تزئین خانه با پاراوان؛ چگونه با پاراوان خانه را تزئین کنیم؟

در خانه‌های امروزی به دلیل فضای کم می‌توان با اِلمان‌هایی فضا را تفکیک کرد و زیبایی خاصی به محیط بخشید. تزئین خانه با پاراوان یکی از عناصری است که با تفکیک فضا آن را کاربردی می‌کند. تقسیم فضا را می‌توان مهم‌ترین کاربرد پاراوان در دکوراسیون داخلی نامید که می‌تواند فضای شخصی و حریم خصوصی افراد را حفظ کند.

به همین دلیل این عنصر کاربردی در دکوراسیون داخلی محصولی پرطرف‌دار برای تقسیم‌بندی محیط است. پاراوان انواع مختلف دارد که پاراوان ساده، شیشه‌ای و حصیری چند نمونه از انواع پاراوان در دکوراسیون داخلی هستند. در این مقاله از مجموعه مقالات گروه طراحی داخلی آرت دیزاین به مدیریت حسام سلیمانی انواع پاراوان و تزئین خانه با پاراوان را بررسی می‌کنیم.

پاراوان چیست؟

پاراوان چیست؟

واژه پاراوان دارای ریشه فرانسوی و به معنای پرده است. امروزه به دلیل محدودشدن فضای داخلی خانه، برای تقسیم‌بندی فضا و حفظ حریم خصوصی می‌توان از یک اِلمان ساده و درعین‌حال زیبا و کاربردی استفاده کرد. این عنصر مهم پاراوان نام دارد و از متریال‌های مختلف مانند فلز، چوب یا شیشه ساخته و در طراحی داخلی مسکونی به‌کار می‌روند.

تاریخ استفاده از پاراوان به دوران باستان چین و ژاپن بازمی‌گردد که تا امروزه نیز حفظ شده و تزئین خانه با پاراوان به یکی از ایده‌های مهم در زیباسازی و تفکیک فضاهای کوچک تبدیل شده است. مهم‌ترین ویژگی پاراوان‌ها این است که لولایی هستند و به‌صورت آکاردئونی باز و بسته می‌شوند.

به همین دلیل می‌توان به‌دلخواه خود یا بنا بر موقعیت، عرض آن را به‌دلخواه تغییر داد. در تزئین خانه با پاراوان هنگام جابه‌جایی فضای زیادی اشغال نمی‌شود. پاراوان‌ها لولاهایی با 4 لنگه هستند و پوششی مناسب برای فضاهای مختلف مسکونی و طراحی داخلی اداری محسوب می‌شوند. کاربرد پاراوان در دکوراسیون داخلی علاوه بر زیبایی نقش مؤثری در ایجاد حریم خصوصی دارد.

تزئین خانه با پاراوان؛ ابعاد پاراوان و نکات دیگر

درباره اندازه استاندارد پاراوان باید گفت که این عناصر زیبا و کاربردی در ارتفاع 185 سانتیمتر و عرض 60-40 سانتیمتر هستند. درصورت تغییر این ابعاد ایستایی آن‌ها کمتر شده و با کوچکترین ضربه سقوط می‌کند. به همین دلیل برای تزئین خانه با پاراوان لازم است از پاراون‌های استاندارد استفاده کرد. درباره تمیزکردن این اِلمان‌ها باید گفت که پاراوان نیازی به شستشو ندارد و و تنها با استفاده از یک دستمال مرطوب می‌توان آن‌ها را تمیز کرد. به‌ویژه درباره انواع چوبی پاراوان که آب می‌تواند باعث پوسیدگی و از بین رفتن آن‌ها شود.

تفاوت پاراوان و پارتیشن

تفاوت پاراوان و پارتیشن

درباره تزئین خانه با پاراوان و تفاوت آن با پارتیشن باید گفت که هر دو به‌عنوان جداکننده عمل می‌کنند و فضایی شخصی پدید می‌آورند؛ ولی یکی از تفاوت‌های این دو عنصر مهم در دکوراسیون داخلی مربوط به قابلیت تحرک آن‌ها است. از طرف دیگر پارتیشن‌ها اِلمان‌های ثابت هستند که بعد از نصب قابلیت حرکت نداشته و نمی‌توان آن‌ها را از جایی به جای دیگر منتقل کرد.

