اهمیت و کاربرد لوستر در دکوراسیون داخلی

استفاده از لوستر در خانه، یکی از مهم‌ترین فاکتورهای زیبایی در دکوراسیون داخلی به‌حساب می‌آید. لوسترها یکی از مهم‌ترین وسایل تزیینی در خانه هستند که در عین زیبایی بخشیدن به محیط، ایجاد نور و روشنایی می‌کنند. اهمیت لوستر در دکوراسیون داخلی خانه، چیزی فراتر از روشنایی و نورپردازی است. تاثیر لوستر بر زیبایی دکوراسیون داخلی بسیار زیاد است؛ به‌طوری‌که وجود یک لوستر در محیط خانه، دفتر، مطب، شرکت و… زیبایی فضا را چندین برابر می‌کند.

برای اینکه بتوانید لوستر مناسب فضای داخلی خود را بخرید، باید درباره سبک‌های دکوراسیون و لوسترهای مناسب آن سبک اطلاع کافی داشته باشید .کاربرد لوستر در طراحی داخلی تامین میزان نور مناسب فضای داخلی است. در ادامه مطلب از گروه معماری آرت دیزاین با مدیریت حسام سلیمانی به بررسی تاثیر لوستر در فضاهای داخلی می‌پردازیم.

کاربرد لوستر در طراحی داخلی

کاربرد لوستر در طراحی داخلی

داشتن نورپردازی مناسب، یک جنبه مهم و حیاتی در دکوراسیون داخلی انواع محیط‌ها محسوب می‌شود که هنگام به کارگیری آن باید دقت لازم را داشته باشید. اجرای نورپردازی مناسب با نصب لوستر در دکوراسیون داخلی، می‌تواند باعث بزرگ‌تر دیده‌شدن فضای محیط شود. اکثر افراد از تاثیر لوستر بر زیبایی دکوراسیون داخلی مطلع‌ هستند. ترکیب منابع نور طبیعی از طریق پنجره و نور مصنوعی از طریق لوستر، فضایی جذاب و آرام بخش ایجاد می کند. لوسترهایی که از جنس برنز، برنج و نقره هستند و شاخه‌های زیاد و شلوغی دارند، مناسب دکوراسیون‌های سنتی هستند.

امروزه مهندسان طراحی داخلی ساختمان باتوجه‌به عناصر طراحی سنتی و معاصر، به‌خوبی از این دو منبع به‌صورت ترکیبی استفاده می‌کنند. لوستر درگذشته از لوازم لوکس منزل محسوب می‌شد و فقط در خانه‌های ثروتمندان به کار می‌رفت؛ اما امروزه کاربرد لوستر در طراحی داخلی بیشتر است. از لوستر به‌عنوان یکی از کالاهای ضروری خانه استفاده می‌شود که با ظاهر جذاب و زیبای خود به شکیل شدن خانه کمک می‌کند. هیچ‌کدام از لوازم منزل به‌اندازه لوستر در دکوراسیون داخلی نمی‌تواند همه توجه‌ها را به سمت خود جلب کند.

هنگام خرید لوستر، اندازه عمودی و افقی آن بسیار مهم است؛ پس باید آن را در نظر بگیرید. وسایلی که خیلی بزرگ باشند فضا را به‌شدت تحت‌تأثیر خود قرار می‌دهند. همچنین اگر بیش از اندازه کوچک باشند ممکن است اصلاً به چشم نیاید.

انواع لوستر در دکوراسیون داخلی

انواع لوستر در دکوراسیون داخلی

همه ما می‌دانیم که تاثیر لوستر در دکوراسیون داخلی چقدر زیاد است. لوسترها در بازار، در انواع مختلف طرح، سبک، رنگ، سایز و اندازه‌های گوناگون موجود هستند. وقتی در مورد انواع لوستر اطلاعات کافی داشته باشید، انتخاب درست برای شما راحت‌تر خواهد شد. انواع مختلف لوستر شامل:

  • کریستالی: در ساخت لوسترهای کریستالی از شیشه، سرب و پلاستیک استفاده می شود. استفاده از سرب در لوسترهای کریستالی کمک می‌کند تا نوردهی در فضای داخلی بیشتر شود. مزیت خوب لوستر کریستالی قابلیت استفاده در انواع فضاها مانند پذیرایی اتاق خواب نشیمن راهرو و…را دارد.
  • لوستر مدرن: لوسترهای مدرن دارای جزئیات کم با اشکال هندسی چندوجهی و خلاقانه با جنس های متفاوت است.
  • ·        لوسترهای کلاسیک: بدنه‌های لوستر کلاسیک از برنج، استیل و چینی است. آلیاژهای استفاده شده در لوسترهای کلاسیک سنگین هستند و می‌توان بدون محدودیت در هر فضایی از آن‌ها استفاده نمود.
  • لوسترهای معاصر: در لوسترهای معاصر از طراحی‌های به‌روز استفاده می‌شود.
  • لوستر طبل: لوسترهای تزئینی با طرم طبلی تنوع بالایی دارند و بسیار محبوب است.
  • لوسترهای اسپوتنیک: لوسترهای مدرن اما متفاوت که مناسب برای استفاده در دکوراسیون به سبک صنعتی مدرن آرت دکو و معاصر است.

