بهترین چیدمان مبل و تلویزیون در پذیرایی (۱۰ مدل مختلف)

به دلیل ساخت خانه‌ها با متراژ بالا درگذشته فضای نشیمن و پذیرایی خانه‌ها مستقل و جدای از یکدیگر بودند؛ اما با گسترش زندگی آپارتمانی و کوچک‌تر شدن منازل دیگر این جداسازی امکان‌پذیر نیست. به دلیل یکی بودن فضای نشیمن و پذیرایی اهمیت چیدمان و نحوه قرارگیری مبلمان و تلویزیون بسیار پر رنگ شده است. چیدمان مبل و تلویزیون در پذیرایی باید به‌گونه‌ای باشد که در عین زیبایی، حس آرامش و راحتی را منتقل کند و مناسب برای دورهمی‌های خانوادگی باشد.

برای بهترین چیدمان مبلمان در پذیرایی باید به فضای پذیرایی و اندازه مبلمان دقت کرد و متناسب با سبک دکوراسیون آن‌ها را در جای درست قرارداد. قرارگرفتن تلویزیون در نقطه کانونی، دوری از نور مستقیم و قرارندادن آن در محل پر رفت‌وآمد از اصول چیدمان تلویزیون در پذیرایی است. در ادامه مطلب از گروه معماری آرت دیزاین به مدیریت حسام سلیمانی که با سال‌ها سابقه در زمینه طراحی داخلی و دکوراسیون، زیبایی را به خانه‌های شما می‌بخشد؛ به بررسی انواع چیدمان مبل وتلویزیون در پذیرایی و نشیمن‌پردازیم.

انواع چیدمان مبل و تلویزیون در پذیرایی

انواع چیدمان مبل و تلویزیون در پذیرایی

چیدمان مبل و تلویزیون در پذیرایی باید به‌گونه‌ای باشد که هرگاه فرد بر روی مبل می‌نشیند بتواند به‌راحتی تلویزیون تماشا کند. تنوع چیدمان مبل و تلویزیون به فضای پذیرایی یا نشیمن بستگی دارد. هر چه مساحت بزرگ‌تر باشد تعداد انتخاب‌ها بیشتر می‌شود. در طراحی داخلی مسکونی انواع چیدمان مبل و تلویزیون برای اغلب پذیرایی‌ها مناسب است که به شرح زیر هستند:

1. قرار دادن یک کاناپه رو به روی تلویزیون

اصولی‌ترین چیدمان، مبلی است که درست روبه‌روی تلویزیون قرار می‌گیرد. ممکن است برای این نوع چیدمان تلویزیون به دیوار نصب شده یا بر روی میز قرار گرفته باشد که درهرصورت فرقی ندارد. مبل باید از دیوار فاصله داشته باشد. این فاصله باید به‌قدری باشد که رفت‌وآمد به‌آسانی میسر شود. اگر فضا کوچک است این فاصله معنا ندارد و نیازی نیست مبلمانی شناور در وسط پذیرایی باشد. در این چیدمان مبل و تلویزیون در پذیرایی باید فاصله‌های مناسب و استاندارد قرارگیری رعایت شود. یعنی مبل خیلی نزدیک به تلویزیون نباشد که چشم اذیت شود و خیلی دور نیز نباشد.

۲. چیدمان مبل و تلویزیون در پذیرایی با تقسیم بندی فضا

اگر امکان تقسیم‌بندی فضای کلی خانه وجود داشته باشد بهتر است فضای منزل به دو یا سه قسمت هال و پذیرایی تقسیم شود. در بالاترین نقطه منزل چیدمان پذیرایی قرار می‌گیرد که باید فضایی رسمی و مجلل‌تر داشته باشد. در قسمت دیگر یعنی هال، فضا دوستانه با مبلمان یا کاناپه راحتی است. طبیعی است که در این نوع چیدمان تلویزیون باید روبروی کاناپه قرار بگیرد و باقی مبل‌های راحتی در اطراف آن جای‌داده شوند. با تقسیم‌بندی فضای منزل درحالی‌که فضاها جدا هستند، به هم متصل نیز خواهند بود.

استفاده از مبل‌ های چرخ دار

۳. استفاده از مبل‌ های چرخ دار

در این مدل از چیدمان مبل و تلویزیون در پذیرایی باید بزرگ‌ترین مبل راحتی یا کاناپه در مقابل تلویزیون قرار داده شود و مبل‌های تکی با قابلیت جابه‌جایی آسان و حرکت در اطراف آن چیده ‌شوند. در صورت وجود دورهمی یا گپ‌های خانوادگی و دوستانه  می‌توان صندلی‌ها را به سمت کاناپه چرخانده و در زمان تماشای دسته‌جمعی تلویزیون به‌راحتی به سمت تلویزیون تغییر جهت داد. صندلی و مبل‌های چرخ‌دار برای استفاده در کنار شومینه و یا میز عسلی نیز گزینه مناسبی هستند.

