تاثیر انواع پرده در دکوراسیون داخلی منزل

پنجره‌ها چشم‌های خانه هستند و یکی از مهم‌ترین اجزای دکوراسیون داخلی منزل، پرده مناسب و متناسب با فضا است. نقش پرده در طراحی داخلی و تناسب رنگ و طرح بسیار مهم است. پنجره‌ها و فضای داخلی خانه ما با کمک پرده‌های زیبا جذاب‌تر و شیک‌تر می‌شوند. برای انتخاب بهترین پرده در دکوراسیون خانه باید به فضا، اتاق و دکوراسیون داخلی توجه کنید. انواع پرده در دکوراسیون داخلی شامل طرح‌های سلطنتی، مدرن و کلاسیک است. از طرف دیگر نوع پرده و رنگی که برای آن انتخاب می‌کنید نماینده شخصیت و سلیقه شما است.

همچنین جنس پرده هم باید متناسب با فضا باشد. پرده‌ها علاوه بر ایجاد حریم خصوصی برای افراد منزل، به فضای اطراف شما گرما و انرژی می‌بخشند. تعیین طرح، جنس، بافت و نقشه پرده باید بادقت و ظرافت انجام شود. همراه با گروه آرت دیزاین با مدیریت حسام سلیمانی نقش پرده در طراحی داخلی را بررسی می‌کنیم.

انواع پرده در دکوراسیون داخلی

همان‌طور که یک ساختمان دارای نمای خارجی است، پرده هم نمای داخلی منزل به‌حساب می‌آید. یکی از دغدغه‌های افراد در دکوراسیون و چیدمان منزل انتخاب پرده مناسب است. انتخاب رنگ، مدل پرده و جنس پارچه باید متناسب با اتاق و فضایی باشد که پرده در آن نصب می‌شود؛ به‌عنوان‌مثال برای اتاق نشیمن و پذیرایی پرده‌هایی از جنس سنگین انتخاب کنید و برای اتاق‌خواب بهتر است پرده‌ها سبک‌تر باشند. آستری پرده نیز از مواردی است که نباید نادیده گرفت. آستری علاوه بر جلوگیری از تابش مستقیم نور خورشید به پرده، حریم شخصی را هم حفظ می‌کند.

انواع پرده

انواع مدل پرده

در طراحی انواع پرده در دکوراسیون داخلی منزل، پرده نقش بسیار مهمی دارد. امروزه می‌بینیم که پرده‌ها در طرح‌ها، رنگ‌ها و جنس‌های متنوع و متناسب با سلیقه‌های مختلف وجود دارد. یکی از عواملی که بر نقش پرده در طراحی داخلی اثر می‌گذارد مدل و طرح پرده است. در ادامه چند نوع از مدل‌های مختلف پرده را معرفی می‌کنیم.

1. پرده رومن

جنس پرده رومن از پارچه‌های ساده یا بافت‌دار است؛ ولی می‌توان بر اساس سلیقه مشتری از پارچه‌های راه‌راه یا چهارخانه نیز استفاده کرد. در این مدل پرده آستر استفاده نمی‌شود. مکانیزم تنظیم و حرکت این مدل پرده مانند پرده‌های شید رول است.

2. انواع پرده در دکوراسیون داخلی؛ پرده حاشیه ‌دار

در قسمت بالا و پایین پرده حاشیه دار از حاشیه‌های تزئینی استفاده می‌شود. معمولاً از پرده‌های حاشیه‌دار برای اتاق‌خواب یا آشپزخانه استفاده می‌شود. پرده‌های حاشیه‌دار که حاشیه آن‌ها در قسمت بالا است، مناسب پنجره‌های بلند و پرده‌هایی که حاشیه آن‌ها در قسمت پایین قرار دارد، برای پنجره‌های کوتاه مناسب است.

3. پرده پیلی دار

این مدل پرده با تمام سبک‌های دکوراسیون داخلی هماهنگی دارد و با ظاهر ساده خود جلوه‌ای زیبا به فضا می‌بخشد. در مدل پرده پیلی دار از پارچه‌های حریر استفاده می‌شود. این نوع پرده برای اتاق‌هایی با سقف کوتاه مناسب است تا سقف بلندتر به نظر آید.

4. پرده ترکیبی

پرده ترکیبی نوع دیگری از انواع پرده در دکوراسیون داخلی منزل است. این نوع پرده از ترکیب دو پارچه ساده و طرح‌دار تهیه می‌شود؛ اگر قصد دارید این نوع پرده را انتخاب کنید باید به‌تناسب رنگ پرده با دکوراسیون، مبلمان و کوسن‌ها توجه کنید. پارچه‌ای که روی پرده قرار می‌گیرد و معمولاً طرح‌دار است دکور پرده نام دارد.

پرده زبرا

5. بهترین پرده در دکوراسیون خانه؛ پرده لانه ‌زنبوری

جنس پرده لانه زنبوری از پارچه و مواد سبک است. تنوع رنگ در پرده‌های لانه‌زنبوری زیاد است. یکی از مزایای مهم این پرده قابلیت تطابق آن با تمام سبک‌ها است. پرده لانه‌زنبوری یا بالارونده مدل برقی هم دارد.

