ایده های طراحی فضای اداری باز کدامند؟

در طراحی فضای اداری باز دیوارهای داخلی وجود ندارند. هدف اصلی این نوع طراحی اداری الهام‌بخشی، ارتباط بین کارمندان و افزایش بهره‌وری و خلاقیت است. روشن‌کردن مسیر بهره‌وری و انعطاف‌پذیری کلید اصلی در طراحی انواع فضاهای اداری باز هستند. در طراحی فضاهای اداری باز استفاده از محرک‌های بصری مانند آثار هنری، گرافیک و جملات انگیزشی الهام‌بخش بوده و موجب شکوفایی خلاقیت در کارکنان می‌شود. انواع مختلف ایده های طراحی فضای اداری از نوع باز وجود دارد که در این مقاله از آرت دیزاین به مدیریت حسام سلیمانی آن‌ها را بررسی می‌کنیم.

انواع فضاهای اداری

قبل از پرداختن به ویژگی‌ها و مزایای طراحی فضای اداری باز، بهتر است انواع فضاهای اداری را بررسی کنیم. هر کدام از فضاهای اداری بر اساس فرهنگ سازمانی، نوع فعالیت سازمان و نیاز کارکنان طراحی می‌شود. دراین‌بین می‌توان انواع فضاهای اداری را به چند بخش تقسیم کرد که عبارت‌اند از:

  • فضای کار مدرن: استفاده از خطوط ساده، مبلمان‌ها با طراحی ساده و رنگ‌های هماهنگ برای خلق فضایی مدرن و مینیمال در طراحی داخلی اداری
  • فضای سنتی و کلاسیک: استفاده از جزئیات کلاسیک و مبلمان‌هایی با طراحی سنتی
  • فضای اداری باز: طراحی فضای اداری باز و تیمی، دارای میز کارگروهی برای ایجاد تعامل و همکاری بین کارکنان، دارای انعطاف‌پذیری بالا، در این فضاها مدرنیزه و مینیمال نیز جای می‌گیرند.

هدف از طراحی فضای اداری باز چیست؟

منظور از فضای اداری باز، محیط کاری است که در آن خبری از دیوارهای داخلی، فضاهای مجزا و حریم خصوصی نیست و در چنین محیطی اتاق‌های متعدد برای کارکنان وجود ندارد. سبک طراحی فضای اداری باز مناسب محیط‌هایی است که ارتباط بین کارمندان می‌تواند موجب افزایش بهره‌وری جمعی در شرکت شود. در طراحی انواع فضاهای اداری باز اهداف مختلفی دنبال می‌شود که عبارت‌اند از:

  • استفاده بهینه از فضا: با کاهش فضاهای اختصاصی و حذف دیوارها و پارتیشن‌ها، می‌توان از فضا به‌صورت بهینه استفاده کرد.
  • افزایش تعامل بین کارکنان: با ایجاد فضای مشترک کاری بین اعضای تیم، تعامل و همکاری بین آن‌ها افزایش می‌یابد.
  • توسعه فعالیت‌های گروهی: با ایجاد فضای اداری باز، می‌توان جلسات گروهی را منسجم‌تر برگزار کرده و تجهیزات فناوری را بهتر به‌کار گرفت.
  • افزایش انسجام محیطی: با استفاده از مبلمان‌ها و وسایل اداری یک‌دست در طراحی فضای اداری باز، می‌توان انسجام و زیبایی بصری در محیط خلق کرد.
  • نظارت بهتر: در سازمان‌هایی با طراحی پلان باز مدیران به‌راحتی می‌توانند بر فعالیت‌های کارکنان نظارت داشته باشند.
  • افزایش انعطاف‌پذیری: با اجرای ایده های طراحی فضای اداری از نوع باز، می‌توان فضاها را به‌تناسب موقعیت تغییر داد.

