اصول دکوراسیون پذیرایی و نشیمن

سالن پذیرایی هر خانه مکان مناسبی برای هم‌نشینی و گذراندن اوقات خوش اعضای خانواده در کنار مهمان است؛ بنابراین جزء مهم‌ترین قسمت‌های خانه به حساب می‌آید. به اصول دکوراسیون پذیرایی باید توجه ویژه‌ای داشت؛ زیرا پذیرایی بیشترین متراژ خانه را در بر می‌گیرد و سالن اصلی خانه محسوب می‌شود. رعایت اصول طراحی داخلی سالن پذیرایی و نشیمن، باعث می‌شود ظاهر خانه زیباتر دیده شود.

در برخی خانه‌ها، اتاق نشیمن و سالن پذیرایی با هم یکی شده‌اند؛ بنابراین در این مدل خانه‌ها باید اصول چیدمان اتاق نشیمن و سالن پذیرایی را رعایت کنیم تا فضای راحتی برای خانواده هنگامی که مهمان نیست و فضای رسمی و سرگرم کننده برای مواقعی که مهمان در خانه حضور دارد ایجاد شود؛ اگر تمایل دارید در منزل خود یک پذیرایی با دکوراسیون شیک داشته باشید، می‌توانید این مقاله از گروه معماری آرت دیزاین با مدیریت حسام سلیمانی را مطالعه کنید.

مراحل و اصول دکوراسیون پذیرایی

مراحل و اصول دکوراسیون پذیرایی

با بازسازی ساختمان و طراحی داخلی، طرح‌ها و دکوراسیون‌های متفاوتی می‌توان خلق کرد. در خانه‌ها از فضای نشیمن برای فعالیت‌های مختلف مانند مطالعه، غذا خوردن، تماشای تلویزیون و پذیرایی از مهمانان و… استفاده می‌شود. در طراحی دکوراسیون پذیرایی باید به این فعالیت‌ها توجه داشت و تامل کرد. در ادامه به بررسی بعضی از مراحل طراحی داخلی سالن پذیرایی و نشیمن می‌پردازیم.

1. کمک گرفتن از مودبردها

مودبرد یا تابلو ایده مجموعه‌ای از بافت‌ها، عکس‌ها، رنگ‌ها، نوشته‌ها و موضوعات مربوط به ایده پردازی و مراحل طراحی است که قرار گرفتن آن‌ها کنار هم باعث ایجاد هویت یک پروژه می‌شود. جهت صرفه جویی در وقت و هزینه و رسیدن به نتیجه مطلوب، از مودبرد استفاده می‌شود. مودبردها فرم کلی و حالت نهایی پذیرایی بعد از چیده شدن را به ما می‌دهد. به بیان دیگر اصول دکوراسیون پذیرایی رعایت می‌شود.

پیدا کردن نقطه کانونی از اصول دکوراسیون سالن پذیرایی

2. پیدا کردن نقطه کانونی از اصول دکوراسیون سالن پذیرایی

نقطه کانونی بخشی از فضا است که قصد دارد توجه بیشتری را به سمت خودش جلب کند. عموما تلویزیون، مجسمه یا گلدان بزرگ و مواردی از این قبیل نقطه کانونی خانه هستند و بقیه وسایل خانه مانند مبلمان باید باتوجه‌به نقطه کانونی چیده شوند. داشتن نقطه کانونی در منزل باعث می‌شود جایی آشفته به نظر نرسد و هر وسیله‌ای در جای درست خود قرار بگیرد و بهتر به چشم بیایند.

در بیشتر طراحی داخلی پذیرایی و نشیمن نقطه کانونی، تلویزیون است. تلویزیون به دلیل داشتن سطح بزرگ و رنگ تیره، به عنوان نقطه کانونی عمل می‌کند؛ اگر قصد دارید وسیله دیگری را به عنوان نقطه کانونی در نظر بگیرید، بهتر است آن را در فاصله‌ای نزدیک به تلویزیون قرار دهید.

3. نورپردازی در طراحی داخلی پذیرایی و نشیمن

هنگام بررسی اصول دکوراسیون پذیرایی، نورپردازی فراموش نشود. به دلیل این‌که فضای پذیرایی دارای کاربری‌های مختلفی است، باید اشکال گوناگون از نورپردازی را برای موقع مهمانی، مطالعه، تماشای تلویزیون، غذا خوردن و… در نظر بگیریم. برای این‌که بفهمیم از انواع نورپردازی در دکوراسیون داخلی کدام با فضای ما متناسب است و اصول چیدمان اتاق نشیمن به درستی رعایت شده است یا خیر، باید نور هر قسمت از پذیرایی را جدا بررسی کنیم.