6. پرده چوبی

پرده چوبی در گروه پرده‌های فانتزی قرار دارد. برای تهیه مدل پرده چوبی از چوب‌های افرا و بامبو استفاده می‌شود. به دلیل جنس این نوع پرده شما فضایی گرم و آرام خواهید داشت. این پرده‌ها که در طراحی داخلی اداری مانند اتاق مدیران هم بکار می‌روند فضایی رسمی خلق می‌کنند.

7. پرده مدرن

از دیگر نمونه‌های انواع پرده در دکوراسیون داخلی پرده‌های مدرن است. این نوع پرده‌ها ساده، بدون طرح یا کم طرح هستند. به دلیل ساده‌بودن پرده مدرن معمولاً برای تهیه آن‌ها از رنگ‌های خنثی استفاده می‌شود. این نوع پرده‌ها فاقد هرگونه اکسسوری هستند و سبکی ساده به فضای داخلی القا می‌کنند.

8. پرده شید رول

پرده شید رول نوعی پرده بالارو یا کرکره‌ای و دارای تنوع رنگ و طرح است. از این پرده برای ایجاد سایه در فضا استفاده می‌شود و جنس آن به صورتی است که درعین‌حال که سایه ایجاد می‌کند؛ ولی تاریکی مطلق ایجاد نمی‌شود.  

پرده حریر

نقش پرده در طراحی داخلی؛ جنس پارچه

یکی از عواملی که نقش پرده در طراحی داخلی را پررنگ می‌کند جنس پارچه است. جنس پارچه انواع پرده در دکوراسیون داخلی باید متناسب با طرح و مدل پرده و همچنین متناسب با فضایی باشد که پرده در آن استفاده می‌شود. در ادامه چند نمونه از پارچه‌هایی که برای تهیه پرده استفاده می‌شود را معرفی می‌کنیم.

1. پارچه کتان و ساتن

پارچه‌های کتان و ساتن ساده ولی دارای طراحی گرم هستند. این جنس پارچه‌ها در گروه پارچه‌های ضخیم قرار دارند و نور خورشید به‌آسانی از آن‌ها عبور نمی‌کند. به همین دلیل در پرده‌هایی از جنس ساتن و کتان آستر نیاز نیست.

2. پارچه‌های ابریشم و مخمل

یکی از پارچه‌های مناسب برای استفاده جهت پرده در دکوراسیون داخلی، پارچه‌های ابریشم و مخمل هستند. این پارچه‌ها معمولاً برای اتاق‌های رسمی مانند اتاق پذیرایی مناسب است. پارچه‌های ابریشم و مخمل به‌خوبی حالت می‌گیرند و فضای اتاق را دلنشین می‌کنند.

3. محبوب ترین نوع پارچه در انواع پرده در دکوراسیون داخلی؛ پارچه دانتل

یکی از محبوب‌ ترین انواع پارچه‌های پرده پارچه‌ دانتل است. پرده‌های جنس دانتل با طراحی خاص خود، نمای بسیار زیبایی دارند و برای اتاق نشیمن انتخابی عالی هستند.

4. پارچه حریر

از پارچه‌های حریر در دوخت پرده‌های سبک استفاده می‌شود. به دلیل ظرافت و لطافت پارچه‌های حریر این جنس پرده مناسب فضاهایی است که به نور بیشتری نیاز دارند. برای پرده‌های جنس حریر بهتر است آستری دوخته شود؛ زیرا در برابر نور خورشید مقاومت ندارند. باتوجه‌به موارد گفته شده پرده در طراحی داخلی مسکونی و دیگر فضاهای داخلی اداری تجاری و… نقش مهمی دارد. علاوه بر حفظ حریم شخصی، زیبایی فضای داخلی خانه و…. را چندین برابر می‌کند.

پرده کلاسیک

عوامل مؤثر در انتخاب پرده مناسب

در انتخاب انواع پرده در دکوراسیون داخلی علاوه بر جنس، سلیقه شخصی و طرح باید مواردی از قبیل تناسب با فضا، دکوراسیون و رنگ را هم در نظر گرفت. عواملی که در ادامه خواهید دید می‌تواند به شما در انتخابی بهتر یاری رساند.

1. هماهنگی پرده با اجزای محیط

انتخاب یک نوع پرده برای تمام اتاق‌ها ایده جالبی نیست؛ زیرا هر فضا و اتاق شخصیت ویژه خود را دارد؛ به‌عنوان‌مثال برای اتاق‌خواب بهتر است از پرده‌ای استفاده کنید که نه محیط را خیلی تاریک و کسالت‌بار کند و نه نور زیادی از خود عبور دهد.

