رنگ مناسب در دکوراسیون اداری؛ دکوراسیون اداری غالباً چه تناژ رنگی دارد؟

انتخاب رنگ مناسب در دکوراسیون اداری باید به‌گونه‌ای باشد که موجب افزایش تمرکز کارکنان شده و همچنین محیطی سرزنده و جذاب خلق کند. انتخاب رنگ مناسب محیط اداری از عوامل محیطی است که بر بازدهی نهایی فعالیت‌های سازمان یا شرکت تأثیر دارد.

انتخاب رنگ باید بر مبنای روا‌ن‌شناسی رنگ‌ها و در تناسب با فضا و فعالیت‌هایی باشد که در آن فضا انجام می‌شود. برای انتخاب بهترین رنگ برای طراحی داخلی اداری می‌توان از اصول انتخاب بر اساس طراحی لوگوی شرکت یا اداره نیز استفاده کرد. در این مقاله از گروه طراحی داخلی آرت دیزاین به مدیریت حسام سلیمانی بهترین تناژهای رنگی برای محیط اداری را معرفی می‌کنیم.

نکات مهم برای انتخاب رنگ دکوراسیون اداری

نکات مهم برای انتخاب رنگ دکوراسیون اداری

همانند هر دکوراسیون داخلی دیگر، در دکوراسیون داخلی اداری نیز انتخاب رنگ اهمیت زیادی دارد. در ادامه و قبل از بررسی رنگ مناسب در دکوراسیون اداری بهتر است چند نکته مهم را در این باره یادآوری کنیم. باتوجه‌به این نکات می‌توانید محیطی ایده‌آل و هماهنگ با فضای کاربری ایجاد کنید. انتخاب رنگ همانند نوع مبلمان و چیدمان نیز نقش مهمی در افزایش یا برهم‌زدن تمرکز کارکنان دارد.

1. ترکیب رنگ ها

هر کدام از رنگ‌های آبی، خاکستری، سفید، قهوه‌ای و مشکی رنگ مناسب محیط اداری محسوب می‌شوند و می‌توان با ترکیب دو یا سه‌رنگ و رعایت هارمونی بین آن‌ها، محیطی کاملاً مناسب کاربری اداری و رسمی خلق کرد. به‌عنوان‌مثال ترکیب رنگ سفید و مشکی یا رنگ سفید، آبی و سبز می‌توانند ترکیب‌های رنگی مناسبی باشند.

2. رده سنی و جنسیت

در انتخاب رنگ مناسب در دکوراسیون اداری توجه به سن و جنسیت نیز اهمیت بالایی دارد. معمولاً برای افرادی با تیپ جوان بهتر است رگه‌هایی از رنگ‌های شاد ملیح را نیز استفاده کنید. همچنین درصورتی‌که کارکنان شما خانم هستند یا علاوه بر آقایان خانم‌ها نیز در سازمان شما مشغول هستند بهتر است از رنگ‌های لطیف غافل نشوید.

3. رنگ مناسب در دکوراسیون اداری؛ رعایت هارمونی بین رنگ ها

استفاده از ترکیب رنگ مناسب در دکوراسیون اداری علاوه بر افزایش بازدهی کارکنان روی مشتریان یا مراجعان نیز تأثیر می‌گذارد. استفاده از یک رنگ فضا را یکنواخت و کسل‌کننده می‌کند. این موضوع بر روحیه کارکنان تأثیر منفی خواهد داشت. به‌عنوان‌مثال ترکیب رنگ سفید با قرمز یا سبز با رعایت تناسب و باتوجه‌به نوع فعالیت سازمانی می‌تواند فضایی سرزنده خلق کند. به‌عنوان‌مثال دیوارهای سفید همراه با رنگ قرمز یا سبز برای لوگوی شرکت ترکیبی زیبا می‌آفریند.

4. انتخاب بر اساس نوع کسب و کار

 نکته دیگر درباره انتخاب بهترین رنگ برای طراحی داخلی اداری نوع فعالیت سازمان و هرکدام از بخش‌های مختلف است. به‌عنوان‌مثال در بخش فروش یک شرکت که استرس و تنش‌های روحی خود را دارد باید از رنگ‌های آرام‌بخش استفاده شود. همچنین در مطب پزشکان معمولاً از رنگ‌های سفید و روشن استفاده می‌شود تا کوچک‌ترین آلودگی مشخص شود. همچنین علاوه بر رنگ سفید، رنگ‌های آبی و سبز برای محیط‌های پزشکی آرام‌بخش است.

