انتخاب فرش مناسب در دکوراسیون داخلی؛ بررسی نکات کلیدی

فرش یکی از مهم‌ترین عناصر در طراحی دکوراسیون داخلی است که انتخاب آن نسبت به دیگر عناصر دکوراسیون در اولویت است. انتخاب فرش مناسب در دکوراسیون داخلی گام مهمی در داشتن محیطی هماهنگ و زیبا است. با توجه به گستردگی که در تولید انواع فرش‌های ماشینی و دستباف وجود دارد،‌ انتخاب فرش مناسب معمولا راحت نیست؛ اما اگر اطلاعات کافی داشته‌باشید و انواع فرش را بشناسید،‌ انتخاب آسان‌تر خواهد بود. در ادامه این مقاله از سایت آرت دیزاین با مدیریت حسام سلیمانی قصد داریم به بررسی اصول انتخاب فرش مناسب در دکوراسیون داخلی بپردازیم که انتخاب فرش مناسب چه تاثیری در زیبایی بخشیدن به محیط داخلی خانه شما خواهد داشت. با ما همراه باشید.

اهمیت فرش در طراحی دکوراسیون

انواع فرش

قبل از انتخاب فرش مناسب در دکوراسیون داخلی بهتر است با انواع فرش آشنا شوید. فرش در حالت کلی به دو دسته ماشینی و دستباف تقسیم می‌شود. فرش دستباف بر روی دار آهنی و توسط انسان بافته می‌شود. جنس تار و پود این فرش‌ها عموما از ابریشم، پنبه، پشم یا دیگر مواد طبیعی است؛ اما فرش ماشینی در کارخانه‌های تولید فرش و توسط دستگاه‌های بزرگ بافته می‌شوند. فرش دستباف در همه جای دنیا ارزشمند است؛ اما به علت قیمت بالای که دارند، همه افراد نمی‌توانند آن‌ها را بخرند.

از سوی دیگر فرش دستباف به علت داشتن گره‌های محکم، بسیار با دوام است و بدون اینکه از زیبایی آن کاسته شود، سال‌های زیاد می‌توان از آن استفاده کرد؛ اما در فرش ماشینی چون از الیاف مصنوعی استفاده می‌شود دوام رنگ و جنس تارهای آن‌ها در حد فرش دستبافت نیست و براساس مواد به‌کاررفته در آن طول عمر مشخصی دارند. اکثر فرش‌هایی که امروزه در دکوراسیون داخلی استفاده می‌شود، فرش‌های ماشینی هستند که خود این نوع فرش، انواع جنس و طرح‌های مختلفی را شامل می‌شود.

برای مطالعه مقاله «رابطه بین طراحی دکوراسیون داخلی هتل و تجربه مهمانان» کلیک کنید.

اهمیت فرش در طراحی داخلی

انتخاب درست اندازه فرش

اندازه فرش نیز هنگام انتخاب فرش مناسب در دکوراسیون داخلی بسیار مهم است. برای انتخاب درست اندازه فرش ابتدا بررسی کنید که فرش را برای چه قسمتی از خانه می‌خواهید. اگر فرش را برای نشیمن انتخاب کنید نیازی نیست که کل فضا را با فرش بپوشانید. همین که پایه اول مبل روی فرش قرار بگیرد کافی است. این موضوع هم از جابه جایی و سر خوردن فرش جلوگیری می‌کند و هم باعث می‌شود تا در هنگام نشستن بر روی مبل پاهای ما روی فرش قرار بگیرد.

اگر محیط پذیرایی یا نشیمن خانه شما بزرگ است، فرش بزرگ برای آن انتخاب نکنید. در چنین مواردی انتخاب دو فرش کوچک که با فاصله از هم قرار بگیرند، به تفکیک فضای سالن و جذابیت بخشیدن به آن کمک زیادی می‌کند؛ همچنین می‌توانید استفاده بهینه‌تری از محیط برای پذیرایی از مهمان‌ها و داشتن فضایی آرام و خصوصی داشته باشید.

برای مطالعه مقاله «طراحی داخلی دفتر کار کوچک» کلیک کنید.

در انتخاب فرش مناسب در دکوراسیون داخلی اتاق خواب نیاز نیست که فرش زیر تخت خواب باشد. همین که پاهای ما هنگام پایین آمدن از تخت روی فرش قرار بگیرد، کفایت می‌کند.

فرش آشپزخانه بهتر است از پایه‌های کابینت فاصله داشته باشد تا تمیز کردن سرامیک و کف آشپزخانه راحت‌تر باشد.

انتخاب اندازه درست فرش اولین گام برای انتخاب فرش مناسب در دکوراسیون داخلی است. بهتر است قبل از انتخاب دیگر عناصر مانند مبلمان ، ابتدا فرش را تهیه کنید.

