بررسی اثرات نورپردازی کافی شاپ در جذب مشتری

تأثیر نورپردازی کافی شاپ در جذب مشتری در سال‌های اخیر با افزایش بالاگرفتن رقابت بین شهرها برای جذب سرمایه، گرایش به سیاست‌های بازاریابی و نمایش ویژگی‌های منحصربه‌فرد در قالب برند شخصی، جهانی و یا منطقه‌ای در ادبیات شهرسازی رواج بسیاری یافته است. تا جایی که امروزه اقدامات مربوط به بازسازی اماکن مختلف در شهرها و روستاها بر اساس اصول برندینگ و بازاریابی مکان، موضوع بسیاری از مداخلات طراحی و برنامه‌ریزی شهرها و محلات را تشکیل می‌دهد.

در واقع درصورتی‌که ایده های نورپردازی در طراحی کافی شاپ و تأثیر نورپردازی در بازاریابی موردتوجه قرار بگیرد می‌تواند ارزش‌افزوده چشمگیری را برای ابنیه و مکان‌های تاریخی، تجاری، گردشگری و در نهایت خود شهر به ارمغان آورد. برای آشنایی بیشتر با رابطه بین کافی شاپ و نورپردازی تا انتهای این مقاله از گروه معماری آرت دیزاین با مدیریت حسام سلیمانی همراه ما باشید.

تاثیر نورپردازی کافی شاپ در جذب مشتری و میزان فروش

تاثیر نورپردازی کافی شاپ در جذب مشتری و میزان فروش

به‌طورکلی باید گفت که نورپردازی یکی از عوامل مؤثر در رونق تجاری و ترقی صنعت بوده و از مظاهر پیشرفت به شمار می‌آید. در واقع بازاریابی مکان از طریق نورپردازی تأثیراتی را که در طول روز ممکن نیست به وجود آید ایجاد می‌کند و منجر به ارتقای جذابیت مکان‌ها و فضاهای شهری می‌شود که می‌تواند افراد زیادی را جذب نماید و زمینه سرازیرشدن جمعیت و سرمایه به این مکان‎ها فراهم می‌شود.

یکی از حقایق غیرقابل‌انکار در دنیای تجارت تأثیر فضای داخلی فروشگاه‌ها و دکور بر رفتار مشتریان اعم از جذب مشتری و افزایش فروش در فروشگاه است. گرایش صاحبان فروشگاه‌های مختلف به فراهم‌آوردن محیطی مناسب با کسب‌وکار مطلوب، دلپذیر و جذاب برای مشتریان خود تأییدی بر این مدعا است. در حقیقت طراحی کافی شاپ نیز از این قاعده مستثنی نیست و توجه به ایده های نورپردازی در طراحی کافی شاپ می‌تواند تأثیر مطلوبی بر جذب مشتری داشته باشید.

نورپردازی کافی شاپ در جذب مشتری؛ نورپردازی چه طور بر فروش شما تاثیر می‌گذارد؟

دکتر هانس هاسل معتقد است همان قدر که طراحی داخلی و بسته‌بندی محصول در متقاعدکردن مشتریان در خرید اثر می‌گذارد نورپردازی نیز می‌تواند موجب تشویق مشتری به خرید شود. دکتر کالت نایت که مجموعه تحقیقات مشابهی در این زمینه انجام داده است معتقد است اشیاء زیر نور چراغ‌های ال‌ای‌دی به‌خاطر کیفیت بالاتر روشنایی و همچنین تفاوتی که در نگاه اول میان نورپردازی مدرن و سنتی ایجاد می‌شود جذابیت بیشتری برای مخاطب دارند و در واقع تمایل به خرید آن‌ها بیشتر است.

تحقیقات دکتر کالت نشان داده است که CRI بالاتر و نور باکیفیت‌تر سبب افزایش میزان فروش فروشگاه‌ها، بعضاً تا بیش از ۱۵ درصد شده است. باتوجه‌به تحقیقات انجام شده می‌توان گفت که تاثیر نورپردازی کافی شاپ در جذب مشتری غیرقابل‌انکار است.

