صفر تا صد طراحی داخلی فست فود

طراحی دکوراسیون داخلی فست فود اولین معیاری است که توجه همگان را جلب کرده و موجب جذب مشتری می‌شود. در بازار پر رقابت میان مجموعه‌داران، پیشی‌گرفتن از سایر رقبا با خاص و متفاوت‌بودن حاصل می‌شود. علاوه بر کیفیت غذا، طراحی داخلی فست فود در ترغیب مشتری برای خرید و حضور در فست فود نقش بسیار مؤثری دارد.

در دکوراسیون باید به اصولی چون نورپردازی، قرارگیری درست فضاها، چیدمان صحیح و… توجه کرد تا یک مجموعه زیبا و آرامش‌بخش به وجود آید. اجرای ایده های جذاب دکوراسیون فست فود چه در فضای بزرگ و چه در فضای کوچک آن را در نگاه مشتریان خاص جلوه می‌دهد و باعث حضور افراد بیشتر می‌شود. در ادامه مطلب از گروه معماری آرت دیزاین با مدیریت حسام سلیمانی بهترین راهکارها را برای داشتن فست‌فود با طراحی اصولی و زیبا ارائه بررسی می‌کنیم.

اهمیت طراحی داخلی فست فود

اهمیت طراحی داخلی فست فود

فست‌فود در معنای لغوی آن به محلی کوچک برای سرو غذای سریع اطلاق می‌شود و طبخ و آماده‌سازی این گونه محصولات بسیار سریع بوده و زمان کمتری صرف می‌شود. فرقی ندارد ارائه غذا و فروش به‌صورت بیرون بر باشد یا محلی برای نشستن در نظر گرفته شده باشد؛ درهرصورت طراحی داخلی فست و فود و حسی که در اولین نگاه به مشتری می‌دهد بسیار مهم است.

در فست فود سرو غذا سریع است؛ پس متناسب با آن دکوراسیون نیز متفاوت است. معمولاً در فست فود از صندلی‌های کوچک و کنار هم همراه با رنگ‌های تند و نور بسیار شدید استفاده می‌شود، این طراحی در صورتی جذاب است که افراد زمان کوتاهی را در آن محل سپری نمایند. ترک زودهنگام فضا از خصوصیات فست و فود محسوب می‌شود و نمی‌توان آن را منفی پنداشت؛ اما در طراحی داخلی کافه رستوران فضای نشستن راحت‌تر بوده و افراد باید مدت‌زمان بیشتری را در آنجا سپری کنند.

مهم‌ترین فاکتور برای جذب مشتری و افزایش فروش، طراحی دکوراسیون داخلی فست فود است. سرو بهترین غذاها با بهترین کیفیت بدون داشتن دکوراسیون جذاب رشد کسب‌وکار را به تأخیر می‌اندازد. مدیران برای رسیدن به موفقیت، دریافت سود بیشتر و ساختن برند نیاز به طراحی خلاقانه و اصولی در مجموعه خود دارند. متفاوت‌بودن طراحی داخلی فست فود، آرامش‌بخش بودن محیط آن و صمیمانه بودن باعث حضور افراد بیشتر و پیشنهادشدن بیشتر مجموعه به دوستان و آشنایان و در نهایت معروفیت آن برند می‌شود. 

مهم‌ترین نکات طراحی دکوراسیون داخلی فست فود

برای طراحی دکوراسیون داخلی فست فود ابتدا باید سبک طراحی بسته به فضا، سلیقه شخصی و نیاز آن منطقه مشخص گردد و سپس کلیه وسایل متناسب با سبک انتخابی در رنگ‌های هماهنگ تهیه شوند تا بتوان دکوری زیبا و شیک به وجود آورد. در طراحی داخلی فست فود اصول و نکاتی وجود دارد که رعایت آن‌ها باعث اجرای بهتر و رسیدن به نتیجه بهتر می‌شود. مهم‌ترین نکات طراحی دکوراسیون داخلی فست فود عبارت‌اند از:

مهم‌ترین نکات طراحی دکوراسیون داخلی فست فود

1. سبک

اولین عاملی که مفهوم و ساختار فست فود را تعیین می‌کند سبک است. سبک قابل خلق‌کردن است و  از سبک‌های غربی، کلاسیک، مینیمالیسم و معاصر نیز می‌توان ایده گرفت. خلق‌کردن سبک خود باعث خاص بودن طراحی داخلی فست فود می‌شود و آن را در میان رقبا منحصربه‌فرد جلوه می‌دهد. با الهام از سبک‌های غربی و کمی چاشنی خلاقیت سبکی جدید به وجود می‌آید. سبک دکوراسیون داخلی باید بر اساس خدماتی که ارائه می‌شود، انتخاب شود.

2. ورودی در طراحی داخلی فست فود

ورودی فست فود باید یک طراحی حرفه‌ای داشته باشد تا در نگاه همه چشمگیر باشد. عابران و رهگذران با دیدن ورودی فست فود ترغیب می‌شوند تا یک غذای خوشمزه را در آن فضای دلنشین و زیبا میل کنند. نام فست فود را باید در سایزی که از فاصله دور هم قابل خواندن باشد بر سر در فضا نصب کرد و از نورپردازی‌های مدرن برای جلوه بیشتر آن استفاده کرد. بهتر است ورودی متناسب با غذایی که سرو می‌شود طراحی و از المان‌های همان غذا در تزیین استفاده شود.

3. میز و صندلی و نحوه چیدمان در طراحی داخلی فست فود

مبلمان از دیگر المان‌های مهم در طراحی داخلی فست فود است. چیدمان مبلمان باید به‌گونه‌ای باشد که رفت‌وآمد مشتریان سخت نباشد و حریم شخصی هر میز نیز رعایت شود. میزهای مربعی و دایره برای فست فود مناسب‌تر هستند؛ چرا که فضای کمتری اشغال می‌کنند. میزان ظرفیت میز و صندلی‌ها باید بین 2 الی 4 نفر باشد. صندلی‌ها باید از بادوام و مستحکم بوده و مقاوم در برابر لک باشند و بهتر است که صندلی‌ها کوسن نداشته باشند. در فضای بزرگ می‌توان نیمی از سالن را لوکس و نیمی دیگر را به ایجاد فضایی دوستانه اختصاص داد.

4. نورپردازی و روشنایی در طراحی دکوراسیون داخلی فست فود

در طراحی دکوراسیون داخلی فست فود معمولاً از نور مصنوعی استفاده می‌شود؛ چرا که محیط باید روشن باشد. در صورت وجود نور طبیعی و پنجره‌های بزرگ از لامپ (نور مصنوعی) فقط در مکان‌هایی استفاده شود که تاریک‌تر هستند. استفاده از نور زرد فضا را مفرح‌تر و شاداب‌تر نشان می‌دهد. برای جذاب و خاص‌تر شدن نورپردازی می‌توان از لامپ‌ها و لوسترهای متناسب با سبک فست فود استفاده کرد. استفاده از لوستر در دکوراسیون داخلی روشنایی موردنیاز فست فود را تامین می‌کند.

