مزایای استفاده از رنگ سفید در دکوراسیون داخلی

استفاده از رنگ سفید در دکوراسیون داخلی به دلیل ویژگی‌های بازتابی و سهولت ترکیب با سایر رنگ‌ها بسیار محبوب است. این رنگ از دید روان‌شناسی نشان‌دهنده خلوص و پاکی بوده و نمایانگر مفاهیمی چون سادگی، تازگی و تمیزی است. بزرگ‌تر نشان‌دادن فضای خانه و انعکاس زیبای رنگ‌ها و نور مهم‌ترین نقش رنگ سفید در طراحی داخلی خانه است. این رنگ برای سبک‌های مختلف دکوراسیون مانند: سبک کلاسیک، نئوکلاسیک و مدرن گزینه بسیار مناسبی است.

رنگ سفید در کنار سادگی، فضا را لوکس نشان می‌دهد و خانه را مرتب، جادار و روشن جلوه می‌دهد. بهبود تمرکز، جلوگیری از حواس‌پرتی، نگهداری آسان، سهولت ترکیب رنگ‌ها و سهولت ایجاد فضای مینیمال و مدرن از مزایای رنگ سفید در طراحی داخلی است. برای داشتن دکوراسیون زیبا و اصولی متناسب با فضای خانه خود می‌توانید از گروه معماری آرت دیزاین با مدیریت حسام سلیمانی کمک بگیرید. در ادامه به کاربرد رنگ سفید در دکوراسیون داخلی پرداخته می‌شود. 

رنگ سفید در دکوراسیون داخلی؛ روانشناسی رنگ سفید

رنگ سفید در دکوراسیون داخلی؛ روانشناسی رنگ سفید

رنگ سفید در اکثر فرهنگ‌ها مظهر پاکی و فضیلت و نشان‌دهنده خلوص و بی‌گناهی است. القای حس پاکی و وارستگی موجب‌شده تا رنگ سفید در مراسم مذهبی ادیان مختلف و بسیاری از جشن‌ها استفاده شود. کاربرد این رنگ در محیط‌های بیمارستانی نیز احساس تمیزی ایجاد می‌کند و آرامش از فضا دریافت خواهد شد.

 رنگ سفید، رنگ روشنی است که می‌تواند حال و هوای فضا را تغییر دهد یا فضاهای خاصی را برجسته کند. رنگ سفید تداعی‌کننده خلوص، آرامش و پاکی و مفاهیم مثبت  چون سادگی و تازگی است. این رنگ در دسته رنگ‌های خنک قرار می‌گیرد، ملایم و استریل بوده و به بیننده حس سرما منتقل می‌کند.

کاربرد رنگ سفید در دکوراسیون داخلی به‌تنهایی امکان دارد فضا را ناخوشایند، خالی و خسته‌کننده نشان دهد. بهتر است با رنگ‌های گرم ترکیب شود؛ اما باید به این نکته توجه شود که بیش از 5 رنگ استفاده نشود.

مزایای استفاده از رنگ سفید در دکوراسیون داخلی

رنگ سفید در دکوراسیون داخلی خانه‌های کوچک و جمع‌وجور مناسب‌ترین گزینه است. این رنگ، نور و رنگ را به زیبایی منعکس می‌کند و ویژگی‌های بازتابی گسترده‌ای دارد. بازتاب‌دادن رنگ‌ها یکی از علت‌های سهولت ترکیب سایر رنگ‌ها با سفید است؛ اگر چه سفید تداعی‌کننده سرما است؛ اما استفاده اصولی آن زیبایی خیره‌کننده‌ای به خانه می‌دهد. سفیدبودن دکوراسیون خانه محدودیت انتخاب سایر المان‌ها را از بین می‌برد. مزایای رنگ سفید در طراحی داخلی به شرح زیر هستند:

بهبود تمرکز با رنگ سفید در دکوراسیون داخلی

1. بهبود تمرکز با رنگ سفید در دکوراسیون داخلی

کارشناسان طراحی داخلی بر این باورند که رنگ سفید در دکوراسیون داخلی تمرکز افراد را افزایش می‌دهد. در دنیای ماشینی و شلوغ امروز حواس‌پرتی انسان‌ها بسیار زیاد شده است، از آن جایی که رنگ‌ها مخصوصاً رنگ سفید تاثیر مستقیم بر روح و روان بیننده می‌گذارد می‌توان از آن برای بهبود تمرکز به خصوص در طراحی داخلی اداری استفاده کرد.

