دکوراسیون تجاری فروشگاه های زنجیره ای

طراحی دکوراسیون تجاری فروشگاه های زنجیره ای ارتباط مستقیمی با جذب مشتری خواهد داشت. به همین دلیل برای دستیابی به مهم‌ترین هدف‌ها در راه‌اندازی یک فروشگاه توجه و تمرکز بر نوع طراحی داخلی و چیدمان آن جزء اصول حائز اهمیت در این حرفه هستند. در واقع می‌توان گفت که هر چه طراحی داخلی فروشگاه های زنجیره ای شیک‌تر باشد قطعاً تأثیر بیشتری در جذب مشتری خواهد داشت. برای آشنایی بیشتر با اصول چیدمان در فروشگاه های زنجیره ای تا انتهای این مقاله از حسام سلیمانی همراه ما باشید.

فروشگاه زنجیره ای چیست؟

فروشگاه زنجیره ای چیست؟

به دو یا چند فروشگاه خرده‌فروشی با مالکیت یکسان و خطوط کالاهای مشابه در یک محدوده جغرافیایی (از یک شهر تا سطح جهانی) فروشگاه زنجیره‌ ای گفته می‌شود. در واقع این فروشگاه‌ های زنجیره ای می‌توانند به فروش محصولات یا ارائه خدماتی از هر صنعت اختصاص داشته باشند. از فروشگاه‌‏های مواد غذایی تا پوشاک یک برند خاص می‌توانند زیرمجموعه فروشگاه‏های زنجیره‌ای باشند.

خاستگاه فروشگاه‏های زنجیره‎ای کشور چین بود که بعدها در ژاپن نیز رواج پیدا کرد. فروشگاه‌ها در این دو کشور مدیریتی متمرکز داشتند و فروش از طریق فروشگاه‌‎های متعددی در نقاط مختلف انجام می‌گرفت. در پایان قرن 19 میلادی این نوع از مراکز فروش به سمت خرده‌فروشی رفتند و بعد از جنگ جهانی دوم مزایای آن‌ها موردتوجه قرار گرفت.

عناصر اثرگذار بر طراحی دکوراسیون تجاری فروشگاه های زنجیره ای

طراحی دکوراسیون تجاری فروشگاه های زنجیره ای اهمیت زیادی داشته و جزء مهم‌ترین ارکان این حرفه محسوب می‌شود. به همین دلیل طراحی داخلی فروشگاه های زنجیره ای می‌بایست به‌گونه‌ای انجام شود که تمام عناصر در محل اصلی خود قرار داده شوند. ناگفته نماند که تاثیر طراحی دکوراسیون تجاری بر فروش اگر اصولی انجام شود مثبت است و فروش را افزایش می‌دهد. به‌صورت کلی عناصر حائز اهمیت در طراحی دکوراسیون تجاری فروشگاه های زنجیره ای به شرح زیر است.

1. قفسه ها

قفسه‌ها جزء عناصر حائز اهمیت در دکوراسیون تجاری فروشگاه های زنجیره‌ ای هستند. به همین دلیل در طراحی داخلی فروشگاه های زنجیره ای نقش مهمی دارند و نیاز است که هم بر نوع و هم نحوه چیدمان و قرارگرفتن آن‌ها در فروشگاه‌های زنجیره‌ای توجه ویژه‌ای شود. در حال حاضر انواع و اقسام قفسه مخصوص فروشگاه وجود دارد که نخستین معیار برای انتخاب قفسه مناسب، تناسب آن با نوع محصول است.

بعد از انتخاب گزینه مناسب، نوبت به روش قرارگرفتن آن‌ها در فروشگاه می‌رسد که به طور معمول محل قفسه‌ها در فروشگاه‌ها در کنار دیوارها است؛ اما ازآنجایی‌که فروشگاه های زنجیره ای مساحت بزرگی دارند متناسب با مساحت آن‌ها می‌توان افزون بر دیوارها در چند ردیف دیگر قفسه‌ها را به‌صورت منظم قرار داد. منتهی مهم‌ترین امر در چنین وضعیتی درنظرداشتن محیط مناسب برای عبور و مرور مشتری است. به‌عبارت‌دیگر قفسه‌ها می‌بایست به نحوی چیده شوند که محیط مناسب میان آن‌ها وجود داشته باشد.

 سبدهای خریددر دکوراسیون تجاری فروشگاه های زنجیره ای

2. سبدهای خریددر دکوراسیون تجاری فروشگاه های زنجیره ای

به طور معمول در همه فروشگاه های زنجیره ای سبدهای خرید نیز وجود دارد. طراحی دکوراسیون تجاری فروشگاه های زنجیره ای می‌بایست به نحوی صورت گیرد که این سبدها در محلی قرار داده شوند که هم در معرض دید مشتری باشند و هم آنکه سبب ایجاد مزاحمت برای چرخیدن آسان مشتریان در فضای فروشگاه نشوند. به‌صورت کلی دو سبد دستی و چرخ‌دار وجود دارد که به طور معمول سبدهای چرخ‌دار بهتر و پرطرف‌دارتر از سبدهای دستی هستند؛ پس بهتر است شما نیز برای کسب رضایت بیشتر مشتریان و بالارفتن کلاس کاری مرکز فروش خود سبدهای چرخ‌دار را انتخاب کنید.

