معرفی 11 مورد از متریال دکوراسیون داخلی

قبل از پرداختن به متریال دکوراسیون داخلی باید گفت که دکوراسیون داخلی یکی از مهم‌ترین و جذاب‌ترین بخش‌های خانه است. پرداختن به این بخش چالش‌ها و زیبایی‌های خاص خود را دارد. کاربرد انواع متریال در طراحی دکوراسیون داخلی به عوامل مختلفی همچون سلیقه، بودجه و ویژگی‌های شخصیتی افراد ساکن در ساختمان بستگی دارد.

با گسترش شبکه‌های مجازی، امروزه افراد با سبک‌ها، متریال و ایده‌های جدید در طراحی دکوراسیون داخلی بیشتر آشنا می‌شوند. به همین دلیل اهمیت استفاده از متریال جدید در دکوراسیون داخلی آشکارتر می‌شود. در این مقاله از گروه آرت دیزاین با مدیریت حسام سلیمانی، پرکاربردترین متریال‌های دکوراسیون داخلی را معرفی می‌کنیم.

دکوراسیون داخلی چیست؟

دکوراسیون داخلی چیست؟

در تعریف دکوراسیون داخلی آمده است که: «منظور از دکوراسیون داخلی هماهنگ‌سازی به‌منظور به جلوه درآوردن رنگ‌ها، اشیا و تمام اثاثیه موجود در فضای داخلی ساختمان است.» بر اساس این تعریف هنگامی که افراد با سلیقه‌های مختلف چیدمان و تزیین منزل خود را انجام می‌دهند در حال اجرای دکوراسیون داخلی هستند.

امروزه طراحی دکوراسیون داخلی به یک هنر پرکاربرد و پرطرف‌دار تبدیل شده است که شرکت‌ها و افراد زیادی در این حوزه و زیرشاخه‌های مختلف آن مشغول به کار هستند. در این زمینه نیز انواع متریال دکوراسیون داخلی تولید و اجرا می‌شود که هرکدام در جای خود مهم هستند.

انواع سبک‌های طراحی دکوراسیون داخلی

در طراحی دکوراسیون داخلی، سبک‌های مختلفی وجود دارد و هرکدام از آن‌ها متناسب با شرایط اقلیمی، فرهنگ، سلیقه، ویژگی‌های شخصیتی و بودجه است. به‌طورکلی می‌توان گفت 40 نوع سبک طراحی داخلی وجود دارد. برخی از سبک های مهم دکوراسیون داخلی عبارت‌اند از:

  • مدرن
  • مینیمال
  • کلاسیک
  • نئوکلاسیک
  • سلطنتی
  • روستیک
  • سنتی
  • مدیترانه‌ای
  • شرقی

معمولاً استفاده از انواع مختلف متریال دکوراسیون داخلی به سبک مورداستفاده بستگی دارد. درحقیقت میزان اهمیت استفاده از متریال جدید در دکوراسیون داخلی در نوع سبک مورد استفاده آشکارتر می‌شود. البته برخی متریال‌ها بسیار پرکاربرد هستند و می‌توان از آن‌ها تقریباً در هر سبک از دکوراسیون داخلی استفاده کرد.

اهمیت استفاده از متریال جدید در دکوراسیون داخلی

اهمیت استفاده از متریال جدید در دکوراسیون داخلی

با گسترش شبکه‌های اینترنت و فضای مجازی، افراد با سلیقه‌ها و هنرهای مختلف طراحی داخلی آشنا می‌شوند. بر همین اساس شاهد افزایش تنوع در متریال دکوراسیون داخلی هستیم. تولیدکنندگان متریال دکوراسیون داخلی نیز بر اساس نیازهای مختلف مشتریان و سلیقه‌های متفاوت، متریال‌های متفاوتی را تولید می‌کنند.

کاربرد انواع متریال در طراحی دکوراسیون علاوه بر بودجه، به سلیقه و شرایط اقلیمی نیز بستگی دارد. استفاده از متریال‌های جدید در طراحی دکوراسیون داخلی نشان‌دهنده نوعی تازگی، طراوت و بروز بودن را در فضا تزریق می‌کند.

معرفی 11 مورد از متریال دکوراسیون داخلی

در مقایسه با گذشته نه‌چندان دور، امروزه طراحی دکوراسیون داخلی اهمیت زیادی پیدا کرده و تبدیل به یک هنر ارزشمند و خلاقانه شده است. از طرف دیگر شاهد هستیم که انواع مختلف متریال‌های دکوراسیون داخلی در بازار وجود دارد و طراحان با استفاده از آن‌ها فضایی هنرمندانه و مطابق با سلیقه کارفرما خلق می‌کنند. در ادامه 11 مورد متریال طراحی دکوراسیون داخلی را معرفی می‌کنیم.

