کاربرد دیوار سبز در طراحی دکوراسیون داخلی

یکی از اهداف ساخت خانه‌های مدرن ایجاد حس آرامش و جذابیت، همراه با خلق جلوه‌ها و مناظر درخشان بصری است. در همین راستا می‌توان ابداعات و نوآوری‌های جدیدی توسط معماران خوش‌ذوق و خلاق در طراحی دکوراسیون داخلی را شاهد بود. نوآوری‌هایی که محیط اطراف خانه را رنگارنگ و دگرگون می‌کند تا این حس آرامش همراه با زیبایی بیش‌ازپیش احساس شود. بدون شک یکی از نوآوری‌های کم‌نظیر و جذاب استفاده از دیوار سبز در طراحی دکوراسیون داخلی ساختمان است. شاید بتوان گفت کمک به تصفیه هوا مهم‌ترین مزیت استفاده از دیوار سبز در طراحی ها است. دیوارهای سبز در انواع مختلف از ساده‌ترین تا پیچیده‌ترین و گسترده‌ترین طراحی‌ها وجود دارند. این تنوع و جامعیت سبب کاربرد دیوار سبز در طراحی داخلی انواع پروژه‌های مسکونی، تجاری، اداری شده است. در ادامه مطلب از گروه معماری آرت دیزاین با مدیریت حسام سلیمانی طراح داخلی و مجری دکوراسیون فضاهای مسکونی، تجاری و اداری به بررسی کاربرد دیوار سبز می پردازیم.

دیوار سبز در طراحی دکوراسیون داخلی

دیوار سبز در طراحی دکوراسیون؛ تاریخچه دیوار سبز

تلفیق معماری با طبیعت و فضای سبز، یک ایده جدید نبوده و از گذشته‌های دور منظره‌های طبیعی یا ساخته دست انسان با معماری آمیخته بوده‌اند. شکل‌گیری فضاهای سبز از زمانی بود که انسان با دغدغه‌های معماری روبه‌رو شد. دیوارهای شیب‌دار زیگورات نانا که حدود 2100 سال قبل از میلاد مسیح ساخته شدند، دارای پوششی از درختان و بوته‌ها بودند. باغ‌های معلق بابل هم شامل باغ‌های پله‌ای و بام باغ‌های شکوهمند بودند که به‌عنوان اولین نمونه دیوارهای سبز و بام‌های سبز شناخته شده‌اند. ساخت این باغ‌ها به قرن‌های 8 و 10 پیش از میلاد برمی‌گردد.

قدمت دیوار سبز به 600 سال قبل از میلاد بازمی‌گردد و مربوط به زمانی است که باغ‌های معلق بابل به وجود آمده‌اند. اختراع دیوار سبز به دست استنلی هارت در دانشگاه ایلینویز اورابا شامپاین بود. مفهوم دیوار سبز در طراحی دکوراسیون در سال‌های اخیر با رشد و نمو گیاهان در آب‌های معدنی و مغذی برای پیشرفت تکنولوژی توسعه‌یافته است. وسیع‌ترین دیوار سبز با مساحت 2700 مترمربع در سال 2012 در مرکز قرارداد بین‌المللی Cabos Los واقع شده است.

معنا و مفهوم دیوار سبز

دیوار سبز که در زبان انگلیسی به آن Green Wall گفته می‌شود با عناوین مختلفی مثل دیوارهای گیاهی، دیوارهای زندگی یا باغ‌های عمودی شناخته می‌شود. استفاده از دیوار سبز در طراحی دکوراسیون داخلی در سال‌های اخیر با استقبال زیادی روبه‌رو بوده است. دیوار سبز که با نام دیوار زنده هم شناخته می‌شود دیواری است که همه یا بخشی از آن از پوشش گیاهی تشکیل شده است. کاربرد دیوار سبز در طراحی داخلی یا خارجی ساختمان‌های مختلف با سبک‌های متفاوت است. به‌عبارت‌دیگر دیوار سبز دیواری آزاد یا ایستاده است که به‌صورت نسبی یا کامل از پوشش گیاهی برخوردار است.