از دیگر انواع لوستر در دکوراسیون داخلی می‌توانیم لوستر هیبریدی، آبشاری و مینی لوستر را نام ببریم. انتخاب سبک مناسب در طراحی داخلی مسکونی، تجاری و… کار سخت و یا پیچیده‌ای نیست. همه ما باتوجه‌به علایق‌مان از قبل می‌دانیم که بیشتر طرف‌دار کدام سبک هستیم. در عصر جدید تقریباً همه افراد به کاربرد لوستر در طراحی داخلی و زیبایی آن واقف‌اند. امروزه لوسترهای مدرن و کلاسیک طرف‌داران بیشتری نسبت به سایر مدل‌ها دارند.

نکات مهم در انتخاب لوستر متناسب با دکوراسیون

نکات مهم در انتخاب لوستر متناسب با دکوراسیون

برای انتخاب و خرید یک لوستر مناسب با فضای موردنظر باید چند نکته مهم را موردتوجه خود قرار دهید. ازآنجایی‌که تاثیر لوستر بر زیبایی دکوراسیون داخلی بسیار زیاد است؛ پس دقت کنید لوستری انتخاب کنید که هماهنگی بیشتری با دیگر وسایل آن محیط داشته باشد. انتخاب رنگ، طرح و سایز مناسب برای لوستر، تأثیر قابل‌توجهی در دکوراسیون داخلی آن محیط دارد. یکی دیگر از نکات مهم برای انتخاب لوستر مناسب، توجه به ابعاد و اندازه لوستر است.

هیچ‌گاه برای فضاهای کوچک، از لوسترهای بزرگ استفاده نکنید. برای فضاهای بزرگ می‌توانید از لوسترهای بزرگ یا ترکیب چند لوستر استفاده کنید. برای انتخاب لوستر در دکوراسیون داخلی توجه به سبک دکوراسیون خانه اهمیت زیادی دارد؛ اگر سبک خانه شما مدرن است، نباید از لوسترهای پر زرق‌وبرق استفاده کنید.

سادگی مهم‌ترین ویژگی سبک مدرن است و برای این سبک باید از لوسترهای مدرن امروزی استفاده کنید. این لوسترها تنوع زیاد و نور تقریباً ملایمی دارند و به همین دلیل دکوراسیون زیبایی ایجاد می‌کنند؛ اگر خانه‌ای با متراژ زیاد و مبلمان کلاسیک دارید، می‌توانید از لوسترهای بزرگ کلاسیک و لوسترهای مجلل کریستالی آویزدار استفاده کنید. متراژ خانه اگر کوچک است از لوسترهای دایره‌ای یا مربعی‌شکل با ابعاد کوچک استفاده کنید. به‌طورکلی اهمیت لوستر در دکوراسیون داخلی خانه، ارتباط مستقیمی با سبک و طرح مبلمان و دیگر اکسسوری‌ها مثل آینه، کنسول، فرش و… دارد.

سبک‌های دکوراسیون و لوسترهای مناسب آن

تمامی لوسترها از لحاظ ویژگی‌های ظاهری با طرح، رنگ، جنس و ابعاد مختلف در بازار موجود هستند. همین تفاوت ظاهری موجب تفاوت سبک آن‌ها می‌شود. انواع مدل‌های لوستر در دکوراسیون داخلی باید با دیگر وسایل هماهنگی داشته باشند. لوسترهای مناسب انواع سبک‌ها به شرح زیر است:

سبک کلاسیک

1. سبک کلاسیک

در سبک کلاسیک بیشتر از مبلمان‌های کلاسیک، استیل یا مدل‌های ترند شده ایتالیایی به همراه پرده‌های بلند استفاده می‌شود. این سبک بیشتر مناسب خانه‌هایی با فضاهای بزرگ و سقف‌های بلند به همراه پنجره‌های زیاد و بزرگ است. لوستر ویکتوریای و کریستالی آویزدار ساده و چند طیقه گزینه هایی مناسبی برای دکوراسیون داخلی کلاسیک هستند. در این سبک بیشتر از رنگ‌ها و اشیاهایی که دارای زرق‌وبرق بیش‌تری هستند؛ مانند سنگ‌های کریستالی درخشان استفاده می‌شود. طراحی داخلی کلاسیک در واقع سبکی است که در آن از وسایل عتیقه، قدیمی باارزش و گران‌قیمت زیاد استفاده می‌شود.

