روش ست کردن مبلمان با دکوراسیون

یکی از المان‌های اصلی در طراحی دکوراسیون داخلی مبلمان است که بر اساس فضا، سبک چیدمان و سلیقه شخصی انتخاب می‌شود. ست کردن مبلمان با دکوراسیون باعث می‌شود تا در کنار راحتی و حس آرامش جلوه خاصی به محیط بخشیده شود. برای این کار بهتر است اصول چیدمان و ست کردن مانند اندازه و تناسب و هماهنگی طرح و رنگ رعایت شود. بهترین چیدمان مبل در دکوراسیون داخلی حالتی است که مبلمان در نقطه کانونی قرار گیرد و فضای کوچک را بزرگ‌تر نشان داده شود و فضای بزرگ خالی به نظر نرسد.

ایجاد تعادل، زیبایی و کارایی نقش رنگ و مبلمان در زیبایی دکوراسیون است، مبلمان در کنار طراحی متناسب، هنر و نورپردازی فضا را زنده نگه می‌دارد. بهتر است مبلمان بر اساس موقعیت، کیفیت و کارایی در رنگ و طرح هماهنگ با سبک اجرا شده، انتخاب شود. گروه معماری آرت دیزاین با مدیریت حسام سلیمانی طراح داخلی و مجری دکوراسیون فضاهای مسکونی، تجاری و اداری شما در انتخاب مناسب‌ترین و شیک‌ترین مبلمان همراهی خواهد کرد.

اصول ست کردن مبلمان با دکوراسیون

اصول ست کردن مبلمان با دکوراسیون

مبلمان یکی از مهم‌ترین آیتم‌ها برای تغییر دکوراسیون داخلی و بازسازی است. فرقی ندارد فضا مسکونی باشد یا اداری و یا حتی تجاری با رعایت اصول ست کردن مبلمان با دکوراسیون می‌توان یک چیدمان زیبا، راحت و کاربردی داشت. در زیر به این اصول و استانداردهای چیدمان پرداخته شده است.

1. هماهنگی رنگ‌ ها در ست کردن مبلمان با دکوراسیون

استفاده از پالت رنگ کمک بزرگی برای ست کردن و تطبیق مبلمان خواهد بود. یکی از اصل‌های ست کردن مبلمان با دکوراسیون انتخاب رنگ‌های مکمل یا متضاد در پالت رنگی است. رنگ‌هایی که انتخاب می‌شوند می‌بایست با طرح رنگ کلی فضا هماهنگ باشند. برای رسیدن به ظاهری منسجم می‌توان مبلمان را با رنگ‌های غالب در فضا و با رنگ‌های خنثی مانند بژ، خاکستری انتخاب کرد. ست کردن رنگ‌های خنثی با سایر چیدمان راحت‌تر بوده و مناسب سبک‌های مینیمال و مدرن است.

برای اضافه‌کردن شخصیت به فضا و تأثیرات احساسی و روانی می‌توان مبلمان پر رنگ به فضا اضافه کرد. رنگ‌های زنده و یا متضاد مانند یک قطعه بیانی عمل می‌کنند و به فضا روح و جلو می‌بخشند. از دیگر نکات مهم در ست‌کردن هماهنگ بودن رنگ کوسن‌ها و لوازم جانبی است که می‌توان بر اساس فصل رنگ آن‌ها را تغییر داد و در نهایت جذابیت بصری به وجود آورد.

2. رعایت سبک و طراحی در چیدمان مبل

در طراحی هر فضا یک تم کلی انتخاب و اجرا می‌شود، مبلمان و سایر وسایل هماهنگ با سبک انتخابی باید تهیه گردند. برای سبک مدرن و مینیمال، بهتر است یک مبل براق و ساده با خطوط صاف انتخاب شود و در مقابل در اتاق‌های سنتی از مبل‌هایی با جزئیات پیچیده‌تر و پایه‌های آراسته بهره برد. انسجام در سبک و رعایت وحدت و تعادل محیطی دلپذیر به‌دوراز شلوغی ایجاد می‌کند.

