فاصله مناسب چراغ ها در دکوراسیون | بهترین چیدمان نورپردازی

نورپردازی از اساسی‌ترین و مهم‌ترین نیازهای هر دکوراسیون است. رعایت فاصله مناسب چراغ ها در دکوراسیون به‌قدری اهمیت دارد که اگر رعایت نشود ملزومات و اقلام دکوری هرچقدر هم که گران‌قیمت و زیبا باشند، نمایی نخواهند داشت. برای یافتن بهترین چیدمان نورپردازی در دکوراسیون باید نکاتی را بدانید.

در واقع نورپردازی اتاق‌خواب، آشپزخانه، اتاق نشیمن و سایر بخش‌های خانه با یکدیگر متفاوت است؛ ازاین‌رو نباید برای همه این بخش‌ها از یک ایده استفاده نمود. برای آشنایی با فاصله چراغ ها در سقف و انتخاب بهترین نورپردازی تا انتهای این مقاله از گروه معماری آرت دیزاین با مدیریت حسام سلیمانی همراه ما باشید.

طراحی و فاصله مناسب چراغ ها در دکوراسیون پذیرایی

طراحی و فاصله مناسب چراغ ها در دکوراسیون پذیرایی

برای نور پذیرایی از چند نوع نور از نظر چیدمان و نوع تابش استفاده می‌شود. به‌عنوان‌مثال نور مستقیم برای روی یک میز ناهارخوری بهترین انتخاب است و نور غیرمستقیم برای صحبت‌کردن در محیطی رمانتیک و دلنشین مناسب است. نورهای موضعی و تأکیدی نیز برای بخش‌هایی از دکوراسیون منزل مثل آکواریوم، پارتیشن، قاب عکس‌ها و… انتخاب خوبی هستند. برای نورپردازی سقف پذیرایی هم از لامپ‌های هالوژنی استفاده می‌شود.

علاوه بر انتخاب و نوع چیدمان درست چراغ‌ها، فاصله مناسب چراغ ها در دکوراسیون نیز می‌تواند باعث تأثیرگذاری بیشتر بر افراد مهمان و شادی آن‌ها شود. باید در انتخاب بهترین چیدمان نورپردازی به عوامل مختلفی مانند سایز و شکل پذیرایی و موارد دیگر توجه داشت. همچنین نوع چراغ‌هایی که انتخاب می‌شود باید با نوع سبک و طراحی داخلی مسکونی مطابقت داشته باشد.

قطعاً می‌توان گفت که نورپردازی مدرن برای خانه‌های سنتی و کلاسیک مناسب نیست. دقت داشته باشید که نوع رنگ لوستر نباید در نورپردازی پذیرایی مدرن برنز و تیره باشد. همچنین برای طراحی نورپردازی پذیرایی مدرن روشنایی دورتادور سقف کاذب و کناره‌های کناف به‌صورت لاینی ایده خیلی خوبی است.

ایجاد بهترین چیدمان نورپردازی در خانه

برای ایجاد بهترین ترکیب نور و روشنایی در خانه موارد مختلفی مانند فاصله مناسب چراغ ها در دکوراسیون بسیار تأثیرگذار است. در واقع این موارد می‌تواند روی ملزومات، مقدار و رنگ نورها تأثیر داشته باشد. همچنین سطوح و بافت‌های خانه هم می‌تواند تأثیر بسیاری در این موضوع داشته باشند. یکی از رنگ‌های پرکاربرد و محبوب رنگ سفید در دکوراسیون داخلی است که بیش از ۸۰ درصد‌ نور را بازتاب می‌کند؛ بنابراین، در خانه‌های کوچک از این رنگ استفاده می‌شود تا ملزومات روشنایی زیادی به‌کار گرفته نشود.

درصورتی‌که از بافت‌های تیره در دکوراسیون استفاده می‌کنید باید نور زیادی را به دکوراسیون تزریق نمایید. در واقع در این نوع خانه‌ها به‌کارگیری ملزومات روشنایی در گوشه‌گوشه خانه نیاز است. در ادامه به نحوه بهترین چیدمان نورپردازی در سبک‌ها و قسمت‌های مختلف خانه و انواع نورپردازی در دکوراسیون داخلی اشاره شده است.

