تاثیر و نقش کاغذ دیواری در دکوراسیون داخلی

کاغذدیواری در بین انواع دیوارپوش‌های دیگر از اهمیت بالایی در دکوراسیون داخلی برخوردار است. علت محبوبیت کاغذ دیواری در دکوراسیون داخلی قیمت مناسب و گستردگی تنوع متناسب با هر سلیقه‌ای است. پوشش دیوارها باید صحیح انتخاب شود چرا که دیوارپوش با طرح و رنگ مناسب، می‌تواند فضای داخلی شما را دنج‎تر، آرامش‌بخش‌تر و بزرگ‌تر نشان دهد. تاثیر کاغذ دیواری در زیبایی طراحی داخلی آن را به محصولی پر طرف‌دار تبدیل کرد.

 در انتخاب کاغذ دیواری باید به مساحت فضا، رنگ سایر وسایل و طرح آن دقت کرد؛ چرا که این دیوارپوش می‌تواند فضا را لوکس‌تر و مدرن‌تر نشان دهد. کاغذ دیواری با رنگ‌های روشن می‌تواند بیش از 80 درصد نور فضا را در خود منعکس کند و فضا را روشن و پر نور جلوه دهد؛ اما کاغذ دیواری‌های تیره تنها 4 درصد از نوری که از فضا دریافت می‌کنند را منعکس می‌کنند. همین امر نشان‌دهنده‌ تاثیر رنگ کاغذ دیواری بر نور فضا است. گروه معماری آرت دیزاین با مدیریت حسام سلیمانی شما را در انتخاب صحیح المان‌ها در طراحی داخلی همراهی خواهند کرد.

تاثیر کاغذ دیواری در زیبایی طراحی داخلی

تاثیر کاغذ دیواری در زیبایی طراحی داخلی

کاغذ دیواری از قدیمی‌ترین روش‌های تزیینی در دکوراسیون داخلی است که تاریخچه استفاده از آن به هزاران سال قبل باز می‌گردد. این عنصر فراتر از یک پوشش دیوار با پیشرفت تکنولوژی و تنوع گسترده آن بیشتر از هر چیزی برای افزایش جذابیت و استایل یک فضا مورداستفاده قرار می‌گیرد. تاثیر کاغذ دیواری در زیبایی طراحی داخلی شامل موارد زیر می‌شود:

  • ایجاد آرامش با کاغذ دیواری در دکوراسیون داخلی: کاغذ دیواری علاوه بر زیبایی می‌تواند در آرامش‌بخش‌بودن یک فضا نیز تأثیرگذار باشد. استفاده از رنگ‌های ملایم و طرح‌های آرام مانند آبی و سبز و یا الگوهای گیاهی محیطی آرام و دلپذیر به وجود می‌آورد.
  • هماهنگی بیشتر و ایجاد نقطه کانونی: هماهنگی کلیه عناصر یک فضا مهم‌ترین عامل برای ایجاد یک محیط زیبا است. طرح و رنگ کاغذ دیواری باید هماهنگ و مطابق رنگ سایر وسایل باشد تا جلوه‌ای یکپارچه داشته باشد.
  • ایجاد تاثیر روحی و احساسی: رنگ و طرح کاغذ دیواری تاثیر بسزایی بر احساسات و حس درونی دارد. الگوهای جذاب و پویا انرژی و شادابی را منتقل می‌کنند و رنگ‌های ملایم و آرام حس آرامش و امنیت خاطر.
  • تغییر سبک با کاغذ دیواری در دکوراسیون داخلی: برای تغییر چشمگیر در سبک دکوراسیون داخلی می‌توان از کاغذ دیواری استفاده کرد. استفاده از کاغذ دیواری با طرح‌های ساده، پتینه، درخت و طرح سنگ فضا را مدرن و استفاده از طرح‌های داماسک و مکمل‌های ساده آن در کنار یکدیگر محیط را اشرافی‌تر نشان می‌دهند.
  • تغییر هویت هر فضا: تنوع کاغذ دیواری بسیار زیاد است. این دیوارپوش در رنگ‌ها و طرح‌های مختلف موجود است. افراد می‌توانند بنا بر سلیقه شخصی و نوع استفاده از هر فضا از کاغذ دیواری متفاوت استفاده کنند.
  • ایجاد معماری خاص و ارزشمندی برای فضا: اجرای کاغذ دیواری یک فضای ساده و بی‌روح را به معماری خاص تبدیل می‌کند. به‌کارگیری کاغذ دیواری متعدد ارزش ملک را نیز بالا می‌برد.
مزیت ‌های کاغذ دیواری در دکوراسیون داخلی

مزیت ‌های کاغذ دیواری در دکوراسیون داخلی

اجرای کاغذ دیواری در دکوراسیون داخلی آسان‌تر بوده و در مدت زمانی کمتری انجام می‌شود. رنگ‌زدن دیوارها پروسه‌ای زمان‌بر و سخت است و پس از اجرا نیاز به گذشت زمان برای ازبین‌رفتن بوی رنگ است. در رنگ تنوع و امکان پیاده‌سازی طرح‌های جدید بسیار کم است؛ اما هزینه نصب و رول‌های کاغذ دیواری مناسب‌تر بوده و تنوع آن بسیار زیاد است. با اجرای کاغذ دیواری فضای داخلی تغییر اساسی خواهد کرد. اجرای دیوارپوش‌های سنگی نیز بسیار هزینه‌بر است و نیاز به زمان طولانی‌تری نسبت به کاغذ دیواری دارد.

