تاثیر انواع بشقاب های دیوارکوب در طراحی داخلی

استفاده از بشقاب های دیوارکوب در طراحی داخلی تأثیر زیادی در زیبایی دکوراسیون و تزیین دیوارها دارد. استفاده از بشقاب‌های دیوارکوب در بخش‌های مختلف خانه مانع یکنواختی فضا شده و جلوه بصری زیبایی ایجاد می‌کند. چیدمان بشقاب روی دیوار در هر قسمت خانه می‌تواند فضایی متفاوت خلق کند؛ ولی استفاده از آن‌ها در بالای میز و کنسول جلوه‌ای خاص و جذاب خلق می‌کند.

ایده های تزئین دیوار با بشقاب سفالی سنتی، مدرن یا آنتیک با هر نوع دکوراسیون متناسب است و جلوه‌ای آرام‌بخش و چشم‌نواز ایجاد می‌کند. در این مقاله از گروه طراحی ساختمانی آرت دیزاین به مدیریت حسام سلیمانی استفاده از بشقاب‌های دیوارکوب در طراحی داخلی را بررسی می‌کنیم.

انواع بشقاب های دیوارکوب

انواع بشقاب های دیوارکوب

امروزه طراحی داخلی بیش از گذشته اهمیت پیدا کرده است و تغییر و تحولات زیادی در این زمینه صورت‌گرفته است. البته برخی المان‌های به‌کاررفته در طراحی داخلی از گذشته وجود داشته و امروزه سبک و سیاق جدید و جذاب‌تری به خود گرفته‌اند. استفاده از بشقاب های دیوارکوب در طراحی داخلی یکی از ایده‌های دکوراسیون است که در گذشته نیز وجود داشته‌اند و امروزه نیز همچنان جایگاه خود را حفظ کرده‌اند.

همانند سایر سبک‌های دکوراسیون، ایده‌های چیدمان بشقاب روی دیوار نیز همگام با زمانه و سلیقه‌های مختلف تغییر کرده و جذابیت‌های خاصی پیدا کرده‌اند. دراین‌بین انواع مختلف بشقاب‌های دیوارکوب وجود دارد که آن‌ها را معرفی می‌کنیم.

1. بشقاب دیوارکوب قدیمی

استفاده از بشقاب‌های دیوارکوب قدیمی در طراحی داخلی علاقه‌مندان بسیاری دارد و حس نوستالژیک را برای آن‌ها القا می‌کند. یکی از موارد مهم در کاربرد نوع قدیمی بشقاب های دیوارکوب در طراحی داخلی محل نصب آن‌ها است. قرارگیری این نوع دیوارکوب‌ها در محل مناسب زیبایی‌های آن‌ها را بیشتر به رخ می‌کشد و فضایی کلاسیک همراه با آرامش در فضا القا می‌کند. می‌توان این نوع دیوارکوب‌ها را در بالای گرامافون، بالای شومینه یا کنار آباژور چوبی نصب کرد. معمولاً بشقاب ‌های دیوارکوب در طراحی داخلی رستوران، مسکونی، تجاری و… در انواع مختلف مانند مسی، حصیری، میناکاری، چینی و سفالی وجود دارند.

ایده های تزئین دیوار با بشقاب سفالی یکی از نمونه‌های موفق استفاده از دیوارکوب در طراحی داخلی است که با رنگ‌بندی‌های زیبا مانند آبی فیروزه‌ای و سبز اصالت ایرانی را نشان می‌دهد. همچنین طرح‌های مختلفی مانند طبیعت، طرح‌های مذهبی، حیوانات و… وجود دارد. به دلیل ریشه‌دار بودن این نوع دیوارکوب‌ها افراد زیادی از آنها استفاده می‌کنند.

2. انواع بشقاب های دیوارکوب در طراحی داخلی؛ بشقاب دیوارکوب مدرن

نوع دیگر بشقاب های دیوارکوب در طراحی داخلی، نوع مدرن است که جلوه‌ای امروزی و مدرن به فضای خانه می‌بخشند. این نوع بشقاب‌های دیوارکوب برگرفته از نوع قدیمی ولی با طراحی و سبک مدرن و امروزی هستند. معمولاً کشورهای و فرهنگ‌های مختلف بر اساس نمادها و باورهای خود طرح‌های قدیمی را به سبکی جدید روی این دیوارکوب‌ها طراحی می‌کنند.

