لابی هتل؛ طراحی داخلی لابی هتل

طراحی داخلی لابی هتل قطعاً در ایجاد تصویر اولیه برای مهمان بسیار تأثیرگذار است. با این اوصاف توجه بسیار زیادی بر روی دکوراسیون داخلی لابی هتل و چیدمان لابی اعمال می‌شود. همچنین طراحی فضای نشیمن لابی باید به نحوی انجام شود که مهمان از فضا احساس رضایت کند و مطمئن شود که اقامتگاه مناسبی را انتخاب نموده است.

در واقع باید لابی را محل اجرای هر آنچه در هتل می‌گذرد در نظر گرفت؛ فلذا بهترین فرصت جهت برآوردن نیازهای مهمانان و اطمینان از برآوردن انتظارات آن‌ها است. برای آشنایی بیشتر با نحوه طراحی لابی هتل در ادامه این مقاله از حسام سلیمانی همراه ما باشید.

ضوابط طراحی داخلی لابی هتل

ضوابط طراحی داخلی لابی هتل

طراحی داخلی هتل امروزه یکی از چالش‌‌های اصلی اغلب صاحبان هتل‌ها است. در واقع آن‌ها به این فکر هستند که چگونه می‌توانند با طراحی یک دکوراسیون زیبا و جذاب بیشتر مسافران را به‌سوی هتل‌های خود جذب و درآمد بیشتری کسب کنند. یکی از مهم‌ترین بخش‌های هتل لابی است که تاثیر بسزایی در جذب مشتری هتل دارد. به همین علت در طراحی هتل لازم است که به طراحی داخلی لابی هتل اهمیت ویژه‌ای داده شود.

طراحی دکوراسیون داخلی لابی هتل یکی از مهم‌ترین اقداماتی است که می‌بایست توسط افراد متخصص و حرفه‌ای انجام شود؛ زیرا که برگ برنده هتل محسوب می‌شود. در حقیقت باید گفت که لابی مرکز توجه مخاطبان است و درصد ماندگاری و تداوم حضور مخاطب بستگی به چشم‌اندازی دارد که در لابی و سایر قسمت‌ها به معرض نمایش گذاشته می‌شود. ازآنجایی‌که اولین مکانی که توجه مخاطب را به خودش جلب می‌کند لابی هتل است و به‌نوعی او را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد طراحی آن اهمیت بسیاری دارد.

دکوراسیون داخلی لابی هتل

یکی از مهم‌ترین نکات در طراحی دکوراسیون داخلی لابی هتل این است که باید سبک دکوراسیون طراحی شده بر اساس القای حس آرامش و جهت رفاه مسافرین هتل باشد.  قطعاً یکی از مهم‌ترین قسمت‌های هر هتل لابی آن است که لازم است در طراحی دکوراسیون داخلی هتل به آن توجه ویژه‌ای شود. در واقع مسافر در زمان ورود به هتل با اولین بخشی که روبه‌رو می‌شود لابی هتل است و بعد از دیدن لابی است که تصمیم می‌گیرد در هتل اقامت داشته یا نداشته باشد. پس بدون شک توجه به طراحی داخلی لابی هتل به‌عنوان اولین معرف کیفیت هتل امری لازم و ضروری است.

اصول طراحی داخلی لابی هتل

اصول طراحی داخلی لابی هتل

با توجه به اینکه طراحی داخلی لابی هتل مهم‌ترین بخش جهت جلب نظر مسافرین است می تواند میزان مدرن یا پیشرفته بودن یک هتل را هم مشخص کند. انتخاب صندلی‌های راحت و بزرگ، طراحی دیوارکوب و نصب یک تلویزیون در ابعاد بزرگ، طراحی خلاقانه فلاورباکس، نورپردازی، لوسترهای لوکس، استفاده از لوازم تزیینی و… از جمله مهم‌ترین مواردی هستند که در طراحی دکوراسیون داخلی لابی هتل باید به آن‌ها توجه شود. در نهایت، نتیجه کار طراحی لابی هتل لازم است به شکلی باشد که برای اغلب افراد باسلیقه‌های مختلف کاربردی و موردپسند باشد.

