جذاب‌ترین ایده های چیدمان خانه مستطیلی ۲۰۲۴

چیدمان پذیرایی مستطیل‌شکل در متراژ بالا راحت و آسان است؛ ولی زمانی که پذیرایی کوچک و کم‌عرض باشد چیدمان کاری سخت و پرچالش خواهد بود. معمولاً در خانه‌های مستطیل‌شکل مبلمان در طول سالن و در امتداد سالن چیده می‌شوند؛ اما با به‌کاربردن ایده های چیدمان خانه مستطیلی مانند استفاده از آینه و وسایل تزیینی دایره‌شکل می‌توان فضا را بزرگ‌تر، شیک و متفاوت نشان داد.  این ایده‌ها باعث می‌شوند سبک خانه تغییر کند و با وجود محدودیت‌های چیدمان فضایی زیبا و خاص به وجود آورد.

درگذشته همه بر این باور بودند که چیدمان و دکوراسیون پذیرایی مستطیل شکل، کاری مشکل است؛ اما امروزه با کوچک‌تر شدن خانه‌ها و یافتن ایده‌ها و اصول چیدمان پذیرایی دیگر خبری از چیدمان اتوبوسی و راهرویی فضای مستطیل شکل نیست. پیروی از اصول چیدمان پذیرایی مستطیل شیک از شلوغی فضا جلوگیری می‌کند و پذیرایی منسجم و زیبا به نمایش می‌گذارد.

گروه معماری آرت دیزاین با مدیریت حسام سلیمانی جدیدترین ایده های طراحی و چیدمان فضاهای مختلف را در اختیار شما می‌گذارد تا در نهایت سادگی و با کمترین هزینه‌ها خانه خود را زیبا و خاص کنید.

چیدمان و دکوراسیون پذیرایی مستطیل شکل

چیدمان و دکوراسیون پذیرایی مستطیل شکل

چیدمان فضاهای مستطیل شکل و کشیده چالش‌ها و محدودیت‌های خود را دارد. در این فضاها آزادی عمل وجود ندارد و نمی‌توان هر چیزی را بر اساس سلیقه شخصی خود انتخاب کرد. در چیدمان و دکوراسیون پذیرایی مستطیل شکل بهتر است از وسایل و جزئیات با رنگ‌های خنثی در نهایت سادگی استفاده کرد. ترکیب رنگ‌های روشن در کنار یکدیگر فضا را بزرگ‌تر نشان می‌دهد و خطای دید ایجاد می‌کند. به‌کاربردن ایده های چیدمان خانه مستطیلی از یکنواخت‌شدن و بی روحی فضا جلوگیری می‌کند و یک پذیرایی جادار و شیک به وجود می‌آورد.

برای اینکه چیدمان پذیرایی منسجم باشد بهتر است قبل از هر گونه اقدامی سبک دکوراسیون مشخص شود و سپس همه وسایل متناسب با سبک در هماهنگی با هم انتخاب گردند. در چیدمان این فضاها باید تعداد رنگ‌های به رفته کم باشد و از طرح‌ها و الگوهای ساده به‌دوراز جزئیات پر نقش استفاده شود. هر چقدر اندازه وسایل کوچک‌تر و جمع جورتر باشد، پذیرایی مرتب‌تر و شیک‌تر نشان داده می‌شود. میز، مبلمان، بوفه و سایر وسایل در سایز کوچک‌تر گزینه مناسب‌تری خواهند بود. هماهنگی رنگ‌ها، رعایت اصول چیدمان، طرح‌ها و نقوش ساده، رنگ‌های خنثی، نورپردازی و استفاده از اکسسوری متناسب با سبک فضا را دلبازتر نشان می‌دهد.  

ایده های چیدمان خانه مستطیلی

رسیدن به دکوراسیون و چیدمان شیک و مدرن در فضاهای مستطیل‌شکل غیرممکن نیست، فقط نیاز به کمی خلاقیت و شجاعت برای تغییر است. به‌کارگیری ایده های چیدمان خانه مستطیلی کمک می‌کند تا فضای خانه از حالت یکنواختی خارج شود و مطابق با طراحی‌های روز باشد. در ادامه برخی از ایده های تغییر دکوراسیون خانه مستطیلی آمده است.

ایده های چیدمان خانه مستطیلی؛ استفاده از آینه

1. استفاده از آینه

یکی از ایده های چیدمان خانه مستطیلی استفاده از آینه است. در طراحی‌های جدید آینه‌ها بسیار پرکاربرد هستند و فضایی خیره‌کننده به وجود می‌آورند. یکی از تأثیرات مثبت آینه‌ها ایجاد خطای دید و بزرگ‌تر نشان‌دادن ابعاد است. به همین دلیل به‌کاربردن آینه در خانه‌های کشیده عرض فضا را بزرگ‌تر و دیوارها را بافاصله بیشتری نشان می‌دهد. از دیگر کاربردهای آینه بازتاب نور لامپ یا پنجره به داخل خانه است و نور بیشتر نیز بزرگ‌تر دیده‌شدن خانه را به همراه دارد. این اکسسوری در شکل و طرح‌ها متنوع وجود دارد. برای سالن‌های مستطیلی و کشیده بهتر است از آینه‌های بزرگ و کشیده استفاده شود.