رابطه نورپردازی با اشتهای مشتریان

رابطه نورپردازی با اشتهای مشتریان

شاید کمی عجیب به نظر برسد؛ اما روشنایی کافی شاپ می‌تواند ارتباط مستقیمی با اشتهای افراد داشته باشد. برای رعایت اصول نورپردازی کافی شاپ در جذب مشتری سعی کنید تا حد ممکن در نورپردازی این محیط‌ها از رنگ‌های سبز، زرد و آبی استفاده نکنید. به‌این‌علت که این رنگ‌ها سبب کم‌شدن اشتها و میل مشتریان می‌شود. درصورتی‌که مجبور به استفاده از این رنگ‌ها هستید، از نورهای تزیینی استفاده نمایید و نور مکمل شما این رنگ‌ها باشد. توجه به ایده های نورپردازی در طراحی کافی شاپ و نورپردازی مناسب موجب می‌شود که غذاها و نوشیدنی‌ها پر رنگ و لعاب و اشتها برانگیز به چشم بیایند.

در حالت کلی در طراحی نورپردازی کافه و رستوران اصولاً از نورهای رنگی استفاده می‌کنند. قطعاً این به معنای استفاده از یک‌رنگ قرمز تند نخواهد بود؛ زیرا این عمل سبب کور شدن اشتهای مشتریان شما خواهد شد. نور تند و رنگی علاوه بر اینکه چشم مشتریان را اذیت می‌کند موجب می‌شود که اشتهای آن‌ها نیز کور شود. در واقع انتخاب اشتباه رنگ‌ها در نورپردازی سبب می‌شود مشتری به‌سرعت رستوران شما را ترک نماید. در واقع توجه به این نکات و رعایت اصول نورپردازی کافی شاپ در جذب مشتری برای شما بسیار تأثیرگذار است.

نکات مهم در نورپردازی کافی شاپ در جذب مشتری

روشنایی کافی شاپ شما باید از نکات مهمی پیروی کند تا نتیجه مناسبی دریافت کنید. نورپردازی در دکوراسیون داخلی کافی شاپ باید به‌گونه‌ای باشد که مشتری بتواند با یک نگاه اجمالی جایگاه هر چیزی را تشخیص دهد. فراموش نکنید که نورپردازی در کافی شاپ باید به شکلی انجام بگیرد که حکم راهنما را برای مشتریان و مهمانان ایفا نماید. با استفاده از ایده های نورپردازی در طراحی کافی شاپ می‌توانید تمرکز مشتریان را به سمتی که تمایل دارید جلب نمایید.

به‌طورکلی می‌توان گفت نورپردازی در کافه‌ها و رستوران‌های مختلف به شکل منحصربه‌فرد صورت می‌گیرد. هرگز از ایده نورپردازی یک کافی شاپ دیگر برای کافی شاپ خود استفاده نکنید. برای طراحی نورپردازی کافی شاپ در جذب مشتری سه پارامتر مهم را که شامل فضای کافی شاپ، مخاطب هدف و استایل است را موردتوجه قرار دهید. استفاده از دیمرها به‌عنوان کنترل‌کننده نور به شما کمک می‌کند و سبب افزایش انعطاف‌پذیری روشنایی در کافی شاپ شما می‌شود. از منابع نوری استفاده نمایید که رنگ‌ها را به شکل طبیعی نمایش دهند. همچنین از تابش مستقیم نور به چشم مشتریان جلوگیری کنید.

ایده های نورپردازی کافی شاپ

ایده های نورپردازی کافی شاپ

همان‌طور که می‌دانید کافی‌شاپ‌ها از جمله مکان‌هایی هستند که اشخاص جهت گذراندن اوقات فراغت و سپری‌کردن وقت با دوستان استفاده می‌کنند. دقت داشته باشید که نورپردازی کافه و کافی شاپ یکی از آن نکاتی است که اگر به‌درستی طراحی و پیاده‌سازی شود می‌تواند علاوه بر زیبایی و ایجاد آرامش، به جذب افراد و درآمدزایی بیشتر کمک نماید.

