لاندری روم در خانه چیست؟ چطور یک رختشویخانه کوچک داشته باشیم؟

امروزه خانه‌ها در حال فاصله گرفتن از سبک‌های سنتی هستند و بیشتر به سمت‌وسوی خانه‌های مدرن می‌روند. در خانه‌های مدرن ممکن است اسم‌هایی مانند، کلوزت روم یا لاندری روم را شنیده باشید. لاندری روم مکانی برای قرارگیری لباسشویی، وسایل مورداستفاده برای شستشو لباس و خشک‌کردن است. شما می‌توانید با تقسیم‌بندی درست فضا کاربرد لاندری روم را افزایش دهید. لاندری روم برای خانه‌های بزرگ و کوچک بسیار مناسب است. برای طراحی لاندری روم لوکس باید نکات و اصولی را رعایت کرد. در این مقاله از وب‌سایت آرت دیزاین با مدیریت حسام سلیمانی با ما همراه باشید تا با لاندری روم در خانه و اصول طراحی آن بیشتر آشنا شویم.

لاندری روم در خانه چیست؟

لاندری روم یا Laundry Room به معنای اتاق لباسشویی است. امروزه بسیاری از خانه‌های بزرگ و مدرن دارای لاندری روم هستند. از لاندری روم برای شستشو، خشک‌کردن و اتوکردن لباس‌ها استفاده می‌شود. کاربرد لاندری روم بسیار زیاد و مفید است و باعث می‌شود خانه شما مرتب‌تر و جذاب‌تر به نظر برسد. تهویه هوای مناسب لاندری روم باعث می‌شود تا پاکیزگی خانه شما بیشتر به چشم بیاید. با یک برنامه‌ریزی دقیق می‌توانید بهترین بخش را برای قرارگیری لاندری روم در خانه انتخاب کنید. علاوه بر لاندری روم در خانه‌های مدرن از کلوزت روم یا پنتری روم (pantry room) نیز استفاده می‌شود.

1. مزایای لاندری روم

طراحی لاندری روم لوکس در خانه‌ها دارای مزایا و کاربردهای بسیار زیادی است که در ادامه برخی از آن‌ها را معرفی می‌کنیم:

  • افزایش دسترسی در حمام و آشپزخانه: اصولاً لباسشویی‌ها در آشپزخانه یا حمام خانه قرار می‌گیرند و مکان زیادی را اشغال می‌کنند. لاندری روم این مشکل را حل می‌کند.
  • مرتب بودن فضای خانه: طراحی لاندری روم لوکس باعث می‌شود تا خانه شما مرتب‌تر به نظر برسد. شما می‌توانید لباس‌ها را در فضایی دور از دید قرار دهید و بعد از خشک‌کردن و اتوکشی لباس‌ها در لاندری روم، آن‌ها را به کمد انتقال دهند.
  • شستشو راحت‌تر لباس‌ها: درصورتی‌که یک طراحی لاندری روم لوکس داشته باشید هنگام شستشو دیگر احساس کسلی نمی‌کنید و شستشو برای شما کاری لذت‌بخش می‌شود.
  • تمام وسایل موردنیاز در یک مکان: اگر لاندری روم در خانه داشته باشید می‌توانید تمام وسایلی که نیاز دارید؛ مانند مواد شوینده، اتو و… را در دسترس داشته باشید.
  • نگهداری از مواد شوینده خطرناک: برخی مواد شوینده خطرناک هستند که باید دور از دسترس کودکان قرار گیرند. لاندری روم محل مناسبی برای نگهداری از این مواد است.
تجهیزات و وسایل پر کاربرد لاندری روم

2. تجهیزات و وسایل پر کاربرد لاندری روم

باتوجه‌به اینکه فضای لاندری روم شما کوچک یا بزرگ است می‌توانید از لباسشویی‌های دوقلو یا لباسشویی‌های تک که ترکیبی هستند استفاده کنید. کمد، قفسه و رگال از دیگر تجهیزات واجب و ضروری برای لاندری روم در خانه هستند که می‌توانید با خلاقیت خود به جذاب‌ترین حالت آن‌ها را طراحی کنید. از دیگر وسایل موردنیاز برای لاندری روم می‌توان به اتو، میز اتو، سینک ظرف‌شویی، سبد رخت چرک‌ها و سیستم تهویه‌های مناسب اشاره کرد. تمام این موارد باعث می‌شود تا کاربرد لاندری روم شما افزایش یابد.

اصول موردنیاز برای طراحی لاندری روم در خانه

برای اینکه یک طراحی لاندری روم لوکس داشته باشید باید به برخی نکات توجه داشته باشید. لاندری روم باید فضایی دلباز و روشن داشته باشد. همچنین دسترسی به‌تمامی تجهیزات در این مکان باید به‌راحتی صورت بگیرد. در هنگام طراحی لاندری روم باید دقت شود که این فضا کاملاً نرمال و مناسب طراحی شود. در ادامه با برخی اصول طراحی لاندری روم در خانه آشنا می شویم.