سنگ فقط برای بخش‌هایی از فضا قابلیت اجرا دارد و تعویض بخش‌های اجرا شده آن نیز هزینه‌های زیادی به همراه دارد. کاغذ دیواری نسبت به سایر دیوارپوش‌ها دوام بالاتری دارد و تا چند سال بدون هیچ‌گونه تغییر در کیفیت بر روی دیوار دوام می‌آورد. نسل‌های جدید کاغذ دیواری در دکوراسیون داخلی قابلیت شستشو دارند و عایق آب هستند. در صورت ایجاد لک بر روی دیوار به‌راحتی می‌توان آن را پاک نمود.

از دیگر مزیت‌های کاغذ دیواری مقاومت آن در برابر خراشیدگی و پارگی است. همین امر باعث شده است این نوع دیوارپوش برای منازلی که فرزند کوچک دارند مناسب‌ترین گزینه برای پوشش دیوارها باشد. کاغذ دیواری این قابلیت را دارد که بدون تغییر در معماری داخلی ساختمان فضا را بزرگ‌تر نشان می‌دهد. این امر بستگی به انتخاب طرح و رنگ مناسب و متناسب با فضا دارد. استفاده از طرح‌های ساده خانه را بزرگ‌تر و اجرای کاغذ دیواری با راه‌راه‌های عمودی و افقی دیوارها را به ترتیب بلندتر و طویل‌تر نشان می‌دهد.

تاثیر رنگ کاغذ دیواری بر نور فضا

تاثیر رنگ کاغذ دیواری بر نور فضا

از دید اغلب مردم نور فضا تنها بستگی به تعداد پنجره در فضا و نورگیر بودن دارد؛ اما طراحان دکوراسیون داخلی بر این باورند که اشیا و وسایل خانه و رنگ سطوح کف، دیوار و حتی سقف‌ها نیز در کنترل نور در فضا تاثیر به‌سزایی دارند. نورپردازی در فضا بسیار مهم است که باید به‌صورت درست و اصولی اجرا شود و نور هر فضا متناسب با آن تنظیم شود. کاغذ دیواری در دکوراسیون داخلی علاوه بر جلوه بخشیدن به فضا می‌تواند نور را کنترل کند.

انتخاب طرح و رنگ کاغذ دیواری به سلیقه شخصی، کاربری فضا و سایر وسایل بستگی دارد؛ اما باید به این نکته توجه داشت که رنگ‌های روشن کاغذ دیواری بیش از 80 درصد نور فضا و رنگ‌های تیره تنها 4 درصد از نوری که از فضا دریافت می‌شود را منعکس می‌کنند. کاغذ دیواری با رنگ‌بندی روشن فضا را درخشان‌تر و کاغذ دیواری تیره فضا را دراماتیک‌تر نشان می‌دهد. استفاده از کاغذ دیواری با رنگ‌های روشن مثل سفید، کرم، شیری، طوسی در انعکاس نور مؤثر بوده و فضا را دلبازتر می‌کند.

در دکوراسیون داخلی مدرن، روشنایی خانه و استفاده از نور طبیعی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است؛ پس با نصب کاغذ دیواری‌های روشن و تنظیم نور طبیعی متناسب با هر فضا روشنایی را در محیط گسترش داده می‌شود. برای اشرافی و لوکس‌کردن فضا می‌توان از رنگ‌های سبز تیره، آبی، قهوه‌ای برای کاغذ دیواری در دکوراسیون داخلی استفاده کرد و نور را هماهنگ با آن تنظیم کرد.

انواع کاغذ دیواری در دکوراسیون داخلی

تنوع کاغذ دیواری بسیار زیاد و گسترده است؛ اما در بازار بر اساس طرح و جنس دسته‌بندی می‌شوند. انتخاب کاغذ دیواری در دکوراسیون داخلی به عواملی مختلفی بستگی دارد که مهم‌ترین آن‌ها اندازه محیط، سبک و رنگ سایر وسایل، نوع استفاده از فضا و سلیقه شخصی است. تاثیر کاغذ دیواری در زیبایی طراحی داخلی با استفاده از طرح‌های ساده و الگوها خاص در کنار هم بیشتر می‌شود؛ البته هر دو باید هماهنگ و متناسب با هم انتخاب شود. دسته‌بندی کاغذ دیواری به‌صورت زیر است.