 نورپردازی در دکوراسیون داخلی خانه های مدرن و امروزی

1. نورپردازی در دکوراسیون داخلی خانه های مدرن و امروزی

خانه‌هایی که از فضای مدرن و امروزی بهره می‌برند و در آن‌ها اقلام دکوری و‌ ملزومات مدرن بسیار به چشم می‌خورد بیش از سایر دکوراسیون‌ها به یک نورپردازی استاندارد با رعایت فاصله مناسب چراغ ها در دکوراسیون شیک و مدرن نیاز دارند. به همین دلیل با درنظرگرفتن متراژ خانه، ارتفاع تا سقف، نقشه و پلان بخش‌های مختلف و همچنین نوع کاربرد فضا از ایده‌های مختلف و لوازم روشنایی متنوعی برای نورپردازی این محیط‌ها استفاده می‌شود.

2. فاصله مناسب چراغ ها در دکوراسیون؛ نورپردازی در اتاق نشیمن

همان‌طور که می‌دانید اتاق نشیمن فضایی است که افراد بیشتر در آن گرد هم جمع شده و به صحبت و معاشرت می‌پردازند. در اتاق نشیمن آرامش از ارکان اساسی محسوب می‌شود و می‌دانید که فضاهای تاریک یا زیادی روشن فاقد این آرامش هستند؛ بنابراین درنظرگرفتن فاصله مناسب چراغ ها در دکوراسیون این محیط و توجه به نکات نورپردازی در دکوراسیون داخلی این قسمت از خانه بسیار ویژه و حائز اهمیت است.

از طرفی اتاق نشیمن در بسیاری از منازل ایرانی در واقع اولین فضایی است که مهمانان و بازدیدکنندگان وارد آن می‌شوند و درصورتی‌که نورپردازی این محیط استاندارد و اصولی نباشد ممکن است تصویر بدی از خانه در ذهن این افراد ثبت شود. در فضای اتاق نشیمن بهترین چیدمان نورپردازی استفاده از ترکیب نورهای سردوگرم است که باعث تعادل و توازن در محیط می‌شود. در حقیقت استفاده از لوستر، چراغ‌های آباژور، لامپ‌های ELD و هالوژن در فضای سقف و گچ‌بری، استفاده از نورهای زمینی و غیره از جمله مواردی هستند که در راستای روشن‌تر دیده‌شدن اتاق نشیمن انجام می‌شوند.

3. نورپردازی در دکوراسیون داخلی آشپزخانه

لازم است بدانید درصورتی‌که نورپردازی آشپزخانه خوب و استاندارد نباشد فردی که در این فضا به آشپزی می‌پردازد دچار مشکل خواهد شد؛ بنابراین رعایت فاصله مناسب چراغ ها در دکوراسیون آشپزخانه و استفاده از میزان نور کافی برای این که بتوان به‌راحتی به انجام آشپزی و سایر فعالیت‌ها پرداخت از ملزومات است. همچنین درصورتی‌که میز ناهارخوری یا میز صبحانه شما در آشپزخانه قرار دارد با قراردادن یک لوستر کوچک بالای آن، سطح روشنایی‌اش را تنظیم نموده و به میزان استاندارد برسانید.

همچنین اگر در آشپزخانه شما کابینت‌های شیشه‌ای یا ویترین وجود دارد می‌توانید با قراردادن لامپ‌های کوچک LED یا هالوژن درون آن‌ها نه‌تنها روشنایی و نور را برای آن‌ها به ارمغان آوردید؛ بلکه جلوه جذاب‌تری نیز به ویترین یا کابینت و وسایل داخل آن بدهید. در واقع با این کار علاوه بر انتخاب بهترین چیدمان نورپردازی شما می‌توانید به‌راحتی و بدون کمبود نور از وسایل داخل این قسمت‌ها استفاده نمایید.

 فاصله مناسب چراغ ها در دکوراسیون داخلی اتاق خواب

4. فاصله مناسب چراغ ها در دکوراسیون داخلی اتاق خواب

اتاق‌خواب فضای شخصی افراد در خانه است و ازاین‌رو درنظرگرفتن فاصله مناسب چراغ ها در دکوراسیون این فضا و توجه به نکات نورپردازی در این فضا بسیار اهمیت دارد. درصورتی‌که نورپردازی اتاق‌خواب به‌خوبی انجام نشود موجب سایه‌های اضافه و تاریکی یا روشنایی بیش از حد در گوشه‌های اتاق می‌شود که این موضوع اصلاً موردپسند نیست؛ اگر نکات نورپردازی در دکوراسیون داخلی اتاق‌خواب را ریزبه‌ریز و به‌درستی اجرا نماییم و در واقع از بهترین چیدمان نورپردازی در فضای داخلی اتاق‌خواب استفاده کنیم، می‌توانیم آن را بزرگ‌تر نشان دهیم. همچنین نورپردازی مناسب باعث زیباتر دیده‌شدن تختخواب می‌شود.