جنس و بافت مبلمان

3. جنس و بافت مبلمان

در انتخاب متریال و بافت برای مبلمان عوامل مختلفی تأثیرگذار است. این انتخاب  فقط تصمیم لمسی نیست؛ بلکه تصمیمی بر اساس زیبایی فضا، هماهنگی با جنس سایر لوازم داخلی، سبک زندگی، کاربرد و نیازهای خانواده است. برای عمق بخشیدن و جذابیت بیشتر در فضا باید به بافت توجه کرد. ترکیب بافت‌ها در کنار هم  محیطی پویا و شیک ایجاد می‌کند.

به خانواده‌هایی که بچه‌های کوچک یا حیوانات خانگی دارند توصیه می‌شود از پارچه‌های بادوام و مقاوم در برابر لکه مانند میکرو فیبر یا چرم برای ست کردن مبلمان با دکوراسیون استفاده کنند، زیرا تمیزکردن و نگهداری از آنها آسان بوده و دیرتر کهنه می‌شوند. در یک فضای رسمی‌تر یا اداری استفاده از متریال مجلل مانند مخمل یا ابریشم و اضافی کردن کمی پیچیدگی به جزئیات آن مناسب‌تر است. در نهایت ترکیب متریال‌های هماهنگ و بافت به انسجام زیبایی‌شناختی فضا و به‌روز بودن کمک می‌کند.

4. رعایت اندازه و تناسب

از مهم‌ترین فاکتورها در ست کردن مبلمان با دکوراسیون رعایت اندازه و تناسب است که در تضمین جذابیت بصری و عملکرد عملی یک فضا نقش اساسی دارد. اندازه مبل می‌بایست بر اساس ابعاد اتاق و کاربری آن انتخاب گردد. یک مبل بزرگ در یک فضای کوچک اندازه محیط را کوچک‌تر نشان می هد و اتاقی تنگ ایجاد می‌کند، درحالی‌که یک مبل کوچک در یک فضای بزرگ نیز نامتناسب بوده و به چشم نمی‌آید. رعایت تعادل میان اندازه مبلمان و ابعاد اتاق علاوه بر زیبایی جریان ترافیک را نیز راحت‌تر می‌کند.

در هنگام انتخاب مبلمان به کاربری و هماهنگی آن با نیازهای فضا این که برای خانواده پرجمعیت است یا خانه‌ای مجردی و یا این که برای محیط رسمی است یا دوستانه نیز باید دقت کرد. در خانه‌های کوچک یک‌نفره مبل تخت خواب شو گزینه مناسبی است درحالی‌که برای خانواده‌های پر جمعیت و اتاق نشیمن باید از مبلمان بزرگ‌تر استفاده کرد. بهترین چیدمان مبل در دکوراسیون داخلی حالتی است که درها و مسیرهای پر رفت‌وآمد در نظر گرفته شوند.

اهمیت نورپردازی در ست کردن مبلمان با دکوراسیون

 5. اهمیت نورپردازی در ست کردن مبلمان با دکوراسیون

نورپردازی در تعامل با مبلمان عمیقاً بر فضا تأثیر می‌گذارد، نورپردازی درست و مناسب به مبل جلوه می‌بخشد و عملکرد آن را افزایش می‌دهد و باعث روح بخشیدن به فضا نیز می‌شود. برای اجرای نورپردازی در ست کردن مبلمان با دکوراسیون هم از منابع نور طبیعی مانند پنجره‌ها و هم از نور مصنوعی، مانند لامپ‌های کف یا چراغ‌های آویز، می‌توان استفاده کرد تا مبل به‌عنوان یک نقطه کانونی برجسته شود.

نوع وسایل روشنایی مهم است چرا که بر انسجام و یکپارچگی مبل با فضا مؤثر است. وسایل روشنایی ساده و جدید مناسب مبلمان به سبک‌های مدرن و مینیمال بوده و استفاده از وسایل شیک روشنایی شیک و مجلل برای یک مبل معاصر طراحی کلی را تکمیل می‌کند. نور می‌تواند به فضا دما نیز ببخشد، نورپردازی با رنگ‌های گرم صمیمیت دنج بودن فضا را افزایش می‌دهد درحالی‌که نورپردازی با رنگ‌های سرد آرامش را به محیط‌های پر جنب‌وجوش می‌بخشد. وجود نور کافی منجر به بهتر دیده‌شدن چیدمانتان می‌شود.

