نقش گیاهان در دکوراسیون اداری + تاثیر گیاهان در زیبایی فضای داخلی اداری

نقش گیاهان در دکوراسیون اداری برای افزایش بهره‌وری کارمندان غیرقابل‌انکار است. گیاهان نه‌تنها محیط خوبی را برای شما ایجاد می‌کنند؛ بلکه طراحی داخلی اداری با گیاهان بسیار جذاب‌تر است. اگر ادارات در فضای داخلی از گیاهان استفاده نکنند، هوای خشک‌تر و آلوده‌تری خواهند داشت. مزایایی را که گیاهان فراهم می‌کنند شامل حافظه بهتر، بهره‌وری و روحیه بالا در محیط کار برای کارمندان است. گیاهان راهی آسان و در دسترس برای زنده‌کردن دفتر شما هستند. در این مقاله از گروه معماری آرت دیزاین با مدیریت حسام سلیمانی سعی کردیم شما را بیشتر با زیبایی فضای داخلی اداری با گیاهان آشنا کنیم.

طراحی داخلی اداری با گیاهان

طراحی داخلی اداری با گیاهان

هیچ‌وقت نمی‌توان نقش گیاهان در دکوراسیون اداری و خانه یا محیط کار را نادیده گرفت. در واقع باید گفت که تصمیمات در خصوص اینکه آیا گیاهان باید در دکوراسیون داخلی باشند یا نه صورت نمی‌گیرد؛ بلکه تصمیم‌گیری بیشتر در خصوص نوع گیاهانی است که باید در دکوراسیون استفاده شوند. طراحی داخلی اداری با گیاهان نقش عمده‌ای در حوزه تجارت دارد.

نقش گیاهان در دکوراسیون اداری هم از جهت نظریه‌های فنگ شویی و آوردن شانس و هم زیبایی بصری برای جذب بیننده و ارتقا پرستیژ کاری، بسیار پررنگ است. همچنین گیاهان بزرگ و اکسسوری و دکوراتیو گران‌بها می‌توانند هدیه‌های رسمی و مناسبی برای مدیرعاملان شرکت‌های بزرگ و یا سازمان‌های رسمی باشند و در گوشه اتاق یا دفتر کار آن‌ها همواره تداعی‌کننده نام شما برای آنان باشند.

نقش گیاهان در دکوراسیون اداری؛ چه گیاهانی برای محیط کار مناسب هستند؟

انتخاب گیاهان مناسب برای محیط کار به دلیل نقش تاثیرگذار آن‌ها در طراحی داخلی اداری بسیار مهم است و باید باتوجه‌به شرایط نوری و رطوبتی محیط انتخاب شوند. در ادامه به برخی از مناسب‌ترین گیاهان آپارتمانی برای طراحی داخلی اداری با گیاهان اشاره شده است.

1. سانسوریا

نقش گیاهان در دکوراسیون اداری به طور محسوسی قابل‌مشاهده است. یکی از گیاهان مناسب برای فضای اداری گیاه سانسوریا است. این گیاه با نام “زبان مادر” نیز شناخته می‌شود و می‌تواند در شرایط کم‌نور و کم رطوبت محیط کار رشد نماید. این گیاه همچنین موجب تصفیه هوا و جذب فرمالدئید و آمونیاک موجود در هوا می‌شود.

نقش گیاهان در دکوراسیون اداری و گیاه دراکون

2. نقش گیاهان در دکوراسیون اداری و گیاه دراکون

طراحی داخلی اداری با گیاهان موجب شده بسیاری از طراحان برای طراحی محیط کار از گیاهان مناسب این محیط استفاده کنند. یکی از گیاهان مناسب این محیط دراکون است. در واقع این گیاه با شاخه‌های بلند و زیبا و برگ‌های سبز شفاف، زیبایی خاصی به محیط کار می‌بخشد. دراکون می‌تواند در شرایط کم‌نور رشد کند و سبب تصفیه هوا و جذب فرمالدئید و بنزن موجود در هوا شود.

3. فیکوس

نقش گیاهان در دکوراسیون اداری بسیار پررنگ است و افراد بسیاری این ایده را دنبال می‌کنند. یکی از گیاهان مناسب برای فضای اداری گیاه فیکوس است. این گیاه با شاخه‌های بلند و برگ‌های ریز و شفاف به همراه گل‌های جذاب زیبایی خاصی به محیط کار می‌بخشد. طراحی داخلی اداری با گیاهان از جمله گیاه فیکوس که می‌تواند در شرایط نوری کم و رطوبت مناسب رشد کند، باعث تصفیه هوا و جذب فرمالدئید، تولوئن و بنزن موجود در هوا می‎شود.