انواع کاغذ دیواری در دکوراسیون داخلی

1. کاغذ دیواری در دکوراسیون داخلی؛ انواع کاغذ دیواری بر اساس جنس

در این حالت کاغذ دیواری‌ها بر اساس جنس‌شان در دسته‌های مختلف زیر قرار می‌گیرند.

  • کاغذ دیواری کاغذی: این کاغذ دیواری از جنس کاغذ تهیه شده است و به همین جهت بسیار نازک بوده و به‌راحتی پاره می‌شود. این کاغذ دیواری  قابل شستشو نیست و نسبت به سایر انواع آن ارزان‌تر است.
  • کاغذ دیواری PVC: این نوع کاغذ دیواری محکم، بادوام، ضد خش و قابل شستشو است. کاغذ دیواری PVC به دلیل استحکام و قابلیت شستشویی که دارد مناسب تمام قسمت‌های منزل به‌ویژه اتاق کودک است.
  • کاغذ دیواری نانو: کاغذ دیواری‌های نانو به دلیل تکنولوژی خاصی که در ساخت آن‌ها به کار گرفته شده است ضد دوده و کثیفی هستند، پاره نمی‌شوند، ضد حساسیت هستند، در برابر تابش آفتاب مقاوم‌اند و عایق صدا و گرما هستند.

2. انواع کاغذ دیواری بر اساس طرح

دسته‌بندی دیگر کاغذ دیواری‌ در دکوراسیون داخلی بر اساس طرح آن‌ها است. براین‌اساس می‌توان انواع کاغذ دیواری‌ بر اساس طرح را به صورت زیر تقسیم بندی کرد:

  • کاغذ دیواری مخملی: در این نوع کاغذ دیواری از الیافی مشابه مخمل استفاده شده است و قابل شستشو نیست. این نوع متریال به دلیل زیبایی خاص و طرح‌های کلاسیکی که دارد مناسب برای خانه‌هایی با سبک دکوراسیون کلاسیک است.
  • کاغذ دیواری سه‌بعدی: یکی از جدیدترین و پرطرف‌دارترین انواع کاغذ دیواری که طراحی خاصی که دارند و از فاصله 3 تا 4 متری برجسته به نظر می‌رسند و به دلیل طرح‌ها و مدل‌های به‌روز بهترین گزینه برای ایجاد یک فضای خاص و متفاوت در دکوراسیون هستند.
  • کاغذ دیواری پوستری: این نوع کاغذ دیواری در دکوراسیون داخلی دارای تنوع بالا بوده و هماهنگی بی‌نظیر با انواع سبک‌های دکوراسیون دارد. کاغذ دیواری پوستری مدل حیوانات، طبیعت، سه‌بعدی، چهره انسان از انواع این کاغذ دیواری است.
  • کاغذ دیواری ساده: کاغذ دیواری‌های ساده یک طرح بسیار ساده در بافت خود دارند و بسیار پر کاربرد و هماهنگ با هر نوع سبک چیدمان و دکوراسیون است. کاغذ دیواری ساده هیچ محدودیتی در رنگ نداشته و تنوع بالایی دارد.
انواع کاغذ دیواری بر اساس طرح

جمع‌بندی

کاغذ دیواری در دکوراسیون داخلی یک عنصر کلیدی است که قدرتی بی‌نظیر برای تحول و زنده کردن فضاهای داخلی دارد. انواع ساده و طرح‌دار آن جذابیت و زیبایی به فضا می‌بخشد. تاثیر کاغذ دیواری در زیبایی طراحی داخلی با ترکیب انواع ساده و طرح‌دار چندبرابر می‌شود. کاغذدیواری در انواع مختلف با تنوع بسیار گسترده متناسب با هر سلیقه‌ای موجود است. کاغذ دیواری با تغییر سبک و هویت فضا به آن روح و احساس می‌بخشد.

تاثیر رنگ کاغذ دیواری بر نور فضا این گونه است که هر چه رنگ کاغذ دیواری روشن‌تر باشد نور بیشتری در فضا منعکس می‌شود و کاغذ دیواری با رنگ تیره فضا را کوچک‌تر، با نور کمتر و دنج نشان می‌دهد. گروه معماری آرت دیزاین مجری طراحی داخلی منازل، فضاهای اداری و تجاری است. می‌توانید برای طراحی دکوراسیون داخلی فضاهای مختلف مطابق با طراحی‌های به‌روز از آرت دیزاین کمک بگیرید. با مراجعه به وب‌سایت  از نمونه کارها و پروژه ها دیدن کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ضد اسپم *Captcha Plus loading...

Close Menu