اصول ست کردن فرش سنتی با دکوراسیون داخلی ۲۰۲۳

چیدمان دکوراسیون داخلی و همچنین چیدمان فرش و مبل در طراحی داخلی با استفاده از آیتم‌های سنتی از جمله ست کردن فرش سنتی با دکوراسیون داخلی یک روش ایده‌آل برای ایجاد بالاترین جذابیت و زیبایی است. بسیاری از طراحان به دلیل نقش و نگارهای ساده و طبیعی فرش‌های سنتی و جذابیت فرش دستبافت در دکوراسیون داخلی از این آیتم در کنار سایر المان‌های دکوراتیو چیدمان داخلی استفاده می‌کنند.

برای ست کردن فرش سنتی با دکوراسیون داخلی در ابتدا باید به سبک موردنظر و کاربرد و تناسب هر یک از آیتم‌ها در فضای داخلی توجه نمود. همچنین این روش طراحی لازم است با استفاده از اصول و قواعد خاص خود انجام شود. بر همین اساس در این مطلب از وب‌سایت گروه معماری آرت دیزاین با مدیریت حسام سلیمانی به این اصول اشاره می‌کنیم.

ست کردن فرش سنتی با آیتم‌ های مدرن

ست کردن فرش سنتی با آیتم‌ های مدرن

طراحان دکوراسیون داخلی برای ایجاد جلوه‌ای نو از برخی از آیتم‌های سنتی مانند فرش‌ها، پشتی‌ها، سماورهای تزیینی، آیتم‌های روشنایی مانند فانوس و جاشمعی و… را در چیدمان داخلی استفاده می‌کنند. در میان آیتم‌های قدیمی چیدمان فرش‌های سنتی به علت داشتن نقوش ساده و رنگ‌بندی‌های طبیعی شرایط مناسب‌تری را برای ایجاد یک ترکیب‌بندی مناسب و هارمونی رنگی بین آیتم‌های مختلف دکوراسیون داخلی به وجود می‌آورند.

بر همین اساس ست کردن فرش سنتی با دکوراسیون داخلی از جدیدترین شیوه‌های طراحی فضای داخلی ساختمان‌ها به شمار می‌رود. استفاده از این روش به دلیل جذابیت فرش دستبافت در دکوراسیون داخلی مورد استقبال طراحان سبک مدرن قرار گرفته است.

اصول ست کردن فرش سنتی با دکوراسیون داخلی

به‌طورکلی باید گفت که قالی‌های دست‌بافت جز زیباترین هنرهای تاریخی ایران هستند که دارای طراحی پیچیده و پر نقش و نگاری نیز هستند. درصورتی‌که نتوانید از رنگ‌های مناسب برای ست کردن فرش سنتی با دکوراسیون داخلی استفاده کنید شما با یک فضای بسیار شلوغ و بد همراه خواهید شد که اصلاً باهم هماهنگی ندارند. در واقع باید گفت که نمی‌توان بدون شناخت اصول اساسی آیتم‌های سنتی را در کنار المان‌های مدرن دکوراسیون داخلی مورداستفاده قرار داد.

طراحان حرفه‌ای برای داشتن فضایی صمیمی، زیبا، کاربردی و نوآورانه از تکنیک‌های منحصربه‌فردی در به‌کارگیری هم‌زمان فرش سنتی با آیتم‌های مدرن چیدمان داخلی استفاده می‌کنند. در ادامه به این اصول مهم که موجب جذابیت فرش دستبافت در دکوراسیون داخلی می‌شوند اشاره شده است.