در حقیقت حس و حال فضای کافه‌ها و نحوه طراحی داخلی کافی شاپ در ایجاد احساسات خوب و مثبت در افراد و جلب افراد نقش بسزایی را بر عهده دارند. باتوجه‌به مسائل مذکور می‌بایست توجه ویژه‌ای به نورپردازی و ادوات روشنایی در این فضاها داشت. در ادامه به ایده‌هایی که برای نورپردازی کافی شاپ در جذب مشتری مؤثر هستند پرداخته شده است.

1. استفاده از چراغ های ریلی

این نوع از نورپردازی کافی شاپ در جذب مشتری بسیار مؤثر است و به زیبایی سطوح طراحی داخلی کافی شاپ شما اضافه می‌کند. در واقع چراغ‌های ریلی از جمله ایده های نورپردازی در طراحی کافی شاپ هستند که این روزها بیشتر از قبل موردتوجه طراحان روشنایی و دکوراسیون داخلی قرار می‌گیرند. این نوع چراغ‌ها ظاهر مدرنی دارند و دست شما را در هنگام طراحی نورپردازی و روشنایی برای اعمال تغییرات در آینده باز می‌گذارند. چراغ‌های ریلی جز چراغ‌های مورداستفاده طراحان دکوراسیون بوده که به دلیل جلوه نور بسیار خوبی که دارند می‌توانند روشنایی مطلوبی برای طراحی داخلی رستوران، کافی شاپ و… را ایجاد نمایند.

2. نورپردازی کافی شاپ در جذب مشتری با استفاده مناسب و صحیح از نورهای تاکیدی

یکی دیگر از ایده های نورپردازی در طراحی کافی شاپ استفاده از نورهای تأکیدی است. در واقع نورپردازی تأکیدی باعث می‌شود تا توجه مخاطبین و مشتریان شما به محدوده‌ای خاص جلب شود. استفاده صحیح از این نوع روشنایی و نورپردازی کافی شاپ در جذب مشتری بسیار تأثیرگذار است و می‌تواند باعث افزایش فروش و بهبود وضعیت کسب‌وکار شما شود.

درعین‌حال استفاده متعدد و ناصحیح آن نیز موجب حواس‌پرتی مشتری می‌شود که بر دیدگاه او نسبت به کافه یا کافی شاپ شما تأثیر منفی می‌‌گذارد. در حقیقت این نوع نورپردازی برای برجسته‌کردن ویژگی‌های خاصی در کافه شما است. این ویژگی‌ها می‌توانند نقاشی، تصاویر غذاها و یا حتی کارهای هنری لوکس باشند.

استفاده از نور طبیعی

3. استفاده از نور طبیعی

یکی از ایده های نورپردازی در طراحی کافی شاپ استفاده از نور طبیعی در طول روز است. این نکته را در نظر داشته باشید که به‌هیچ‌وجه نباید از اهمیت نور طبیعی روز غافل شد. دقت کنید که کافی‌شاپ‌تان به‌اندازه کافی نورگیر باشد. استفاده از نور طبیعی برای نورپردازی کافی شاپ در جذب مشتری و افزایش فروش بسیار اهمیت دارد. در واقع هر چقدر در طول روز از نورهای مصنوعی کمتری استفاده کنید فضای دلچسب‌تری را مهیا کرده‌اید.

با این کار لذت تجربه حضور در یک محیط دنج و طبیعی را به خود و مشتریانتان هدیه می‌دهید. همچنین استفاده از نور طبیعی و مناسب در طول روز علاوه بر ایجاد سرزندگی و شادابی در محیط می‌تواند انرژی مثبتی را ایجاد و حس خوبی را به افراد القا نماید.

