ سرمه ای در دکوراسیون داخلی

1. احساس ثبات و اعتماد به نفس

رنگ سرمه‌ ای در دکوراسیون داخلی به دلیل ترکیب خاص خود که با دو رنگ سیاه و آبی انجام می‌شود حس ثبات و اعتمادبه‌نفس را در افراد ایجاد می‌کند. این رنگ می‌تواند در فضاهایی همچون هوم آفیس یا اتاق مطالعه که نیاز به تمرکز و اعتمادبه‌نفس داریم، استفاده شود.

2. استفاده در فضاهای کوچک

به دلیل خاصیت آرامش‌بخش و متعادل‌کننده رنگ سرمه ‌ای در دکوراسیون داخلی می‌توانید از این رنگ جذاب در فضاهای کوچک استفاده کنید تا احساس بزرگی و ایجاد وسعت مطلوب را تجربه نمایید. در واقع این ویژگی جهت استفاده در اتاق‌های کوچک یا فضاهای کم‌نور مناسب است. هر چند جهت ایجاد وسعت دید در طراحی دکوراسیون داخلی با رنگ سرمه ای نیاز به انواع نورپردازی در دکوراسیون داخلی است. همچنین باید به صورت هوشمندانه از آن در طراحی داخلی مسکونی تجاری و… استفاده کنید.

3. آرامش و استراحت

رنگ سرمه‌ای به‌عنوان یک‌رنگ آرامش‌بخش شناخته می‌شود؛ بنابراین استفاده از رنگ سرمه ای در دکوراسیون داخلی احساس استراحت و آرامش را به فضا منتقل می‌کند. این ویژگی اصولاً جهت استفاده در اتاق‌خواب یا حمام و اتاق استراحت در محیط عمومی و اداری موردتوجه قرار می‌گیرد. در واقع می‌توان گفت که معمولاً مود کارکنان و افرادی که در چنین اتاقی استراحت می‌کنند بسیار شگفت‌انگیز تغییر کرده و به درجه‌ای از آرامش روانی می‌رسند که تجربه مدیتیشن کوتاه‌مدت با آن رقابت می‌کند.

4. رنگ سورمه ای در دکوراسیون داخلی و انعکاس نور

رنگ سرمه ‌ای در دکوراسیون داخلی به نرمی نور را جذب کرده و بازتاب می‌دهد. در حقیقت حس بازتاب محدود در رنگ سرمه‌ای به نحوی است که برخی اوقات می‌توان آن را به‌عنوان یک مزیت مدنظر قرار داد. از نظر روان‌شناسی چنین واکنشی حسی از آرامش را تداعی می‌کند و نسبت به یک فضای پر نور امنیت بیشتری به افراد می‌دهد.

طراحی دکوراسیون داخلی با رنگ سرمه ای در چه فضاهایی کاربرد دارد؟

طراحی دکوراسیون داخلی با رنگ سرمه ای در چه فضاهایی کاربرد دارد؟

رنگ سرمه ای از معدود رنگ‌های تیره است که می‌توانید در تمامی فضاهای مختلف خانه به کار بگیرید. استفاده از رنگ سرمه ای در دکوراسیون داخلی برای برخی از مکان‌ها بهتر جواب می‌دهد که در ادامه به آن‌ها اشاره شده است.

1. رنگ سرمه ای در دکوراسیون داخلی پذیرایی و نشیمن

یکی از مکان‌های مناسب برای استفاده از رنگ سرمه ای در دکوراسیون داخلی اتاق پذیرایی و نشمین است؛ برای مثال می‌توانید در یک دیوار نشیمن و پذیرایی از رنگ سرمه‌ای استفاده کنید و آن را به دیوار شاخص و یا نقطه کانونی فضا تبدیل نمایید. طراحی دکوراسیون داخلی با رنگ سرمه ای در دیوارها بسیار گیرا است و فضایی تأثیرگذار و جذاب برای شما می‌سازد.

همچنین می‌توانید هنگام انتخاب مبلمان مناسب، پرده، فرش و دکوریجات از رنگ سرمه‌ای کمک بگیرید. علاوه بر حس جذابیتی که می‌توان با رنگ سرمه ای در فضا ایجاد کرد مبلمان سرمه‌ای دیرتر کثیفی را نشان می‌دهند و ظاهر شیک و پاکیزه خودشان را تا مدت‌ها حفظ می‌کنند.

2. رنگ سرمه ای در اتاق خواب

رنگ سرمه ای در دکوراسیون داخلی یکی از بهترین رنگ‌های تیره برای فضای اتاق‌خواب و استراحت است. تمام‌رنگ‌های آبی و سرمه‌ای، رنگ‌های آرامش‌بخش هستند که به خواب راحت‌تر و احساس امنیت شما در زمان استراحت کمک می‌کنند. رنگ سرمه ای در اتاق‌خواب با ملحفه و کالای خواب سفید و کرم و همین‌طور سرویس خواب چوبی به‌خوبی ترکیب می‌شود و دکوری مدرن و آرامش‌بخش را برای شما رقم می‌زند.