  • برای اتاق‌هایی که گردوخاک زیادی در آن نفوذ می‌کند از پرده‌هایی که تا زمین می‌رسند استفاده نکنید؛ زیرا خیلی راحت کثیف می‌شوند.
  • برای اتاق‌های کوچک از پرده‌های سبک استفاده کنید تا فضایی بازتر و احساس بهتر به شما القا کنند.
  • در صورت داشتن فرزند کوچک یا حیوان خانگی برای جلوگیری از آسیب آن‌ها پرده‌هایی با طول کوتاه‌تر انتخاب کنید.

2. اهمیت اندازه و سبک

انتخاب پارچه تحت‌تأثیر اندازه و سبک پرده است. پارچه‌های سنگین‌تر برای در و پنجره‌های بزرگ مناسب هستند. برای قسمت‌های بالای پرده بهتر است از پارچه‌های سبک استفاده شود.

3. بودجه و مسائل اقتصادی

در انتخاب نوع و جنس انواع پرده در دکوراسیون داخلی باید بودجه خود را هم در نظر بگیرید. پرده‌های پنبه‌ای ارزان‌تر هستند و می‌توان برای فضا‌هایی که در معرض دید نیستند استفاده کرد؛ ولی پرده‌های ابریشمی گران هستند و ممکن است هزینه شما را بالا ببرند.

4. تاثیر نوع پرده بر دمای محیط

جنس و رنگ برخی پارچه‌ها می‌توانند بر دمای محیط اثر بگذارند و درجه حرارت محیط را متعادل کنند. اگر می‌خواهید اتاق خنک شود می‌توانید از پرده‌های کتانی یا پنبه‌ای استفاده کنید. برای مناطق سردسیر پارچه‌های سنگین به عایق‎سازی اتاق و حفظ گرمای داخل اتاق کمک می‌کنند. مانند پارچه‌های جیر و مخمل.

عوامل مؤثر در انتخاب پرده مناسب

5. تاثیر الگو و رنگ در انتخاب پرده

قبل از انتخاب انواع پرده در دکوراسیون داخلی رنگ اتاق، فضا و مبلمان را ارزیابی کنید. باید در انتخاب پرده الگوهای موجود در زمینه پارچه‌های مبلمان را هم در نظر بگیرید.

  • هماهنگی پارچه پرده با مبلمان اتاق
  • الگوگیری پرده‌ها از دکوراسیون اتاق
  • انتخاب پارچه بر اساس الگو و طرح رنگ اتاق

می‌توانید ابتدا یک رنگ را انتخاب و پرده‌ها را متناسب با آن رنگ انتخاب کنید؛ اگر دیوارها، فرش و سایر اجزای دکوراسیون دارای رنگ روشن باشند، بهتر است پرده‌ها به رنگ خنثی باشند.

6. شستشوی پرده

برخی پارچه‌های پرده‌ای مانند ابریشم و مخمل باید به‌صورت خشک تمیز شوند. در انتخاب پرده نوع پارچه و روش تمیزکاری و شستشوی آن را در نظر بگیرید. شستشوی پارچه‌های پنبه‌ای در خانه امکان‌پذیر است.

به‌طورکلی مهم‌ترین عوامل موثر در انتخاب پرده عبارت‌اند از:

  • انتخاب پارچه مناسب
  • بررسی مکان و فضا
  • نوع استفاده حفظ روشنایی و حریم خصوصی
  • مطابقت رنگ، جنس و طرح با دکوراسیون
  • اندازه فضا
  • بودجه

جمع‌بندی

پرده یکی از اجزای مهم دکوراسیون منزل است. نقش پرده در طراحی داخلی اهمیت زیادی دارد و انتخاب انواع پرده در دکوراسیون داخلی باید متناسب با مبلمان، نوع فضا، اتاق، رنگ و بودجه باشد. جنس پارچه پرده نیز بسیار مهم است و نمی‌توان برای دو اتاق متفاوت مثلاً اتاق‌خواب و پذیرایی از یک طرح و یک جنس پارچه استفاده کرد. بهترین پرده در دکوراسیون خانه پرده‌ای است که متناسب با آن فضا باشد و شخصیت اتاق را به‌خوبی منعکس کند. طراحی و رنگ دکوراسیون منزل بر روحیه افراد تاثیر می‌گذارد. می‌توانیم با استفاده از ظرفیت‌های موجود در دکوراسیون منزل از انرژی مثبت آن‌ها استفاده کنیم.

برای انتخاب انواع پرده در دکوراسیون داخلی می‌توانیم با درنظرگرفتن مسائل روان‌شناختی، رنگ و طرح آن را انتخاب کنیم. نکته مهمی که در نهایت باید توجه داشته باشید انتخاب پرده متناسب با سبک طراحی داخلی منزل یا هر فضای دیگر است. در تمامی فضاها مانند طراحی داخلی مسکونی، طراحی داخلی ویلا، طراحی داخلی اداری و…. باید با توجه به سبک دکوراسیون داخلی بهترین نوع پرده را انتخاب کنید تا قضای داخلی دلنشین و زیبایی را داشته باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ضد اسپم *Captcha Plus loading...

Close Menu