دلایل اجرای طراحی پلان اداری باز

طراحی فضای اداری باز برای کسب‌وکارهای جدید به‌ویژه استارتاپ‌ها بسیار مناسب است. دلایلی که موجب می‌شود برای این‌گونه کسب‌وکارها از پلان باز برای طراحی فضا استفاده کنیم عبارت‌اند از:

  • صرفه‌جویی در هزینه
  • بالابودن سرعت اجرا
  • افزایش اعتمادبه‌نفس کارکنان
  • تقویت روحیه تیمی و مشارکتی
  • جذابیت برای قشر جوان
  • تناسب این نوع طراحی با روحیه استارتاپ‌ها

ایده های طراحی فضای اداری باز

معمولاً طراحی فضای اداری باز برای تیم‌هایی مفید است که برای پیشبرد فعالیت‌های خود و افزایش بهره‌وری به ارتباط و تبادل نظر بیشتری نیاز دارند. به‌عنوان‌مثال اگر در لحظه‌ای ایده جالبی در زمینه کار به ذهنتان رسید درآن‌واحد می‌توانید آن را با همکاران حاضر در محیط به اشتراک بگذارید. چنین فضاهایی برای اموری مانند طراحی گرافیک، توسعه نرم‌افزار، بازاریابی محتوا و رسانه‌های اجتماعی بسیار کاربردی هستند. در ادامه به ایده های طراحی فضای اداری از نوع باز می‌پردازیم. در طراحی انواع فضاهای اداری باز لازم است فضاها و المان‌های مهمی در نظر گرفته شود که عبارت‌اند از:

 1. توجه به مینیمالیسم

در میان سبک های دکوراسیون اداری، استفاده از طراحی مینیمال در طراحی فضای اداری باز بسیار محبوب است. این طراحی حس آرامش، شفافیت و هدفمندی را القا می‌کند. استفاده از مبلمان مینیمالیستی، ایجاد خطوط تمیز و رنگ‌های خنثی موجب افزایش تمرکز و بهره‌وری شود. فضای مینیمال حس مدرن بودن را القا می‌کند.

2. طراحی مناطق مختلف با کاربری های متفاوت

همان قدر که طراحی فضای کاری پویا اهمیت دارد، توجه به طراحی فضای آرام، گوشه‌های پراکنده برای استراحت و فضایی برای کانون‌های مشارکتی و جلسات کوچک به‌دور از هیاهو ضروری است. استراحت در محیطی آرام برای دقایقی، نیروی ازدست‌رفته کارمندان را احیا می‌کند.

مبلمان ارگونومیک

3. مبلمان ارگونومیک

در طراحی فضای اداری باز، مبلمان‌ها نیز اهمیت زیادی دارند. استفاده از میزهای مدولار، صندلی‌های قابل‌تنظیم و انعطاف‌پذیر و پارتیشن‌های متحرک موجب افزایش حس تملک بر فضای کاری شده و راندمان کاری را افزایش می‌دهد. همچنین استفاده از میزهای اداری استاندارد و توجه به فضای مناسب برای هر فرد مهم است.

4. توجه به نورپردازی در طراحی فضای اداری باز

عامل دیگر در موفقیت انواع فضاهای اداری باز توجه به انواع انواع نورپردازی در دکوراسیون داخلی است. نورپردازی نقش بسیار مهمی در رفع خستگی، افزایش کارایی و تزریق پویایی در محیط دارد. استفاده بهینه از نور طبیعی در کنار نور مصنوعی می‌تواند فضای کاری بسیار مفرح و مطلوبی خلق کند. استفاده از پنجره‌های بزرگ برای نور طبیعی، لوسترهای مدرن و چراغ‌های هوشمند که با نور طبیعی تنظیم می‌شوند از جمله موارد مهم در نورپردازی فضای باز هستند.

5. استفاده از تزئینات اداری

در طراحی فضای اداری باز استفاده از تزیینات اداری و بصری بسیار مهم است. استفاده از طرح‌های گرافیکی، جملات انگیزشی، تابلوهای خاص متناسب با فضای کاری و گیاهان طبیعی فضایی پویا خلق می‌کند. همچنین استفاده از کنسول‌های اداری برای فضای شخصی نیز می‌تواند بر حس مالکیت کارمندان تأثیر گذاشته و بهره‌وری را افزایش دهد. با این روش می‌توان طراحی دکوراسیون اداری کم هزینه اما شیک و کاربردی اجرا کرد. 