1. شیشه‌های رنگی

در معرفی اولین مورد از متریال دکوراسیون داخلی، به شیشه‌های رنگی می‌پردازیم. از شیشه‌های رنگی برای پارتیشن‌بندی و خلق فضایی با تشعشعات رنگی زیبا در داخل ساختمان استفاده می‌شود. همچنین از شیشه‌های رنگی در پنجره‌ها، به‌عنوان دیوارپوش و تایل بین کابینت استفاده می‌شود.

2. پارکت

نوع دیگر متریال دکوراسیون داخلی، پارکت است. پارکت‌ها به دو صورت چوبی و لمینت وجود دارند. شاید تصور شود پارکت‌های چوبی قدیمی شده‌اند؛ ولی آن‌ها هنوز زیبایی خاص خود را دارند. پارکت‌های چوبی کیفیت بسیار خوبی دارند و بر جذابیت بصری فضای داخلی ساختمان می‌افزایند. نوع دیگری از پارکت‌ها، پارکت‌های لمینت هستند که در طرح‌ها و مدل‌های مختلف وجود دارند. سرعت نصب این نوع پارکت‌ها بالا است.

متریال دکوراسیون داخلی؛ کاغذ دیواری

3. متریال دکوراسیون داخلی؛ کاغذ دیواری

درست است که اهمیت استفاده از متریال جدید در دکوراسیون داخلی را نباید نادیده گرفت؛ ولی کاغذدیواری‌ها هرگز زیبایی خود را از دست نداده و قدیمی نمی‌شوند. کسی نمی‌تواند تاثیر و نقش کاغذ دیواری در دکوراسیون داخلی را انکار کند. امروزه کاغذ دیواری‌ها در رنگ‌ها و طرح‌های بسیار متنوع تولید می‌شوند و هنوز هم شاهد کاربرد این متریال دکوراسیون داخلی هستیم.

4. دیوارپوش سه‌بعدی

نوع دیگری از متریال‌های مورداستفاده در دکوراسیون داخلی، دیوارپوش‌های سه‌بعدی هستند. این دیوارپوش‌ها از جنس گچ بوده و جذابیت بصری خاصی ‌به فضای داخلی می‌دهند. این نوع متریال علاوه بر زیبایی ظاهری فضای داخلی، موجب افزایش استحکام ساختمان نیز می‌شوند.

5. اهمیت استفاده از متریال جدید در دکوراسیون داخلی؛ آینه ‌کاری

یک نوع متریال دکوراسیون داخلی وجود دارد که بیشترین کاربرد آن برای زیباسازی فضا است. بله آینه‌کاری. البته باید گفت که آینه‌کاری علاوه بر اینکه موجب زیبایی فضای داخلی می‌شود؛ اگر همراه با نورپردازی مناسب باشد بر مصرف بهینه انرژی نیز تأثیر زیادی خواهد داشت.

6. کناف

نوع دیگری از متریال‌هایی که در چند سال اخیر وارد بازار شده و جذابیت خاصی دارد کناف‌ها هستند. از کناف برای پارتیشن‌بندی و اجرای سقف کاذب به خصوص در طراحی داخلی اداری و طراحی داخلی کافی شاپ استفاده می‌شود. سرعت نصب بالا، وزن سبک و قیمت مناسب از مهم‌ترین مزیت‌های کناف است. یکی دیگر از مزایای کناف این است که می‌توان فضاهای مرده را به محلی قابل‌استفاده تبدیل کرد.

کفپوش PVC

7. کفپوش PVC

در ادامه انواع متریال دکوراسیون داخلی و کاربرد انواع متریال در طراحی دکوراسیون، کف‌پوش PVC را داریم. از کف‌پوش PVC در طراحی داخلی مسکونی و تجاری استفاده می‌شود. کف‌پوش‌های پی‌وی‌سی در برابر رطوبت، گرما و آتش‌سوزی بسیار مقاوم هستند. درباره اهمیت استفاده از متریال جدید در دکوراسیون داخلی باید عواملی مانند مقاومت و تناسب با فضا را هم در نظر گرفت.