5. فاصله مناسب چراغ ها در دکوراسیون حمام

به‌احتمال زیاد نورپردازی حمام آخرین قسمتی است که افراد بسیاری ترجیح می‌دهند برای طراحی آن هزینه کنند و ترجیح می‌دهند هزینه خود را برای خرید سینک روشویی، آینه، وان و دوش حمام صرف کنند. بااین‌حال باید گفت از آن جایی که از این مکان به‌عنوان فضایی برای ریلکس کردن استفاده می‌شود باید به چگونگی نورپردازی آن و فاصله مناسب چراغ ها در دکوراسیون حمام توجه شود. به‌طورکلی می‌توان گفت لامپ‌های هالوژن برای نورپردازی حمام استاندارد است. در کنار استفاده از لامپ‌های هالوژن می‌توان از لامپ‌های فلورسنت جدید هم استفاده نمود.

نصب یک لامپ یا لوستر مناسب در بالای آینه از دیگر نکاتی است که می‌توانید در نورپردازی حمام مورداستفاده قرار دهید. همچنین نصب لامپ‌های دیواری در دو طرف آینه از ایده‌های مناسبی است که از ایجاد سایه بر روی صورت جلوگیری به عمل می‌آورد. در واقع برای آینه‌هایی که عرض کم‌تر از ۴۸ سانتی‌متر دارند می‌توانید نسبت به نصب آینه در فاصله ۱۹۰ تا ۲۰۳.۲ سانتی‌متری از سطح زمین اقدام نمایید. همچنین درصورتی‌که از لامپ روکار برای نورپردازی حمام استفاده می‌کنید بهتر است ولتاژ آن‌ها کم‌تر از ۴۰ وات باشد.

تأثیر نورپردازی در جذابیت خانه

نورپردازی مناسب و توجه به فاصله مناسب چراغ ها در دکوراسیون خانه نه‌تنها تأثیر زیادی در روشنایی بخشیدن به محیط زندگی ما دارد؛ بلکه مهم‌ترین ابزار برای زیباتر شدن محیط زندگی محسوب می‌شود. به همین دلیل باید به این نکته برای تمام بخش‌های منزل از اتاق‌خواب که یک فضای خصوصی است گرفته تا اتاق پذیرایی که به‌صورت عمومی از آن استفاده می‌شود، توجه نمود.

به‌خاطر داشته باشید که برای نورپردازی مناسب برای فضاهای مختلف آن هم در طول روز باید نکاتی را رعایت نمایید که با درنظرگرفتن این نکات می‌توانید بهترین چیدمان نورپردازی را برای این فضا انتخاب کنید و خانه‌ای شاد، صمیمی و دوست‌داشتنی داشته باشید.

جمع‌بندی

از نظر روانشناسی و زیبایی شنایی ثابت شده انتخاب بهترین چیدمان نورپردازی برای قسمت‌های مختلف خانه تأثیر بسیار زیادی روی احساسات افراد، جذابیت محیط و پویایی دکوراسیون داخلی منزل دارد. البته عکس این مسئله نیز وجود دارد. درصورتی‌که نورپردازی قسمت‌های مختلف خانه غیراصولی و بدون توجه به فاصله مناسب چراغ ها در دکوراسیون انجام شود، قطعاً باعث برهم‌زدن آرامش افراد شده و از زیبایی محیط کم می‌کند. به‌طوری‌که فرد دوست دارد از محیط فرار کند.

علاوه بر این ممکن است یک نورپردازی ضعیف خانه را کوچک به نظر برساند. با این توضیحات قطعاً تیمی که برای نورپردازی خانه به کار گرفته می‌شود باید دارای حداکثر دانش به‎روز و مهارت باشد. برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص فاصله چراغ ها در سقف و دیدن نمونه کارهای ما می‌توانید به وب‌سایت ما به آدرس گروه معماری آرت دیزاین مراجعه نمایید و با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ضد اسپم *Captcha Plus loading...

Close Menu