صفر تا صد نورپردازی تراس و بالکن

نورپردازی تراس و بالکن یکی از بخش‌های جذاب دکوراسیون است که طرح‌های مختلفی را می‌توان روی آن اجرا کرد. نورپردازی تراس یکی از فاکتورهای مهم و تأثیرگذار در ایجاد آرامش و زیبایی است. با اجرای انواع سبک های نورپردازی تراس می‌توان ظاهر و نمای ساختمان را جذاب‌تر کرد. یکی از نکات نورپردازی بالکن و تراس این است که در انتخاب نورپردازی نباید زیاده‌روی کرد؛ زیرا فضای بیرون به نور زیادی احتیاج ندارد. در این مقاله از گروه طراحی داخلی آرت دیزاین به مدیریت حسام سلیمانی صفر تا صد نورپردازی تراس و بالکن را بررسی می‌کنیم.

انواع نورپردازی

انواع نورپردازی

نورپردازی اعم از نورپردازی تراس و بالکن یا نورپردازی فضای داخلی ساختمان از مهم‌ترین بخش‌های طراحی داخلی مسکونی و تجاری است. در اجرای انواع سبک ‌های نورپردازی بالکن و تراس ترکیب نور طبیعی با نور مصنوعی جلوه زیبایی به تراس یا بالکن خواهد داد. انواع نورپردازی عبارت‌اند از:

نورپردازی تأکیدی: در این نوع نورپردازی روی یک نقطه خاص بیشتر تأکید می‌شود؛ به‌عنوان‌مثال روشنایی و نورپردازی روی یک مجسمه خاص یا لابه‌لای گلدان‌ها برای جلب‌توجه و تأکید روی آن قسمت است. معمولاً در اجرای نورپردازی تأکیدی از نورافکن استفاده می‌شود.

نورپردازی موضعی: در نورپردازی موضعی، برخلاف نورپردازی تأکیدی یک نقطه خاص مدنظر نیست؛ بلکه یک موضع مانند قسمت نشیمن مسیر رفت‌وآمد نورپردازی می‌شود.

نورپردازی سراسری: در نورپردازی تراس و بالکن از نوع سراسری تمام فضا کاملاً روشن می‌شود و نورپردازی در تمام بخش‌ها اجرا می‌شود.

نکات نورپردازی بالکن و تراس

برای نورپردازی تراس و بالکن باید نکات مهمی را رعایت کرد تا از این طریق فضایی جذاب، کاربردی و سرشار از آرامش داشته باشیم. مهم‌ترین نکات نور پردازی بالکن و تراس عبارت‌اند از:

  • توجه به شدت نورپردازی و جلوگیری از روشنایی بیش از حد تراس و بالکن
  • استفاده از نورپردازی‌های متقارن و هماهنگ در نورپردازی
  • عدم زیاده‌روی در نورپردازی در انواع سبک‌‌های نورپردازی تراس
  • استفاده از چراغ‌های  LED و سایر متریال‌های نورپردازی باکیفیت
  • توجه به نوع رنگ نورپردازی و انتخاب پروژکتور مناسب
  • استفاده از پروژکتورها و چراغ‌ها به‌صورت پنهان از دید برای افزایش جلوه‌های بصری

توجه داشته باشید که انواع نورپردازی در دکوراسیون داخلی وجود دارد و فضاهای مختلف، نورپردازی متفاوت دارند؛ به‌عنوان‌مثال نورپردازی آشپزخانه متفاوت از نورپردازی پذیرایی است.

متریال های مختلف برای نورپردازی تراس و بالکن

متریال های مختلف برای نورپردازی تراس و بالکن

برای نورپردازی تراس و بالکن متریال‌های مختلفی وجود دارد که بر اساس هدف از نورپردازی، می‌توان از آن‌ها استفاده کرد. در اجرای انواع سبک‌های نورپردازی تراس از لامپ‌های آویز، چراغ دفنی یا پارکتی، لامپ‌های دیواری و لامپ‌های آویز استفاده می‌شود. متریال‌های مختلف برای نورپردازی بالکن و تراس عبارت‌اند از:

1. چراغ های فانوسی و چراغ های کنده چوب

این چراغ‌ها که به شکل فانوس هستند به‌صورت پراکنده یا گروهی از سقف آویزان می‌شوند. همچنین می‌توان از این چراغ‌ها در امتداد دیوار استفاده کرد. استفاده از چراغ‌های فانوسی و چراغ‌های کنده‌چوب، نمایی زیبا و جذاب پدید می‌آورند. برای استفاده از لامپ کنده‌چوب لامپ را داخل یک کنده‌چوب دارای ترک قرار می‌دهند و نور از ترک‌های کنده خارج می‌شود. حتی توجه به ریزترین نکات نورپردازی بالکن و تراس فضایی جذاب خلق می‌کند.

2. نورپردازی تراس و بالکن؛ ستون های نوری کروی

یکی دیگر از المان‌های مورداستفاده در انواع سبک های نورپردازی تراس، استفاده از ستون‌های نوری کروی است. این ستون‌ها متشکل از حباب‌های نوری روی‌هم هستند و این سبک برای مراسم مهمانی یا جشن تابستانی بسیار مناسب است. استفاده از ستون‌های نوری کروی در طراحی داخلی ویلا و کنار استخر، موجب انعکاس نور در آب و زیبایی بیشتر نور ستون‌ها می‌شود.

3. ریسه حباب

ریسه حباب یکی از محبوب‌ترین انواع نورپردازی تراس و بالکن است که نما، فضای حیاط و تراس را جلوه خاصی می‌بخشد. استفاده از ریسه‌ها به‌ویژه ریسه‌های حبابی برای فضای سبز و گلدان‌ها بسیار مناسب بوده و زیبایی خاصی ایجاد می‌کنند. المان‌های دیگری که در انواع سبک‌های نورپردازی تراس و بالکن استفاده می‌شود عبارت‌اند از:

  • نورپردازی بالکن با چراغ سقف LED
  • نورپردازی تراس کوچک با دیوارکوب دوطرفه
  • استفاده از چراغ آویز حصیری
  • نورپردازی تراس با چراغ دیوارکوب یک‌طرفه
  • نورپردازی تراس یا چراغ آویز و دیواری
  • نورپردازی تراس با چراغ آویز مدرن
  • نورپردازی تراس با چراغ سقفی روکار
  • نورپردازی تراس و بالکن با دیوارکوب مدرن و چراغ دفنی

چراغ‌های خورشیدی و چراغ‌های ایستاده نیز دو نوع دیگر از المان‌های به‌کاررفته در انواع نورپردازی بالکن و تراس هستند.

استانداردهای نورپردازی تراس و بالکن

استانداردهای نورپردازی تراس و بالکن

برای نورپردازی بالکن و تراس باید نکات مهمی را در نظر گرفت که عدم توجه به آن‌ها موجب هدررفتن هزینه و زمان شده و نتیجه نهایی مطلوبی نخواهیم داشت. مهم‌ترین استانداردها در انواع سبک‌های نورپردازی تراس و بالکن عبارت‌اند از:

  • توجه به زاویه نورپردازی در محیط
  • توجه به سبک و سیاق دکوراسیون
  • طراحی دقیق و به‌کارگیری مناسب از تجهیزات و المان‌های نورپردازی
  • استفاده از ترکیبات رنگی مناسب
  • کنترل شدت نور بر اساس ابعاد تراس و بالکن
  • بیشترین بهره‌برداری از فضای بالکن
  • تمرکز نور بر جزئیات معماری در فضای نشیمن تراس و بالکن

انواع سبک های نورپردازی تراس

همان‌طور که در طراحی دکوراسیون داخلی سبک‌های مختلفی وجود دارد، درباره نورپردازی تراس و بالکن نیز انواع مختلف سبک نورپردازی وجود دارد که عبارت‌اند از:

1. نورپردازی کلاسیک

این نوع نورپردازی تراس و بالکن ظرافت و زیبایی خاصی دارد که جذابیت و آرامش دنیای قدیم را وارد تراس و بالکن‌های شما می‌کند. در نورپردازی نوع کلاسیک با استفاده از فانوس‌های دیواری یا فانوس‌های قدیمی آویز، فضا روشن می‌شود. با استفاده از المان‌های مورداستفاده در سبک کلاسیک جذابیت ظریف، رمانتیک و نوستالژیک ایجاد می‌شود.