آیا همه مبل‌ها دید خوب به تلویزیون، بدون منعکس شدن نور لامپ‌ها از صفحه دارند؟ اگر جواب سوال بله بود یعنی نورپردازی مشکلی نداشته و طراحی داخلی سالن پذیرایی و نشیمن تا این مرحله به درستی پیش رفته است.

فاصله مبل ها از دیوار

4. فاصله مبل ها از دیوار

چه در خانه‌های کوچک و چه در خانه‌های متراژ بالا اگر در سالن پذیرایی همه وسایل و مبل‌ها را به دیوار بچسبانید، باعث می‌شود که نتوانید از فضا استفاده حداکثری را ببرید. در صورتی که از کناره مبل‌ها به کف‌پوش یا پایین دیوارها دید داشته باشید، فضا بزرگ‌تر به نظر می‌رسد. هنگام چیدمان مبل‌ها بهتر است اول امکان راحت صحبت کردن با یکدیگر را فراهم کنید و در درجه دوم امکان دید مناسب به نقطه کانونی فضا باشد.

اگر فضای سالن پذیرایی شما کوچک است و به فضای باز بیشتری نیاز دارید، می‌توانید به اصول دکوراسیون پذیرایی طبق نظر فنگ شویی عمل کنید و مبل‌ها را حداقل 15 الی 20 سانتی متر از دیوار فاصله بدهید. نباید از یاد برد که انتخاب مناسب مبل و رنگ، در بهتر دیده شدن فضای سالن نشیمن تاثیر بسزایی دارد.

5. اصول دکوراسیون پذیرایی و نشیمن؛ تعداد مبل و مناسب برای پذیرایی

در سالن‌های پذیرایی کوچک در نظر گرفتن ظرفیت برای 6 نفر مناسب است تا جمع‌های زیر 6 نفر هم احساس راحتی داشته باشند. در پذیرایی‌هایی که متراژ بالا دارند با در نظر گرفتن تعداد فرش‌ها و شکل پذیرایی، بهتر است مبل‌ها را به گونه‌ای بچینیم که چند فضای مختلف برای نشستن گروه‌های 2 تا 7 نفر ایجاد شود. در پذیرایی‌های بزرگ می‌توانید برای ایجاد جو صمیمی در فضا، از کاناپه نیز استفاده کنید.

6. نحوه تزئین پذیرایی و نشیمن

آخرین مرحله از طراحی داخلی سالن پذیرایی و نشیمن که تاثیر زیادی در زیبایی ظاهری فضا دارد، تزئین کردن و اضافه کردن اکسسوری است. استفاده کردن از وسایل تزئینی ریز و به تعداد زیاد، فضا را آشفته نشان می‌دهد و برعکس آن وسایل تزئینی با تعداد کم نیز فضا را خالی نشان می‌دهد که برخلاف اصول دکوراسیون پذیرایی است.

بهتر است که برای میزهای بزرگ از تعدادی اکسسوری درشت استفاده کرد و در کنار آن‌ها تعدای اکسسوری ریز هم قرار بدهیم. ترکیب کردن وسایل مات و براق می‌تواند اثر خوبی در زیبایی طراحی دکوراسیون پذیرایی و نشیمن داشته باشد. دقت داشته باشید که هنگام استفاده از وسایل تزئینی، تعادل را رعایت کنید.

طراحی داخلی سالن پذیرایی و نشیمن با کاغذ دیواری

طراحی داخلی سالن پذیرایی و نشیمن با کاغذ دیواری

از آنجایی که قسمت پذیرایی اولین جایی است که بعد از ورود مهمان‌ها به چشم می‌آید، زیبایی آن بسیار اهمیت دارد و اصول دکوراسیون پذیرایی حتما باید رعایت شود. یکی از راه‌های زیبا کردن پذیرایی استفاده از کاغذ دیواری است. رنگ کاغذ دیواری نیز اهمیت ویژه‌ای دارد و باید با رنگ پرده و مبل‌های سالن پذیرایی متناسب باشد. استفاده از کاغذ دیواری با طرح سه بعدی باعث خاص شدن دکوراسیون می‌شود؛ همچنین استفاده از کاغذ دیواری با ترکیب رنگی خنثی باعث آرامش در زمان استراحت و تماشای تلویزیون می‌شود.

