چطور سالن مربع را دکور کنیم؟ | راهنمای چیدمان سالن پذیرایی مربع

اتاق نشیمن و پذیرایی یکی از مهم‌ترین قسمت‌های خانه به‌حساب می‌آیند. سالن‌های پذیرایی و نشیمن در حالت‌های مختلفی وجود دارند که باتوجه‌به آن باید دکوراسیون داخلی خانه را طراحی کرد. دکوراسیون سالن مربع شکل پیچیدگی بیشتری نسبت به بقیه دارد. برای دیزاین پذیرایی مربع باید به نکات زیادی توجه شود تا فضا زیباتر و راحت‌تر به نظر برسد. در این مقاله از آرت دیزاین با مدیریت حسام سلیمانی با اصول چیدمان سالن پذیرایی مربع بیشتر آشنا می‌شویم.

دکوراسیون سالن پذیرایی

دکوراسیون سالن پذیرایی

اولین چیزی که برای طراحی دکوراسیون منزل باید به آن دقت شود، اندازه و فرم فضا است. آشنایی با اصول صحیح چیدمان به ما کمک می‌کند تا سالن پذیرایی‌مان را به زیباترین حالت ممکن بچینیم. تمام وسایلی که در سالن پذیرایی وجود دارد نشان‌دهنده هویت آن مکان است. تناسب و پیوستگی در طرح و رنگ وسایل به زیباتر نشان‌دادن پذیرایی کمک زیادی می‌کند. سالن‌های پذیرایی در حالت‌های مختلفی مانند مربع، مستطیل یا L شکل موجود هستند.  در طراحی داخلی مسکونی برای پذیرایی می‌توانید بر اساس سلیقه، میزان فضا و طراحی داخلی یکی از حالت‌ها را استفاده کنید.

دیزاین پذیرایی مربع

طراحی و چیدمان سالن پذیرایی مربع‌ و استفاده بهینه از فضا، دارای اهمیت خاصی است. دکوراسیون سالن مربع‌شکل چالش‌های زیادی را به همراه دارد؛ زیرا اغلب فضای کف آن‌ها محدود است و دیوارها به یک اندازه هستند نزدیک به یکدیگر هستند.

در نگاه اول ممکن است چیدمان سالن پذیرایی مربع، به دلیل اینکه امکان استفاده از هر مبلی در آن وجود دارد، ساده به نظر برسد؛ اما اگر از وسایل و تکنیک‌های اصولی استفاده نکنید فضای مرده زیادی در سالن پذیرایی شما به وجود می‌آید. آشنایی با اصول دکوراسیون پذیرایی با سالن مربع‌شکل به شما کمک می‌کند تا از فضا استفاده بهینه داشته باشید و سالن پذیرایی خود را زیباتر نشان دهید.

پیداکردن مسیرهای رفت‌وآمد و نقطه کنونی

پیداکردن مسیرهای رفت‌وآمد و نقطه کنونی

در اولین مرحله از طراحی خود باید مسیرهای رفت‌وآمد سالن مربع‌شکل خود را پیدا کنید. مسیرهای رفت‌وآمد، خطوطی هستند که درها و راهروهایی که به سالن پذیرایی باز می‌شود را نشان می‌دهد. در چیدمان سالن پذیرایی مربع باید این نکته را حتماً رعایت کنید که به‌هیچ‌عنوان، مسیرهای رفت‌وآمد را مسدود نکنید.

پیداکردن نقطه کانونی در سالن‌های مربع‌شکل الزامی است. نقطه کانونی به فضاهای شما نظم و هدف می‌دهد و به دیزاین پذیرایی مربع کمک می‌کند. حال این سؤال پیش می‌آید که نقطه کانونی در سالن‌های مربع‌شکل کجاست؟

1. وسط یکی از اضلاع

در سالن‌های مربعی تمام اضلاع به یک اندازه هستند به همین دلیل می‌توانید یکی از اضلاع را به‌عنوان نقطه کانونی انتخاب کنید. اگر روی یکی از اضلاع دیوار تلویزیون یا شومینه قرار داشته باشد بهتر است تا آن دیوار را به‌عنوان نقطه کانونی انتخاب کرد. بعد از انتخاب نقطه کانونی سرویس مبلمان و دیگر وسایل را حول آن نقطه بچینید.

2. یکی از گوشه‌ ها در چیدمان سالن پذیرایی مربع

یکی از مزیت‌های سالن پذیرایی مربع شکل این است که می‌توانید مبلمان را به‌صورت قطری و کج چیدمان کرد. انتخاب گوشه به‌عنوان نقطه کانونی برای سالن‌هایی که در و پنجره زیادی بر روی دیوار آن‌ها قرار دارد مناسب است. این روش همچنین برای خانه‌هایی که شومینه آن‌ها در کنج سالن قرار دارد خیلی مناسب است. البته قراردادن تلویزیون در کنج سالن را در چیدمان سالن پذیرایی مربع شکل پیشنهاد نمی‌کنیم.