2. لوستر در دکوراسیون داخلی؛ سبک مدرن

انواع لوستر در دکوراسیون داخلی با این سبک بسیار زیادند. در سبک مدرن سادگی فضا مدنظر است و تجملات کمتر موردتوجه قرار می‌گیرند. در این سبک خبری از زرق‌وبرق سبک کلاسیک نیست. رنگ‌های مورداستفاده در این سبک بیشتر شامل رنگ‌های روشن از جمله سفید، شیری کرمی و… هستند. علاوه بر سادگی فضا و وزرق و برق کمتر در سبک مدرن میزان نور یکی از عناصر اصلی است. لوستر در دکوراسیون داخلی مدرن شامل لوسترهای مدرن با کریستال‌های رنگی، لامپ‌ها و آویزهای ادیسونی است.

3. سبک روستیک

تاثیر لوستر بر زیبایی دکوراسیون داخلی با تامین میزان نور لازم یک تاثیر مثبت است. سبک روستیک برگرفته از فضای گرم و زیبای طبیعت است. عناصری که برگرفته از طبیعت باشند؛ مثل عناصر چوبی، سنگی، فلزی، شاخ حیواناتی چون گوزن و… در این سبک استفاده می‌شوند. لوسترهای مناسب این سبک، بیشترشان الهام گرفته از طبیعت هستند؛ مانند لوسترهای چوبی و سنگی. این الهام‌گرفتن از طبیعت یا در طراحی آن‌ها مشهود است و یا از جنس همان عناصر ساخته شده‌اند. استفاده از این لوستر در دکوراسیون داخلی با رنگ‌های گرم ترکیب بسیار زیبایی را می‌سازد.

سبک روستیک

4. لوستر در دکوراسیون داخلی؛ سبک مونوکروم

سبک مونوکروم یا تک‌رنگ در طراحی داخلی به این معناست که یک‌رنگ پایه، اساس طراحی و رنگ داخلی محیط را تشکیل می‌دهد. در این سبک از دکوراسیون در کنار رنگ پایه از رنگ های مکمل استفاده می شود. در این سبک جذاب از پرده‌هایی ساده که به‌راحتی از آن نور رد می‌شود می‌توان استفاده کرد. وجود نور در این سبک بسیار مهم است. لوستر مناسب سبک مونوکروم در دکوراسیون داخلی شامل لوسترهای ساده و تک‌رنگ است.

5. سبک مینیمال

سبک جذاب و جدیدمینیمال، مناسب افراد ساده‌پسند است. در این سبک بیشتر از رنگ‌های متضاد در کنار هم استفاده می‌شود. بهترین انتخاب مبل و لوستر برای سبک مینیمال در طراحی داخلی مبل‌های کاناپه تکی و لوستر مدرن و هنری است. انتخاب لوستر در دکوراسیون داخلی به سبک مینیمال نسبت به دیگر سبک‌ها ساده‌تر است و به رنگ انتخابی هم باید توجه شود.

 انتخاب بهترین مکان برای نصب و قراردادن لوستر

نوردهی، مهم‌ترین کاربرد لوستر در طراحی داخلی اماکن است؛ به همین علت لازم است بدانید کدام قسمت مناسب‌ترین مکان برای نصب لوستر است. اگر محل نصب لوستر صحیح باشد، علاوه بر تأمین نوررسانی کافی به تمام محیط، نما و جلوه‌ای زیبا را در محیط شما ایجاد می‌کند. بهترین مکان برای نصب لوستر در هر خانه، اداره و دیگر مکان‌ها متفاوت است. معمولاً مرکز سقف اتاق‌ها، بهترین قسمت برای قراردادن لوسترهای سقفی است.

بهترین مکان برای نصب و قراردادن لوستر

جمع‌بندی

همان‌طور که گفته شد، کاربرد لوستر در طراحی داخلی بسیار زیاد است؛ اگر به مکان‌های مهم و مختلف مانند هتل، رستوران، موزه، کاخ و… دقت کرده باشید متوجه تاثیر لوستر بر زیبایی دکوراسیون داخلی می‌شوید. وجود یک لوستر در دکوراسیون داخلی مسکونی یا تجاری، می‌تواند زیبایی فضا را با سنخیت رنگ، طرح و مدل خود صدچندان کند. شما می‌توانید با مراجعه به وب‌سایت حسام سلیمانی که مجری و طراح دکوراسیون انواع فضاهای داخلی مسکونی، تجاری، اداری و… است از نمونه کارهای ما دیدن کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ضد اسپم *Captcha Plus loading...

Close Menu