اصول ست کردن فرش سنتی با دکوراسیون داخلی

1. از طیف رنگ بندی تک رنگ استفاده کنید

توجه به اصل سادگی در واقع مهم‌ترین نکته برای ست کردن فرش سنتی با دکوراسیون داخلی است. برای آن که آیتم‌های اصلی چیدمان داخلی را در نقاط کانونی مهم خانه یا محل کارتان قرار دهید می‌توانید از یک رنگ برای آیتم‌هایی مثل مبلمان، فرش، پرده‌ها، رنگ دیوارها و کاغذدیواری و دیگر آیتم‌های دکوراتیو استفاده نمایید. در این زمینه تطابق رنگ فرش با رنگ مبل‌ها اهمیت ویژه‌ای دارد و موجب جذابیت فرش دستبافت در دکوراسیون داخلی می‌شود. همچنین به‌منظور جلوگیری از ایجاد کسلی و بی‌روحی فضا به‌کارگیری طیف‌های رنگی مشابه بین آیتم‌ها پیشنهاد خوبی برای شما است.

2. ست کردن فرش سنتی با دکوراسیون داخلی؛ توجه به اصول کنتراست رنگی

لازم به ذکر است که برخی طراحان با ایجاد خلاقیت استفاده از رنگ‌های تک را کنار می‌گذارند و اصل کنتراست را در طراحی‌های خود به کار می‌گیرند. در حقیقت ایجاد تضاد در دکوراسیون مدرن یک اصل اساسی است که با کمک آن می‌توان بر نقاط کانونی و طلایی چیدمان تأکید بیشتری داشت. اصولاً برای ست کردن فرش سنتی با دکوراسیون داخلی استفاده از تضادهای رنگی با رنگ‌های خنثی کاربرد بیشتری دارد. جهت استفاده از کنتراست رنگی بین آیتم‌های مختلف چیدمان داخلی می‌توان از روش‌های زیر استفاده نمود.

  • تونالیته رنگی فرش، پیشنهاد رنگی برای سایر آیتم‌ها
  • فرش‌های سنتی تیره، استفاده از آیتم‌های دکوراتیو روشن
  • فرش‌های سنتی با رنگ‌بندی متنوع، انتخاب یک‌رنگ به‌عنوان رنگ غالب و ست کردن سایر آیتم‌ها با آن

3. استفاده از رنگ زمینه فرش برای ست کردن آیتم‌های دکوراسیون داخلی

همان‌طور که می‌دانید فرش‌های سنتی تنوع بالایی در طرح و رنگ دارند و همین موضوع دست طراحان را برای ست کردن فرش سنتی با دکوراسیون داخلی باز می‌گذارد. توجه به انتخاب فرش مناسب در دکوراسیون داخلی و رنگ زمینه فرش یک تکنیک کاربردی و مهم برای ایجاد هماهنگی رنگی بین آیتم‌های مختلف دکوراسیون داخلی و افزودن به جذابیت فرش دستبافت در دکوراسیون داخلی است. در زمان ست کردن فرش‌های سنتی با سایر آیتم‌های دکوراتیو دکوراسیون داخلی به این نکات توجه نمایید:

  • ست کردن فرش‌های تیره با مبلمان: در واقع جهت تأکید بیشتر بر فرش‌ها می‌توانید از رنگ‌های متضاد استفاده نمایید. برای حفظ اصالت فرش سنتی نیز می‌توان فاصله‌ای ۲۰ الی ۳۰ سانتی‌متری از پایه مبل تا فرش در نظر گرفت.
  • ست کردن فرش‌های تیره با پرده: لازم است طیف رنگی پرده نسبت به فرش ملایم‌تر باشد تا بتوان برای فرش جلوه زیباتری ایجاد نمود.
  • هماهنگی بین کوسن‌ها و رنگ‌بندی زمینه فرش: برای ایجاد بالاترین زیبایی در چیدمان دکوراسیون داخلی حتماً از رنگ‌بندی‌های نزدیک به هم یا کاملاً متضاد بین مبلمان، کوسن‌ها و پس‌زمینه فرش استفاده نمایید.
جذابیت فرش دستبافت در دکوراسیون داخلی با توجه به فضاهای خالی

