بررسی بهبود کارایی و تجربه کاربری در طراحی دکوراسیون داخلی اداری

یکی از موارد بسیار مهم در معماری داخلی ساختمان طراحی دکوراسیون داخلی اداری است که اجرای آن نیازمند مهارت بالایی است. یکی از چالش‌های مهم طراحان داخلی و مدیران کسب‌وکارها، طراحی مدرن دکوراسیون‌های داخلی است. تاثیر طراحی داخلی اداری بر کارایی کارمندان غیرقابل‌انکار است. یکی از نکات مهمی که برای طراحی داخلی مدرن باید موردتوجه قرار گیرد انتخاب وسایل کاربردی، مبلمان اداری مناسب و چیدمان آنها است.

بهبود تجربه کاربری در طراحی داخلی اداری یکی دیگر از عناصری است که باید موردتوجه طراحان قرار گیرد. این موضوع اهمیت زیادی دارد؛ زیرا آنچه طراحی و اجرا می‌شود باید به‌گونه‌ای باشد که بتواند حس رضایت‌مندی و آرامش فضای کاری کاربران را تأمین کند. در ادامه مطلب از گروه معماری آرت دیزاین با مدیریت حسام سلیمانی عوامل مهم در طراحی دکوراسیون اداری را بررسی می‌کنیم. 

طراحی دکوراسیون داخلی اداری

طراحی دکوراسیون داخلی اداری

شما به‌عنوان یک مدیر کسب‌وکار بیشتر وقت خود را در شرکت یا سازمان خود هستید. سازمان شما خانه دومتان محسوب می‌شود. پس طراحی داخلی اداری شرکت شما باید دارای سبکی جذاب و زیبا باشد تا شما و کارکنان بتوانید باروحیه بالا بازدهی خود را افزایش دهید. یکی از موضوعات مهم در طراحی داخلی چینش وسایل و مبلمان است و این موضوع در محیط اداری و رسمی اهمیت بیشتری دارد؛ زیرا یکی از عوامل مهمی که اثربخشی مدیرعامل را بر مخاطب افزایش می‌دهد، طراحی دکوراسیون داخلی اداری است و به‌جرئت می‌توان گفت در نوع چینش وسایل و دکوراسیون قدرت بالایی نهفته است.

اصول طراحی دکوراسیون داخلی اداری

به دلیل آنکه بسیاری از مدیران و کارمندان بیشتر وقت خود را در محیط کار می‌گذرانند طراحی داخلی باید محیطی آرام و بانشاط برای آن‌ها فراهم آورد. این عامل موجب افزایش کارایی کارکنان خواهد شد؛ همچنین موجب افزایش جذب مشتری و اثرگذاری بالا بر مراجعان می‌شود. برای انجام یک طراحی دکوراسیون داخلی اداری اثربخش باید به موارد زیر توجه شود:

  • المان‌های مدرن
  • نورپردازی
  • چیدمان دکوراسیون اداری
  • رنگ در طراحی دکوراسیون اداری
  • فضای کارکنان
  • مبلمان اداری
  • پارتیشن‌بندی
تاثیر طراحی داخلی اداری بر کارایی کارمندان

تاثیر طراحی داخلی اداری بر کارایی کارمندان

طراحی دکوراسیون داخلی علاوه بر مقوله هنری، موضوعات روان‌شناسی را هم شامل می‌شود. بر اساس اصول روان‌شناختی نوع طراحی، چیدمان مبلمان اداری، نورپردازی، رنگ  و… بر توانایی کارکنان سازمان و همچنین جذب استعدادها تأثیر مثبت دارد. نوع طراحی دکوراسیون داخلی اداری سازمان‌ها و شرکت‌ها در بهبود کیفیت همکاری، نوآوری، افزایش انعطاف‌پذیری و افزایش سرعت کارکنان اثرات مثبت دارد. اهمیت طراحی دکوراسیون داخلی اداری بسیار بیشتر از طراحی داخلی مسکونی است؛ زیرا دکوراسیون محیط منزل بر اساس سلیقه ساکنان آن است؛ ولی در محیط اداری افراد زیادی با سلیقه‌های مختلف در رفت‌وآمد هستند. به همین دلیل طراحی محیط اداری باید طوری باشد که علاوه بر رسمی بودن، نظم، هنجار و جذابیت محیط بتواند با سلیقه‌های مختلف تمام افراد ارتباط برقرار کند.   

بهبود تجربه کاربری در طراحی داخلی اداری

طراحی دکوراسیون داخلی اداری با عملکرد سازمانی رابطه مستقیم دارد. بسیاری از طراحان داخلی فقط رعایت موارد ارگونومی و استانداردهای فضای کار را در نظر می‌گیرند؛ ولی این موارد جزء مبنای کار هستند و رعایت آنها ضروری است؛ زیرا این اصول چارچوب طراحی کار و لازمه آن هستند. گام بعدی بهبود تجربه کاربری در طراحی داخلی اداری و سازگار کردن طراحی بر اساس شرایط است. دو دلیل برای این کار وجود دارد:

  • استانداردهای رایج مناسب تمام فضاها و نیازهای کاربران نیست.
  • به دلیل تغییرات سریع جهان، چارچوب‌های استاندارد طراحی باید باتوجه‌به پیشرفت جامعه تغییر کرده و به‌روزرسانی شوند.