6. سلیقه شخصی برای رسیدن به بهترین ست مبلمان

سلیقه شخصی جز جدایی‌ناپذیر در طراحی داخلی هر نوع فضایی است چرا که محیط و دکوراسیون می‌بایست با سبک فردی و ترجیحات فرد مطابقت داشته باشد و احساس آرامش را القا کند. برای ست کردن مبلمان با دکوراسیون علاوه بر درنظرگرفتن اصول زیبایی‌شناسی، شخصیت مالک نیز باید منعکس شود. با اضافه‌کردن سلیقه شخصی در بهترین چیدمان مبل در دکوراسیون داخلی فضایی ایجاد می‌شود که به طور منحصربه‌فرد خود شخص بوده و مانند یک بوم برای بیان علایق و خصوصیات فردی در بافت خانه عمل می‌کند.

سایر نکات قابل در توجه در ست کردن مبلمان با دکوراسیون در زیر اشاره شده است.

  • استفاده از آینه در فضاهای کوچک، اتاق را بزرگ‌تر نشان می‌دهد و جلوه مبل بیشتر می‌شود.
  • رعایت توازن در چیدمان حس آرامش را به بیننده منتقل می‌کند.
  • بین مبلمان و یا اطراف آنها نباید زیاد شلوغ‌کاری شود تا از زیبایی مبل کاسته نشود
  • تعادل در چیدمان مبل‌ها و وسایل اتاق پذیرایی باید رعایت شود؛ یعنی این که همه وسایل بزرگ را یک جا قرار داده نشوند. بهتر است اجزایی که از نظر بافت، شکل و رنگ هماهنگ هستند در کنار یکدیگر قرار گیرند.
  • بهتر است فرش در وسط اتاق پهن باشد و مبل‌ها دورتادور آن قرار گیرند.
  • استفاده از المان‌های هنری متناسب با سبک دکوراسیون در کنار چیدمان مبل فضا را شیک نشان می‌دهد.
بهترین چیدمان مبل در دکوراسیون داخلی کدام است؟

بهترین چیدمان مبل در دکوراسیون داخلی کدام است؟

مبلمان یک عنصر حیاتی و ستون فقرات طراحی داخلی است که معمولاً در نقطه کانونی فضا قرار می‌گیرد و سایر وسایل در اطراف آن چیده می‌شوند. برای فضاهای بزرگ بهترین چیدمان مبل در دکوراسیون داخلی قرارگرفتن این المان در مرکز اتاق به‌صورت قرینه و روبرو هم و بافاصله از دیوارها است. چیدمانی درست و اصولی است که دارای ویژگی‌های زیر باشد:

  • در نقطه کانونی قرار گرفته باشد: از مهم‌ترین فاکتورها در نحوه چیدمان مبل انتخاب نقطه است. قرارگرفتن مبل در نقطه کانونی جلوه آن را بیشتر می‌کند و  مکان این نقطه برای هر خانه‌ای متفاوت است، اما اغلب تلویزیون و یا شومینه به‌عنوان نقطه کانونی انتخاب می‌شوند.
  • یک ساختار رسمی به وجود آورد: طراحان داخلی از مبلمان برای ایجاد ساختار رسمی در فضاهای استفاده می‌کنند. مبلمان استخوان‌بندی هر طراحی است که با  ترکیب مناسب به اتاق‌ها ظاهری متعادل  و زیبا می‌بخشد.
  • هر فضایی را زیباتر نشان دهد: بهترین چیدمان مبل در دکوراسیون تعادل بین زیبایی، سبک و کارایی ایجاد می‌کند. ست‌کردن مبلمان با چیدمان هر فضایی را به طرز چشمگیری دگرگون می‌کند.
  • در هماهنگی با سایر عناصر باشد: برای داشتن بهترین چیدمان مبل در دکوراسیون داخلی رعایت هماهنگی با سایر عناصر الزامی است. رنگ، الگو، بافت و جنس مبلمان باید با دیوارها، فرش و پرده‌ها سازگاری داشته باشد تا فضایی زیبا و چشمگیر به وجود آید.
  • ظاهری زیبا و آرام ایجاد می‌کند: برای ست کردن مبلمان با دکوراسیون باید به کاربری مبل دقت شود تا در کنار ظاهر زیبا و هماهنگ، راحتی و آرامش را نیز به وجود آورد.
  • ترتیب مبلمان: مبلمان باید به‌گونه‌ای چیده شود که فضای حرکت و آزادی وجود داشته باشد. در فضاهای بزرگ مبلمان به‌صورت گروه‌های کوچک چیده شوند تا فضایی برای گردهمایی ایجاد شود و در اتاق کوچک بهتر است مبلمان منطبق با دیوارها و به‌صورت منظم چیده شوند تا بزرگ‌تر دیده شود.