لازم است به این موضوع توجه شود که هر مورد در طراحی داخلی لابی هتل در نهایت مشخص‌کننده تم طراحی لابی هتل است. توجه داشته باشید که لابی یک فضای چندمنظوره جهت ورود مسافران، پذیرش اتاق، گذراندن اوقات فراغت مهمانان و فضایی برای قرارهای ملاقاتی مهم است.

اگر طراحی داخلی لابی هتل به‌گونه‌ای باشد که نیاز تمامی افراد را رفع نماید، هتل شما را به گزینه‌ای ایده‌آل برای بسیاری از افراد تبدیل می‌کند. انتخاب سبک نوع چیدمان و اثاثی که در طراحی دکوراسیون داخلی لابی هتل استفاده می شوند تاثیر زیادی در محبوبیت و شهرت هتل خواهند داشت. در زیر به برخی از اصول مهم برای طراحی داخلی لابی هتل اشاره شده است.

1. ترکیبات رنگی طراحی لابی

استفاده از رنگ‌هایی با تناژ کرم، بژ و طلایی برای طراحی داخلی لابی هتل موجب ایجاد فضایی گرم و دعوت‌کننده می‌شود. در کنار این طیف زردرنگ، طیف خاکستری و قهوه‌ای هم انتخاب مناسبی جهت دکوراسیون داخلی لابی هتل است. استفاده از دکوراسیون داخلی قهوه ای برای طراحی لابی کلاسیک هم می‌تواند گزینه مناسبی باشد.

توصیه می‌شود تاحدامکان از رنگ‌های تند استفاده نشود؛ زیرا موجب زننده شدن لابی هتل می‌شود. سعی کنید هارمونی رنگ‌ها را در نظر داشته باشید و رنگ تمام اجزای لابی را با هم هماهنگ نمایید. رنگ کف‌پوش، دیوارها، تابلوهای دیواری و نورهای دکوراتیو باید با هم هماهنگ باشد تا سبب ایجاد فضای یک‌دست شود.

2. انتخاب کفپوش در طراحی داخلی لابی هتل

به علت تردد زیاد در لابی هتل انتخاب کفپوش مناسب از اهمیت بسیاری در طراحی داخلی لابی هتل برخوردار است. به همین علت کف‌سازی فضای لابی هتل و استقامت کفپوش، انتخاب متریال مناسب جهت جلوگیری از لغزش و سقوط، انتخاب کفپوش مناسب با قابلیت پاک‌شوندگی آسان از جمله مواردی هستند که باید به آن توجه نمایید.

استفاده از رنگ‌های روشن برای کف‌پوش لابی هتل انتخابی مناسب است؛ چون که استفاده از رنگ‌های تیره گردوخاک را نمایان می‌کند. همچنین انتخاب سنگ‌های گرانیتی که خیلی صیقلی باشند هم سبب لیزخوردن مسافران می‌شود. استفاده از فرش و موکت‌ها هم می‌تواند ایده مناسبی جهت پوشش کف در لابی محسوب شود.

دکوراسیون داخلی لابی هتل؛ نورپردازی

3. دکوراسیون داخلی لابی هتل؛ نورپردازی

لازم است روشنایی لابی استاندارد باشد تا در عملکرد کارکنان و مهمانان اختلال ایجاد نکند. همچنین نورپردازی در طراحی داخلی لابی هتل باید زیبا باشد و جلوه‌های مناسبی ایجاد کند. جهت رسیدن به این دو هدف می‌توانید بعد از فراهم نمودن روشنایی استانداردُ سراغ روشنایی دکوراتیو بروید و با لوستر در دکوراسیون داخلی، لامپ‌های هالوژن توکار، لامپ‌های دیواری و آباژور فضا را تزیین نمایید. رنگ‌های این چراغ‌های دکوراتیو می‌توانند احساسات متفاوتی مانند گرما و دنج بودن را به مهمانان هدیه دهند.

در واقع باید گفت که در لابی هتل انواع نورپردازی به دودسته چراغ‌های تزیینی و غیر تزیینی تقسیم می‌شوند. برای هر دودسته لازم است به فاکتورهایی مثل مکان قرارگیری، ارتفاع نصب، کیفیت، دسترسی مهمان، ارتفاع سقف، سبک تزیینات و… توجه شود؛ چون که نور موجب ایجاد هارمونی در فضا و تعادل خوشایندی می‌شود که بسیار تأثیرگذار بر زیبایی، کاربرد و احساسات انسانی است. برای طراحی فضای نشیمن لابی هتل می‌توان از لوسترهای سقفی یا آویزی، هالوژن‌های توکار، لوسترها و چراغ‌های دیوارکوب، آباژور و یا انواع چراغ‌های رومیزی و یا پایه‌بلند ایستاده استفاده نمود.