این ویژگی در پاراوان برعکس است و هر زمان که بخواهیم می‌توانیم آن‌ها را از جایی به جای دیگر منتقل کنیم. وزن سبک، ارتفاع کم و اندازه استاندارد و مشخص از دیگر ویژگی‌های پاراوان است؛ ولی پارتیشن‌ها را می‌توان در ابعاد مختلف بنا بر نوع کاربری تولید کرد.

تزئین خانه با پاراوان تنها به‌عنوان یک جداکننده عمل می‌کند و نقشی در بهبود سرمایش و گرمایش محیط ندارد؛ ولی پارتیشن‌ها مانند پارتیشن بندی اداری، علاوه بر جداسازی به‌عنوان عایق حرارتی نیز کاربرد دارند. به همین دلیل می‌توان گفت کاربردپاراوان در دکوراسیون داخلی ایجاد فضای خصوصی و تفکیک فضا به‌صورت موقت است.

تزئین خانه با پاراوان؛ کاربرد پاراوان در دکوراسیون داخلی

اگر قصد دارید بدون نیاز به تخریب یا ساخت‌وساز فضای داخلی منزل خود بخشی از آن را از بخش دیگر جدا کنید پاراوان یک گزینه مناسب است. استفاده از پاراوان روشی راحت و کم‌هزینه است که علاوه بر جداسازی فضای موردنظر شما از بخش‌های دیگر زیبایی خاصی را نیز به محیط می‌بخشد.

برای تزئین خانه با پاراوان باید نوع مبلمان، کفپوش، پرده‌ها، دیوارپوش و سبک دکوراسیون منزل را هم در نظر گرفت. توجه به رنگ شامل رنگ های سرد در دکوراسیون داخلی، گرم و خنثی نیز اهمیت دارد. کاربرد انواع پاراوان در دکوراسیون داخلی فرصت زیادی برای اعمال تغییر در دکوراسیون به ما می‌دهد و باتوجه‌به دکوراسیون فضای داخلی می‌توان طرح و جنسی مناسب و متناسب با کاربرد آن انتخاب کرد. پاراوان‌ها کاربردهای متفاوتی دارند که در ادامه با کاربرد پاراوان در دکوراسیون داخلی آشنا می‌شویم.

کاربرد پاراوان در دکوراسیون داخلی

1. جداسازی فضای ورودی و آپارتمان

امروزه یکی از مشکلاتی که در خانه‌ها و آپارتمان‌های کوچک وجود دارد مشخص‌بودن تمام فضای داخلی هنگام باز شدن درب ورودی است. بسیاری از افراد دوست ندارند که فضای داخلی منزل آن‌ها در یک نظر به چشم آید. به همین دلیل علاوه بر تزئین خانه با پاراوان استفاده از این المان زیبا برای جداسازی فضای ورودی و تشکیل یک راهرو کوچک مفید است.

2. تزئین خانه با پاراوان؛ جداسازی بخش غذاخوری از اتاق نشیمن

یکی دیگر از موارد کاربرد پاراوان در دکوراسیون داخلی جداکردن بخش غذاخوری از اتاق نشیمن است. به دلیل کوچک بودن فضای آشپزخانه معمولاً امکان جای‌دادن میز غذاخوری در آن وجود ندارد. اگر شما از آن دسته افرادی هستید که دوست دارید بین بخش غذاخوری و نشیمن تفکیک ایجاد کنید استفاده از انواع پاراوان در دکوراسیون داخلی انتخابی مناسب است.

3. جلوگیری از دیده‌ شدن سرویس بهداشتی

یکی دیگر از مشکلات خانه‌های کوچک و آپارتمانی عدم وجود راهرو جداگانه و داشتن دید به سرویس بهداشتی است که بسیاری از افراد آن را دوست ندارند. به همین دلیل علاوه بر تزئین خانه با پاراوان، این وسیله کاربردی روشی ساده برای بستن دید سرویس بهداشتی به پذیرایی است. تقسیم اتاق‌خواب بزرگ به دو یا چند قسمت به‌ویژه زمانی که مهمان دارید یا ساخت اتاق پرو از دیگر موارد کاربرد پاراوان در دکوراسیون داخلی است.