4. ایده های نورپردازی در طراحی کافی شاپ؛ استفاده از ریسه ها و چراغ های رنگی

استفاده از ریسه‌ها و چراغ‌های طبیعی از دیگر ایده های نورپردازی در طراحی کافی شاپ است. توجه داشته باشید که ریسه‌ها و چراغ‌های رنگی درصورتی‌که به طور مناسب و متعادل استفاده شوند از ایجاد یکنواختی جلوگیری می‌کنند. در حقیقت وجود این ریسه‌های دارای دیمر که قابلیت کنترل شده نور را داشته باشند، می‌توانند تأثیر بسزایی در ایجاد فضایی زیبا و خاطره‌انگیز داشته باشند. به‌طورکلی می‌توان گفت که استفاده از این ایده برای نورپردازی کافی شاپ در جذب مشتری نقش مهمی را ایفا می کند.

5. استفاده از چراغ های آویز

همان‌طور که می‌دانید بسیاری از افراد در فضاهای کافی شاپ تمایل به مطالعه و انجام کارهای روزمره را دارند. بهتر است برای این موارد از چراغ‌های آویز که یکی از بهترین ایده های نورپردازی در طراحی کافی شاپ است استفاده شود تا علاوه بر صرفه‌جویی در هزینه‌ها، بتوان نور موردنظر را نیز فراهم نمود. تأثیر استفاده از این نوع نورپردازی کافی شاپ در جذب مشتری غیرقابل‌انکار است.

 نورپردازی کافی شاپ در جذب مشتری؛ استفاده از پنل های ال ای دی و توکار

6. نورپردازی کافی شاپ در جذب مشتری؛ استفاده از پنل های ال ای دی و توکار

نکته قابل‌توجه در نورپردازی محیط‌های کافه و کافی شاپ توجه به نورپردازی عمومی است تا ضمن این که نور مناسبی را ایجاد می‌نماید از ایجاد روشنایی‌های شدید و خیره‌کننده نیز پرهیز شود. به این منظور استفاده از پنل‌های ال‌ای‌دی و چراغ‌های توکار برای نورپردازی کافی شاپ در جذب مشتری می‌تواند تأثیرگذار باشد.

7. استفاده از روشنایی دیواری و نورپردازی تصاویر در نورپردازی کافه

استفاده از روشنایی دیواری و نورپردازی تصاویر یکی از جذاب‌ترین ایده های نورپردازی در طراحی کافی شاپ است. استفاده از چراغ‌های دیواری در بالای محل‌های نشستن مشتریان علاوه بر تأمین نور لازم برای مشتریان سبب لذت‌بردن از محیط کافه نیز می‌شود. در واقع استفاده از این نوع نورپردازی کافی شاپ در جذب مشتری تأثیرگذار است و حواس کسانی که از بیرون در حال مشاهده کافه شما هستند جلب مشتریان و احساس راحتی آن‌ها در کافه شما می‌شود.

جمع‌بندی

باتوجه‌به مطالب بیان شده می‌توان گفت که  هر قهوه‌ای که مشتری در یک کافی شاپ می‌نوشد نورپردازی چشم‌نواز کافه را هم به‌خاطر می‌سپارد. در واقع توجه به ایده های نورپردازی در طراحی کافی شاپ موجب می‌شود که مشتری در آینده دوباره به آن کافی شاپ باز گردد.

در واقع یک نورپردازی خوب مرکز جاذبه هر کافی‌شاپی است؛ زیرا می‌تواند حس تشویق و اظهار خشنودی مشتری را در نخستین دیدار که وارد کافی شاپ می‌شود برانگیزید. همچنین استفاده از مناسب‌ترین نورپردازی کافی شاپ در جذب مشتری و افزایش فروش بسیار تأثیرگذار است. برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص رابطه بین کافی شاپ و نورپردازی و همچنین دیدن نمونه کارهای ما می‌توانید به وب‌سایت حسام سلیمانی مراجعه نمایید و با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ضد اسپم *Captcha Plus loading...

Close Menu