4. طراحی دیوار در دیزاین داخلی لابی هتل

دیوارها فضای بسیار زیادی اشغال می‌کنند و به همین دلیل پوششی که برای دیوارها انتخاب می‌شود سطح بزرگی از لابی را می‌پوشاند و تأثیر زیادی روی فضای کلی لابی دارد. درصورتی‌که پوشش دیوارها تیره و طراحی شلوغ داشته باشد فضا را تنگ‌تر و گرفته‌تر نشان می‌دهد؛ ولی اگر از طرح‌های مینیمال‌تر با رنگ‌های سبک شاد استفاده شود، قطعاً لابی بزرگ‌تر و وسیع‌تر به نظر می‌رسد. تابلو‌ها و لامپ‌های دیواری نیز از وسایل دیگری هستند که می‌توانید جهت تزیین دیوارها استفاده نمایید. توجه داشته باشید که در انتخاب و اضافه‌کردن تابلوها زیاده‌روی نکنید و حتماً هارمونی بین تابلو‌ها را رعایت نمایید.

عکس‌هایی از طبیعت، مردم، مکان‌های دیدنی و نقاشی‌های مدرن یا کلاسیک و… انتخاب مناسبی جهت تزیین دیوارهای لابی و اضافه‌کردن تم به دکوراسیون لابی هتل هستند. دیوارپوش‌های سه‌بعدی از قابلیت مناسب‌تری در نورپردازی جهت استفاده در طراحی داخلی لابی هتل برخوردار هستند. باتوجه‌به نورپردازی و سبک دکوراسیون داخلی لابی هتل می‌توانید از کاغذدیواری، دیوارپوش سه‌بعدی، رنگ‌روغن و… استفاده نمایید.

5. مقیاس را در نظر داشته باشید

توجه داشته باشید که افزایش تعداد اتاق‌ها در هتل‌ها موجب کاهش میانگین اندازه لابی می‌شود. با وجود این که این روند سودآوری هتل‌ها را افزایش می‌دهد؛ ولی  باعث کاهش فضای موجود هم می‌شود. با درنظرگرفتن این موضوع در زمان قراردادن مبلمان و قطعات دکور خود در فضا سعی کنید نسبت آن‌ها را در نظر بگیرید. ابزارهای گرافیکی پیشرو در صنعت به شما این امکان را می‌دهند که چیدمان لابی هتل را تجسم نمایید و مطلع شوید که انتخاب‌های شما در رابطه‌ با هر چیزی در هتل چگونه خواهد بود.

طراحی داخلی لابی هتل؛ انتخاب مبلمان زیبا و باکیفیت

6. طراحی داخلی لابی هتل؛ انتخاب مبلمان زیبا و باکیفیت

کاربردی ترین المان در لابی هتل مبلمان است؛ به همین دلیل کیفیت آن بسیار مهم است. انتخاب مبلمان با کیفیت کمک میکند تا نیاز به هزینه مجدد و تعویض نداشته باشید. لازم است طراحی و رنگ مبلمان لابی با استراتژی طراحی کل هتل و دکوراسیون داخلی لابی هتل هماهنگ باشد. درصورتی‌که طراحی داخلی لابی هتل به سبک کلاسیک است انتخاب مبلمان کلاسیک گزینه ای کاربردی و خاص است؛ اگر طراحی مینیمال برای دکوراسیون لابی انتخاب نموده‌اید بهتر است مبلمان مدرن‌تر و سبک‌تری انتخاب نمایید. با رعایت این موضوع می‌توانید هماهنگی دکوراسیونتان را حفظ کنید.

جهت انتخاب مبلمان سعی کنید نیازهای همه مهمانان را در نظر بگیرید. درصورتی‌که تمایل دارید افرادی برای جلسه‌های کاری به لابی هتل شما بیایند مبلمانی رسمی انتخاب نمایید که جابه‌جاکردن آن‌ها راحت باشد. همچنین انتخاب این نوع مبلمان موجب می‌شود وقتی کنار هم قرار می‌گیرند احساس همکاری و تعامل بین افراد ایجاد شود. مبل‌های راحت‌تر برای افرادی که قرارهای شخصی دارند مناسب است. اضافه نمودن انواع صندلی نیز راهی مناسب برای مطمئن شدن از رفع نیازهای همه مهمانان و فراهم‌کردن جای نشستن کافی است.