4. جذابیت فرش دستبافت در دکوراسیون داخلی با توجه به فضاهای خالی

دقت داشته باشید نکته مهم دیگری که برای ست کردن فرش سنتی با دکوراسیون داخلی باید موردتوجه قرار بگیرد میزان فضای خالی یا شلوغی است که در اختیار دارید. درصورتی‌که فضای احاطه شده توسط آیتم‌های دکوراسیون داخلی کم است، می‌توان برای پر کردن فضا از فرش‌ها، قالیچه‌ها یا گلیم‌های کوچک استفاده نمود؛ به‌عنوان مثال در طراحی داخلی رستوران به سبک سنتی استفاده از قالیچه وگلیم‌های کوچک و فرش، فضای داخلی را صمیمی و به مشتریان حس آرامش را القا می‌کند.

تنها لازم است رنگ‌بندی آن‌ها نیز با سایر آیتم‌ها هماهنگی داشته باشد. بیشتر بودن فضای انتخابی از متراژ فرش در این زمینه به افزایش زیبایی و بهتر دیده‌شدن نقاط کانونی کمک فراوانی می‌کند و موجب جذابیت فرش دستبافت در دکوراسیون داخلی می‌شود.

5. انتخاب فضای درست

نکته بعدی که در ست کردن فرش سنتی با دکوراسیون داخلی باید به آن دقت شود این موضوع است که فرش‌های دست‌بافت دارای ارزش و اصالت بالایی هستند و به همین دلیل لازم است فضایی را انتخاب کنید که بتواند این موضوع را به‌درستی نشان دهد. در واقع فضای انتخابی باید متراژ بیشتری از فرش داشته باشد و به‌گونه‌ای باشد که مبل‌ها بتوانند 20 الی 30 سانتی‌متر از اطراف فرش فاصله داشته باشند.

6. توجه به مکمل بودن پرده‌ها و فرش در ست کردن فرش سنتی با دکوراسیون داخلی

به‌خاطر داشته باشید که برای ست کردن فرش سنتی با دکوراسیون داخلی پرده‌ها را به‌گونه‌ای خریداری کنید که با قالی شما مکمل باشد. یعنی اگر فرش‌های شما دارای طرح شلوغ و رنگ تیره‌ای هستند شما بهتر است که پرده‌ها را با رنگ روشن و با طراحی ساده و خلوت استفاده نمایید تا بهترین نتیجه را بگیرید و جذابیت فرش دستبافت در دکوراسیون داخلی بیشتر نمایان شود. تنوع، رنگ ،طرح و جنس انواع پرده در دکوراسیون داخلی به راحت ست‌شدن پرده با فرش کمک می‌کند.

سعی کنید طرح مبل و قالی یکی نباشند

7. سعی کنید طرح مبل و قالی یکی نباشند

گاهاً این اشتباه زیاد تکرار می‌شود که افراد فکر می‌کنند برای ست کردن فرش سنتی با دکوراسیون داخلی چون اصولاً دارای طرح‌های شلوغ هستند باید مبل‌ها نیز به این شکل انتخاب شوند و دارای نقش‌ونگار زیاد باشند. یادتان باشد درصورتی‌که رنگ‌بندی فرش شما زیاد بود از مبل‌های تک‌رنگ برای دکوراسیون خود استفاده نمایید و اگر طرح‌های فرش شلوغ بود از طرح‌های ساده برای مبل استفاده کنید. البته توجه داشته باشید که این موضوع فقط برای طرح‌های خیلی شلوغ است.

ایده‌های ست کردن فرش دستباف

بعد از آنکه مهم‌ترین اصول و نکاتی که لازم بود در مورد ست کردن فرش سنتی با دکوراسیون داخلی منزل خود بدانید را بیان کردیم در اینجا سعی داریم ایده‌های جذاب رنگ‌بندی برای طراحی داخلی مسکونی به شما ارائه کنیم که بتوانید برای جلوه بیشتر منزل خود استفاده نمایید.

