آشنایی با سبک اکلکتیک در دکوراسیون داخلی 2024

سبک اکلکتیک در دکوراسیون داخلی سبکی جدید و آزاد است. در دکوراسیون به سبک التقاطی شما می‌توانید طبق سلیقه خودتان فضا را چیدمان و دکوراسیون کنید. ویژگی های سبک التقاطی به نحوی است که در خیلی از مجلات و سایت‌ها و همین‌طور در صنعت سینما، عکس‌برداری و تبلیغات از این سبک استفاده می‌شود.

در واقع هیچ ساختار یا قانون خاصی وجود ندارد که با آن سبک اکلتیک را تعریف کنیم و یا مجبور باشیم در این سبک به آن پایبند باشیم. می‌توانیم این سبک را شخصی‌ترین، آزادترین و جالب‌ترین سبک در دکوراسیون داخلی نام‌گذاری کنیم. برای آشنایی بیشتر با این سبک تا انتهای این مقاله از وب‌سایت حسام سلیمانی همراه ما باشید.

سبک اکلکتیک در دکوراسیون داخلی

سبک اکلکتیک در دکوراسیون داخلی

به‌طورکلی سبک اکلکتیک در دکوراسیون داخلی یک سبک ترکیبی است. دکوراسیون به سبک التقاطی قواعد همیشگی را برهم زده و نو و کهنه، شرق و غرب، لوکس و مندرس، پر زرق‌وبرق و رنگ‌ورورفته را با هم ترکیب و تلفیق می‌کند. این سبک شما را دعوت می‌کند که فضا را با اشیایی پر کنید که دوست دارید، منحصراً آن‌ها را خودتان جمع‌آوری کرده‎اید و متناسب با ذائقه شما است.

چیزی که قطعاً معرف این سبک نیست این است که هر کاری که دوست دارید انجام دهید. درصورتی‌که کمی از این و کمی از آن بردارید و مقداری از اشیا دیگر نیز به صورت تصادفی به فضای خود اضافه نمایید قطعاً در نهایت یک فضای درهم و وحشتناک خواهید داشت. آزادی که در سبک التقاطی وجود داشته و آن را جذاب کرده است نیاز به مهارت نیز دارد. باید آگاه باشید و توجه داشته باشید که مرز بین کنتراست و تضاد با در هم ریختگی و هرج و مرج بسیار باریک است.

چرا دکوراسیون به سبک التقاطی جواب داده است؟

زمانی که سبک اکلکتیک در دکوراسیون داخلی به‌خوبی اجرا شود یک فضای التقاطی می‌تواند نشانگر سبک شخصی شما باشد؛ البته اگر اصول طراحی نیز در آن رعایت شده باشد. همچنین در این سبک نیازی نیست که دوره زمانی خاصی را به‌عنوان راهنمای خود در طراحی انتخاب نمایید. در دکوراسیون به سبک التقاطی فضایی که در اختیار دارید با آنچه شما دوست دارید پر می‌شود؛ اگر از شخصیت‌هایی باشید که از قفسه حراجی‌ها می‌توانید یک‌دست لباس خوب ست کنید قطعاً این سبک را دوست خواهید داشت. درصورتی‌که دوستانتان در مورد شما معتقدند هیچ‌وقت تصمیم صددرصد نمی‌گیرید و اگر آدم‌های اصیل را دوست دارید؛ ولی بیشتر عاشق آدم‌های کمی عجیب‌تر هستید این سبک می‌تواند برای شما مناسب باشد.

مشخصات دکوراسیون به سبک التقاطی

مشخصات دکوراسیون به سبک التقاطی

فضاهایی که به سبک اکلکتیک در دکوراسیون داخلی طراحی شده‌اند گرم، دنج و سرگرم‌کننده هستند و وسایل آن‌ها به‌صورت خاص و باسلیقه شخصی از سبک‌های مختلف دست‌چین شده است. پالت رنگی متنوع، عناصر و قطعات برجسته و خاص، مبلمان عجیب و رنگی و بزرگ، دکوریجات خاص، کلکسیون‌های شخصی، بافت‌ها و مصالح و طرح‌های متنوع به‌عنوان ویژگی های سبک اکلکتیک شناخته می‌شوند.