2. ایده های چیدمان خانه مستطیلی؛ دکوریجات گرد و بیضی

برای منحرف‌کردن تمرکز انسان‌ها از فرم مستطیلی خانه استفاده از دکوریجات و وسایل گرد و بیضی و خطوط منحنی کمک بزرگی خواهد کرد. برای کاهش کشیدگی خانه باید از اکسسوری‌ها و وسایل تزیینی چون تابلو، گلدان، آینه، میز وسط، میز عسلی، آباژور، لوستر با فرم‌های گرد و منحنی زیاد استفاده کرد. برای انتخاب وسایل بزرگ‌تر نیز بهتر است از اشکال منحنی و مربع با کشیدگی کمتر به‌جای فرم‌های کشیده استفاده شود. یکی از وسایل پر استفاده دایره‌ای‌شکل در چیدمان و دکوراسیون پذیرایی مستطیل شکل پاف‌ها هستند که با استفاده از آن‌ها می‌توان فضای نشیمن را افزایش داد و مشکل کمبود جا برای نشستن را حل کرد.

3. استفاده از مبل‌های متنوع

یکی از ایده های چیدمان خانه مستطیلی استفاده از مبلمان ال، نیم‌ست و بدون دسته به‌جای مبلمان کلاسیک و قدیمی است. انتخاب مبلمان مناسب تاثیر زیادی در زیباتر شدن چیدمان خانه‌های مستطیلی دارد. این سبک از مبلمان نه‌تنها باعث می‌شوند که عرض سالن بزرگ‌تر و طول آن کوتاه‌تر دیده شود؛ بلکه استفاده کاربردی دارند و برای نشیمن و تی‌وی روم نیز کاربرد دارند. برای چیدمان مبل ال باید از کنج خانه استفاده شود و مبلمان طولی و در امتداد هم قرار نگیرند. در سالن‌های مستطیلی بزرگ با عرض کم می‌توان میز غذاخوری را در انتهای سالن و در نزدیکی آشپزخانه قرارداد.

ایده های چیدمان خانه مستطیلی شکل؛ صندلی جایگزین و متفاوت

4. ایده های چیدمان خانه مستطیلی شکل؛ صندلی جایگزین و متفاوت

یکی از جدیدترین و مدرن‌ترین ایده های چیدمان خانه مستطیلی استفاده از مبل یا صندلی تک با رنگی خاص و متفاوت است. برای دکوراسیون این نوع فضاها الزامی در خرید ست کامل مبلمان نیست؛ بلکه می‌توان از تعدادی صندلی تک در کنار کاناپه یا یک مبل بزرگ استفاده کرد. این صندلی‌ها در سبک‌ها و رنگ‌ها مختلف وجود دارند و زیبایی خاصی به دکوراسیون خانه می‌دهند.

مشکل کمبود جا برای نشستن در سالن‌های کوچک و کشیده با صندلی‌های تک حل می‌شود و دیگری خبری از شلوغی و ازدحام مبلمان و وسایل نخواهد بود. برای اجرای این کار می‌توان یک کاناپه بزرگ سه‌نفره و سه صندلی تک را جایگزین یک ست ده‌نفره مبلمان کرد.

5. به کار بردن یک وسیله  با چند کارایی و استفاده بهینه

از دیگر ایده های چیدمان خانه مستطیلی استفاده از وسایلی است که چند کاربرد دارند. این ایده در حال حاضر بسیار پر طرف‌دار بوده و بسیار اجرا می‌گردد چرا که دیگر نیازی به خرید چند وسیله نیست و فضای کمتری اشغال خواهد شد. مثلاً می‌توان از یک عثمانی بزرگ برای قراردادن سینی، اشیا یا کتاب بر روی آن استفاده کرد و در زمانی که جا کم است برای نشستن و به‌عنوان صندلی از آن بهره برد. یا اینکه از یک بوفه کوتاه و کوچک در گوشه خانه برای جای‌دادن کتاب‌ها، گل‌وگیاه و وسایل تزیینی استفاده کرد.

به‌جای استفاده از میزهای بزرگ و جاگیر بهتر است از میزهای کوچک یا دو میز عسلی برای پذیرایی به کاربرد. چراغ‌های رومیزی بلند نیز علاوه بر استفاده روشنایی، باعث افزایش روشنایی و بزرگ‌تر دیده‌شدن خانه می‌شوند.