اهمیت فرش در دکوراسیون داخلی

انتخاب فرش مناسب در دکوراسیون داخلی، طرح و رنگ فرش

طرح و نقش فرش در انتخاب فرش مناسب در دکوراسیون داخلی اهمیت زیادی دارد. در انتخاب فرش‌های ماشینی برای شناخت طرح‌ها و نقوش آن،‌ ابتدا باید مفاهیم تراکم و شانه را بشناسیم. تراکم یعنی تعداد گره‌هایی که در یک متر طولی فرش وجود دارد. شانه تعداد گره‌هایی است که در یک متر عرضی فرش وجود دارد. برای مثال در فرش ۷۰۰ شانه،‌ تعداد ۷۰۰ گره در هر یک متر عرض فرش وجود دارد. حالا ارتباط شانه و تراکم با زیبایی و طرح فرش چیست؟

هر چه تراکم یک فرش بالاتر باشد نقوش و طرح‌های آن ظریف‌تر و زیباتر است. اگر می‌خواهید فرشی به ظرافت فرش‌های دستباف داشته باشید، بهتر است بالاترین تراکم را انتخاب کنید. در حال حاضر بالاترین تراکم ۱۵۰۰ است که قیمت بالاتری هم نسبت به سایر تراکم‌های فرش دارد. یعنی هر چقدر تراکم بالا باشد قیمت فرش نیز بالا می‌رود. برای رنگ فرش ابتدا به رنگ کفپوش منزلتان توجه کنید. کفپوش‌های رنگ روشن دست شما را در انتخاب رنگ دلخواه باز می‌گذارند. ایجاد تضاد رنگ بین کفپوش و فرش نیز یکی از ایده‌های طراحی دکوراسیون مدرن است. در حالت کلی فرش‌هایی با رنگ‌های روشن و خنثی راحت‌تر با دکوراسیون داخلی هماهنگ می‌شوند

اگر در انتخاب فرش مناسب در دکوراسیون داخلی، فرش‌های تک رنگ را انتخاب می‌کنید، می‌توانید در سایر المان‌های منزلتان مانند پرده ها و مبلمان از رنگ‌های مکمل و یا متضاد استفاده کنید.

در مبحث انتخاب فرش مناسب در دکوراسیون داخلی، برای هماهنگ کردن فرش‌هایی که چندرنگ هستند، یک رنگ را از بین رنگ‌های فرش انتخاب کنید و از آن رنگ در دیگر عناصر دکوراسیون استفاده کنید. فرش با زمینه آبی، سرمه‌ای یا کرم هم فضا را بزرگتر نشان می‌دهند هم حس آرامش و راحتی را به خانه می‌آورند. فرش‌هایی با رنگ‌ زمینه گرودیی و لاکی هم رنگ‌های با انرژی و طبیعی هستند که در ترکیب با مبلمان روشن و پررنگ محیطی زیبا پدید می‌آورند.

انتخاب درست فرش

اهمیت فرش در دکوراسیون داخلی

فرش با قدمت‌ترین عنصر دکوراسیون داخلی است. طراحان دکوراسیون داخلی از فرش به عنوان روح خانه نام می‌برند و همین نام‌گذاری اهمیت وجود و انتخاب فرش مناسب در دکوراسیون داخلی را نشان می‌دهد. فضای کلی محیط بیشتر تحت‌تاثیر دیوار‌ها و کف خانه است. رنگ دیوار‌ها، پرده‌ها و فرش، تم کلی خانه را مشخص می‌کنند و بعد بقیه عناصر در داخل آن جا می‌گیرند. فرش حس گرما را به خانه می‌آورد، به همین خاطر باید در فضاهای پر رفت و آمد از فرش استفاده کرد تا احساس راحتی در خانه پدید آید.

اهمیت فرش در دکوراسیون داخلی

سخن پایانی

فرش یکی از اصلی‌ترین عناصر در دکوراسیون داخلی است که تأثیر قابل توجهی بر زیبایی و آرامش فضا دارد. استفاده از فرش در دکوراسیون داخلی می‌تواند جذابیت و سلیقه شخصی را در محیط ارائه دهد. فرش‌ها در انواع مختلفی از جمله فرش‌های دست‌بافت و ماشینی یافت می‌شوند و می‌توانند با الگوها و رنگ‌های متنوعی تزئین شوند. استفاده از فرش در فضاهای بزرگ می‌تواند باعث تعریف و تقسیم‌بندی مناطق مختلف شود و بخش‌های مختلف را به یکدیگر متصل کند. همچنین، فرش می‌تواند اثرات صوتی را کاهش داده و صداهای ناخواسته را جذب کند.

فرش‌ها به عنوان عنصری دکوراتیو هم بسیار مهم هستند و می‌توانند طرح و رنگ دیگر اجزای داخلی را تکمیل کنند و تناسب و هماهنگی را در فضا ایجاد کنند. علاوه‌بر‌این، فرش‌ها می‌توانند حس گرما و راحتی را به فضا اضافه کنند و از زمین‌ها سرد جلوگیری کنند و سرمای زمین را تا حد زیادی بگیرند. به‌طور‌کلی، انتخاب فرش مناسب در دکوراسیون داخلی می‌تواند باعث زیبایی، تقسیم‌بندی فضا، کاهش صدا، تکمیل طرح دکوراتیو و افزودن حس گرما و راحتی به فضا شود.

در مجموعه آرت دیزاین با مدیریت حسام سلیمانی، همکاران ما که دانش تخصصی دکوراسیون داخلی را دارند، به شما کمک می‌کنند تا بتوانید مناسب‌ترین فرش را برای دکوراسیون داخلی منزل خود انتخاب کنید. سابقه چندیدن ساله مجموعه آرت دیزاین در زمینه طراحی داخلی اداری، طراحی داخلی مسکونی و طراحی داخلی صرافی، به عنوان سند اعتباری عمل می‌کند تا بتوانید با خیال راحت پروژه‌های خود را به آن‌ها بسپارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ضد اسپم *Captcha Plus loading...

Close Menu