1. ست کردن فرش دستباف قرمز

قطعاً قبول دارید که فرش‌های قرمزرنگ یا لاکی بیشترین حجم فروش در بین قالی‌های دست‌بافت و ماشینی را دارا هستند. به همین خاطر اولین گزینه ما برای بررسی این رنگ است. در واقع برای ست کردن فرش سنتی با دکوراسیون داخلی به رنگ قرمز لازم است شما اول بفهمید که دنبال چه هستید؟ یک دکوراسیون مدرن یا یک دکوراسیون سنتی و معمولی؟

درصورتی‌که دنبال سبکی مدرن هستید سعی کنید رنگ مبل‌ها و پرده‌ها را از رنگ‌های خنثی مثل سفید، طوسی، کرم و مشکی استفاده نمایید تا بهترین نتیجه را بگیرید و جذابیت فرش دستبافت در دکوراسیون داخلی بیشتر نمایان شود؛ اما برای دکوراسیون‌های سنتی توصیه می‌شود که از رنگ‌های مکمل استفاده نمایید. همان‌طور که می‌دانید مکمل رنگ قرمز، سبز است. استفاده از این ترکیب رنگی و همچنین استفاده از رنگ‌های آبی، زرد، نارنجی، سفید و شیری برای سایر وسایل منزل بسیار زیبا است.

ست کردن فرش دستباف سرمه ای

2. ست کردن فرش دستباف سرمه ای

یکی دیگر از رنگ‌هایی که بیشترین استفاده را برای ست کردن فرش سنتی با دکوراسیون داخلی دارد رنگ سرمه‌ای است. یکی از گزینه‌هایی که برای قالی با رنگ سرمه‌ای بسیار توصیه می‌شود استفاده از رنگ کرم است. در حقیقت تیرگی رنگ سرمه‌ای فرش با روشنی رنگ کرم مبل‌ها یا پرده‌ها بسیار سازگاری دارند. شما همچنین می‌توانید از رنگ سفید نیز برای این کار استفاده نمایید.

رنگ سفید اغلب در سبک‌های مدرن مورداستفاده قرار می‌گیرد و جز رنگ‌های خنثی بسیار مناسب برای ست کردن فرش دستباف سرمه‌ای است. درصورتی‌که به دنبال یک فضای لاکچری نیز هستید با رنگ سرمه‌ای فرش توصیه می‌کنیم که مبل‌ها را با رنگ قهوه‌ای خریداری کنید.

3. فرش دستباف فیلی رنگ

گزینه دیگری که می‌تواند برای خرید بسیار مناسب باشد استفاده از رنگ‌بندی فیلی است. برای ست کردن فرش سنتی با دکوراسیون داخلی به رنگ فیلی شما بهتر است از مبل‌های کمی تیره‌تر از فیلی و نزدیک به سرمه‌ای استفاده نمایید. همچنین کوسن‌هایی که خریداری می‌کنید را رنگ قهوه‌ای یا زرد انتخاب کنید تا یک دکوراسیون مدرن داشته باشید. شما همچنین می‌توانید از رنگ‌های خنثی برای ست شدن با فرش فیلی استفاده نمایید؛ ولی یادتان باشد رنگ مشکی ممکن است که فضای شما را کمی تاریک نشان دهد و به همین خاطر توصیه ما سفید است.

فرش دستباف فیلی رنگ

جمع‌بندی

ما در این مقاله تلاش کردیم هر آنچه که لازم است در مورد ست کردن فرش سنتی با دکوراسیون داخلی و نحوه انتخاب رنگ و چیدمان فرش و مبل در طراحی داخلی بدانید را به طور دقیق بررسی کنیم. همچنین سعی کردیم جدیدترین ایده‌ها را برای شما معرفی کنیم تا با استفاده از آن‌ها ارزش و جذابیت فرش دستبافت در دکوراسیون داخلی بیشتر مشهود باشد؛ اما درصورتی‌که باز هم سؤال و یا نکاتی برای شما وجود دارد و همچنین برای دیدن نمونه کارهای ما می‌توانید با کارشناسان ما در گروه معماری آرت دیزاین در ارتباط باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ضد اسپم *Captcha Plus loading...

Close Menu