به دلیل آنکه سطح آگاهی درمورد کاربران نهایی محدود است، اغلب طراحی‌ها بر اساس درک و تجربه طراحان است. برای بهبود تجربه کاربری در طراحی داخلی اداری درک رفتار کاربران شاغل در محیط کار، انگیزه و نیازهای آنان اهمیت زیادی دارد. در این زمینه بهره‌گیری از تجربه کاربران در طراحی داخلی اداری موجب آفرینش طرحی می‌شود که نه فقط نیازهای کاربران را رفع می‌کند؛ بلکه محیطی آرام بااحساس رضایت برای آنان فراهم می‌کند. در طراحی داخلی استاندارد احساسات و بازخورد کاربران نهایی جایگاه ویژه‌ای دارد و به نیازهای آن‌ها با تمام جزئیات توجه می‌شود.

در طراحی دکوراسیون داخلی اداری یکی از موارد مهم اندازه فضا است؛ زیرا طراحی دکوراسیون داخلی ادارات بزرگ با ادارات کوچک متفاوت است. در ادامه این تفاوت‌ها را بررسی می‌کنیم.

طراحی دکوراسیون داخلی ادارات کوچک

1. طراحی دکوراسیون داخلی ادارات کوچک

دکوراسیون داخلی دفاتر و ادارات بزرگ با طراحی دکوراسیون داخلی ادارات کوچک متفاوت است. دکوراسیون داخلی اداری فضاهای کوچک به‌دقت زیادی نیاز دارد؛ زیرا باید بتوان از فضای کوچک بهترین استفاده را کرد و تمام وسایل و مبلمان ضروری را در آن جای داد. در فضاهای کوچک‌تر اداری و طراحی داخلی دفتر کار کوچک می‌توان از مبلمان و میز و صندلی‌های کوچک‌تر، همچنین گیاهان کوچک و رنگی استفاده کرد. از طرف دیگر باید فضایی مناسب و راحت برای رفت‌وآمد در نظر گرفت. برای افزایش بهره‌وری در فضاهای اداری کوچک می‌توان از پارتیشن‌ها استفاده کرد.

2. طراحی دکوراسیون داخلی ادارات بزرگ

در ادارات بزرگ که فضای بیشتری در دسترس طراحان است. چیدمان لوازم و مبلمان اداری باید به صورتی باشد که فضای خالی که موجب انتقال حس پوچی می‌شود باقی نماند. برای بهبود تجربه کاربری در طراحی داخلی اداری فضاهای بزرگ می‌توان از مبلمان و کمدهای بزرگ و همچنین تزئینات بیشتر استفاده کرد. در فضاهای اداری بزرگ بهتر است از گیاهان بزرگ استفاده شود و به دلیل بزرگ‌بودن فضا انتخاب رنگ‌ها باید به‌گونه‌ای باشد که حس صمیمیت بیشتری در فضا موج بزند.

نکات مهم در طراحی دکوراسیون داخلی اداری

همان‌طور که در ابتدا اشاره کردیم در طراحی دکوراسیون اداری گزینه‌های مختلفی را باید در نظر گرفت. با رعایت این موارد یک طراحی داخلی اداری شیک و باکیفیت خواهید داشت که محیطی آرام برای کاربران فراهم خواهد کرد. در ادامه به نکات طلایی برای یک طراحی عالی اشاره می‌کنیم.

1. رنگ دکوراسیون اداری

از نظر روان‌شناختی و هنری، رنگ دکوراسیون تأثیر زیادی بر محیط، بهره‌وری و روحیه فضا دارد. انتخاب رنگ باید با محیط اداری و حوزه کاری هماهنگ باشد؛ به‌عنوان‌مثال اگر دفتر کار مربوط به حوزه هنری و مهیج باشد، بهتر است از رنگ‌های شاد و هیجان‌انگیز استفاده کرد. برای دفاتر رسمی استفاده از رنگ‌های خنثی توصیه می‌شود. انتخاب رنگ‌ها باید به صورتی باشد که موجب خستگی چشم نشود. رنگ‌های متناسب با برند شرکت یا سازمان جذابیت کار را افزایش می‌دهد.