این رنگ سرد باخاصیت آرام‌بخشی فوق‌العاده‌ای که دارد از حواس‌پرتی جلوگیری می‌کند. رنگ سفید فضا را مرتب و تمیز نشان می‌دهد و شلوغی محیط و عدم تمرکز را از بین می‌برد. در نتیجه برای تقویت مهارت‌های تمرکز در خود و فرزندان باید از انواع تونالیته‌های رنگ سفید استفاده کرد.

2. نگهداری آسان رنگ سفید

برخلاف تصور رایجی که بین مردم وجود دارد پاک‌کردن و نگه‌داری از رنگ سفید در دکوراسیون داخلی بسیار آسان است. رنگ‌های تیره علاوه بر این که خانه را کوچک و شلوغ نشان می‌دهند با جذب رطوبت بیشتر باعث رشد باکتری‌ها و میکروب‌ها بر روی دیواره‌ها می‌شود. سفید در هر شرایطی تازه و روشن به نظر می‌رسد و به راحتی با یک‌ پارچه خشک، گرد و غبارش برطرف می‌شود و سال‌ها درخشش به خانه می‌بخشد.

علاوه بر مزایای رنگ سفید در طراحی داخلی و شیک بودن، رنگ سفید در دکوراسیون داخلی به دلیل حس پاکیزگی و درخشندگی که منتقل می‌کند برای سرویس‌های بهداشتی و آشپزخانه بسیار رایج است. این رنگ به‌سرعت آلودگی و کثیفی را نشان می‌دهد و باعث اقدام به‌موقع برای برطرف‌کردن میکروب‌ها و جلوگیری از رشد آن‌ها می‌شود.

دیوار سفید یک بوم نقاشی خیره کننده

3. دیوار سفید یک بوم نقاشی خیره کننده

همان‌طور که اشاره شد یکی از علت‌های علاقه طراحان به رنگ سفید ویژگی بازتابی و سهولت ادغام آن است. دیگر ویژگی محبوب رنگ سفید در دکوراسیون داخلی خانه و طراحی داخلی تجاری و اداری این است که از دیوارهای سفید می‌توان به‌عنوان یک بوم نقاشی بزرگ و خیره‌کننده استفاده کرد. همین امر موجب می‌شود تا سبک‌های مختلف تزیین و کارهای انتزاعی را به راحتی روی دیوار اجرا کرد. قراردادن اکسسوری و وسیله تزیینی روی دیوار مکان را زیباتر و روشن‌تر نشان می‌دهد.

4. مزایای استفاده از رنگ سفید در طراحی داخلی؛ سهولت استفاده در سبک‌های مختلف دکوراسیون

سبک‌های مینیمال و مدرن پرطرف‌دارترین سبک‌های طراحی داخلی در سال‌های اخیر هستند. برای اجرای سبک مینیمال نیاز به سرمایه‌گذاری زیاد نیست؛ بلکه می‌توان از رنگ‌های خنثی و روشن با جزئیات ساده استفاده کرد. رنگ سفید برای ایجاد سبک مدرن، مینیمال، کلاسیک و نئوکلاسیک بسیار مناسب بوده؛ چرا که سفید القاکننده سادگی و زیبایی است. این رنگ فضا را مرتب، جادار، روشن نشان می‌دهد و با همه سادگی فضا را لوکس و خاص جلوه می‌دهد.

5. بزرگ ‌تر نشان دادن فضا با استفاده از رنگ سفید در دکوراسیون داخلی

بازتاب رنگ‌های روشن و نور به‌وسیله رنگ سفید باعث می‌شود فضا بزرگ‌تر جلوه داده شود؛ بنابراین رنگ سفید و تونالیته‌های رنگی آن برای دکوراسیون خانه‌های کوچک بهترین انتخاب است و با سایر المان‌ها نیز به‌خوبی ترکیب می‌شود. طراحان برای اینکه در طراحی داخلی مسکونی اتاق‌ها بزرگ و جادار به نظر برسند اغلب از رنگ سفید در دکوراسیون داخلی استفاده می‌کنند. دکوراسیون و مبلمان سفید در فضای داخلی خانه نه‌تنها با ویژگی‌های مثبت و حس آرامش همراه است؛ بلکه کاربردی نیز هست. دیگر مزایای رنگ سفید در طراحی داخلی شامل موارد زیر می‌شود:

  • روشن‌تر جلوه‌دادن خانه
  • ست کردن آسان مبلمان و چیدمان
  • نبود محدودیت برای انتخاب و استفاده رنگ
  • القای حس آرامش و راحتی خیال
انواع هارمونی رنگ سفید

انواع هارمونی رنگ سفید

برای استفاده از رنگ سفید در دکوراسیون داخلی می‌توان متناسب با چیدمان از انواع دیگر این رنگ استفاده کرد. رنگ سفید در انواع هارمونی به‌صورت براق و مات وجود دارد که رایج‌ترین نوع این رنگ شامل موارد زیر می‌شود:

  • سفید مرمری رنگی درخشان با رگه‌هایی از خاکستری است.
  • سفید استخوانی رنگی با گرمای بیشتر است که با مقدار بسیار کمی از رنگ زرد مخلوط شده است.
  • سفید صدفی یک‌رنگ مناسب برای دکوراسیون‌های فانتزی و مینیمال است که از ترکیب رنگ سفید ساده با مقدار بسیار کمی صورتی به دست می‌آید.
  • سفید عاجی ترکیب مقدار بسیار کمی رنگ صورتی با سفید است. استفاده از این رنگ و یا سفید صدفی برای دیوار و ترکیب آن با مبلمان گل‌دار، دکوراسیون چشم‌نوازی می‌سازد.
  • سفید کاپوچینویی، از ترکیب رنگ سفید ساده با مقدار بسیار کمی رنگ قهوه‌ای گرم به دست می‌آید. این رنگ جلوه خاصی دارد و ترکیب آن با مبلمان و لوازم چوبی محیطی گرم و صمیمانه به وجود می‌آورد.
  • رنگ فیلی ملایم در واقع همان خاکستری بسیار روشن است و از ترکیب سفید با مقدار بسیار کمی مشکی به دست می‌آید. این رنگ نسبت به سفید ساده، سردتر است.
  • سفید یاسی رنگی با ته‌رنگ یاسی بوده و از ترکیب سفید ساده با مقدار بسیار کمی بنفش به دست می‌آید.
  • سفید سبزرنگی پر طرف‌دار به‌جای سفید ساده است که از ترکیب سفید ساده با مقدار اندکی سبز تهیه می‌شود.
  • سفید آبی یک‌رنگ بسیار ملایم است که از ترکیب سفید ساده با مقدار بسیار کمی آبی به دست می‌آید.

جمع‌بندی

رنگ سفید در دکوراسیون داخلی علاوه بر سادگی و زیبایی حس لوکس بودن، تمیزی و مرتبی را به بیننده منتقل می‌کند. این رنگ دارای خاصیت بازتابی بوده و رنگ‌ها و نور را منعکس می‌کند. بازتاب نور موجب بزرگ‌تر دیده‌شدن فضای داخلی می‌شود و طراوت و تازگی را القا می‌کند. رنگ سفید در میان همه طراحان داخلی بسیار پرطرف‌دار است؛ چرا که ست کردن آن و ترکیب رنگ‌ها در آن راحت است.

نقش رنگ سفید در طراحی داخلی خانه بسیار پررنگ و مؤثر است؛ اما اگر با رنگ‌های گرم ترکیب نشود فضایی سرد و غیررسمی به وجود می‌آورد. در سبک‌های مینیمال و مدرن هدف نهایت سادگی در کنار زیبایی است؛ به همین دلیل رنگ سفید و تونالیته‌های رنگی آن بهترین گزینه برای اجرا هستند.

جادار بودن، بهبود تمرکز، نگهداری آسان، راحت بودن ست کردن و القای جادار بودن خانه، پاکی و سادگی به بیننده از مزایای رنگ سفید در طراحی داخلی است. برای اجرای صحیح و استاندارد رنگ سفید در دکوراسیون داخلی فضاهای گوناگون بهتر است از طراحان متخصص کمک گرفت. گروه معماری آرت دیزاین یکی از مجموعه‌های باسابقه در زمینه دکوراسیون داخلی می‌تواند زیبایی را به چشمان شما هدیه می‌دهد. برای آشنایی بیشتر با مجموعه می‌توانید از پروژه ها دیدن نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ضد اسپم *Captcha Plus loading...

Close Menu