انواع پاراوان در دکوراسیون داخلی

انواع پاراوان در دکوراسیون داخلی

تزئین خانه با پاراوان ایده‌ای زیبا و کاربردی است که علاوه بر جذابیت بصری با تفکیک محیط، فضایی خصوصی ایجاد می‌کند. دسته‌بندی انواع پاراوان در دکوراسیون داخلی بر دو معیار است که عبارت‌اند از:

1. انواع پاراوان بر اساس جنس

بر اساس سلیقه فرد یا نوع کاربرد پاراوان در دکوراسیون داخلی این جداکننده‌های موقت از متریال‌های متفاوتی ساخته می‌شوند که عبارت‌اند از:

  • پاراوان چوبی: محبوب‌ترین نوع پاراوان که صفحات آن در اشکال مختلف ساده، طرح‌دار، منبت‌کاری، رنگی یا مشبک ساخته می‌شوند. نکته مهم اینکه نباید از این نوع پاراوان در محیط مرطوب استفاده کرد.
  • پاراوان حصیری: جنس این نوع پاراوان معمولاً بامبو است و محبوبیت زیادی دارد. تزئین خانه با پاراوان حصیری جذابیت بصری خاصی به فضا می‌بخشد. این نوع پاراوان دوام بالایی داشته و برای منازل مینیمال و مدرن بسیار ایده‌آل است.
  • پاراوان پارچه‌ای: این نوع پاراوان یکی از قدیمی‌ترین انواع پاراوان در دکوراسیون داخلی است که در منازل چینی و ژاپنی از پارچه و چهارچوب چوبی برای ساخت آن استفاده می‌شد. امروزه این نوع پاراوان با استفاده از کتان، ابریشم یا نخ پنبه ساخته می‌شود.
  • پاراوان پلاستیکی: ارزان‌ترین و سبک‌ترین نوع پاراوان نوع پلاستیکی است که شبیه پاراوان‌های حصیری، چوبی یا شیشه‌ای ساخته می‌شود. البته تزئین خانه با پاراوان پلاستیکی چندان رایج نیست و از آن بیشتر در ادارات استفاده می‌شود.
  • پاراوان شیشه‌ای: یکی از انواع پاراوان مدرن که برای خانه‌های مینیمال و مدرن کاربرد زیادی دارد پاراوان شیشه‌ای است. با کاربرد پاراوان در دکوراسیون داخلی از نوع شیشه‌ای فضای مینیمال و جذابی در فضا به وجود می‌آید.
 انواع پاراوان بر اساس سبک طراحی

2. انواع پاراوان بر اساس سبک طراحی

معمولاً کاربرد پاراوان در دکوراسیون داخلی بر اساس سبک دکوراسیون منزل و سلیقه شخصی است. علاوه بر تقسیم‌بندی پاراوان بر اساس جنس، این المان‌های زیبا بر اساس طرح نیز تقسیم‌بندی می‌شوند که عبارت‌اند از:

  • پاراوان مدرن: از جنس شیشه و حصیر و دارای طرح‌های ساده یا چهارخانه برای تزئین خانه با پاراوان
  • پاراوان کلاسیک: از جنس چوب یا پارچه و دارای طرح‌های کنده‌کاری، منبت و نقش‌ونگار هستند.
  • پاراوان معاصر: از هر جنسی ساخته می‌شوند و دارای طرح‌های غافلگیر‌کننده هستند.

جمع‌بندی

تزئین خانه با پاراوان یکی از ایده‌های رایج و زیبا در دکوراسیون داخلی است. پاراوان‌ها المان‌هایی متحرک هستند که برای جداسازی فضا و تفکیک یک بخش از فضای داخلی از فضاهای دیگر بکار می‌روند. جداسازی فضای غذاخوری از سالن و نشیمن، جداسازی فضای سرویس بهداشتی از سایر قسمت‌ها و پوشاندن نقاط نامطلوب برخی از موارد کاربرد پاراوان در دکوراسیون داخلی هستند.

انواع پاراوان در دکوراسیون داخلی بر اساس جنس و سبک طراحی تقسیم‌بندی می‌شوند که بر اساس جنس می‌توان پاراوان چوبی، شیشه‌ای، حصیری، پلاستیکی و پارچه‌ای را نام برد. بر اساس طرح نیز پاراوان‌ها در سه دسته مدرن، معاصر و کلاسیک قرار می‌گیرند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ضد اسپم *Captcha Plus loading...

Close Menu