استفاده از این دیوارها در هر فضایی می‌تواند ظاهر دلنشینی ایجاد کند که به جز داشتن مزایای زیست‌محیطی، چشم‌ها را به خود خیره کرده و محیط را تلطیف می‌کند. در کشورهای پر جمعیت که میزان استفاده از ماشین، تعداد کارخانه و… زیاد است ساخت دیوار سبز از اهمیت بیشتری برخوردار است؛ زیرا درصورتی‌که گیاهان به‌کاررفته در دیوار سبز طبیعی باشند، نقش بسیار مهمی در پاک‌سازی هوا خواهند داشت. به همین علت در چند سال اخیر موضوع دیوار سبز در طراحی دکوراسیون برای خانه‌ها در ایران با جدیت در حال پیگیری بوده و صاحبان سرمایه به ساخت دیوار سبز برای خانه‌ها و ساختمان‌ها تشویق می‌شوند. کاربرد دیوار سبز در طراحی دکوراسیون داخلی اداری و محیط های تجاری اهمیت زیادی دارد و باعث بهبود تجربه کاربری می شود. 

کاربرد دیوار سبز در طراحی داخلی

ایده جذاب دیوار سبز؛ مزیت استفاده از دیوار سبز در طراحی ‌ها

استفاده از دیوار سبز در طراحی دکوراسیون مزایای بسیاری دارد و یک روش برای بهبود کیفیت هوای داخل ساختمان است. از جمله مهم‌ترین مزایای استفاده از دیوار سبز در طراحی داخلی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • دیوار سبز قادر است به تصفیه هوا کمک کرده و آلاینده‌های هوا را حذف کند.
  • استفاده از دیوار سبز می‌تواند برای آرامش بخشی در فضاهای داخل ساختمان مؤثر باشد.
  • از لحاظ ظاهری جذاب است و می‌تواند فضای داخل ساختمان را زیباتر کند.
  • استفاده از این نوع دیوارها می‌تواند به کاهش دما در فصول گرم کمک کند.
  • دیوار سبز موجب کاهش هزینه‌های انرژی می‌شود؛ چون مانع از نفوذ حرارت به داخل ساختمان می‌شود.
  • دیوار سبز در طراحی دکوراسیون می‌تواند جذابیت محیط کار را افزایش داده و در نتیجه سبب جلب‌توجه مشتریان و بازدیدکنندگان شود.
  • دیوار سبز می‌تواند به بهبود هوای داخل ساختمان کمک کند.
  • این دیوارها می‌توانند به کاهش صداهای خارج از ساختمان و ایجاد فضایی آرام کمک کنند.
دکوراسیون داخلی مسکونی

دیوار سبز؛ کاربرد دیوار سبز در طراحی داخلی

بخشی از دکوراسیون شهری فضای سبز عمودی است. در بسیاری از مناطق با استفاده از دیوار سبز در طراحی دکوراسیون چشم‌اندازی همیشه‌سبز طراحی شده است. کاربرد دیوار سبز در طراحی داخلی محدود به یک مورد نیست و ده‌ها مکان برای نسب دیوار سبز وجود دارد که فضایی متفاوت را ایجاد می‌کند. از این دیوار می توان برای طراحی داخلی مسکونی، طراحی داخلی اداری، طراحی داخلی تجاری و…. استفاده کرد. کاربرد این دیوارهای همیشه‌سبز هم در محیط داخلی و هم در فضای بیرونی هر روز گسترده‌تر می‌شود. در زیر بهترین مکان‌های نصب دیوار سبز به‌صورت موردی بیان شده است.

  • نصب دیوار سبز در فضای نمایشگاهی
  • نصب دیوار سبز برای فضای نمایش محصولات
  • استفاده از دیوار سبز در هتل و مهمان‌سراها
  • نصب دیوار سبز در فضای خشک اداری
  • نصب دیوار سبز در محیط‌های پر استرس
  • به کار بردن دیوار سبز به‌عنوان نرده و حصار
  • نصب دیوار سبز در سرویس بهداشتی
  • استفاده از دیوار سبز برای پنهان‌کردن دیوارهای نامطلوب
  • نصب دیوار سبز در هال و پذیرایی
انواع دیوار سبز در طراحی دکوراسیون

انواع دیوار سبز در طراحی دکوراسیون

برای تقسیم و طبقه‌بندی انواع دیوار سبز در طراحی دکوراسیون روش‌های گوناگونی وجود دارد. در زیر به تقسیم‌بندی انواع دیوارهای سبز پرداخته شده است.