1. متراژ مناسب

یکی از نکاتی که هنگام طراحی لاندری روم باید به آن توجه کنید متراژ آن است. سعی کنید متراژ نسبتاً زیادی را به لاندری روم اختصاص دهید تا کاربرد فضای شما بیشتر شود. حداقل فضای لاندری روم باید 1.5 در 1.5 متر باشد. اگر متراژ خانه شما کم است و نمی توانید متراژ زیادی را به آن اختصاص دهید می‌توانید از نکات زیر استفاده کنید:

  • از میزهای تاشو برای اتو استفاده کنید
  • بر روی دیوارهای خالی کمک قرار دهید تا بتوانید مواد شوینده و دیگر وسایل را در آن قرار دهید و کاربرد لاندری روم را افزایش دهید.
  • در لاندری روم شلف درست کنید.
محل قرار گیری

2. محل قرار گیری

یکی از نکات مهم در طراحی لاندری روم این است که آن را در کدام قسمت خانه قرار دهیم. در هنگام تعیین محل باید به اولویت‌های خود توجه کنید. برخی برای دسترسی راحت‌تر به لاندری روم در خانه آن را نزدیک حمام یا اتاق‌خواب قرار می‌دهند. برخی افراد نیز آن را در تراس قرار می‌دهند تا پس از شستشو لباس‌ها را در تراس آویزان کنند تا خشک شوند. همچنین لاندری روم می‌تواند در بخشی از اتاق مستر نیز قرار بگیرد. در دکوراسیون حمام مستر در خانه نیز می توان لاندری روم را در نظر گرفت.

3. کفپوش و درب مناسب

به دلیل اینکه لاندری روم محیطی مرطوب است و ممکن است آب بر روی زمین بریزد، انتخاب کفپوش مناسب بسیار مهم است. کفپوش‌های ضد رطوبت گزینه مناسبی برای این محیط‌ها هستند و نیاز نیست هزینه‌های جانبی برای تعمیرات خرابی‌ و مشکلات آن‌ها بپردازید. سرامیک نیز گزینه خوبی برای کف لاندری روم به‌حساب می‌آید. به دلیل سروصدای زیاد لباسشویی بهتر است از درب عایق صدا برای لاندری روم در خانه استفاده کرد. استفاده از صفحات ضد لرزش و رگلاژ کردن ماشین‌های لباسشویی و خشک‌شویی گزینه بسیار خوبی برای کاهش سروصدا است. تاحدامکان لاندری روم را دور از اتاق‌خواب قرار دهید تا صدای خشک‌کن آن باعث آزار و اذیت افراد خانه نشود.

4. نورپردازی مناسب لاندری روم در خانه

علاوه بر تجهیزات لاندری روم در خانه باید به نورپردازی آن هم دقت کنید. اگر درون لاندری روم پنجره وجود داشته باشد بسیار عالی است؛ زیرا هم ردوبدل هوا در اتاق صورت می‌گیرد و هم نور خوبی به داخل اتاق می‌تابد. اگر نور طبیعی در لاندری روم خانه وجود ندارد باید به فکر یک نورپردازی اصولی برای آن باشید و از لایه های نورپردازی در طراحی داخلی استفاده کنید. نورپردازی مناسب باعث می‌شود فضا منظم‌تر به نظر برسد، همچنین نور مناسب باعث می‌شود تا لکه‌های لباس‌ها را بهتر ببینید.

استفاده بهینه از فضاها

5. استفاده بهینه از فضاها

گاهی ممکن است فضاهای خالی در لاندری روم به وجود بیاید. بهتر است برای اینکه لباس‌شویی‌ها دورتر خراب شوند آن‌ها را کمی از یکدیگر فاصله دهید تا برخوردی با یکدیگر نداشته باشند. از این فضای ایجاد شده بین دو لباسشویی می‌توانید برای قراردادن لوازمی مثل نردبان‌های تاشو و یا دیگر اجسام با حجم کم استفاده کنید.

استفاده از برخی قفسه‌های آماده که طراحی مناسبی دارند نیز به استفاده بهینه از فضا و افزایش کاربرد لاندری روم در خانه کمک می‌کند. همچنین می‌توانید  از دراورهای مختلف یا کشو برای نگهداری از  لباس‌ها و وسایل دیگر استفاده کنید. استفاده از کشو و دراور باعث می‌شود که بیشتر اجسام شما داخل این قسمت‌ها قرار بگیرند و فضای لاندری روم شلوغ به نظر نرسد. به‌جای استفاده از جالباسی‌های زمینی و پایه‌دار که فضای داخلی را خیلی اشغال می‌کنند، از رخت‌کن‌های دیواری استفاده کنید که به دیوار وصل می‌شوند این نمونه از جالباسی‌ها فضای بسیار کمتری را اشغال می‌کنند و باعث می‌شوند محیط منظرم تر به نظر برسد.

