آشنایی با سبک خاورمیانه در طراحی دکوراسیون داخلی

سبک خاورمیانه در طراحی دکوراسیون داخلی برگرفته از تاریخ و فرهنگ غنی کشورهای این منطقه است. معماری و طراحی‌های بی‌نظیر و منحصربه‌فرد کشورهای خاورمیانه زبانزد عام و خاص است. طراحی داخلی به سبک خاورمیانه تحت‌تاثیر مذاهب مختلف مانند اسلام، بودائیسم، هندوئیسم و مذاهب دیگر است. ویژگی های سبک خاورمیانه استفاده از رنگ‌ها و نقش و نگارهای زیبا و کم‌نظیر همراه با پیچیدگی و ظرافت خاص خود است. برای آشنایی بیشتر با طراحی داخلی به سبک خاورمیانه و ویژگی‌‌های این سبک خاص تا پایان این مطلب از گروه معماری آرت دیزاین با مدیریت حسام سلیمانی با ما همراه باشید.

سبک خاورمیانه در طراحی دکوراسیون داخلی

سبک خاورمیانه در طراحی دکوراسیون داخلی

خاورمیانه متشکل از کشورهای ترکیه، اردن، بحرین، عراق، کویت، لبنان، یمن، عمان، فلسطین، ایران و … است. در واقع سبک خاورمیانه در طراحی دکوراسیون داخلی از تلفیق هنرهای سنتی و بومی و وسایل لوکس ایجاد شده است و زیبایی بی‌نظیری را به همراه دارد. آشنایی با طراحی داخلی به سبک خاورمیانه نیازمند آشنایی با فرهنگ و آداب و رسوم این مناطق است. این فرهنگ سرشار از رنگ به‌خصوص رنگ‌های روشن، پارچه‌ها و الیاف طبیعی و… است.

رایج‌ترین متریال مورداستفاده در طراحی داخلی به سبک خاورمیانه چوب درخت ساج، سرامیک، آهن، صدف، نقره، برنج، مس و فلزهایی با روکش طلا است. سبک خاورمیانه در طراحی دکوراسیون داخلی از هنرهای میناکاری، آهنگری، مهر زنی، حکاکی و خاتم‌کاری بهره می‌برد.

نقش رنگ‌ها در طراحی داخلی به سبک خاورمیانه

سبک خاورمیانه در طراحی دکوراسیون داخلی از رنگ‌های شاد و پر انرژی بهره می‌برد. این رنگ‌ها شامل قرمز، نارنجی، سبز، آبی، آبی فیروزه‌ای، آجری و… است. استفاده از این رنگ‌ها موجب القای حس آرامش و گرما در فضای خانه می‌شود و انرژی مثبت و شادی روانه منزل شما خواهد شد. به عنوان مثال انتخاب رنگ سبز در دکوراسیون داخلی علاوه بر القاء حس آرامش یک فضای دلنشین و صمیمی ایجاد می‌کند.

ویژگی های سبک خاورمیانه

ویژگی های سبک خاورمیانه

سبک خاورمیانه در طراحی دکوراسیون داخلی ویژگی‌های خاص خود را دارد که در ادامه به بررسی آن‌ها خواهیم پرداخت.

 1. استفاده از رنگ ‌ها

یکی از سبک‌های محبوب و مجلل، سبک خاورمیانه در طراحی دکوراسیون داخلی است و رنگ‌ها نقش بسیار مهمی در این سبک بر عهده دارند. همانطور که در بالا نیز به آن اشاره شد، استفاده از رنگ‌های گرم مثل قرمز تند، نارنجی و آجری در این سبک فضا را سرشار از احساس شادی و سرزندگی خواهد کرد. رنگ مهم‌ترین و اصلی‌ترین عنصری است که در این سبک بیش از هر چیز دیگری به چشم می‌آید. ترکیب این رنگ‌ها با طرح و نقش‌های سنتی، زیبایی کم‌نظیری را پدید می‌آورد.

2. ویژگی های سبک خاورمیانه؛ استفاده از فرش و گلیم‌های دست‌بافت

یک ویژگی مهم سبک خاورمیانه در طراحی دکوراسیون داخلی استفاده از انواع فرش و گلیم‌های دست‌بافت است. فرش دست‌بافت ایرانی با نقش و نگار زیاد یکی از آیتم‌های کاربردی در این سبک طراحی است و رنگ آبی و قرمز رنگ غالب این فرش‌ها است. طراحی داخلی به سبک خاورمیانه ترکیبی از فرهنگ‌ها و سنت‌های کشورهای خاورمیانه مانند عراق، ایران، کویت و… است که تجملات در آن‌ها نقش بسیار پر رنگی دارد. علاوه‌بر فرش و گلیم، استفاده از اکسسوری‌هایی مانند پشتی در این فرهنگ‌ها بسیار رایج است.