2. نورپردازی تراس و بالکن هوشمند

یکی از انواع سبک های نورپردازی تراس، نوع هوشمند است که از فناوری‌های جدید در طراحی این نوع نورپردازی استفاده می‌شود. در سبک هوشمند رنگ نورها و همچنین سطوح مختلف روشنایی همگی از طریق ریموت‌ها قابل‌تنظیم و کنترل هستند. این سبک از نورپردازی تراس و بالکن حس انحصار را به مالکان می‌دهد.

نورپردازی مدرن و مینیمالیسم

3. نورپردازی مدرن و مینیمالیسم

سبک مدرن و مینیمال خواه برای طراحی دکوراسیون داخلی و خواه برای نورپردازی تراس و بالکن همیشه طرف‌داران زیادی دارد. از جمله نکات نورپردازی بالکن و تراس به سبک مدرن و مینیمالیسم وجود طرح‌های ظریف و به‌دور از تجمل است. برخی المان‌های نورپردازی مناسب برای این دو سبک عبارت‌اند از: نورپردازی توکار، دیوارکوب‌های LED و روشنایی‌های رشته‌ای.

4. نورپردازی به سبک بوهمی

در نورپردازی تراس و بالکن به سبک بوهمی سادگی و طبیعت جایگاه خاصی دارند. در نورپردازی سبک بوهمی محیطی صمیمی، گرم و آرام در فضای بالکن و تراس موج می‌زند. در این سبک نورپردازی از لوسترهای آویز حصیری و ریسه‌های LED با رنگ‌های زیبا و متنوع استفاده می‌شود.

5. نورپردازی روستیک

از دیگر انواع سبک‌های نورپردازی تراس، سبک روستایی یا روستیک است که یک استراحتگاه دنج و آرام روستایی را وارد فضای تراس می‌کند. در نورپردازی تراس و بالکن به سبک روستیک، از فانوس‌ها و مشعل‌ها با پوشش‌های دارای مواد طبیعی استفاده می‌شود.

با استفاده از این المان‌های خاص، نوری غیرمستقیم و درعین‌حال گرم برای فضا فراهم می‌شود. هر کدام از این سبک‌ها نکات نورپردازی بالکن و تراس مختص به خود را دارند که می‌تواند آن را از سایر سبک‌ها جدا کند.

نورپردازی روستیک

جمع‌بندی

نورپردازی یکی از بخش‌های جذاب و مهم دکوراسیون داخلی است که نقش مهمی در زیباسازی فضا دارد. تراس و بالکن از دیگر بخش‌های مسکونی هستند که اجرای یک نورپردازی زیبا فضایی جذاب، کاربردی و سرشار از آرامش ایجاد می‌کند. در اجرای انواع سبک های نورپردازی تراس و بالکن ترکیب نور طبیعی با نور مصنوعی جلوه زیبایی به تراس و بالکن می‌دهد.

در اجرای نورپردازی تراس و بالکن از متریال‌های مختلفی مانند چراغ‌های فانوسی، چراغ‌های کنده‌چوب، ریسه، دیوارکوب‌های یک‌طرفه و دوطرفه، چراغ‌های سقفی LED و… استفاده می‌شود. توجه به نکات نورپردازی بالکن و تراس و رعایت آن‌ها بر بازدهی بالای کار و دستیابی به یک نورپردازی عالی تأثیر زیادی دارد.

گروه طراحی آرت دیزاین از برترین و موفق‌ترین طراحان دکوراسیون داخلی است که با سال‌ها تجربه ایده‌های جذاب و کاربردی زیادی را به مرحله اجرا درآورده است. تجربه، مهارت، نبوغ، هوش فضایی، توجه به اصول طراحی و بررسی ترندهای روز جهان از جمله دلایل موفقیت گروه آرت دیزاین است. برای مشاوره در زمینه طراحی داخلی و کسب اطلاعات بیشتر به صفحه تماس با ما مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ضد اسپم *Captcha Plus loading...

Close Menu