این مجموعه از وسایل متنوع حتماً باید در کنار هم به‌خوبی دیده شوند و یک مجموعه راحت و هماهنگ را تشکیل دهند. در ادامه به برخی از ویژگی های سبک التقاطی در دکوراسیون داخلی اشاره شده است.

1. رنگ بندی

برای اینکه همه دکوریجات و وسایل رنگارنگ در سبک اکلکتیک در دکوراسیون داخلی بهتر دیده شوند به یک پس‌زمینه مناسب برای نمایش آن‌ها احتیاج داریم. بهتر است در دکوراسیون به سبک التقاطی برای سطوح گسترده همچون دیوارها و سقف، از رنگ‌های خنثی مثل رنگ سفید در دکوراسیون داخلی، کرم، خاکستری، قهوه‌ای و مشکی استفاده کنید.

رنگ‌های روشن انتخاب‌هایی کم‌ریسک‌تر هستند و ما را در انتخاب بقیه رنگ‌ها آزادتر می‌گذارند. رنگ‌های تیره نیز در مقابل فضاهایی دراماتیک‌تر به وجود می‌آورند. برای بقیه وسایل می‌توانیم از ترکیب رنگ‌های مختلف همچون رنگ‌های تند و زنده و یا طیف‌های پاستلی یا تیره استفاده کنیم.

سبک اکلکتیک در دکوراسیون داخلی؛ وسایل و مبلمان

2. سبک اکلکتیک در دکوراسیون داخلی؛ وسایل و مبلمان

مبلمان و وسایل در سبک اکلکتیک در دکوراسیون داخلی کاملاً باب سلیقه شخص انتخاب می‌شوند. وسایل در دکوراسیون به سبک التقاطی معمولاً شامل مجموعه‌ای از وسایل خاص و عجیب با فرم‌های متنوع و مختلف هستند. اصولاً وسایل آنتیک، دکوریجات خاص، وسایل کشورها و فرهنگ‌های مختلف، سوغات سفرهای مختلف، یادگاری‌ها، آثار صنایع‌دستی و هنری و کلکسیون‌های شخصی، عکس‌ها و تابلوهای مختلف، گیاهان و هر نوع وسیله جالب‌توجه دیگری، همه وسایلی هستند که می‌توانیم در این سبک استفاده کنیم. به‌طورکلی دکوراسیون اکلکتیک زمان می‌برد تا ساخته شود؛ چون خیلی از وسایل حاصل سفر یا تجربه خاصی در زندگی شخص هستند.

3. سبک اکلکتیک در دکوراسیون داخلی؛ نقطه کانونی

باتوجه‌به حضور رنگ‌های برجسته و عناصر عجیب امکان چرخش چشم و آشفتگی ذهنی در فضاهایی که دارای دکوراسیون به سبک التقاطی هستند، وجود دارد. برای جلوگیری از این مسئله لازم است که در سبک اکلکتیک در دکوراسیون داخلی یک نقطه کانونی در فضا داشته باشیم. در واقع این نقطه می‌تواند یک مبل بزرگ، میز تلویزیون، کتابخانه، گوشه یا قسمتی از فضا، دیوار گالری یا کلکسیونی از وسایل باشد که به لحاظ رنگی یا فرمی از بقیه متمایز است. سپس بقیه اثاثیه و وسایل را رو به این نقطه کانونی و حول آن چیدمان نماییم.

4. تعادل و توازن

اصل تعادل در طراحی داخلی یکی از اصول مهم است. تنوع وسایل به لحاظ سایز، سبک و رنگ در سبک اکلکتیک در دکوراسیون داخلی ما را بیشتر از بقیه موارد ملزم به رعایت تعادل و توازن در فضا می‌کند. وسایل بزرگ، تیره، بدون پایه و سنگین به لحاظ بصری وزن بیشتری نسبت به وسایل پایه‌دار، رنگ روشن و سبک دارند. در هنگام چیدمان در دکوراسیون به سبک التقاطی باید این مجموعه وسایل مختلف را به‌صورت متوازن در فضا قرار دهیم و اثاثیه را به لحاظ سنگینی و سبکی بصری در فضا تقسیم کنیم.