2. استفاده از گیاهان

بهره‌گیری از گیاهان در طراحی دکوراسیون داخلی اداری تأثیر زیادی بر شادابی محیط می‌گذارد. برای بهبود تجربه کاربری در طراحی داخلی اداری استفاده از گیاهان متناسب با محیط یک گزینه عالی است و از چند نظر مؤثر است:

  • تاثیر مثبت بر روحیه و کارایی کارکنان
  • تاثیر مثبت بر روحیه مراجعین
  • تصفیه و پاک‌سازی فضا

3. انتخاب متناسب با بودجه

در ابتدا باید یک نگرش کلی نسبت به دکوراسیون فضا داشته باشید تا بتوانید اجزای مختلف دکوراسیون را با بودجه هماهنگ کنید. شما با هر بودجه‌ای می‌توانید لوازم و المان‌های متناسب با طراحی فضا را انتخاب کنید.

نکات مهم در طراحی دکوراسیون داخلی اداری

4. نورپردازی

نورپردازی یکی از عوامل مهمی است که روی جذابیت محیط، افزایش بهره‌وری و جذب مخاطب تأثیر می‌گذارد. می‌توان از نور طبیعی و روشنایی‌های مصنوعی چشم‌نواز استفاده کرد. نور خورشید علاوه بر شادابی به محیط انرژی بیشتری می‌دهد. لامپ‌های مدرن و شیک گزینه‌ای عالی برای نورپردازی مصنوعی هستند.

5. هماهنگی بین اجزا

یکی دیگر از نکات بسیار مهم در طراحی دکوراسیون داخلی اداری وجود هماهنگی بین اجزای دکوراسیون اداری است؛ زیرا وجود هماهنگی موجب افزایش جذابیت محیط و دکوراسیون می‌شود و آرامش و هماهنگی را به محیط هدیه می‌دهد. هماهنگی باید بین تمام اجزای دکوراسیون وجود داشته باشد.

در حالت کلی بعد از تعیین فعالیت‌ها و نوع کار محیط اداری؛ طراحان باید پلان را مشخص کنند. تعیین پلان‌ها متناسب با هزینه کاری شرکت است. دو نوع پلان وجود دارد:

1. پلان باز

در طراحی پلان باز چیدمان دکوراسیون اداری به صورتی است که کارکنان در فضایی صمیمی‌تر و نزدیک به هم کار می‌کنند. درنتیجه موجب تقویت روحیه تیمی و افزایش بهره‌وری کارمندان می‌شود.

2. پلان بسته

در طراحی پلان بسته به‌نوعی فضای خصوصی ایجاد می‌شود. این نوع طراحی مربوط به محیط‌هایی است که در آن‌ها کارمندان وظایف متفاوت دارند و باید تمرکز بالاتری داشته باشند. در چنین فضاهایی به دلیل تفاوت در وظایف کارکنان تبادل اطلاعات زیاد نیست و کارمندان حریم خصوصی خود را دارند.

هماهنگی بین اجزای دکوراسیون داخلی اداری

جمع‌بندی

طراحی دکوراسیون داخلی اداری در افزایش بازدهی کارکنان، تأثیر مدیران بر مخاطبان و جذابیت محیط بسیار مؤثر است. بهبود تجربه کاربری در طراحی داخلی اداری یکی از موارد مهمی است که باید در نظر گرفته شود. از طرف دیگر تاثیر طراحی داخلی اداری بر کارایی کارمندان نباید نادیده گرفته شود؛ زیرا محیط اداری در حکم خانه دوم کارکنان است و نیمی از عمر خود را در آنجا سپری می‌کنند. پس فضا باید برای کارکنان جذاب و آرام‌بخش باشد. برای طراحی دکوراسیون داخلی اداری می‌توانید از گروم آرت دیزاین با مدیریت حسام سلیمانی طراح داخلی و مجری دکوراسیون فضاهای داخلی اداری تجاری مسکونی و… کمک بگیرید. با مراجعه به وب‌سایت حسام سلیمانی می‌توانید از پروژه‌های اجرا شده و نمونه کارها دیدن کنید.

پلان باز در طراحی دکوراسیون داخلی اداری چه تاثیری بر روحیه افراد دارد؟

در طراحی پلان باز چیدمان دکوراسیون اداری به صورتی است که کارکنان در فضایی صمیمی‌تر و نزدیک به هم کار می‌کنند. درنتیجه موجب تقویت روحیه تیمی و افزایش بهره‌وری کارمندان می‌شود.

رنگ مناسب برای طراحی دکوراسیون داخلی اداری چیست؟

برای دفاتر رسمی استفاده از رنگ‌های خنثی توصیه می‌شود. انتخاب رنگ‌ها باید به صورتی باشد که موجب خستگی چشم نشود. رنگ‌های متناسب با برند شرکت یا سازمان جذابیت کار را افزایش می‌دهد.

المان‌های مهم در طراحی دکوراسیون داخلی اداری چیست؟

نورپردازی
چیدمان دکوراسیون اداری
رنگ در طراحی دکوراسیون اداری
فضای کارکنان
مبلمان اداری
پارتیشن‌بندی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ضد اسپم *Captcha Plus loading...

Close Menu