به همین دلیل چیدمان بشقاب روی دیوار نمادی از اصالت، زیبایی و هنر است.  متخصصان و طراحان صنعت دکوراسیون با الهام از طرح‌های قدیمی آن‌ها را به سبکی جدید طراحی می‌کنند تا اصالت فرهنگ‌ها در طراحی داخلی همچنان جاری باشد.

بشقاب دیوارکوب کلاسیک

3. بشقاب دیوارکوب کلاسیک

استفاده از دیوارکوب‌های کلاسیک  متناسب با طرح و دکوراسیون کلاسیک هارمونی و هماهنگی جذابی را در فضا خلق می‌کند. در این نوع بشقاب های دیوارکوب در طراحی داخلی، طرح‌های مختلفی مانند طرح پرنده‌های لاجوردی، طرح ماه، خورشید، ستاره یا طرح حوض و ماهی استفاده می‌شود. نکته مهم در استفاده از دیوارکوب‌های کلاسیک تک‌رنگ و روشن بودن دیوار است تا طراحی داخلی منزل زیباتر و چشم‌نوازتر باشد. استفاده از این نوع دیوارکوب برای دکوراسیون کلاسیک در خانه های بزرگ بسیار متناسب است.

چیدمان بشقاب های دیوارکوب در طراحی داخلی

در چیدمان بشقاب روی دیوار بهتر است از شلوغی و درهم‌ریختگی آن‌ها روی دیوار جلوگیری کنید. این بشقاب‌ها را با قلاب‌های مخصوص یا گیره‌های مخفی روی دیوار قرار دهید. باید گیره یا قلاب مورداستفاده توانایی تحمل وزن دیوارکوب را داشته باشد. برای حفظ تعادل در چیدمان بشقاب های دیوارکوب در طراحی داخلی بهتر است پانزده سانتیمتر بین بشقاب‌ها و از آن‌ها تا سقف فاصله بگذارید. استفاده از انواع نورپردازی در دکوراسیون داخلی جلوه زیباتری به دیوارکوب‌ها می‌بخشد.

نصب دیوارکوب‌ها کنار آینه طرح‌دار یا آینه با قاب خاص زیبایی آن‌ها را چندبرابر می‌کند. همچنین نصب بشقاب دیوارکوب بالای شومینه، بالای کنسول یا بالای گرامافون برای دیوارکوب‌های قدیمی ایده‌های جذابی هستند. نکته مهم در چیدمان بشقاب روی دیوار این است که ابتدا باید نقطه کانونی فضا را مشخص کرده و بر اساس آن دیوارکوب را نصب کنیم.

چیدمان بشقاب روی دیوار نماد چیست؟

استفاده از بشقاب های دیوارکوب در طراحی داخلی قدمت زیادی دارد و خاستگاه آن را به شرق دور یعنی چین و ژاپن نسبت می‌دهند. طرح‌های مورداستفاده روی این بشقاب‌ها بر اساس نوع آن‌ها متفاوت است و معمولاً نماینده فرهنگ و سنت هر جامعه و کشور است.  طرح‌های مینیاتوری شرقی چینی و ژاپنی، مینیاتورهای ایرانی، اسلامی، طرح گل‌سرخی شاه‌عباسی، گل‌مرغی و… نمونه‌هایی از طرح‌های اصیل روی دیوارکوب‌ها هستند.