8. المان‌ های پلی اورتان جدیدترین نوع متریال دکوراسیون داخلی

یکی از جدیدترین انواع متریال دکوراسیون داخلی، پلی‌اورتان‌ها هستند. این متریال‌های نوظهور همانند گچ‌بری‌های قدیمی بوده و سازگار با محیط‌زیست هستند. از دیگر ویژگی‌های المان‌های پلی‌اورتان می‌توان به وزن سبک، نصب راحت و استحکام بالای آن‌ها اشاره کرد.

9. کرافت استون

در مبحث کاربرد انواع متریال در طراحی دکوراسیون، گزینه دیگری به نام کرافت استون یا سنگ مصنوعی وجود دارد. این متریال دکوراسیون داخلی زیبایی و جذابیت بصری خاصی به فضا می‌بخشد و ثبات رنگ بسیار بالایی دارد. کیفیت عالی و قیمت مناسب از دیگر ویژگی‌های مثبت کرافت استون است.

10. تایل بین کابینتی

تایل‌های بین کابینتی از دیگر انواع متریال دکوراسیون داخلی هستند که از آن‌ها در طراحی داخلی مدرن استفاده می‌شود. تایل‌ها یا همان کاشی‌ها، از نظر جنس در انواع متنوع وجود دارند و ازطریق چسبی که در پشت آن‌ها وجود دارد نصب می‌شوند. معمولاً جنس تایل‌ها از آینه، کامپوزیت، استیل و آلومینیوم است.

11. کاغذ دیواری سقف

آخرین متریال دکوراسیون داخلی که در این مقاله درباره آن صحبت می‌کنیم کاغذدیواری سقف است. از این نوع متریال به‌عنوان پوشش برای سقف استفاده می‌شود. معمولاً به دلیل مقاومت بالای این متریال در برابر رطوبت، از آن‌ها در مکان‌های مرطوب مانند حمام استفاده می‌شود. علاوه بر این برای پوشش سقف اتاق پذیرایی نیز می‌توان از آن استفاده کرد.

کاربرد انواع متریال در طراحی دکوراسیون

کاربرد انواع متریال در طراحی دکوراسیون

ظهور تکنولوژی‌های جدید بر تمام  عرصه‌های زندگی انسان تأثیر گذاشته است. یکی از این موارد مربوط به صنعت ساختمان و متریال دکوراسیون داخلی است. در کاربرد انواع متریال در طراحی دکوراسیون باید موارد مختلفی موردتوجه قرار گیرد تا فضایی متناسب با نوع کاربری، سلیقه کارفرما، بودجه، شرایط اقلیمی، اندازه فضا و… خلق شود. 

اهمیت استفاده از متریال جدید در دکوراسیون داخلی زمانی آشکار می‌شود که بتوان آن‌ها را به صورتی هنرمندانه با متریال‌های قدیمی ترکیب کرده و محیطی با کارایی بالا و زیبایی بصری خلق کرد.

جمع‌بندی

طراحی دکوراسیون داخلی، هنری بسیار ارزنده است که از ترکیب علم و هنر پدید می‌آید. امروزه با ظهور تکنولوژی‌های جدید و گسترش شبکه‌های مجازی، افراد از سرتاسر دنیا بهتر می‌توانند با انواع مختلف دکوراسیون داخلی آشنا شوند. استفاده از انواع متریال دکوراسیون داخلی یکی از این موارد است.

علاوه بر متریال‌های قدیمی مانند کاغذدیواری و پارکت‌های چوبی، متریال‌های جدیدی مانند المان‌های پلی‌اورتان و کرافت استون‌ها وارد بازار شده‌اند. کاربرد انواع متریال در طراحی دکوراسیون باید متناسب با فضا، شرایط اقلیمی، بودجه، سلیقه و ویژگی‌های فردی و جمعی افراد ساکن در ساختمان باشد.

با ترکیب هنرمندانه متریال‌های قدیمی و جدید، اهمیت استفاده از متریال جدید در دکوراسیون داخلی بیشتر آشکار می‌شود. گروه طراحی داخلی آرت دیزاین با مدیریت حسام سلیمانی باتکیه‌بر هنر و خلاقیت خود تلاش می‌کند محیطی زیبا، کاربردی و فضایی دلنشین برای مشتریان خود خلق کند. طراحی‌های جذاب و متفاوت گروه آرت دیزاین و رضایت مشتریان همگی گواهی بر موفقیت و منحصربه‌فرد بودن طراحان و اجراکنندگان آرت دیزاین است. برای مشاوره در زمینه طراحی داخلی و کسب اطلاعات بیشتر به صفحه تماس با ما مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ضد اسپم *Captcha Plus loading...

Close Menu