ایده های جذاب دکوراسیون داخلی فست فود؛ همخوانی و هماهنگی رنگ‌ها

5. ایده های جذاب دکوراسیون داخلی فست فود؛ همخوانی و هماهنگی رنگ‌ها

استفاده از رنگ‌ها بدون هیچ‌گونه تناسب و هماهنگی فضا را نامتوازن و شلوغ نشان می‌دهد. در طراحی داخلی فست فود رنگ دکور، کفپوش، وسایل باید هماهنگ و نزدیک به هم باشند. از نظر روان‌شناسی استفاده از رنگ‌های قرمز یا زرد در طراحی دکوراسیون داخلی فست فود افراد را به خوردن غذا تحریک کرده و اشتها را افزایش می‌دهد. رنگ‌های بی‌روح و خسته‌کننده با فضای کلی فست فود در تضاد است و باید از رنگ‌های قرمز، آبی، صورتی، مشکی و سبز لیمویی برای درب ورودی، لوگوی فست فود و محیط داخلی استفاده کرد. در کنار استفاده درست و به‌جا از رنگ های خنثی در دکوراسیون داخلی، این رنگ‌های گرم و شاد باعث جلب‌توجه و جریان انرژی می‌شوند.

6. تعبیه فضا برای کودکان در طراحی داخلی فست فود

داشتن فضاهای متنوع برای کودکان باعث حضور بیشتر خانواده‌هایی که فرزند کوچک دارند می‌شود. چنین فضایی با صندلی‌های مناسب کودکان، اسباب‌بازی‌های متنوع، فعالیت‌های رنگ‌آمیزی و نقاشی به وجود می‌آید و کودک تا آماده‌شدن غذا سرگرم می‌شود. بهتر است محلی برای تعویض پوشک و شستشوی کودک نیز در قسمت سرویس بهداشتی در نظر گرفته شود.

7. تزئین دیوارها در طراحی دکوراسیون داخلی فست فود

در طراحی داخلی دکوراسیون استفاده از تابلوها و اشیا مختلف باید با سبک فضای فست فود همخوانی داشته باشد تا حس و حال آن فضا را به مشتریان منتقل کند. برای تزیین دیوار می‌توان از تصاویر و مفاهیمی که حس واقعی‌تری به محیط اطراف می‌بخشند استفاده کرد. دیوارکوب‌ها و ترکیب آن‌ها با ساختار فضا بسته به نوع سبک طراحی دکوراسیون فست فود به کار می‌روند.

8. موسیقی در طراحی دکوراسیون داخلی فست فود

موسیقی باعث می‌شود تا فضای فست فود بسیار دلنشین‌تر شود و لحظه‌های خوبی در ذهن ثبت شود. موسیقی به فضای فست فود زندگی و انرژی می‌بخشد و افراد می‌توانند از لذت کافی بهره‌مند شوند. سبک موسیقی باید متناسب با سبک فست فود و فضای آن باشد. وجود موسیقی باعث کاهش صداهای اطراف و آشپزخانه و آرامش بیشتر نیز می‌شود.

دمای مناسب در فضای فست فود

9. دمای مناسب در فضای فست فود

دمای مطلوب و مناسب در فضای فست فود از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و باید در طراحی داخلی فست فود وسایل گرمایشی و سرمایشی متناسب در نظر گرفته شود. دمای محیط نباید بسیار سرد باشد؛ چرا که مشتری اذیت می‌شود و غذا نیز به‌سرعت سرد خواهد شد و گرمای بیش از حد فضا نیز باعث می‌شود تا مشتری برای خنک‌کردن خود محل را ترک کند.

10. محیط آشپزخانه در طراحی داخلی فست فود

چیدمان فضای داخلی آشپزخانه نیز باید به‌اندازه طراحی داخلی فست فود موردتوجه قرار گیرد و از تجهیزات استاندارد استفاده شود. بهتر است آشپزخانه در معرض دید مشتری باشد تا بتوانند تمام مراحل تهیه غذا را مشاهده کنند و از بهداشت و کیفیت مواد اولیه مطمئن شوند. سرویس بهداشتی باید دور از آشپزخانه و محل تحویل سفارش باید نزدیک آشپزخانه بنا شود. در واقع نزدیک‌بودن محل تحویل سفارش به آشپزخانه باعث می‌شود پس از اتمام پخت غذا فوراً به مشتری تحویل داده شود.

از دیگر نکات مهمی که در طراحی داخلی فست فود باید به آن توجه داشت به موارد زیر می‌توان اشاره کرد.