4. نقش گیاهان در دکوراسیون اداری؛ پرونه

یکی دیگر از گیاهان مناسب محیط کار گیاه پرونه است. در واقع این گیاه با شاخه‌های بلند و برگ‌های بزرگ، زیبایی خاصی به محیط کار می‌بخشد. پرونه می‌تواند در شرایط نوری کم و رطوبت مناسب رشد کند و سبب تصفیه هوا و جذب فرمالدئید، تولوئن و بنزن موجود در هوا می‌شود.علاوه بر استفاده در محیط کار می توان در طراحی داخلی تجاری، طراحی داخلی کافی شاپ و… هم این گیاه زیبا و مفید استفاده کرد.

5. آلوئه‌ورا

نقش گیاهان در دکوراسیون اداری بسیار قابل‌توجه است و باید از گیاهانی که برای محیط کار مناسب هستند استفاده شود. همچنین این نوع گیاهان باید قابلیت رشد در شرایط نوری و رطوبتی محیط کار و قابلیت تصفیه هوا و جذب آلودگی‌های هوای داخلی را نیز داشته باشند. آلوئه‌ورا یک نوع گیاه مناسب برای محیط کار است که با برگ‌های بلند و تند، قابلیت رشد در شرایط نوری کم و رطوبت مناسب را دارد.

نقش گیاهان در دکوراسیون اداری

نقش گیاهان در دکوراسیون اداری

امروزه اغلب افراد مواردی مانند مشغله زیاد، نداشتن وقت و فضای کافی را بهانه عدم نگهداری از گیاهان می‌کنند؛ اما درصورتی‌که این افراد بدانند که فواید گیاهان چیست و گیاهان چه تأثیری در سلامت جسمی و روانی ما دارند حتی یک‌لحظه هم برای استفاده از آن‌ها در منزل و محیط کار درنگ نمی‌کنند.

نگهداری از گیاهان فقط به خانه محدود نمی‌شود و شما می‌توانید انواع گیاهان را در اکثر محیط‌های کاری مثل ادارات و شرکت‌ها مشاهده نمایید. نقش گیاهان در دکوراسیون اداری بسیار پررنگ است و وجود گیاهان در محیط کار فواید بسیاری دارد. از جمله این که موجب افزایش کارایی کارمندان و کاهش استرس و خستگی آن‌ها می‌شود. در زیر به برخی از فواید طراحی داخلی اداری با گیاهان اشاره شده است.

1. بهبود عملکرد و روحیه کارکنان

بر اساس تئوری الیسون در نمایشگاه بین‌المللی گل و گل، گیاهان در طراحی دکوراسیون داخلی اداری و محیط‌های داخلی فواید بسیاری ایجاد می‌کنند و نقش گیاهان در دکوراسیون اداری غیرقابل‌انکار است. همان‌طور که می‌دانید گیاهان دارای اثر آرام‌بخش هستند و باعث تمرکز بیشتر می‌شوند. طراحی داخلی اداری با گیاهان منجر به افزایش عملکرد و حافظه بهتر کارکنان نیز می‌شود.

درصورتی‌که گیاهان شما گل‌دار باشند می‌توانید تأثیرات بیشتری را احساس نمایید. گیاهان گل‌دار اصولاً موجب شادی محیط می‌شوند. برای مثال گفته می‌شود که رایحه گیاه گاردنیا دارای اثرات طراوت‌بخش است و این گیاه می‌تواند بیش از 20 سال عمر کند. همچنین بوی علف لیمو می‌تواند خلق‌وخوی شما را بهبود بخشد. تحقیقات انجام شده در دانشگاه ایالتی اوهایو نشان می‌دهد افرادی که در معرض این گیاه هستند سطوح بالاتری از نوراپی‌نفرین ترشح می‌کنند. نوراپی‌نفرین یک ماده شیمیایی مغز است که با خلق‌وخوی افراد مرتبط است. نعناع نیز اثر مشابهی دارد و می‌تواند هوشیاری را افزایش داده و حافظه را بهبود بخشد.