رنگ مناسب در دکوراسیون اداری و تأثیر آن بر روحیه کارکنان

رنگ مناسب در دکوراسیون اداری و تأثیر آن بر روحیه کارکنان

افزایش راندمان کاری در یک محیط اداری رابطه نزدیکی با نوع دکوراسیون اداری نیز دارد. به همین دلیل انتخاب رنگ مناسب در دکوراسیون اداری یکی از فاکتورهای مهمی است که می‌تواند بر  خلق‌وخوی کارکنان تأثیر بگذارد. هر کدام از رنگ‌ها ویژگی‌های روان‌شناختی خود را دارند که در ادامه به چند نمونه رنگ مناسب محیط اداری می‌پردازیم.

1. رنگ سفید

می‌توان رنگ سفید را کامل‌ترین رنگ طبیعت نامید. رنگ سفید در دکوراسیون داخلی نماد خلوص، کمال، اطمینان و سادگی است. البته باید دقت داشت که همانند تمام رنگ‌های دیگر استفاده نامتعارف و بیش از اندازه از رنگ سفید مناسب نیست. استفاده یکنواخت از رنگ سفید محیطی یکنواخت و کاملاً خنثی پدید می‌آورد که می‌تواند موجب افسردگی شود. به همین دلیل لازم است رنگ سفید با رنگ‌های دیگر که انرژی را القا می‌کند ترکیب شود.

2. رنگ قرمز

رنگ قرمز سرشار از انرژی است و می‌تواند هر دو گروه احساسات خوب و بد را منتقل کند. یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های رنگ قرمز قرارگیری در مرکز توجه است. نمی‌توان از رنگ قرمز به‌عنوان رنگ غالب و رنگ مناسب در دکوراسیون اداری استفاده کرد. به همین دلیل بهتر است از آن در ترکیب با رنگ سفید یا مشکی استفاده شود تا زیبایی، جذابیت و انرژی متعادل در فضا تزریق شود.

3. رنگ مشکی؛ رنگ مناسب در دکوراسیون اداری

نقطه مقابل رنگ سفید، مشکی است و ویژگی‌های آن کاملاً متضاد رنگ سفید است. از طرفی رنگ مشکی اگر به‌اندازه مناسب استفاده شود تشخص، وقار و متانت را القا می‌کند. ترکیب رنگ سفید و مشکی در محیط اداری درصورتی‌که میزان رنگ مشکی کمتر باشد می‌تواند از دیگر ترکیب‌های رنگ مناسب در دکوراسیون اداری باشد.

4. رنگ سبز

رنگ سبز در دکوراسیون داخلی نماد طبیعت، تعادل، ترمیم و آرامش است. اگر محل کار شما به صورتی است که کارکنان مدت‌زمان زیادی را در آن می‌گذرانند استفاده از ترکیب رنگ سبز و سفید یک رنگ مناسب محیط اداری است. علاوه بر استفاده از رنگ سبز در رنگ دیوارها و دکوراسیون، قراردادن چند گلدان گل طبیعی فضایی آرام و سرزنده پدید می‌آورد که تأثیر مستقیمی بر روحیه کارکنان و مراجعین دارد.

5. رنگ مناسب محیط اداری؛ رنگ طوسی خاکستری

5. رنگ مناسب محیط اداری؛ رنگ طوسی خاکستری

استفاده از رنگ طوسی خاکستری یکی از بهترین انتخاب‌ها به‌عنوان رنگ مناسب در دکوراسیون اداری است. رنگ طوسی یکی از پرکاربردترین رنگ‌ها در دکوراسیون اداری مدرن است. نکته مهم در استفاده از این رنگ توجه به نورپردازی است. محیط اداری که در آن از رنگ طوسی خاکستری به‌عنوان رنگ غالب استفاده می‌شود باید نور کافی وجود داشته باشد. عدم توجه به نورپردازی محیط را تاریک و کوچک نشان می‌دهد و روی کارایی کارکنان تأثیر منفی می‌گذارد.

6. رنگ آبی

تلقین حس آرامش از مهم‌ترین ویژگی‌های رنگ آبی است. رنگ آبی یک رنگ مناسب در دکوراسیون اداری است؛ زیرا این رنگ استرس را از بین می‌برد و حس اطمینان به افراد حاضر در محیط القا می‌کند. تمامی طیف‌های رنگ آبی خواص آرام‌بخش دارند و هنگام استفاده از طیف‌های تیره‌تر رنگ آبی باید نورپردازی را بادقت بیشتری اجرا کرد. ترکیب رنگ آب با رنگ‌های سبز و زرد حس قدرت و مدرنیته را در فضا القا می‌کند.

7. رنگ قهوه‌ ای

یکی از رنگ‌های پرکاربرد برای انواع میزهای اداری رنگ قهوه‌ای است. این رنگ که معمولاً در مبلمان‌های اداری مشاهده می‌شود حس قدرت را نه‌تنها به کارکنان بلکه به مراجعین هم القا می‌کند. استفاده از رنگ قهوه‌ای در ترکیب با رنگ‌های زرد و طلایی نیز می‌تواند بهترین رنگ برای طراحی داخلی اداری باشد و فضای زیبایی در محیط خلق می‌کند. افزایش تمرکز در محیط، افزایش خلاقیت و حس ثبات از ویژگی‌های رنگ قهوه‌ای است.