چند ایده جذاب برای طراحی لاندری روم لوکس

در طراحی داخلی مسکونی افراد باید به تمام قسمت‌های خانه توجه کنند. افزودن شخصیت به اتاق لباسشویی از طریق رنگ‌های مبتکرانه، کفپوش‌های زیبا و المان‌های شخصی شده غیرمنتظره می‌تواند این فضا را تبدیل به فضایی کند که واقعاً مشتاق کارکردن در آن هستید و از تماشای آن لذت می‌برید. شستن لباس‌ها زمانی که در یک فضای شاد هستید لذت‌بخش‌تر است. از راه‌حل‌های هوشمندانه ذخیره‌سازی گرفته تا پنجره‌های زیبا، وسایل نورپردازی شیک و پیاده‌سازی برخی از ایده‌های دیگر اتاق لباس‌شویی در خانه‌تان به شما در لذت‌بردن از این فضا کمک می‌کند. در ادامه برخی از کارهایی که باعث می‌شود لاندری روم در خانه شما جذاب‌تر شود را معرفی می‌کنیم.

ایستگاه کاری غیر لباسشویی و سینک های متعدد

1. ایستگاه کاری غیر لباسشویی و سینک های متعدد

می‌توانید با ایجاد مکانی برای انجام کارهای دیگر، اتاق لباسشویی خود را به یک منطقه پاتوق دنج و عالی تبدیل کنید. با طراحی میزهای کم‌ارتفاع می‌توانید در کنار شستشوی لباس‌ها به دیگر کارهایتان نیز برسید. همچنین می‌توانید یک جزیره در محیط درست کنید. از جزیره می‌توانید برای مرتب‌سازی، تا کردن، و سایر کارها استفاده کنید. اگر فضای لاندری روم شما بزرگ است و تمایل دارید که برخی از لباس‌هایتان را با دست بشویید می‌توانید از سینک‌های چندگانه مشابه برای طراحی لاندری روم در خانه استفاده کنید. استفاده از سینک‌هایی با رنگ شاد و پس‌زمینه جذاب می‌توانید از فضاهای صنعتی فاصله بگیرید.

2. استفاده از مواد باکیفیت

هنگام تهیه وسایل موردنیاز در لاندری روم، توجه کنید از وسایلی که با مواد بادوام تشکیل شده‌اند استفاده کنید. موادی که می‌توانند در برابر پاشیده شدن، ساییدگی و پارگی مقاومت نشان دهند. به دلیل استفاده از مواد شوینده در این اتاق ابزار باید در برابر خوردگی مقاوم باشند. کابینت‌ها و کمدهای چوبی نیز برای لاندری روم خانه بسیار زیبا و کاربردی هستند.

3. وسایل تزئینی

هیچ قانونی وجود ندارد که به شما بگوید، نمی‌توانید لاندری روم در خانه خود را سرگرم‌کننده طراحی کنید. برای طراحی لاندری روم لوکس می‌توانید به‌جای استفاده از یک چراغ ساده از لوسترهای متناسب با فضا استفاده کنید. ازآنجایی‌که شما زمان زیادی را در اتاق رخت‌شویی صرف می‌کنید، منطقی است که محیط را تا حد ممکن دلپذیر کنید. گل‌های تازه حس روشنایی و آرامش را به القا می‌کنند و می‌توانید از آن‌ها در لاندری روم خانه استفاده کنید.

ایستگاه کاری غیر لباسشویی و سینک های متعدد

جمع‌بندی

بسیاری از افراد در خانه‌های مدرن و امروزی از لاندری روم استفاده می‌کنند. حتی اگر خانه شما بزرگ نیست و متراژ زیادی را نمی‌توانید به لاندری روم اختصاص دهید، با همان فضای کم هم می‌توانید با کمک برخی ابزار و وسایل مناسب یک لاندری روم عالی داشته باشید. کاربرد لاندری روم در خانه بسیار زیاد است، از جمله اینکه فضای خانه با لاندری روم مرتب‌تر و پاکیزه‌تر به نظر می‌رسد. با استفاده از برخی اصول و تکنیک‌های دکوراسیون داخلی می‌توان یک طراحی لاندری روم لوکس داشت.

گروه آرت دیزاین به مدیریت حسام سلیمانی با سال‌ها تجربه در زمینه دکوراسیون داخلی، خانه‌ها و محل کار شما را با کمک بهترین متریال به زیباترین شکل طراحی می‌کند. برای طراحی لاندری روم خود نیز می‌توانید از مشورت متخصصان آرت دیزاین استفاده کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید به بخش تماس با ما مراجعه کنید. 

سؤالات متداول

برای کاهش سروصداهای لباسشویی‌ها از چه چیزی می‌توان استفاده کرد؟

استفاده از درهای عایق و صفحات ضد لرزش

بهترین مکان برای قرارگیری لاندری روم کجاست؟

در نزدیکی حمام یا اتاق‌خواب

حداقل متراژ موردنیاز برای لاندری روم در خانه چقدر است؟

 1.5 در 1.5 متر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ضد اسپم *Captcha Plus loading...

Close Menu