پنجره در پذیرایی

وجود پنجره در هر قسمتی از خانه مخصوصا در پذیرایی که مهمانان در آنجا ساعاتی را در کنارهم می‌گذرانند، باعث ایجاد حس خوب و تازگی در انسان می‌شود و فضای دلگیر را از بین می‌برد. طبیعی بودن نوری که محیط را روشن می‌کند با حس تازگی و طراوت خانه ارتباط مستقیم دارد.

ایجاد پنجره رو به حیاط که فضای سرسبز دارد با رعایت اصول دکوراسیون پذیرایی، فضای خانه را شاداب و با طراوت می‌کند و در طراحی داخلی سالن پذیرایی و نشیمن به ما کمک می‌کند. استفاده از دکوراسیون پنجره با درب ریلی، رفت و آمد را آسان می‌کند. نصب پنجره‌های چند وجهی با رعایت اصول دکوراسیون پذیرایی، نور کافی را برای محیط تامین می‌کند.

اصول دکوراسیون پذیرایی؛ تاثیر رنگ در فضا

رنگ‌ها تاثیر زیادی در فضای مورد نظر دارند؛ مثلا یک هتل‌دار باید جزء به جزء مواردی که در طراحی داخلی هتل تاثیرگذار است؛ مانند رنگ را با اهداف و ایده‌های خاص انتخاب کند. از موارد تاثیرگذار در طراحی داخلی سالن پذیرایی و نشیمن هم، رنگ است. انتخاب رنگ یک امر سلیقه‌ای است؛ اما باید باتوجه‌به اصول دکوراسیون پذیرایی و اصول چیدمان اتاق نشیمن انتخاب شود تا سالن پذیرایی زیبایی داشته باشیم.

رنگ‌های روشن فضا را بزرگ‌تر نشان می‌دهند؛ بنابراین در خانه‌های کوچک بهتر است از رنگ روشن استفاده شود. اگر سالن نشیمن دارای نور کافی است، استفاده از رنگ‌های تیره موردی ندارد. هنگام رنگ‌آمیزی دیوار سالن پذیرایی دقت کنید که رنگ دیوارها با سایر وسایل باید هارمونی داشته باشد. استفاده از رنگ‌های خنثی در دیوارهای قسمت سالن پذیرایی می‌تواند فضا را آرام نشان دهد.

استفاده از گل و گیاه در پذیرایی و نشمین

استفاده از گل و گیاه در پذیرایی و نشمین

استفاده از گل و گیاه‌های طبیعی در گوشه سالن یا قرار دادن آن‌ها روی میز پذیرایی بر طبق اصول دکوراسیون پذیرایی، ایده خوبی برای بهتر و صمیمی‌تر نشان دادن فضای سالن پذیرایی است. گل و گیاه‌های سرسبز و زینتی همانند پنجره رو به حیاط، باعث شادابی خانه خواهند شد. در صورتی که امکان نگه‌داری از گل طبیعی را ندارید، می‌توانید از گل و گیاه مصنوعی استفاده کنید. گل‌های مصنوعی مانند گل‌های طبیعی نیاز به مراقبت ندارند و فقط هر چند وقت یک‌بار باید گردگیری شوند. استفاده از گل‌های طبیعی زینتی در طراحی داخلی مسکونی نیز حس تازگی به محیط می‌بخشد و فضا را دلنشین‌تر می‌کند.

جمع‌بندی

ما ایرانی‌ها در زمینه دکوراسیون داخلی و همچنین سالن پذیرایی و نشیمن، حرفی برای گفتن داریم. طراحی دکوراسیون سالن پذیرایی ایرانی باید بر اساس سلیقه و نیاز‌های ساکنان باشد؛ پس سبک‌های متفاوتی را در خانه‌های مختلف می‌توان دید. اجرای طرح مورد نظر باید طبق اصول دکوراسیون پذیرایی انجام شود. استفاده از گران‌ترین و یا لوکس‌ترین مبلمان، فرش و اکسسوری جزء اصول چیدمان اتاق نشیمن نیست و باعث می‌شود فضا آشفته دیده شود.

اکثر خانه‌های امروزی سالن پذیرایی و سالن نشیمن به صورت یک‌سره هستند که ویژگی بارز این خانه‌ها این است که فضای کوچک سالن، بزرگتر از موقعیتی که سالن‌های پذیرایی و نشیمن جدا هستند به چشم می‌آید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ضد اسپم *Captcha Plus loading...

Close Menu