اهمیت ترکیب رنگ مناسب در دکوراسیون اداری

وقتی صحبت از رنگ مناسب محیط اداری یا هر محیط دیگر می‌شود منظور ما تنها رنگ دیوارها نیست. هر آنچه که در محیط قرار می‌گیرد اعم از دیوارها، مبلمان، اکسسوری‌ها و… همگی تعیین‌کننده حال و هوای فضا هستند. باید تمام اصول دکوراسیون داخلی شامل رنگ، چیدمان، نوع وسایل بکار رفته و… در تناسب با یکدیگر باشند.

هدف تمام مدیران این است که کارکنان همواره بهترین نسخه کاری خود را ارائه دهند تا موفقیت کل مجموعه افزایش یابد. برای رسیدن به این هدف محیط نقش تعیین‌کننده‌ای دارد. به همین دلیل لازم است اصول مربوط به رنگ مناسب در دکوراسیون اداری کلاسیک یا مدرن رعایت شود.

برای محیط‌های اداری بزرگ دست طراحان بازتر است و می‌توانند ترکیب رنگ و نورپردازی‌های متعدد اجرا کنند؛ ولی در محیط‌های کوچک برای انتخاب رنگ مناسب در دکوراسیون اداری باید بیشتر دقت کرد تا انتخاب رنگ در همراهی با انواع نورپردازی فضا را بزرگ‌تر نشان داده و روحیه کارکنان در بهترین سطح باشد.

استفاده از رنگ‌های سفید و خاکستری برای رنگ دیوارها و رنگ‌های تیره‌تر برای مبلمان اداری و کف‌پوش‌ها فضای کاری شیک و لوکسی پدید می‌آورد.  

ترکیب رنگی مناسب اتاق مدیریت

ترکیب رنگی مناسب اتاق مدیریت

برای انتخاب رنگ مناسب در دکوراسیون اداری اتاق مدیریت باید اصولی را رعایت کرد تا وقار و پرستیژ مدیریت به‌عنوان مهم‌ترین مقام اداره یا سازمان حفظ شود. برای انتخاب بهترین رنگ برای طراحی اداری اتاق مدیریت می‌توان از رنگ‌های کرم، قهوه‌ای و زرشکی استفاده کرد.

ترکیب رنگی مناسب برای محل کار کارکنان

طراحی و دیزاین محل کار کارکنان ساده‌تر از اتاق مدیریت است. رنگ مناسب محیط اداری برای محل کار کارکنان باید به صورتی باشد که بعد از مدتی حس خستگی، افسردگی و یکنواختی در آنان القا نشود. استفاده از تناژهای رنگی آبی، سفید و سبز گزینه‌های مناسبی برای این بخش هستند و می‌توان از آن‌ها در ایده های طراحی فضای اداری باز نیز استفاده کرد.

جمع‌بندی

در طراحی دکوراسیون داخلی رنگ نیز همانند سایر المان‌ها اهمیت زیادی دارد. ازآنجایی‌که کارکنان محیط‌های اداری بخش زیادی از روز خود را در این محل می‌گذرانند لازم است از نظر روحیه در بهترین سطح قرار داشته باشند. دکوراسیون داخلی، ترکیب رنگ‌ها، نوع چیدمان و… همگی بر عملکرد کارمندان تأثیر مستقیم دارد.

برای انتخاب رنگ مناسب در دکوراسیون اداری باید فاکتورهای مهمی مانند نوع کسب‌وکار، جنسیت و سن کارکنان در نظر گرفته شود. معمولاً نباید از یک رنگ یکنواخت برای دکوراسیون داخلی استفاده کرد و ترکیب رنگی مناسب می‌تواند محیطی جذاب برای کارکنان بوده و بازدهی آن‌ها را افزایش دهد.

به‌عنوان‌مثال رنگ‌های سفید، خاکستری، آبی، سبز و قهوه‌ای انواع مختلف رنگ مناسب محیط اداری هستند. استفاده از هر کدام از این رنگ‌ها در کنار مکمل‌های رنگی مناسب آ‌ن‌ها می‌تواند بهترین رنگ برای طراحی داخلی اداری را پدید آورد.

گروه طراحی داخل آرت دیزاین به مدیریت حسام سلیمانی پیش‌گام در طراحی داخلی با پیروی از تمامی استانداردها، زیباترین طراحی‌های دکوراسیون داخلی را اجرا می‌کند. برای مشاوره در زمینه طراحی داخلی و کسب اطلاعات بیشتر به صفحه تماس با ما مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ضد اسپم *Captcha Plus loading...

Close Menu