دکوراسیون داخلی آشپزخانه با رنگ سورمه ای

3. دکوراسیون داخلی آشپزخانه با رنگ سورمه ای

طراحی دکوراسیون داخلی با رنگ سرمه ای در محیط آشپزخانه می‌تواند موجب ایجاد محیطی جذاب شود. در واقع رنگ سرمه‌ای یکی از رنگ‌های خاص در طراحی دکوراسیون داخلی آشپزخانه قسمت کابینت‌ها محسوب می‌شود؛ برای مثال از این رنگ در کابینت‌های نئوکلاسیک و پلی‌اورتان در کنار یراق‌آلات برنز و طلایی استفاده می‌شود. به‌طورکلی رنگ سرمه ای باتوجه‌به اینکه لکه و کثیفی را دیر نشان می‌دهد، می‌تواند گزینه بسیار مناسبی برای استفاده در آشپزخانه است. همچنین رنگ سرمه ای موجب کاهش اشتها می‌شود و به تغذیه و زندگی سالم‌تر شما نیز می‌تواند کمک کند.

4. رنگ سرمه ای در دکوراسیون داخلی راهروها

یکی از رنگ‌های مناسب برای راهروهای خانه مثل فضای ورودی و هال استفاده از رنگ سرمه‌ای است. در واقع زمانی که شما از رنگ سرمه ای در دیوار استفاده می‌کنید خطای دید سبب می‌شود دیوار نزدیک‌تر از آنچه که هست به نظر برسد. همچنین شما می‌توانید در طراحی دکوراسیون داخلی با رنگ سرمه ای برای راهروها در ابتدا و انتهای راهرو استفاده کنید و کمک کنید که راهرو کوتاه‌تر از آنچه هست دیده شود.

5. دکوراسیون اتاق کار به رنگ سرمه ای

رنگ سرمه ای در دکوراسیون داخلی اتاق کار موجب ایجاد ذهن آرام می‌شود و استرس را کم می‌کند. درعین‌حال طراحی دکوراسیون داخلی با رنگ سرمه ای در اتاق کار به تمرکز، تفکر و تعمق کمک می‌کند و سبب می‌شود شما بهره‌وری بیشتری در زمان کار و مطالعه داشته باشید.

رنگ سرمه ای در حمام و سرویس بهداشتی

6. رنگ سرمه ای در حمام و سرویس بهداشتی

یکی دیگر از مکان‌های مناسب برای استفاده از رنگ سرمه ای در دکوراسیون داخلی حمام و سرویس بهداشتی است. رنگ سرمه ای به‌خوبی با رنگ‌هایی همچون سفید، کرم و استخوانی که مصداق پاکیزگی هستند، ترکیب می‌شود. توجه داشته باشید که برای داشتن حمام و سرویس بهداشتی شیک و پاکیزه می‌توانید از ترکیب این رنگ‌ها استفاده کنید. همچنین می‌توانید از شیرآلات و یراق‌های برنز، رز گلد، نقره‌ای و طلایی استفاده کنید و موجب ایجاد محیطی لوکس و دلنشین شوید.

7. رنگ سرمه ای در اتاق کودک

اتاق کودک یکی دیگر از مکان‌های مناسب برای استفاده از رنگ سرمه ای در دکوراسیون داخلی است. در حقیقت رنگ سرمه ای در کنار رنگ‌های طوسی، کرم، زرد، صورتی و… می‌تواند فضایی مهیج و متنوع برای کودک شما بسازد. همچنین طراحی دکوراسیون داخلی با رنگ سرمه ای به سبب آرامش‌بخش بودن این رنگ موجب بهبود خواب و استراحت کودک شما می‌شود.

علاوه بر این‌، استفاده از این رنگ کثیفی را دیر نشان می‌دهد و طول عمر بالایی در اتاق کودک دارد. در نهایت هم اینکه نماد آسمان شب و کهکشان است و در کنار دکورهای کهکشانی و ستاره‌ای سبب ایجاد فضایی خاص برای کودکان علاقه‌مند به ستاره‌ها و نجوم می‌شود.

رنگ سرمه ای در دکوراسیون داخلی

جمع‌بندی

باتوجه‌به مطالب بیان شده می‌توان گفت که در روان‌شناسی رنگ سرمه ای گفته می‌شود که می‌توان از سایر رنگ‌های متضاد نیز در کنار رنگ سرمه‌ای استفاده کرد؛ ولی ایرادی که این ترکیب دارد ممکن است بعد از مدت طولانی فرد را دچار درماندگی کند و تأثیر بدی بر روحیه افراد داشته باشد. همان‌طور که بیان شد رنگ سرمه ای در دکوراسیون داخلی یکی از رنگ‌های پرطرف‌دار است.

طراحی دکوراسیون داخلی با رنگ سرمه ای خاصیت آرامش‌بخش دارد و هم می‌تواند جلوه‌ای ظریف و شیک به فضا ببخشد. همچنین برای ایجاد فضای داخلی شیک با رنگ سرمه ای می‌توانید از ترکیب این رنگ با رنگ‌های دیگر استفاده کنید. شما نیز درصورتی‌که علاقه‌مند به استفاده از این رنگ در دکوراسیون خود هستید می‌توانید برای دیدن نمونه کارهای ما و کسب اطلاعات بیشتر به وب‌سایت ما در گروه معماری آرت دیزاین مراجعه نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ضد اسپم *Captcha Plus loading...

Close Menu