ایده های طراحی فضای اداری باز با استفاده از رنگ مناسب

6. ایده های طراحی فضای اداری باز با استفاده از رنگ مناسب

یکی دیگر از ایده های طراحی فضای اداری از نوع باز، توجه به رنگ محیط است. ازآنجایی‌که در طراحی انواع فضاهای اداری باز، بر نورپردازی و به‌ویژه حداکثر استفاده از نور طبیعی تأکید می‌شود، بهتر است از رنگ‌های روشن و غالباً رنگ سفید در این نوع طراحی استفاده شود. برای ایجاد تنوع در فضا می‌توان قسمت کوچکی از دیوارها را به رنگ اندکی تیره‌تر متناسب با محیط درآورد. با این کار می‌توان به محیط عمق بخشید.

7. مدیریت نویز و کاهش صدا

یکی از معایب طراحی فضای اداری باز ایجاد سروصدا در محیط است که می‌تواند منجر به حواس‌پرتی کارکنان شود. در طراحی هر کدام از انواع فضاهای اداری باز توجه به مدیریت و استراتژی کنترل صدا اهمیت زیادی دارد. عدم توجه به این موضوع موجب کاهش بهره‌وری کارکنان می‌شود.

استفاده از پانل‌های آکوستیک، مواد جاذب صدا و مناطق ساکت موجب کاهش نویز در محیط می‌شود. همچنین در هر کدام از ایده های طراحی فضای اداری از نوع باز ایجاد مناطق مشترک دور از ایستگاه‌های کار فردی موجب هماهنگی بیشتر در محیط کاری می‌شود.

توجه به فناوری در طراحی فضای باز اداری

8. توجه به فناوری

موضوع مهم دیگر در طراحی فضای اداری باز، ادغام فناوری‌های پیشرفته در چنین محیط‌هایی است. با ترکیب روش‌های هوشمندسازی مانند اینترنت اشیا، اتصال بی‌سیم و سایر ابزارهای فناوری می‌توان ارتباطات را تسهیل کرد. استفاده هوشمندانه از سیستم‌های کنفرانس ویدئویی، پلتفرم‌های مجازی، یکپارچه‌سازی فناوری و تخته‌های سفید تعاملی، موجب ارتباط مؤثر کارکنان با یکدیگر شده، تعامل و بهره‌وری افزایش می‌یابد.

جمع‌بندی

یکی از جدیدترین انواع طراحی اداری، طراحی فضای اداری باز است. هدف از این نوع طراحی ایجاد تعامل سازنده، توسعه فعالیت‌های گروهی و افزایش انعطاف‌پذیری در محیط است. در نهایت تمام این عوامل منجر به افزایش بهره‌وری کارکنان و درنتیجه موفقیت سازمان می‌شوند.

در بحث از انواع فضاهای اداری، فضاهای اداری باز سرعت اجرایی بالایی داشته و موجب صرفه‌جویی در هزینه و زمان می‌شوند. در مورد ایده های طراحی فضای اداری از نوع باز، نورپردازی و استفاده حداکثری از نور، مدیریت نویز و کاهش صدا و ادغام صحیح فناوری بسیار مهم هستند. همچنین استفاده از مبلمان ارگونومیک، گیاهان و عناصر طبیعی، محرک‌های بصری مانند آثار گرافیکی و رنگ روشن برای بازتر نشان‌دادن محیط باید موردتوجه قرار گیرند.

گروه طراحی آرت دیزاین از برترین و موفق‌ترین طراحان دکوراسیون داخلی است که با سال‌ها تجربه ایده‌های جذاب و کاربردی زیادی را به مرحله اجرا درآورده است. تجربه، مهارت، نبوغ، هوش فضایی، توجه به اصول طراحی و بررسی ترندهای روز جهان از جمله دلایل موفقیت گروه آرت دیزاین است. برای مشاوره در زمینه طراحی داخلی و کسب اطلاعات بیشتر به صفحه تماس با ما مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ضد اسپم *Captcha Plus loading...

Close Menu