2. تهویه بهتر

شاید بتوان گفت که یکی از مهم‌ترین نقش گیاهان در دکوراسیون اداری این است که به‌عنوان فیلترهایی عمل می‌کنند که سموم را از هوا جذب می‌کنند. بر اساس مطالعه انجام شده توسط ناسا گیاهان خانگی می‌توانند این سموم را 50 تا 60 درصد کاهش دهند. همچنین طراحی داخلی اداری با گیاهان موجب پخش رطوبت در هوا می‌شود. در واقع این کار سبب کاهش دما در دفتر شما می‌شود و به طور کلی محیط برای کارکنان راحت‌تر می‌شود.

برای مثال گیاهان نخل آرکا دارای زنجیره‌های بلند است که ذرات معلق در هوا را از بین می‌برد و آلودگی اداری را کاهش می‌دهد. برخی از کارخانه‌ها با اثرات منفی الکترونیک اداری مواجه هستند. همچنین رایانه‌ها و سایر دستگاه‌ها می‌توانند ذراتی را منتشر کنند که می‌تواند سبب تهوع و سردرد شود. بااین‌حال پوشش گیاهی محیط اداری می‌تواند ما را از این خطرات هوا محافظت کند.

گیاهان به کاهش نویزهای محیطی کمک می‌کنند

3. گیاهان به کاهش نویزهای محیطی کمک می‌کنند

شاید تابه‌حال از این جنبه به وجود گیاهان در محل کار خود دقت نکرده باشید. در حقیقت گیاهان می‌توانند جاذب صدا باشند. نقش گیاهان در دکوراسیون اداری این است که صداهای مزاحم در بک‌گراند محیط را دفع می‌کنند. مطالعات نشان می‌دهد طراحی داخلی اداری با گیاهان موجب می‌شود 5 دسی بل صدا کاهش پیدا کند. همین امر موجب افزایش تمرکز و کارایی کارکنان می‌شود.

گلدان‌های بزرگ در گوشه‌های سالن بهترین عملکرد را به نمایش می‌گذارند. درصورتی‌که شما نیز از آن دسته افرادی هستید که در سروصدا قادر به تمرکز روی کارهایتان نیستید طراحی داخلی اداری با گیاهان می‌تواند به شما کمک بزرگی کند. علاوه بر تمام مزایای ذکر شده در بالا گیاهان می‌توانند به کاهش احساس تراکم و آلودگی صوتی کمک نمایند. در این زمینه استفاده از گیاهان با برگ‌های ضخیم و پهن موثرتر است.

4. گیاهان جزء تزئینی دکور اداری هستند

یکی دیگر از تأثیرات و نقش گیاهان در دکوراسیون اداری ایجاد سرزندگی و تقویت دفتر است. آثار هنری رایج، تصاویر، نقاشی‌ها و غیره می‌توانند تأثیر مثبت داشته باشند؛ اما طراحی داخلی اداری با گیاهان می‌تواند بهترین تأثیر را داشته باشد. در واقع زیبایی طبیعی که می‌توان با استفاده از گیاهان ایجاد نمود با هیچ یک از المان‌ها قابل‌جایگزینی نیست.

5. کاهش استرس و خستگی

در درجه اول نقش گیاهان در دکوراسیون اداری این است که تا حد زیادی خستگی و استرس کارمندان را کاهش می‌دهند. تحقیقات انجام شده در بیمارستان‌ها این نکته را به‌خوبی نشان می‌دهد. نقش گیاهان در طراحی داخلیاین است که سبب کاهش درد شده و اضطراب و کسالت را به میزان چشمگیری کاهش می‌دهد. با همین هدف در بسیاری از بیمارستان‌ها از گل و گیاهان استفاده می‌شود.

تاثیر گیاهان در زیبایی فضای داخلی اداری

جمع‌بندی

باتوجه‌به مطالب بیان شده می‌توان گفت که نقش گیاهان در دکوراسیون اداری از زمان‌های گذشته تا به امروز مورد توجه بوده است. اهمیت استفاده از گیاه، زیبایی فضای داخلی اداری با گیاهان و تأثیرات آن امری انکارناپذیر است. طراحی داخلی اداری با گیاهان و استفاده از عنصر طبیعی گیاه راه‌حل بسیار کارآمدی برای ارتباط بین انسان و طبیعت و استفاده از ویژگی‌ها و مزیت‌های گیاهان در فضا است. برای کسب اطلاعات بیشتر دراین‌خصوص و دیدن نمونه کارهای ما می‌توانید به وب‌سایت ما در گروه معماری آرت دیزاین مراجعه نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ضد اسپم *Captcha Plus loading...

Close Menu