انواع لایه های نورپردازی در طراحی داخلی که باید بدانید!

یکی از مهم‌ترین اصول در طراحی داخلی نورپردازی است. این اصل نقش مهمی در دیدن طرح، بافت و رنگ‌های هر دکوراسیون دارد که اغلب توسط طراحان نادیده گرفته می‌شود. نورپردازی اصولی از سه‌لایه تشکیل شده است، این لایه‌ها با یکدیگر تلفیق می‌شوند و ترکیبی مؤثر به وجود می‌آورند. لایه های نورپردازی در طراحی داخلی بر اساس کارکرد خود انتخاب می‌شوند و هرکدام وظیفه خاصی بر عهده دارند. با استفاده از نور می‌توان جذابیت محیط را چندبرابر کرد و فضا را تحت‌تأثیر قرارداد. انواع لایه های نورپردازی در دکوراسیون داخلی شامل لایه محیطی، وظیفه‌ای و متمرکز می‌شود.

زیر بنا هر نورپردازی لایه پایه محیطی است که نوع و مقدار نور موردنیاز را تعیین می‌کند. برای تاثیر نورپردازی در دکوراسیون داخلی و داشتن نوری زیبا و بهینه باید متناسب با فضای خود از هر سه‌لایه استفاده کرد. اگر نورپردازی خانه نادرست باشد حتی اگر بادقت و وسواس چیدمان را انجام دهید، به نتیجه دلخواه خود و چشمگیری فضا دست پیدا نخواهید کرد. در ادامه مطلب از آرت دیزاین با مدیریت حسام سلیمانی به شناخت لایه های نورپردازی در طراحی داخلی می‌پردازیم.

تاثیر نورپردازی در دکوراسیون داخلی

تاثیر نورپردازی در دکوراسیون داخلی

یک عنصر ضروری در طراحی داخلی نور و روشنایی است که فضا را متحول می‌سازد. نور بر سلامت چشم، خلق‌وخو و روان ما و حتی بر گردش خون تأثیر می‌گذارد؛ بنابراین برای داشتن حس بهتر باید نور کافی در فضا وجود داشته باشد. نورپردازی درکی که مخاطب از فضا دارد را تغییر می‌دهد و زیبایی‌شناسی محیط را تقویت می‌کند. همین عنصر کلیدی به‌ظاهر ساده فضا را گرم و صمیمی نشان می‌دهد و به مهمانان حس راحتی می‌دهد.

برای برجسته‌سازی طرح و بافت و درخشش رنگ‌ها باید لایه‌ های نورپردازی در طراحی داخلی رعایت گردد. نورپردازی به فضا عمق می‌بخشد و آن را از حالت یکنواخت و خسته‌کننده خارج می‌کند. قرارگرفتن المان‌های تزیینی و اکسسوری‌ها در نقطه کانونی خانه و قسمتی که نور متمرکز است جلوه‌ای خاص و خیره‌کننده به آن‌ها می‌بخشد. امروزه اهمیت نورپردازی اصولی محدود به دکوراسیون داخلی منازل مسکونی نیست و دکوراسیون اداری کلاسیک یا مدرن و محیط‌های عمومی و خدماتی را نیز شامل می‌شود.

انواع لایه های نورپردازی در دکوراسیون داخلی

نور تأثیر مستقیمی بر سلامتی و بهره‌وری افراد و همچنین عملکرد بصری آن‌ها دارد؛ همین امر نقش کلیدی نورپردازی در طراحی داخلی را نشان می‌دهد. برای هر فضایی در روز نور طبیعی خورشید وجود داد؛ اما برخی محیط‌ها نور کمتری دارند پس به یک نورپردازی تکمیلی برای تأمین روشنایی خود نیاز دارند. در شب برای هر فضا و مکانی وجود نورپردازی اصولی الزامی است. انواع نورپردازی در دکوراسیون داخلی و نحوه لایه‌بندی آن به کاربرد و ابعاد فضا، سلیقه شخصی و سبک دکوراسیون شما بستگی دارد. در واقع لایه‌بندی نورپردازی یک نوع قرارداد کلی درباره کاربرد انواع و کاربرد هر نور در طراحی داخلی است.

با دانستن لایه های نورپردازی در طراحی داخلی می‌توانید روشنایی را به شکل اصولی و استاندارد برای هر فضایی اجرا کنید و نهایت زیبایی را به فضای خود ببخشید. نورپردازی فضاهای مختلف یک‌خانه باید شدت یکسان داشته باشد و تعادل روشنایی رعایت گردد؛ به این صورت که قسمتی از خانه کم‌نور و قسمتی دیگر پرنور نباشد. در حقیقت آگاهی از انواع لایه‌های نورپردازی در دکوراسیون داخلی به شما کمک می‌کنند تا از تجهیزات روشنایی خود به‌درستی استفاده کنید.