البته طرح‌های جدید متناسب با سبک زندگی مدرن نیز در بین انواع طرح‌ها دیده می‌شود که هرکدام طرف‌داران خود را دارند. استفاده از دیوارکوب‌ها جذابیت خاصی دارد که برخی نمادها و مزایای آن عبارت‌اند از:

چیدمان بشقاب روی دیوار نماد چیست؟

1. نماد اصالت و اشرافی‌گری

در تاریخ خاندان‌های اشرافی از دیوارکوب‎ها به‌عنوان یکی از تزیینات اصیل استفاده می‌کردند و درحقیقت این المان طراحی داخلی نماینده اصالت و عزت آن‌ها بود. امروزه هم استفاده از بشقاب های دیوارکوب در طراحی داخلی مسکونی نمایانگر همان عزت و اصالت باقی‌مانده از قدیم است که به طرح و سبکی جدید درآمده است.

2. بشقاب های دیوارکوب در طراحی داخلی نماد تحرک و هماهنگی

انواع مختلف بشقاب‌های دیوارکوب با طرح، رنگ و نمادهای مختلف جلوه زیبایی از تحرک و هماهنگی را به نمایش می‌گذارند. استفاده از رنگ‌ها و طرح‌های زیبای طبیعت یادآور ریشه انسان در طبیعت است؛ به‌عنوان‌مثال انواع ایده های تزئین دیوار با بشقاب سفالی و طرح‌هایی از حوض و ماهی، خورشید و… با رنگ‌های آبی فیروزه‌ای، لاجوردی و… نمادهای زیبایی از اصالت ایرانی و هماهنگی را به نمایش می‌گذارند.

3. متناسب با سلیقه های مختلف

تغییر دکوراسیون تأثیر زیادی روی روحیه افراد و روح حاکم بر فضا دارد. یک تغییر خلاقانه در محیط می‌تواند فضایی شاد و سرشار از انرژی خلق کند. استفاده از بشقاب های دیوارکوب در طراحی داخلی یکی از ایده‌های خلاقانه برای تغییر فضا و روحیه افراد است. این اِلمان‌های زیبا در عین سادگی بسیار جذاب و انرژی‌بخش هستند. رنگ‌ها، طرح‌های مختلف و ایده های تزئین دیوار با بشقاب سفالی، چینی، حصیری و… بسیار متنوع و مناسب سلیقه‌های مختلف وجود دارند.

4. درک هنر

بشقاب‌های دیوارکوب حتی در حالت مدرن نیز نماد مشخصی از اشرافیت و سنت هستند و با طرح و رنگ ساده و زیبا روح هنر و آرامش را در فضا تزریق می‌کنند. تمامی این نوع دیوارکوب‌ها خواه مدرن، سنتی، کلاسیک و… همگی نماینده هنر و ذوق انسان و رابطه نزدیک انسان با هنر و طبیعت هستند.

ایده های تزئین دیوار با بشقاب سفالی

ایده های تزئین دیوار با بشقاب سفالی

در بین انواع بشقاب های دیوارکوب در طراحی داخلی، بشقاب‌های سفالی جذابیت و اصالت خاص خود را دارند. انواع مختلف ایده های تزئین دیوار با بشقاب سفالی وجود دارد که می‌توان باتوجه‌به آن‌ها ترکیبی از سنت، مدرنیته، اصالت و زیبایی را در فضا خلق کرد. در نصب دیوارکوب باید به‌ تناسب طرح با پس‌زمینه دیوار نیز دقت کنید. تناسب رنگ دیوار و دیوارکوب زیبایی فضا را چندبرابر می‌کند. در ادامه انواع چیدمان بشقاب روی دیوار برای بشقاب‌های سفالی را ارائه می‌دهیم.