3. استفاده از انواع اکسسوری‌ ها

ویژگی مهم دیگر سبک خاورمیانه در طراحی دکوراسیون داخلی استفاده از ظروف قیمتی و طلاکوب است. همچنین تابلوها و مجسمه‌های بزرگ، تابلوهای نقاشی با الهام از طبیعت و حیوانات در این سبک بسیار به چشم می‌خورد. همانطور که قبلا نیز اشاره شد، طراحی داخلی به سبک خاورمیانه سرشار از تجملات است که اکسسوری‌های مختلف نقش اساسی را در این موضوع ایفا می‌کنند؛ پس تجملات و اکسسوری‌ها جزء لاینفک این سبک طراحی هستند.

طرح‌های سنتی و اسلامی در بطن این طراحی ورود پیدا کرده‌اند. همچنین می‌توان ادعا کرد که این سبک تا حد زیادی شبیه به سبک دکوراسیون کلاسیک است. یکی از دیگر از اکسسوری‌های بسیار جذاب این طراحی، ظروف قیمتی با تزیینات فیروزه یا ظروف مسی و برنجی هستند که نقش ویژه‌ای در زیبایی فضا ایجاد می‌کنند. صنایع دستی مرتبط با خاورمیانه نیز یکی دیگر از ملزومات این نوع طراحی است.

تابلوهای نقاشی، کوزه‌های سفالی، شمع‌های معطر با جاشمعی‌های شیشه‌ای و رنگی، سنگ‌های قیمتی، مجسمه‌های رزین و… زیبایی منحصر به فردی به فضا می‌بخشد و جلوه‌ای دیگر به آن می‌افزایند. همچنین در این سبک می‌توانید از ایده‌های جذاب برای بهترین دیزاین اتاق خواب نیز بهره ببرید.

استفاده محدود از مبلمان به‌جای استفاده از مبلمان‌های بزرگ

4. استفاده محدود از مبلمان به‌جای استفاده از مبلمان‌های بزرگ

در سبک خاورمیانه در طراحی دکوراسیون داخلی بر خلاف دکوراسیون کلاسیک به‌جای استفاده از مبلمان بزرگ همراه با تزیینات زیاد از مبلمان کمتر استفاده می‌شود. مبلمان مورداستفاده در طراحی خاورمیانه‌ای از چوب باکیفیت و طبیعی ساخته می‌شود. در این سبک از پشتی و کوسن به تعداد زیاد مرسوم است.

5. سبک خاورمیانه در طراحی دکوراسیون داخلی؛ استفاده از پارچه و گچ کاری

استفاده از پارچه یکی دیگر از ویژگی‌های سبک خاورمیانه در طراحی داخلی است. پارچه‌های قیمتی مانند ابریشم با رنگ‌های شاد در این طراحی به‌عنوان روتختی، پرده و… جایگاه ویژه‌ای دارند. گچ‌بری‌های زیبا نیز از ملزومات سبک خاورمیانه در طراحی دکوراسیون داخلی است که باز هم یکی از شباهت‌های میان سبک خاورمیانه و سبک کلاسیک به شمار می‌آید. گچ‌بری‌های ماهرانه و زیبا جلوه زیبایی به فضا می‌بخشند و جز جدایی‌ناپذیر طراحی داخلی به سبک خاورمیانه هستند.

7. استفاده از طرح‌های هندسی

سبک خاورمیانه در طراحی دکوراسیون داخلی یک ویژگی دیگر نیز دارد و آن استفاده از طرح‌های هندسی و نورپردازی‌های سبک شرقی است. همچنین در این طراحی از منبت‌کاری، معرق‌کاری، آینه کاری و… بهره گرفته می‌شود. استفاده آباژورها با طرح‌ها و رنگ‌های مختلف نیز بر جذابیت فضای اتاق خواب خواهد افزود. انواع نورپردازی در دکوراسیون داخلی نیز نقش به‌سزایی در القای حس و حال خوب به فضا دارد.

آشنایی با سبک خاورمیانه در طراحی دکوراسیون داخلی

جمع‌بندی

سبک خاورمیانه در طراحی دکوراسیون داخلی برای طراحی داخلی مسکونی، هتل‌ها و حتی رستوران‌ها به‌کار می‌رود. در واقع طراحی داخلی به سبک خاورمیانه جایگاه ویژه‌ای در طراحی دکوراسیون دارد. برای شناخت بهتر ویژگی های سبک خاورمیانه در طراحی می‌توانید از یک شرکت معماری معتبر کمک بگیرید تا این امر به بهترین شکل ممکن انجام شود و نتیجه مطلوب حاصل شود.

گروه معماری آرت دیزین سال‌ها است با افتخار در زمینه طراحی داخلی پروژه‌های مسکونی و همچنین تجاری و اداری مشغول فعالیت است. این گروه با تخصص و حساسیت خود در طراحی داخلی اقدام به طراحی و تولید انواع وسایل و مبلمان نیز کرده است. خدمات این گروه شامل بازسازی ساختمان و طراحی داخلی، طراحی روف گاردن، طراحی داخلی رستوران، طراحی داخل هتل، طراحی داخلی ویلا، طراحی داخلی مسکونی و… است. تلاش متخصصان گروه آرت دیزاین تقدیم هماهنگی و زیبایی به چشمان شما است. برای کسب اطلاعات بیشتر و دریافت مشاوره با کارشناسان ما در تماس باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ضد اسپم *Captcha Plus loading...

Close Menu