لایه های نورپردازی در طراحی داخلی کدام‌اند؟

نورپردازی در طراحی داخلی به این معنا نیست که هر چه تعداد چراغ و دیوارکوب بیشتر باشد آن فضا بهتر و زیباتر خواهد بود. در هر نورپردازی اصولی سه فاکتور راحتی، زیبایی و کاربردی‌بودن باید هنگام اجرای لایه‌بندی نور و روشنایی در نظر گرفته شود. لایه‌بندی نور به شما کمک می‌کند تا نور را به شکل متناسب در خانه‌های خود منتشر کنید.

انواع لایه های نورپردازی در دکوراسیون داخلی کارکرد و تأثیر متفاوتی دارند؛ اما در کنار هم نور مناسب و زیبا برای یک فضا را تأمین کرده و جذابیت بصری را چندین می‌کنند. برای تأمین نور می‌توانیم از منابع روشنایی مختلفی مثل چراغ‌ها، نور پرده‌ها، آویزها و نورهای مخفی استفاده کنیم. لایه های نورپردازی در طراحی داخلی شامل موارد زیر می‌شود.

لایه های نورپردازی در طراحی داخلی کدام‌اند؟

1. انواع لایه های نورپردازی در دکوراسیون داخلی؛ لایه اول نورپردازی محیطی

اولیه‌ترین و زیربنایی‌ترین لایه نور، نورپردازی محیطی است. در واقع به روشنایی عمومی و سراسری که برای فضا نیاز است نور محیطی گفته می‌شود. وظیفه این لایه از انواع لایه های نورپردازی در طراحی داخلی تأمین حداقل روشنایی ایمن است. نور محیطی یعنی وجود نوری که بدون برخورد به اشیا و وسایل بتوانیم در اتاق بدون هیچ مشکلی حرکت کنیم و اِلمان‌ها را از هم تشخیص دهیم. در این لایه می‌توان از منابع نور متنوعی مثل چراغ‌های آویز، لوسترهای توکار یا روکار، نورهای خطی، هالوژن‌ها و سایر نورپردازی‌های سقفی استفاده کرد.

برای استفاده از منابع نور در لایه محیطی باید به دو فاکتور مهم ابعاد و کاربری فضا دقت کرد؛ به‌عنوان‌مثال نوری که برای یک اتاق کوچک نیاز است با نور موردنیاز یک سالن بزرگ متفاوت است و هرکدام به تعداد چراغ و منابع نوری متفاوتی نیاز دارند. وجود موانعی چون ستون‌ها و دیوارها بر میزان نور محیطی موردنیاز تأثیر می‌گذارد. شدت نور باید به مقداری باشد که گوشه‌های اتاق تاریک نباشد.

مهم‌ترین اصول نورپردازی در لایه نور محیطی از لایه های نورپردازی در طراحی داخلی شامل موارد زیر می‌شود:

  • لومن کم کافی است و نیاز به نورپردازی شدید نیست، مشخص‌بودن همه قسمت‌های اتاق کافی است.
  • برای استفاده از منابع نور باید به مساحت فضا توجه کرد. به‌صورت کلی برای هر چهار مترمربع باید یک چراغ وجود داشته باشد.
  • به اختصاصی‌بودن فضا نیز دقت شود، گوشه‌ها و کناره‌های اتاق بدون استفاده باقی نماند.

2. لایه های نورپردازی در طراحی داخلی؛ لایه دوم نورهای وظیفه‌ای

نورهای وظیفه‌ای دومین لایه از لایه های نورپردازی در طراحی داخلی هستند. تأمین نور مناسب برای انجام فعالیت‌های خاص هدف اصلی این لایه است. نور وظیفه‌ای جهت بهبود عملکرد در انجام فعالیت‌های مشخص و راحتی بیشتر در نظر گرفته شده‌اند. این نور در نقاط خاصی از فضای داخلی قرار می‌گیرند و هر فعالیتی نیز نیاز به نور خاص خود دارد. برای آشنایی بیشتر با این نوع نور وظیفه‌ای باید گفت نورهای زیر کابینت در آشپزخانه که صفحه کابینت را روشن می‌کنند و یا نورهای بالای آینه حمام برای استفاده از آینه،‌ همان نورهای وظیفه‌ای هستند.

آباژور در دکوراسیون منزل نیز نقش نور وظیفه‌ای را ایفا می‌کند و در کنار تخت یا میز برای داشتن مطالعه راحت قرار داده می‌شوند. این نورها برای بهره‌وری و راحتی در یک فعالیت خاص طراحی شده‌اند. نکات مهم لایه دوم نورپردازی یعنی نورپردازی وظیفه ای شامل موارد زیر می شود:

  • شدت و میزان روشنایی: میزان روشنایی در لایه دوم نورپردازی نیز بسیار مهم است. نیازی نیست نورهای وظیفه کل فضا را روشن کنند؛ اما باید انجام فعالیت اختصاصی خود را فراهم سازند. شدت و میزان نور مناسب در این لایه بر اساس نوری که هر فعالیت نیاز دارد تعیین می‌شود.
  • رنگ نور و درجه حرارت آن: هر فعالیت به رنگ نور خاص خود و در حرارت مشخصی نیاز دارد؛ به‌عنوان‌مثال برای مطالعه نور با درجه حرارت 2700 تا 3000 کلوین و برای فعالیت‌هایی چون خیاطی و ماکت سازی نور سفید با درجه 4000 کلوین مناسب است.
  • قابل‌تنظیم بودن نور: در لایه دوم از لایه های نورپردازی در طراحی داخلی بهتر است از چراغ‌هایی استفاده شود که جهت نور قابل‌تغییر بوده و شدت نور نیز قابل کم‌وزیاد کردن باشد.
لایه سوم نورپردازی متمرکز

3. لایه سوم نورپردازی متمرکز

آخرین لایه از لایه های نورپردازی در طراحی داخلی نورپردازی متمرکز است؛ اگرچه این لایه اهمیت کاربردی ندارد؛ اما زیبایی و تأثیرگذاری فضا را چندین برابر می‌سازد. نورپردازی متمرکز باهدف برجسته‌سازی نقاط خاص و تأکیدی فضا در نظر گرفته شده‌اند و نقشی در روشنایی محیط ندارند. این نورهای تزیینی توجه ما را به نقطه خاصی از دکوراسیون جلب می‌کنند و المان مدنظر را به نقطه کانونی تبدیل می‌گردانند. این نور اطراف آثار هنری، تابلوها، وسایل داخل ویترین، مجسمه‌ها و برخی از عناصر معماری مثل اختلاف ارتفاع، پله‌ها و یا مواردی نظیر اینها به کار می‌رود.

با این نور از انواع نورپردازی در دکوراسیون داخلی می‌توان به طور ویژه نقاط خاصی از فضا را برجسته ساخت. مهم‌ترین نکات نورهای متمرکز در زیر آمده است.

  • اهمیت بیشتر فرم نسبت به کاربرد: این نور از لایه های نورپردازی در طراحی داخلی تأثیری در روشنایی ندارد پس فرم آن مهم‌تر است؛ برای مثال چراغ‌های تزیینی یا آباژورهای ایستاده‌ای که نور کافی برای مطالعه یا فعالیت خاصی ندارند به‌عنوان نور متمرکز قابل‌استفاده هستند.
  • امکان شاخص کردن وسایلی که برای ما مهم‌تر است با نورهای متمرکز فراهم می‌شود. با استفاده از این نور می‌توانید تابلوها و عکس‌هایی که بیشتر دوست دارید را برجسته سازید و جلوه ببخشید.
  • در لایه سوم بر خلاف لایه‌های اول و دوم خبری از قوانین محاسباتی نیست و مدل نورپردازی و جای آن به سلیقه طراح یا صاحبان اصلی ملک بستگی دارد.

لایه های نورپردازی در طراحی داخلی؛ نورهای تزیینی

یک‌لایه دیگر در لایه های نورپردازی در طراحی داخلی که جز لایه‌های اصلی نیست لایه تزیینی است. این لایه همان نورهای رنگی مثل چراغ‌های LED رنگی است. هدف طراحان و معماران از نورهای تزیینی در طراحی داخلی و بیرونی فضا ایجاد جلوه‌های بصری خاص و زیبا است. این نورهای رنگی حالت روحی فضای داخلی و خارجی و همچنین اتمسفر را تغییر می‌دهند. فراموش نکنید فاصله مناسب چراغ ها در دکوراسیون مهم است و باید برای تاثیرگذاری بیشتر به این نکته توجه شود.

لایه های نورپردازی در طراحی داخلی؛ نورهای تزیینی

جمع‌بندی

تاثیر نورپردازی در دکوراسیون داخلی این‌گونه است که بر کاربردی‌بودن فضا، جلوه و زیبایی محیط اثر می‌گذارد و در خلق‌وخوی افراد و حسی که دارند نیز دخیل است. اهمیت همین موضوع باعث توجه خاص معماران و طراحان به نورپردازی اصولی شده است. برای اجرای یک نورپردازی دقیق و متناسب با فضا باید به لایه‌های آن دقت کرد. لایه های نورپردازی در طراحی داخلی شامل سه‌لایه نور محیطی، نور وظیفه‌ای و نور تأکیدی می‌شود.

انواع لایه های نورپردازی در دکوراسیون داخلی وظیفه مشخصی را بر عهده دارند؛ ولی در کنار هم یک نورپردازی مناسب را فراهم می‌کنند. نورپردازی محیطی نور کلی فضا را تأمین می‌کند، نورهای وظیفه‌ای کاربرد و بهره‌وری وظیفه خاصی را افزایش می‌دهند و نورهای متمرکز به المان‌های خاصی جلوه می‌بخشند. برای داشتن یک نورپردازی استاندارد و اصولی می‌توانید از کارشناسان مجموعه آرت دیزاین کمک بگیرید. جهت دریافت مشاوره از طریق تماس با ما اقدام نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ضد اسپم *Captcha Plus loading...

Close Menu