  • اتاق نشیمن: یکی از ایده های تزئین دیوار با بشقاب سفالی استفاده از آن روی دیوار بالای تلویزیون، دیوار بالای مبل یا شومینه است. برای این فضا بهتر است از بشقاب‌های رنگ شاد و انرژی‌بخش استفاده کنید.
  • بالای میز غذاخوری: یکی از مکان‌های مناسب برای نصب بشقاب‌های دیوارکوب سفالی بالای میز ناهارخوری است. می‌توانید روی این دیوار مجموعه زیبایی از بشقاب‌های دیوارکوب سفالی ایرانی نصب کنید. درنتیجه جلوه هنری زیبایی در فضای غذاخوری ایجاد می‌شود.
  • اتاق‌خواب: یکی دیگر از ایده های تزئین دیوار با بشقاب سفالی استفاده از آن‌ها در اتاق‌خواب در دیوار بالای تخت، بالای میزتحریر یا میز آرایش است. هنگام استفاده از بشقاب های دیوارکوب در طراحی داخلی برای اتاق‌خواب بهتر است از بشقاب‌های سفالی خلوت با رنگ‌های ملیح و روشن استفاده کنید.
  • راهرو منزل: معمولاً دیوارهای راهروهای خانه خالی و به‌دور از تزیینات هستند. می‌توانید روی دیوارهای این قسمت بشقاب‌های سفالی متناسب با سلیقه خود نصب کنید. با این کار علاوه بر روح بخشیدن به فضا و دیوارهای خالی، فرم دایره‌ای‌شکل بشقاب‌ها نیز موجب کوتاه‌تر دیده‌شدن راهرو می‌شود.
  • آشپزخانه: استفاده از نوع سفالی بشقاب های دیوارکوب در طراحی داخلی آشپزخانه بسیار متناسب و زیبا است. می‌توانید از طرح‌های مختلف مانند گل‌وگیاه و طرح‌های مربوط به آشپزخانه استفاده کنید و آن‌ها را روی دیوار بالای کابینت یا بالای اجاق‌گاز استفاده کنید.

انواع چیدمان بشقاب های دیوارکوب در طراحی داخلی

بشقاب های دیوارکوب در طراحی داخلی را به صورت‌های مختلف می‌توان نصب کرد که برخی از انواع آن‌ها عبارت‌اند از:

  • ردیف‌های نامنظم: روشی خلاقانه که دیوارکوب‌ها به‌صورت نامنظم روی دیوار نصب می‌شوند.
  • ردیف‌های منظم: نصب به‌صورت ردیف‌های منظم روشی ساده و کلاسیک
  • روش مثلثی: دسته‌بندی دیوارکوب‌ها به‌صورت فرم‌های مثلثی در کنار هم
  • قانون اعداد فرد: چیدمان به‌صورت گروه‌های سه‌تایی یا دسته‌بندی‌های اعداد فرد
  • گروه‌بندی: نصب دیوارکوب‌ها به‌صورت گروه‌های بزرگ یا کوچک، روشی انعطاف‌پذیر برای تزیین دیوار با دیوارکوب
انواع چیدمان بشقاب های دیوارکوب در طراحی داخلی

جمع‌بندی

استفاده از بشقاب های دیوارکوب در طراحی داخلی قدمت بالایی دارد و خاستگاه آن به آسیای شرق دور بازمی‌گردد. استفاده از بشقاب‌های دیوارکوب در طرح‌ها، رنگ‌ها و متریال‌های مختلف مانع یکنواختی فضا شده و جلوه بصری زیبایی ایجاد می‌کند. این دیوارکوب‌های جذاب و اصیل از نظر جنس، طرح و رنگ تنوع بالایی دارند و با تمام سلیقه‌ها متناسب و هماهنگ هستند؛ به‌عنوان‌مثال با استفاده از ایده های تزئین دیوار با بشقاب سفالی می‌توانید روحی دوباره به فضای غذاخوری، راهرو یا اتاق‌خواب خود ببخشید. برای چیدمان بشقاب روی دیوار باید بین رنگ دیوار و طرح و رنگ دیوارکوب تناسب برقرار باشد.

گروه طراحی داخلی آرت دیزاین به مدیریت حسام سلیمانی از برترین گروه‌های طراحی داخلی است و تیمی متشکل از طراحان و هنرمندان صاحب‌ذوق و صاحب‌سبک بهترین ایده‌های دکوراسیون داخلی را طراحی و اجرا می‌کنند. احترام به نظر و سلیقه کارفرما، پیروی از استانداردهای طلایی طراحی داخلی گواه موفقیت گروه آرت دیزاین است. برای مشاوره در زمینه طراحی داخلی و کسب اطلاعات بیشتر به صفحه تماس با ما مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ضد اسپم *Captcha Plus loading...

Close Menu