نقش رنگ و مبلمان در زیبایی دکوراسیون

رنگ‌ها تأثیر غیرقابل‌انکاری بر روی دکوراسیون داخلی و نمای فضاهای مختلف دارند. مبلمان به دلیل اهمیت زیادی که در دکوراسیون دارد باید در رنگ، نقش، فرم هندسی، طرح و بافت مناسب انتخاب شود. در هنگام تعیین رنگ مبلمان باید به رنگ سایر وسایل، ابعاد فضا، سبک انتخابی برای طراحی، رنگ پایه اجرا شده و سلیقه شخصی دقت کرد. در فضایی که رنگ‌ها هماهنگ باشند همه چیز منسجم‌تر و زیباتر به چشم می‌آید. یکی از اصول ست کردن مبلمان با دکوراسیون رعایت تناسب رنگ‌ها است، مبلمان با رنگ‌های روشن مناسب برای فضاهای کوچک و سبک‌های مینیمال و ساده است؛ اما مبلمان به رنگ‌های تیره و یا شاد برای خانه‌های بزرگ و سبک‌های مدرن مناسب‌تر است.

رنگ‌های شاد برای مبلمان و انتخاب کوسن متناسب فصل به فضا انرژی و شادی می‌بخشد درحالی‌که مبلمان با رنگ‌های خنثی نیاز به جسارت کمتری دارد و به‌راحتی ست می‌شود. بهتر است برای افزایش زیبایی فضا در انتخاب رنگ از راه کارهای زیر بهره برد.

  • انتخاب رنگ‌های متفاوت بدون هراس
  • استفاده از دورنگ مختلف در کنار هم
  • به‌کاربردن هوشمندانه رنگ‌های قدیمی
  • مبل وسطی در نقش تماشایی مبل بزرگ‌تر کار شده است.
  • امتحان‌کردن رنگ‌های مختلف
  • استفاده از تک‌رنگ برای خلق زیبایی در عین سادگی
  • استفاده از ترکیب متفاوت رنگ و نقش
نقش رنگ و مبلمان در زیبایی دکوراسیون

جمع‌بندی

ست کردن مبلمان با دکوراسیون باید به‌گونه‌ای اجرا شود که راحتی و شخصیت فضا را با هم فراهم کند. پیروی از اصول ست کردن مبلمان باعث بیشتر دیده‌شدن این المان و روح بخشیدن به فضا می‌شود. قرارگرفتن در نقطه کانونی، استفاده بهینه از فضا بهترین چیدمان مبل در دکوراسیون داخلی است. چیدمان استاندارد برای فضا ساختار رسمی به وجود می‌آورد و زیبایی دکوراسیون را بیشتر به نمایش می‌گذارد. رنگ مبلمان انتخابی و بافت آن بسیار مهم است چرا که می‌بایست در تناسب با سایر وسایل انتخاب شوند. کوچک یا بزرگ نشان‌دادن فضا نقش رنگ و مبلمان در زیبایی دکوراسیون را نشان می‌دهد.

مبلمان رنگ خنثی و روشن ریسک کمتری دارد و برای فضاهای کوچک مناسب است؛ اما برای داشتن فضایی شیک و متفاوت بهتر است از ایده‌های خلاقانه، سلیقه شخصی و رنگ‌های جدید برای مبلمان استقبال کرد. گروه معماری آرت دیزاین در کنار سال‌ها سابقه طراحی و اجرای دکوراسیون محصولات مدرن و با کیفیتی نیز در این زمینه تولید می‌کند. برای داشتن یک فضای خاص و منحصربه‌فرد می‌توانید از این المان‌ها در چیدمان منزل خود استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ضد اسپم *Captcha Plus loading...

Close Menu