3. چیدمان کالاها

در طراحی دکوراسیون تجاری فروشگاه های زنجیره ای نوع چیدمان کالاها نیز اهمیت زیادی داشته و می‌بایست کالاها به‌گونه‌ای چیده شوند که قابل دید باشند. همین‌طور چیدمان می‌بایست به نحوی باشد که مشتریان بدون دردسر و خیلی آسان به همه کالاها دسترسی پیدا کنند. نکته قابل‌ذکر دیگر در خصوص طراحی داخلی فروشگاه های زنجیره ای این است که به میزان کافی کالا بر روی قفسه‌ها قرار داده شود تا بهتر و واضح‌تر در معرض دید قرار گیرد. در واقع اصول کلی در ارتباط با بازاریابی و فروش این است که نظر مشتری به‌گونه‌ای جلب شود.

بر همین اساس کالاهای رنگارنگ بهتر است در بخش‌های پر تردد چیده شوند تا نظر مشتری آسان‌تر جلب شده و مقدار فروش افزایش پیدا کند. همچنین محصولاتی که متعلق به کودکان هستند می‌بایست در طبقات پایین قرار گیرند تا کودکان نیز به آن‌ها دسترسی داشته باشند و  مقدار فروش آن‌ها افزایش یابد؛ زیرا بسیاری از کالاهای کودک تنها اگر در معرض دید کودکان باشند فروخته خواهند شد و والدین خیلی میلی به‌صرف هزینه برای خریدن آن‌ها ندارند.

بر همین اساس کالای کودک باید در معرض دید او و در طبقات زیرین قرار گیرد. نوع چیدمان کالا نیز باید به‌گونه‌ای انجام شود که مشتری به‌دور زدن در کل فروشگاه مجبور شود. به همین دلیل بهتر است محصولات پرطرف‌دار در دورتادور فروشگاه قرار داده شوند.

4. دکوراسیون تجاری فروشگاه های زنجیره ای؛ نورپردازی

هر چند اغلب ما تصور می‌کنیم که نورپردازی در دکوراسیون تجاری فروشگاه های زنجیره ای از نظر هیچ فردی اهمیت نداشته و کسی به آن توجه نمی‌کند؛ ولی نباید فراموش کرد که انواع نورپردازی در دکوراسیون داخلی جزء اصول کلی کار است و هم از تاریک شدن محیط فروشگاه ممانعت می‌کند. همچنین توجه به نورپردازی در طراحی داخلی فروشگاه های زنجیره ای به مشتری کمک می‌کند تا راحت‌تر اجناس و محصولات موردنیاز خود را بیابد و مهم‌تر این که زرق‌وبرق محصول را زیاد کرده و آن را در دید مشتری جذاب‌تر به نمایش می‌گذارد.

البته دریافت نور طبیعی در این مورد نیز مهم بوده و می‌بایست به‌صورت جدی به این امر توجه نمود؛ زیرا که نور طبیعی اثر مثبت‌تری نسبت به نورپردازی‌های مصنوعی خواهد داشت. به‌این‌ترتیب نیاز است که در طراحی داخلی فروشگاه های زنجیره ای برنامه‌ریزی‌های لازم برای نورپردازی اصولی آن انجام شود.

محل قرار گرفتن صندوق در طراحی داخلی فروشگاه های زنجیره ای

5. محل قرار گرفتن صندوق در طراحی داخلی فروشگاه های زنجیره ای

دیگر عامل حائز اهمیت در طراحی دکوراسیون تجاری فروشگاه های زنجیره ای صندوق است. اصولاً محل قرارگرفتن صندوق در بخش پایینی فروشگاه در نظر گرفته می‌شود. به‌نحوی‌که مشتریان برای تسویه‌حساب و پرداخت هزینه خرید به‌سوی  درب ورودی راهنمایی شوند.

جمع‌بندی

باتوجه‌به مطالب بیان شده در این مقاله می‌توان گفت که توجه به اصول چیدمان و دکوراسیون تجاری فروشگاه های زنجیره ای از اهمیت بالایی برای مشتریان و صاحبان فروشگاه برخوردار است. درواقع صاحبان فروشگاه با رعایت این اصول در طراحی داخلی فروشگاه های زنجیره ای می‌توانند میزان فروش خود را به میزان چشمگیری افزایش دهند. در کنار رعایت اصول چیدمان در فروشگاه های زنجیره ای وجود تجهیزات فروشگاهی نیز بسیار حائز اهمیت است؛ زیرا می‌تواند سبب جلب رضایت مشتریان شود.

به‌طورکلی طراحی داخلی فروشگاه زنجیره ای بسیار مهم بوده و باید به‌صورت فنی و تخصصی صورت بگیرد. به همین علت توصیه ما این است که این فرایند را به‌ اشخاص و تیم‌های ماهر طراحی دکوراسیون داخلی واگذار کنید تا همه چیز در محل درست و مناسب خود قرار بگیرد و کسب‌وکار شما نیز رونق بیشتری به خود بگیرد. برای دیدن نمونه کارهای ما و دریافت راهنمایی‌های لازم دراین‌خصوص می‎توانید به آدرس سایت ما در گروه معماری آرت دیزاین مراجعه نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ضد اسپم *Captcha Plus loading...

Close Menu