امکانات رایگانی که باید در لابی هتل وجود داشته باشد

هر چند بعضی از امکاناتی که در طراحی داخلی لابی هتل موجود هستند؛ مانند استفاده از کافی‌شاپ و یا خرید از فروشگاه‌های داخلی نیاز به پرداخت پول دارند؛ ولی برخی از امکانات هتل‌ها به‌صورت رایگان به مسافران عرضه می‌شوند که از جمله آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره نمود.

1. اینترنت وای فای

امروزه دسترسی به اینترنت وای‌فای رایگان در طراحی داخلی لابی هتل جزو حداقل انتظاراتی است که مسافران از هتل‌ها دارند. با وجود این که بر طبق قوانین هتل‌ها مجبور نیستند به مهمانان خود دسترسی رایگان و نامحدود به اینترنت ارائه کنند؛ اما درصورتی‌که این کار را انجام دهند موجب جلب رضایت بیشتر مهمانان می‌شوند.  ارائه دسترسی ابتدایی با پهنای باند محدود به مسافران این امکان را می‌دهد که حداقل بتوانند شبکه‌های اجتماعی خود را چک نمایند.

2. دسترسی به آب

اهمیت ارائه بطری‌های آب به طور رایگان در لابی‌های هتل به‌این‌علت است که مسافران به‌محض ورود ممکن است احساس تشنگی نمایند و لازم است که دسترسی به آب آشامیدنی برای آن‌ها دور از انتظار نباشد. این آب می‌تواند به شکل ایستگاه‌های طراحی شده مخصوص آب باشد؛ به‌طوری‌که مسافران به‌راحتی بتوانند آن را ببینند. همچنین می‌تواند به‌صورت آب‌معدنی بر روی میزها و دکوراسیون داخلی لابی هتل به مشتریان هتل ارائه شود.

مکانی برای نشستن

3. مکانی برای نشستن

درصورتی‌که به زبان ساده بخواهیم بگوییم لابی هتل کجاست باید گفت جایی است که فضا و جای مناسب برای نشستن داشته باشد.  باید گفت درصورتی‌که به هتلی رفتید که این فضا را نداشت آن فضا دیگر لابی هتل نیست. در واقع در وهله اول لابی هتل بیشتر مکانی جهت انتظار است و انتظار در لابی امری معمول است؛ ازاین‌رو نبودن مبلمان کافی در طراحی داخلی لابی هتل غیرقابل‌توجیه است.

جمع‌بندی

همان‌طور که بیان شد با چند اقدام هوشمندانه می‌توانید طراحی داخلی لابی‌ هتل را به نحوی انجام دهید که فضایی مناسب جهت انجام فعالیت‌های متعددی باشد نه این که صرفاً یک فضای ورودی ساده باشد. در واقع باید گفت که طراحی هوشمندانه دکوراسیون داخلی لابی هتل سبب می‌شود مهمانان ترغیب شوند در این فضا بنشینند و از زیبایی ای که برایشان فراهم نموده‌اید نهایت لذت را ببرند. لازم به ذکر است که طراحی فضای نشیمن لابی هتل به شکل اصولی با داشتن یک استراتژی، استفاده درست از مصالح و امکانات و… به دست می‌آید.

جهت اجرای بهترین طراحی داخلی اداری، هتل، ویلا، منزل، مراکز تجاری و… می‌توانید با کارشناسان ما در آرت دیزاین در ارتباط باشید. گروه معماری آرت دیزاین با مدیریت حسام سلیمانی سال‌هاست با افتخار در زمینه طراحی داخلی پروژه‌های مسکونی، اداری و تجاری مشغول فعالیت است. این گروه با حساسیت بالا و تخصص خود اقدام به طراحی و تولید انواع وسایل و مبلمان نیز کرده است. تلاش متخصصان این گروه تقدیم زیبایی و هماهنگی به چشمان شماست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ضد اسپم *Captcha Plus loading...

Close Menu