4. استفاده از مبل ال در چیدمان مبل و تلویزیون در پذیرایی

از بهترین و کاربردی‌ترین گزینه‌ها برای قرارگرفتن روبروی تلویزیون مبل‌های L شکل هستند. این مدل از مبلمان به‌راحتی در قسمتی از خانه جای‌داده می‌شوند که می‌توان تلویزیون را درست روبه‌روی آن نصب‌کرده یا قرارداد. با این چیدمان مبل راحتی، جلوی تلویزیون یک نشیمن کوچک ساخته می‌شود و در باقی فضای منزل نیز می‌توان از  مبلمان رسمی‌تر یا میز غذاخوری و … استفاده کرد.

5. چیدمان مبل دور تا دور تلویزیون

در منازل اکثر خانواده‌های ایرانی این نوع چیدمان دیده می‌شود. در چیدمان مبل و تلویزیون در پذیرایی، جلوی تلویزیون یک‌دست مبل راحتی یا در سبک‌های دیگر به چشم می‌خورد. بهتر است در مبلمان راحتی بزرگ‌ترین مبل روبروی تلویزیون قرار گیرد.

6. مبل و میز غذاخوری جلوی تلویزیون + قرار دادن مبل رو به روی تلویزیون به صورت عمودی

در حالت کمبود فضا بهترین کار این است که کاناپه در وسط منزل و روبروی تلویزیون قرار داده شود تا فضایی اختصاصی برای تماشای تلویزیون ساخته شود. در قسمتی که بین کاناپه و دیوار ایجاد شده است مناسب‌ترین مکان برای جای‌گرفتن میز غذاخوری خواهد بود. در منازلی که فضای کافی برای قراردادن کاناپه در مقابل تلویزیون نیست باید مبلمان به‌صورت عمودی گذاشته می‌شود که معمولاً برای درازکشیدن و تماشای تلویزیون در حالت خوابیده مناسب است.

قرار دادن زاویه دار تلویزیون + نصب تلویزیون روی دیوار کنج

7. قرار دادن زاویه دار تلویزیون + نصب تلویزیون روی دیوار کنج

تلویزیون را می‌توان به‌صورت زاویه‌دار روی میز تلویزیون قرارداد. معمولاً این حالت برای زمانی است که مبلمان دورتادور شومینه چیده شود و تلویزیون باید طوری قرار داده شود که از روی کاناپه و مبل‌های راحتی دیگر کاملاً قابل تماشاکردن باشد. در خانه‌های کوچک دیوارهای کنج یکی از بهترین نقاط برای نصب تلویزیون هستند، با چنین چیدمانی تلویزیون از اکثر نقاط منزل قابل تماشا است.

بهترین چیدمان مبلمان در پذیرایی

بهترین جا برای قرارگرفتن تلویزیون در خانه‌های کوچک نصب آن بر روی دیوار است. چرا که از همه قسمت‌های خانه به تلویزیون دید خوب وجود دارد و چیدمان خانه راحت‌تر است. در خانه‌های بزرگ این محدودیت‌ها برای چیدمان مبل و تلویزیون در پذیرایی وجود ندارد و کار راحت‌تری است. بهتر است در فضاهای کوچک به‌منظور جذاب‌تر کردن فضا، اطراف تلویزیون را با قفسه و شلف‌های دیواری دیزاین کرد. پس از تعیین مکان مناسب تلویزیون بهترین چیدمان مبلمان در پذیرایی اهمیت پیدا می‌کند.

یکی از  سبک‌های چیدمان مناسب برای مبلمان قراردادن مستقیم آن در روبه روی صفحه تلویزیون است. جایگاه قرارگیری مبل باید نسبت به بزرگی صفحه‌نمایش تلویزیون تنظیم شود و در فاصله مناسب باشد تا به چشم آسیبی وارد نشود. در این صورت می‌توان در اتاق نشیمن با انتخاب مبلمان مناسب، یک فضای دنج در اطراف تلویزیون ایجاد کنید تا به هنگام تماشای تلویزیون نیز آرامش و راحتی وجود داشته باشد.