  • تقسیم دیوار سبز بر اساس نوع اتصال: دیوار سبز مستقیم و غیرمستقیم
  • تقسیم بندی دیوار سبز بر اساس محل اجرا: دیوار سبز داخلی و خارجی
  • تقسیم بندی بر اساس سیستم اجرا: دیوار سبز مدولار، کابلی، شبکه‌ای، پلیمری، هیدروپونیک، ماس وال یا دیوار سبز تثبیت شده
  • تقسیم دیوار سبز بر اساس پوشش: دیوار سبز با پوشش نرم، حصیری، سازه‌ای
  • تقسیم بندی بر اساس سیستم آبیاری: دیوار سبز با آبیاری سنتی و هوشمند

جمع‌بندی

استفاده از دیوار سبز در طراحی دکوراسیون یکی از عناصر طبیعی طراحی نوین است. همان‌طور که بیان شد دیوارهای سبز سازه‌های عمودی شکل هستند که انواع مختلفی از گیاهان به آن‌ها متصل شده است. استفاده از دیوارهای سبز در طراحی‌ دکوراسیون داخلی و خارجی ساختمان‌ها مزایای بسیاری دارد که کمک به کاهش استرس، تضمین سلامت روان و تصفیه هوا مهم‌ترین مزیت استفاده از دیوار سبز در طراحی‌ ها است. نماها و دیوارهای سبز دسته‌بندی و زیرشاخه‌های مختلفی دارند که همین تنوع و گوناگونی باعث شده تا هر روز با انواع جدیدی در بازار ظاهر شوند. درنتیجه دامنه کاربرد دیوار سبز در طراحی داخلی بسیار وسیع شده و برای حوزه‌های مختلف تجاری، مسکونی، اداری قابل طراحی و ساخت است.

گروه معماری آرت دیزاین سال‌هاست با افتخار در زمینه طراحی داخلی پروژه‌های مسکونی، تجاری و اداری مشغول فعالیت است. این گروه با تخصص و حساسیت بالا علاوه بر طراحی انواع فضاهای های دکوراسیون داخلی، اقدام به طراحی و تولید انواع وسایل و مبلمان کرده است. برای کسب اطلاعات بیشتر از نحوه فعالیت و قیمت محصولات این مجموعه می‌توانید به وب‌سایت حسام سلیمانی مراجعه نموده و با کارشناسان این مجموعه ارتباط برقرار کنید. همچنین می‌توانید از نمونه کارها دیدن کنید.

دیوار سبز در طراحی دکوراسیون داخلی چیست؟

دیوار سبز که در زبان انگلیسی به آن Green Wall گفته می‌شود با عناوین مختلفی مثل دیوارهای گیاهی، دیوارهای زندگی یا باغ‌های عمودی شناخته می‌شود. استفاده از دیوار سبز در طراحی دکوراسیون داخلی در سال‌های اخیر با استقبال زیادی روبه‌رو بوده است. دیوار سبز که با نام دیوار زنده هم شناخته می‌شود دیواری است که همه یا بخشی از آن از پوشش گیاهی تشکیل شده است.

انواع دیوار سبز در طراحی دکوراسیون داخلی چیست؟

تقسیم دیوار سبز بر اساس نوع اتصال: دیوار سبز مستقیم و غیرمستقیم
تقسیم بندی دیوار سبز بر اساس محل اجرا: دیوار سبز داخلی و خارجی
تقسیم بندی بر اساس سیستم اجرا: دیوار سبز مدولار، کابلی، شبکه‌ای، پلیمری، هیدروپونیک، ماس وال یا دیوار سبز تثبیت شده
تقسیم دیوار سبز بر اساس پوشش: دیوار سبز با پوشش نرم، حصیری، سازه‌ای
تقسیم بندی بر اساس سیستم آبیاری: دیوار سبز با آبیاری سنتی و هوشمند

کاربرد دیوار سبز در طراحی دکوراسیون داخلی چیست؟

کاربرد دیوار سبز در طراحی داخلی یا خارجی ساختمان‌های مختلف با سبک‌های متفاوت است. به‌عبارت‌دیگر دیوار سبز دیواری آزاد یا ایستاده است که به‌صورت نسبی یا کامل از پوشش گیاهی برخوردار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ضد اسپم *Captcha Plus loading...

Close Menu