تفکیک سالن مربع چگونه است؟

تفکیک سالن مربع چگونه است؟

تفکیک سالن‌های پذیرایی به چیدمان مربع به استفاده بهینه‌تر از فضا کمک می‌کند. البته باید توجه داشت تفکیک سالن‌های مربع به‌آسانی سالن‌های مستطیلی نیست. در ادامه تکنیک‌هایی برای تفکیک سالن مربع را توضیح می‌دهیم:

  • سالن را به دو مستطیل، یکی بزرگ‌تر و یکی باریک‌تر تقسیم کنید. قسمت بزرگ‌تر را فضای مبلمان و فضای باریک‌تر را به نهار خوری اختصاص دهید.
  • سالن مربع را به دو قسمت مساوی تقسیم کنید و در یکی نیم‌ست رسمی و دیگری نیم‌ست غیررسمی قرار دهید.
  • سالن را به چهار قسمت تقسیم کنید. در یک قسمت میز نهار خوری قرار دهید و دیگر وسایل را در قسمت ال شکلی که ایجاد شده بچینید.

نکاتی مهم در چیدمان سالن پذیرایی مربع

ایده‌های زیادی برای چیدمان وسایل و دکوراسیون سالن مربع‌شکل وجود دارد. برای اجرای ایده‌هایی که دارید باید به نکات زیر هم  توجه کنید:

  • ابعاد و اندازه اتاق نشیمن
  • ابعاد و اندازه مبلمان
  • پرده و فرش متناسب با دیزاین پذیرایی مربع
  • رنگ و طرح‌های دیوار
  • نورپردازی مناسب با فضا

در ادامه چند نکته برای جذاب‌تر نشان‌دادن پذیرایی مربع را بررسی می‌کنیم

1. مبلمان مناسب برای دیزاین پذیرایی مربع  و میز جلو مبلی

امروزه مبل‌های راحتی و مدرن بسیار بورس هستند و مبل ال یکی از پرطرف‌دارترین مدل‌های مبلمان است. استفاده از مبلمان ال در چیدمان سالن‌ پذیرایی مربع باعث می‌شود سالن‌های شما بزرگ‌تر به نظر برسد و فضا مربعی‌شکل به نظر نمی‌رسد. میز جلو مبلی در اتاق‌های مربعی نقطه ثقل سرویس مبلمان را معین می‌کند.

استفاده از میزهای مستطیل شکل کمک می‌کند تا فضای رفت‌وآمد بیشتری داشته باشید. میزهای مستطیلی را بهتر است موازی با کاناپه اصلی قرار دهید. اگر مبلمانتان را دور هم چیده‌اید استفاده از میزهای مربعی و دایره‌ای هم مناسب است. بهتر است میزهای مربع و دایره را در مرکز سالن یا فرش قرار دهید.

مبلمان مناسب برای دیزاین پذیرایی مربع  و میز جلو مبلی

2. استفاده از نقش‌ های افقی و اکسسوری در چیدمان سالن پذیرایی مربع

یکی دیگر از مواردی که در بزرگ‌تر به‌نظررسیدن خانه شما مؤثر است، استفاده از خطوط افقی است؛ برای مثال استفاده از فرش‌هایی با طرح‌های افقی و کاغذدیواری با طرح‌های افقی.

در چیدمان سالن پذیرایی مربع، کنج‌های بلااستفاده زیادی وجود دارد که باتوجه‌به سبک خانه می‌توانید آن ها را پر کنید. به‌عنوان‌مثال می‌توانید از میزهای عسلی یا گل‌های مخصوص اتاق پذیرایی استفاده کنید.

3. استفاده از رنگ سفید و حذف وسایل غیرضروری

تاثیر رنگ های خنثی در دکوراسیون داخلی بزرگ‌تر نشان‌دادن فضای خانه است. استفاده از پارکت و لمینت‌هایی با رنگ روشن کمک بسیاری به دیزاین پذیرایی مربع می‌کند؛ پس در انتخاب رنگ فرش، پرده، کاغذدیواری و مبلمان این مورد را در نظر بگیرید. امروزه از دکوراسیون‌های مدرن استقبال بیشتری می‌شود که در چیدمان سالن پذیرایی مربع هم به این موضوع باید توجه کنید. برای مدرن جلوه‌دادن فضا، وسایل غیرضروری مانند تابلو و گلدان‌های متعدد، مجسمه‌های تزیینی، آباژور و… را حذف کنید.