  • منو: منو باید در طرح و رنگ جذاب و متناسب با سبک وجود داشته باشد تا مشتری از گرفتن آن در دست حس خوبی بگیرد. محتوای منو باید تمام محصولات و سرویس‌دهی یعنی تمام غذاها و نوشیدنی‌ها را ترجیحاً با قیمت پوشش دهد.
  • استفاده از گل و گیاهان طبیعی در طراحی داخلی فست فود فضایی باطراوت و شاداب ایجاد می‌کند. گلدان‌های متنوع یا آویزهای سقفی باعث آرامش بیشتر مشتریان می‌شود. بهتر است از گیاهانی با ماندگاری بالا و هزینه نگهداری کم استفاده شود.
  • قرارگرفتن آشپزخانه، پیشخوان، سالن‌پذیرایی، صندوق، پذیرش و سرویس بهداشتی در جای مناسب
  • انتخاب لوازم و تزیینات متناسب با سبک
  • انتخاب کفپوش مناسب و هماهنگ با سبک انتخابی در طراحی دکوراسیون داخلی فست فود
  • طراحی سقف بر اساس تم و سبک انتخابی و خلاقیت در به‌کارگیری المان‌های مناسب
  • رعایت‌کردن استانداردهای موردنیاز
  • به‌وجودآوردن حس شادابی و آرامش در طراحی داخلی فست فود

ایده های جذاب دکوراسیون فست فود

استفاده از ایده‌های ساده و درعین‌حال خلاقانه در طراحی داخلی فست فود باعث دیده‌شدن برند و دکوراسیونی متفاوت در میان رقبا می‌شود. این ایده‌ها ممکن است سلیقه شخصی باشد یا با الهام از سایر دکوراسیون‌ها. بهترین ایده‌ های جذاب دکوراسیون فست فود در زیر آمده است:

طراحی سقف در طراحی داخلی فست فود

1. طراحی سقف در طراحی داخلی فست فود

سقف یک عنصر مهم در طراحی دکوراسیون داخلی فست فود است. سقف به فضا جذابیت می‌بخشد و باعث برجسته‌شدن عناصر طراحی دیگر مانند مبلمان و دکوراسیون می‌شود. از انواع طراحی سقف به موارد زیر اشاره شده است.

  • سقف ساده: سقف ساده یک انتخاب کلاسیک و شیک است که معمولاً با رنگ سفید یا رنگی مشابه دیوارها رنگ‌آمیزی می‌شود.
  • سقف طرح‌دار: سقف طرح‌دار به ایجاد یک فضای جذاب و منحصربه‌فرد کمک کند. در این نوع طراحی سقف از الگوهای هندسی، طرح‌های گل‌دار یا حتی تصاویر سفارشی می‌توان استفاده کرد.
  • سقف با نورپردازی: نورپردازی باعث برجسته‌شدن عناصر طراحی سقف می‌شود. نورپردازی نقطه‌ای، نورپردازی سقفی یا حتی نورپردازی رنگی از سبک‌های مختلف نورپردازی قابل‌استفاده برای سقف هستند.
  • طراحی سقف با عناصر دکوراتیو: عناصر دکوراتیو در ایجاد یک فضای جذاب و خاص مؤثرند. این نوع سقف با لوسترها، آویزها و یا گیاهان تزیین  می‌شود.

2. دیوارها در طراحی دکوراسیون داخلی فست فود

دیوارها نیز از فاکتورهای مهم در طراحی داخلی فست فود هستند که در متفاوت جلوه‌دادن فضا مؤثرند.