اصول چیدمان پذیرایی مستطیل شیک

اصول چیدمان پذیرایی مستطیل شیک

به‌کاربردن ایده‌های چیدمان خانه مستطیلی برای داشتن خانه‌ای رؤیایی و زیبا نیازمند رعایت اصول چیدمان است. با رعایت این اصول فضا بزرگ‌تر نشان داده می‌شود و همه جزئیات هماهنگ و منسجم خواهند بود. مهم‌ترین اصول چیدمان و دکوراسیون پذیرایی مستطیل شکل در زیر توضیح داده شده است.

  • یافتن نقطه کانونی پذیرایی مستطیلی: بهتر است برای چیدمان منزل ابتدا نقطه کانونی فضا را مشخص کرد. نقطه کانونی مرکز بیشترین توجه است که می‌تواند پنجره، شومینه یا تلویزیون باشد.
  • انتخاب مبلمان مناسب: برای فضاهای کوچک و مستطیلی بهتر است از مبل‌های کنج استفاده شود. مبلمان باید با پارچه‌های ساده و بدون جزئیات و در رنگی هماهنگ با سایر چیدمان باشد.
  • جداسازی فضا: زمانی که فضای پذیرایی و قسمت نشیمن خانه به هم متصل هستند بهتر است با یک خط فرضی این دو قسمت را جدا کرد و چیدمان هر کدام جداگانه اجرا شود. در هر دو فضا باید از فرش و کف‌پوش کاملاً یکسان استفاده کرد.
  • چیدمان مبلمان: بهترین چیدمان مبل برای پذیرایی مستطیل قراردادن چند قطعه بزرگ در جهت عمود به سالن است. استفاده از عرض سالن پذیرایی توجه به کشیدگی فضا را کم می‌کند و عمق سالن کمتر نشان داده می‌شود.
  • استفاده از نور طبیعی: در فضاهای باریک باید از حداکثر نور طبیعی استفاده کرد. پنجره‌های بزرگ و پرده‌های نازک و روش دیوارها را بافاصله بیشتر از هم‌نشان می‌دهد و در نتیجه سالن بزرگ‌تر دیده می‌شود.
  • بهترین چیدمان مبل و تلویزیون در پذیرایی کشیده، استفاده از تلویزیون دیواری است؛ چرا که فضای بیشتری خلق می‌شود.
  • چیدمان باید به‌گونه‌ای باشد تا مسیر عبور و مرور مسدود نشود و دسترسی به آشپزخانه، اتاق‌خواب‌ها و یا سرویس بهداشتی دشوار نباشد.
  • نحوه قرارگیری مبلمان: برای چیدمان و دکوراسیون پذیرایی مستطیل‌شکل مبلمان نباید به دیوار بچسبند. بافاصله دادن 20 تا 30 سانتی مبلمان از دیوار می‌توان از اتوبوسی شدن فضا جلوگیری کرد.
اصول چیدمان پذیرایی مستطیل شیک

جمع‌بندی

کمک‌گرفتن از ایده های چیدمان خانه مستطیلی کمک می‌کنند تا خانه‌ای زیبا و به‌روز به نمایش گذشته شود و دیگر خبری از وسایل قدیمی گذشته و شلوغی فضا نباشد. گذاشتن یک صندلی تک با طرح و رنگی خاص در کنار کاناپه بزرگ و یا آینه‌ای بزرگ در سالن پذیرایی از زیباترین چیدمان‌ها برای خانه‌های کشیده و کم‌عرض هستند. برای چیدمان و دکوراسیون پذیرایی مستطیل شکل بهتر است از مبلمان ال در رنگ‌های روشن یا خنثی استفاده شود و رنگ‌های تیره کمترین جای را در چیدمان خانه داشته باشند.

نورپردازی، روشنایی و رنگ‌های روشن خانه را بزرگ‌تر و زیباتر نشان می‌دهند. نچسباندن مبلمان به دیوار و قرارندادن همه مبل‌ها در امتداد هم و انتخاب ساده‌ترین طرح‌ها و جزئیات از اصول چیدمان پذیرایی مستطیل شیک و استاندارد است که باعث می‌شوند سالن عریض‌تر به چشم بیاید و دیگر خبری از فضا و چیدمان اتوبوسی و کشیده نباشد. گروه معماری آرت دیزاین یکی از تولیدکنندگان مبل‌های خاص، پاف‌های متفاوت و اکسسوری‌های جدید و مدرن است که از گزینه‌های مناسب برای ایجاد تغییر در دکوراسیون خانه‌های شما است. با خرید محصولات باکیفیت این گروه معتبر می‌توانید فضایی مدرن و شیک داشته باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ضد اسپم *Captcha Plus loading...

Close Menu