تنوع بافت‌ها دردکوراسیون التقاطی

5. تنوع بافت‌ها دردکوراسیون التقاطی

در سبک اکلکتیک در دکوراسیون داخلی علاوه بر تنوع در رنگ می‌توانیم در انتخاب بافت‌ها هم به‌صورت آزادانه عمل کنیم و هر کجا که نیاز داریم از بافت‌های نرم مانند الیاف پارچه‌ای، کتان، خز و … برای تلطیف و راحتی فضا کمک بگیریم. در دکوراسیون به سبک التقاطی هر جا نیاز بود می‌توانید از فلزات، چرم، سنگ و چوب برای سطوح و عناصر برجسته و اصلی فضا استفاده کنید. درصورتی‌که این بافت‌ها را به‌صورت هوشمندانه با هم ترکیب کنید می‌توانید فضایی راحت، دنج و متنوع بسازید.

6. طرح و نقش در سبک اکلکتیک در دکوراسیون داخلی

یکی از بهترین سبک‌ها برای علاقه‌مندان به نقش و نگارهای مختلف سبک اکلکتیک در دکوراسیون داخلی است. اصولاً نقش‌های گلدار در این سبک پرطرف‌دار هستند و از انواع سطوح ساده و رنگی و طرح و نقش‌های هندسی، خال‌دار، راه‌راه و انتزاعی می‌توانیم در دکوراسیون به سبک التقاطی آزادانه استفاده کنیم؛ اما باید توجه داشته باشید که در انتخاب و ترکیب آن‌ها محتاطانه عمل کنید و آشفتگی بصری ایجاد نکنید.

7. مصالح در دکوراسیون به سبک التقاطی

سبک اکلکتیک در دکوراسیون داخلی سبکی غنی و ریشه‌دار است و باتوجه‌به استفاده از عناصر و کلکسیون‌های آنتیک و قدیمی معمولاً با مصالح طبیعی همچون چوب، سنگ، چرم و پوست همخوانی خوبی دارد. اگر از رنگ‌های خنثی برای دیوارها و سقف‌ها در این سبک استفاده کردید، وسایلی از سبک‌های مختلف را به‌کار بگیرید. همچنین حضور بافت‌ها و سطوح طبیعی می‌تواند فضای ما را گرم‌تر و دنج‌تر کند و ارتباط بهتری بین عناصر مختلف فضا ایجاد نماید.

ویژگی های سبک التقاطی

جمع‌بندی

در سبک اکلکتیک در دکوراسیون داخلی قاعده خاصی وجود ندارد و تنها معیاری که در نظر گرفته می‌شود هماهنگی و سازگاری عناصر به کار رفته در محیط است. مهم‌ترین ویژگی های سبک التقاطی دور بودن از فضای خسته‌کننده و محدود است؛ زیرا که دیگر قرار نیست به دلیل علاقه و پایبندی به یک سبک خاص برخی اجزای ناسازگار با سلیقه خود را تحمل کنید.

باوجودآنکه پیاده‌سازی و اجرای دکوراسیون به سبک التقاطی کار چندان مشکلی به نظر نمی‌رسد؛ اما در حقیقت اجرای آن نیازمند آگاهی از سبک‌های متفاوت و اصول طراحی یعنی رنگ، جنس، حجم و شکل است. در غیر این صورت و بدون توجه به این اصول آنچه پدید می‌آید یک طرح در هم و نامنظم است که عناصر آن با یکدیگر تضاد دارند. شما نیز می‌توانید برای دیدن نمونه کارهای ما و کسب اطلاعات بیشتر دراین‌خصوص به وب سایت ما در گروه معماری آرت دیزاین مراجعه نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ضد اسپم *Captcha Plus loading...

Close Menu