بهترین چیدمان مبلمان در پذیرایی این است که مبلمان در راستای طولی (کشیدگی) و  محور اصلی اتاق روبروی تلویزیون قرار گیرند تا علاوه بر ایجاد دکوراسیون زیبا و مناسب زاویه دید نیز در بهترین حالت باشد. فرقی ندارد تلویزیون در کجای منزل قرار گرفته باشد مبلمان هیچ‌وقت نباید نزدیک به دیوار باشد. در خانه‌های بزرگ با فضای خالی داشته حتی‌الامکان مبلمان در وسط سالن چیده شود؛ زیرا کنار دیوار حسی مانند سالن عروسی به آدم منتقل می‌کند.

 اصول چیدمان تلویزیون در پذیرایی

از مهم‌ترین نکات در چیدمان هر خانه‌ای قرارگیری تلویزیون در بهترین مکان و موقعیت مناسب است. مناسب‌ترین محل برای قرارگیری تلویزیون فضای نشیمن خانه است که همه اعضای خانه دور همه جمع می‌شوند و حالت صمیمانه‌تری دارد. در چیدمان تلویزیون در پذیرایی نیاز به رعایت اصولی است که در زیر اشاره شده است.

  • تلویزیون نزدیک به نقطه کانونی یا در انتهای آن باشد تا از همه جای خانه به صفحه‌نمایش آن تسلط وجود داشته باشد.
  • زاویه مناسب در چیدمان مبل و تلویزیون در پذیرایی باید رعایت شود، بهترین زاویه دید مستقیم است. ارتفاع تلویزیون نیز مهم است، ارتفاع دید مطلوب ۱.۲ متر است، پس پشت اپن آشپزخانه و یا دیوار کوتاه جای مناسبی نیست.
  • فاصله مناسب میان تلویزیون و مبلمان باید رعایت شود و به‌اندازه‌ای باشد که به چشم‌ها آسیبی وارد نشود. در حالت استاندارد فاصله تماشاگر تا صفحه‌نمایش باید دو و نیم برابر قطر صفحه‌نمایش باشد.
  • قراردادن تلویزیون بر روی پارتیشن جداسازی از جنس المان‌هایی مانند چوب در خانه‌های کوچک و تقسیم فضا به بخش عمومی و خصوصی
  • فاصله مناسب تلویزیون از پنجره نیز در چیدمان مبل و تلویزیون در پذیرایی مهم است؛ چراکه نور پنجره  اذیت‌کننده است و مانع از دیدن صفحه‌نمایش می‌شود. تلویزیون نباید پشت به پنجره یا نزدیک آن باشد. نور صفحه‌نمایش را سیاه نشان می‌دهد.
  • تلویزیون نباید در کنار منبع گرمایشی قرار بگیرد؛ چراکه به دلایل الکترونیکی و آسیب‌هایی که ممکن است به تلویزیون وارد شود گزینه مناسبی نخواهد بود.
  • جانمایی تلویزیون در نقاط پر رفت‌وآمد ممنوع است و تاحدامکان از قراردادن آن در کنار در ورودی خانه و باید خودداری کرد. برای دیدن تلویزیون نیاز به آرامش در فضای خلوت است.
 اصول چیدمان تلویزیون در پذیرایی

جمع‌بندی

چیدمان مبل و تلویزیون در پذیرایی در خانه‌های کوچک و آپارتمانی امروزه از اهمیت بالایی برخوردار است؛ چرا که خبری از فضای نشیمن و پذیرایی جداگانه نیست. باید چیدمان به‌گونه‌ای طراحی شود که علاوه بر زیبایی و شیک‌بودن، راحتی و زاویه دید مناسب نیز وجود داشته باشد. بهترین چیدمان مبلمان در پذیرایی حالتی است که مبل با دیوار فاصله داشته و در فاصله مناسب از تلویزیون قرار گرفته باشد. چیدمان تلویزیون در پذیرایی باید به‌گونه‌ای باشد که زاویه دید و ارتفاع مناسب باشد تا به چشم آسیبی وارد نشود و دور از نور زیاد پنجره و محل‌های پر رفت‌وآمد باشد.

بهترین مکان برای قراردادن تلویزیون در اتاق نشیمن بر روی یک دیوار است که می‌توان با پر کردن اطراف آن با قاب عکس‌ها و یا انواع شلف‌ها، همچنین نصب قفسه‌های کتاب در اطراف آن یا چسباندن کاغذ دیواری نمای زیبایی در دکوراسیون داخلی خانه ایجاد کرد. گروه معماری آرت دیزاین با مدیریت حسام سلیمانی مجری طراحی‌های متنوع و مدرن در زمینه دکوراسیون امکان مختلف است که می‌توانید از پروژه ها و نمونه کارهای اجرا شده این گروه دیدن نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ضد اسپم *Captcha Plus loading...

Close Menu