4. انتخاب نور مرکزی در نورپردازی سالن پذیرایی

یکی از تکنیک‌هایی که در چیدمان سالن پذیرایی مربع استفاده می‌شود، انتخاب دو نور مرکزی است. اگر یک مرکز نور در وسط پذیرایی قرار دهید، گوشه‌های سالن کم‌نور می‌شوند و فضا کوچک‌تر به نظر می‌رسد. برای اینکه این اتفاق رخ ندهد، بهتر است از دو منبع نور (ترجیحاً لوسترهای مدرن) استفاده کنید تا توزیع نور به‌صورت یکنواخت باشد. وقتی در میان انواع نورپردازی در دکوراسیون داخلی از نورپردازی با دو منبع نور استفاده شود، تمام گوشه‌های پذیرایی دارای نور خواهد بود و فضا بزرگ‌تر به نظر می‌رسد.

چیدمان سالن پذیرایی مربع کوچک

چیدمان سالن پذیرایی مربع کوچک

امروزه با افزایش جمعیت، خانه‌ها با متراژ کم بیشتر ساخته می شوند و مورداستفاده قرار می‌گیرند. در چیدمان خانه‌های کوچک ما امکانات کمتری داریم؛ به همین دلیل برای دکوراسیون سالن مربع‌شکل، در انتخاب وسایل باید دقت بیشتری به خرج دهیم.

در خانه‌های کوچک بهتر است دیوارها به رنگ روشن باشد تا فضا دلبازتر به نظر برسد. استفاده از رنگ کرم در دکوراسیون داخلی  یا رنگ سفید و خاکستری تاثیر بسیار خوبی در بزرک تر نشام دادن فضا دارند. آینه‌کاری یکی از دیوارها هم به بزرگ‌تر نشان‌دادن فضا کمک می‌کند. استفاده از وسایل سنگین مانند ویترین بوفه برای خانه‌های کوچک مناسب نیست.

چند ایده کامل برای چیدمان مبلمان در سالن مربع شکل

اگر خانه شما دارای اتاق پذیرایی یا نشیمن مربع‌شکل ولی نسبتاً کوچک است می‌توانید از یکی از ایده‌های زیر برای چیدمان سالن پذیرایی مربع استفاده کنید یا با ایده گرفتن از آن‌ها خانه خود را به جایی دلپذیر تبدیل کنید.

  • همه‌جانبه: در این حالت دیزاین پذیرایی مربع، مبل در قسمت مرکزی و رو به شومینه قرار دارد. سه صندلی تک‌نفره هم در اطراف آن قرار می‌گیرد. یک فرش بزرگ هم عناصر این مبلمان را به هم گره می‌زند. این چیدمان برای فضاهای کوچک و صمیمی مناسب است.
  • فضای حرکت در اطراف: در این حالت هم مانند حالت قبل در چیدمان سالن پذیرایی مربع به یک مبل و سه صندلی تک نیاز است؛ اما طرز قرارگیری آن‌ها متفاوت است. مبل به‌صورت مورب در اتاق قرار می‌گیرد و صندلی‌ها دقیقاً روبه‌روی آن قرار می‌گیرند. در این حالت پشت مبل یک فضای خالی قرار می‌گیرد که می‌توانید باتوجه‌به سلیقه خود آن را با میز عسلی، قهوه‌خوری یا آباژورهای مدرن پر کنید.
  • خالق گفتگو: اگر طیف وسیعی از صندلی‌ها را دارید، این مورد گزینه بسیار خوبی است. در این مورد کاناپه تقریباً رو به شومینه قرار دارد و دو صندلی تک در انتهای آن و دو صندلی هم روبه‌روی آن قرار دارد.

در انتها باید ذکر کرد منظور از شومینه، همان نقطه مرکزی در گوشه است که می‌تواند به‌جای شومینه، تلویزیون هم در آن نقطه قرار داشته باشد. برای تهیه مبل‌ها و صندلی‌های تک برای خانه خود می‌توانید از محصولات حسام سلیمانی هم دیدن کنید.

چند ایده کامل برای چیدمان مبلمان در سالن مربع شکل

 جمع‌بندی

چیدمان سالن پذیرایی مربع یکی از مسائل پیچیده در دکوراسیون داخلی است. دکوراسیون سالن مربع شکل و تفکیک آن از پذیرایی‌های مستطیل‌شکل بسیار سخت است. باتوجه‌به ابعاد و ورودی‌های سالن باید وسایل را انتخاب کنیم. اگر فضاهای کوچکی دارید گزینه‌های انتخابی شما کمتر است؛ ولی بااطلاع داشتن از برخی اصول می‌توانید دیزاین پذیرایی مربع شکل خود را به زیباترین و بهینه‌ترین حالت ممکن انجام دهید. گروه معماری آرت دیزاین باتجربه و تخصص خود به طراحی و بازسازی پروژه‌های شما می‌پردازند. اگر قصد تغییری اساسی در زندگی خود دارید می‌توانید به گروه ما اعتماد کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر به صفحه تماس با ما مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ضد اسپم *Captcha Plus loading...

Close Menu