  • رنگ‌آمیزی دیوارها: یک راه آسان و مقرون‌به‌صرفه برای تغییر ظاهر فست فود رنگ‌آمیزی است. رنگ‌های روشن و شاد فضایی دعوت‌کننده ایجاد می‌کنند و رنگ‌های تیره‌تر فضایی مدرن و شیک به وجود می‌آورند.
  • استفاده از کاغذ دیواری: کاغذ دیواری با الگوهای هندسی، طرح‌های گل‌دار یا حتی تصاویر سفارشی فضایی جذاب و منحصربه‌فرد به وجود می‌آورد.
  • استفاده از آجرنما: معمولاً در فست‌فودهایی با سبک دکوراسیون صنعتی یا روستیک آجرنما استفاده می‌شود. آجر و بتن فضایی صنعتی و شیک و چوب نیز فضایی آرامش به محیط فست فود می‌بخشد. طراحی داخلی با چوب به مشتریان حس صمیمیت را القا می‌کند.
  • استفاده از کاشی: کاشی از محصولاتی است که در سبک‌های مدرن و یا معاصر استفاده می‌شود و به تمیز و مدرن‌شدن فضای فست فود کمک می‌کند.
  • استفاده از هنر دیواری: در طراحی داخلی فست فود می‌توان دیوارها را با الگوهای هندسی، طرح‌های گل‌دار، تصاویر سفارشی و یا قفسه‌های دیواری تزیین کرد و فضایی خاص و دعوت‌کننده به وجود آورد.
  • استفاده از تصاویر مفهومی: می‌توان از عکس‌ها و تصاویر فانتزی یا لوگو و آرم مخصوص فست فود برای تزیین دیوار و انتقال حس جالب به مشتری استفاده کرد.
  • استفاده از پوسترهای جذاب: نوآوری و استفاده از پوستر باعث خاص‌شدن فست فود در دید مشتری می‌شود. در این حالت یک ویژگی منحصربه‌فرد و اختصاصی برای فست فود خلق می‌شود.

3. توجه به محل قرارگیری در طراحی داخلی فست فود

محل قرارگیری در طراحی داخلی فست فود بسیار مؤثر است. این که فست فود در چه نقطه‌ای از شهر قرار گرفته است؛ مثلاً این که در مجاورت با مراکز آموزشی، مدارس، سینماها و یا مراکز خرید باشد تعیین جنسیت و سن مشتریان راحت‌تر است.  با دانستن چنین اطلاعاتی از مراجعه‌کنندگان می‌توان طراحی دکوراسیون داخلی فست فود را باتوجه‌به مخاطب آن دیزاین کرد. استفاده از رنگ‌های تند و روشن، صندلی‌های شیک و مدرن با طراحی خاص و طرح‌های نو روی دیوار باب میل مخاطب جوانان است.

توجه به محل قرارگیری در طراحی داخلی فست فود

جمع‌بندی

شیک‌بودن نیازی به شلوغ‌کاری و کارهای عجیب‌وغریب ندارد. با رعایت اصول ساده طراحی دکوراسیون داخلی فست فود زیبایی و آرامش به‌دوراز بی‌نظمی حاصل می‌گردد. طراحی داخلی فست فود باید باتوجه‌به نوع مشتری، سلیقه شخصی و فضا در یکی از سبک‌های مینیمال، مدرن، کلاسیک و یا سبک شخصی اجرا شود. در هر مجموعه‌ای اولین چیز دکوراسیون است که به چشم می‌آید و در ذهن ثبت می‌گردد.

با استفاده از ایده‌ های جذاب دکوراسیون فست فود مانند پوسترهای جذاب، نقاشی روی دیوار و یا میز و صندلی خاص تفاوت ایجاد می‌شود. دکوراسیون شیک و منحصربه‌فرد باعث رشد کسب‌وکار و پیشی گرفت از سایر رقبا می‌شود. گروه معماری آرت دیزاین با مدیریت حسام سلیمانی دارای سال‌ها تجربه در زمینه طراحی داخلی و دکوراسیون‌های مسکونی، تجاری، اداری و… است که می‌توانید برای آشنایی بیشتر از نمونه کارهای این مجموعه دیدن نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ضد اسپم *Captcha Plus loading...

Close Menu