چطور پاسیوی خانه را دکور کنیم؟ ایده های استفاده از پاسیو در خانه

پاسیو بخشی از فضای ساختمان است که باعث می‌شود میزان نور بیشتری وارد محیط شود. کاربرد دیگر پاسیو، طراحی یک فضای نشیمن در حیاط‌خلوت و فضای بیرونی ساختمان است. درهرصورت، استفاده از پاسیو در خانه به شما کمک می‌کند یک محیط دلچسب و زیبا ایجاد کنید که حس نشاط را به فضای داخلی یا خارجی خانه ببخشد. امروزه اغلب افرادی که در آپارتمان‌ها و مکان‌های فاقد فضای سبز زندگی می‌کنند، می‌توانند از  طراحی کاربردی پاسیو بهره‌مند شوند تا هم از نور طبیعی و هم فضای دلنشین این محیط لذت ببرند.

پاسیوها باتوجه‌به نقش خود در جذب نور و هدایت آن به داخل ساختمان معمولاً در بخش‌های پشتی خانه که دسترسی به پنجره‌ها کمتر است، اجرا می‌شوند. در معماری مدرن، پاسیوها را در قسمت مرکزی خانه نیز طراحی می‌کنند که فضایی پر نور و جذاب را برای وقت گذراندن در کنار خانواده و دوستان ایجاد می‌کند. در این مقاله از سری مقالات آرت دیزاین به بررسی ایده های دکوراسیون پاسیو می‌پردازیم.

منظور از پاسیو چیست؟

منظور از پاسیو چیست؟

پاسیو (به اسپانیایی Patio)  یا نورخان بخشی از فضای داخلی ساختمان و آپارتمان است که به جذب نور در محیط‌های بسته کمک می‌کند. کاربرد دیگر استفاده از پاسیو در خانه، طراحی فضای بیرونی در مجاورت خانه است که از آن برای فعالیت‌هایی مانند غذاخوردن، استراحت یا سرگرمی استفاده می‌شود. اگرچه این کلمه از زبان اسپانیایی گرفته شده است؛ اما این سبک معماری از گذشته تابه‌حال به‌صورت نورگیر در ساختمان‌های ایرانی مورداستفاده قرار می‌گرفته است. پاسیو شامل یک اتاقک با سقف شفاف است که از آخرین طبقه ساختمان به طبقه همکف امتداد دارد و تنها پایین‌ترین طبقه می‌تواند از آن استفاده کند.

سایر طبقات تنها می‌توانند از نور آن استفاده کنند. طراحی کاربردی پاسیو یک روش عالی برای رساندن نور طبیعی به داخل ساختمان است. همان‌طور که در برخی از خانه‌های قدیمی شاهد طراحی گلخانه به‌عنوان فضایی برای ورود نور و پرورش گل و گیاهان زینتی بوده‌ایم یا استفاده از دیوار شاخص در دکوراسیون، امروزه می‌توان از پاسیو برای ایجاد فضای سبز و دلنشین در آپارتمان‌ها استفاده کرد. استفاده از پاسیو در خانه علاوه بر نور رساندن به بخش‌های مختلف، باعث ایجاد زیبایی بیشتر می‌شود.

استفاده از پاسیو در خانه؛ پاسیوی آپارتمان

امروزه افراد به دلیل کمبود نور در آپارتمان‌ها و عدم وجود فضای آزاد به دنبال طراحی فضاهایی رفته‌اند تا بتوانند احساس جذابیت و آرامش بیشتری را در خانه‌های خود ایجاد کنند. استفاده از پاسیو در خانه علاوه بر افزایش نور، فضایی برای پرورش گل و گیاهان، غذاخوردن، مطالعه، نشستن و گپ و گفت ایجاد می‌کند.

به‌منظور طراحی کاربردی پاسیو، باید نکات مختلفی را در نظر بگیرید. بدین منظور، باید متراژ بنا، حداقل متراژ پاسیو، میزان نور و… را در نظر بگیرید. استفاده از پاسیو در خانه‌های آپارتمانی کاربرد بیشتری از نورگیری و تهویه دارد و به محیطی رؤیایی در گوشه‌ای از خانه تبدیل شده است.

ایده های دکوراسیون پاسیو

ایده های دکوراسیون پاسیو

ایده های دکوراسیون پاسیو متنوع هستند که می‌توانید از آن‌ها برای فضای داخلی استفاده کنید. در ادامه به بررسی ایده‌های طراحی پاسیو در فضای داخلی می‌پردازیم:

1. گیاهان زینتی

اجرای دیوار سبز و یا تزیین دیوارها با گیاهان رونده می‌تواند یک فضای رؤیایی و زیبا در پاسیو ایجاد کند و منظره‌ای زیبا به وجود بیاورد. استفاده از پاسیو در خانه و گیاهان علاوه بر کمک به تهویه هوا، باعث ایجاد حس شادابی اهالی خانه می‌شود.

2. مبلمان

ایده های دکوراسیون پاسیو تا حدود زیادی به سلیقه شما بستگی دارد. می‌توانید با قراردادن مبل های راحتی و مدرن و حتی میز و صندلی‌های چوبی مکانی دنج برای استراحت، گپ و گفت، مطالعه و حتی غذاخوردن ایجاد کنید؛ اگر فضای زیادی برای استفاده از پاسیو در خانه در دسترس دارید، می‌توانید از یک میز ناهارخوری نیز استفاده کنید.

3. نورپردازی در ایده های دکوراسیون پاسیو

یکی از مهم‌ترین اصول ایده های دکوراسیون پاسیو، نورپردازی صحیح است. نورپردازی پاسیو باید به صورتی باشد که علاوه بر ایجاد روشنایی، زیبایی عناصر مختلف این فضا را به نمایش بگذارد. اجرای یک نورپردازی صحیح و اصولی می‌تواند یک فضای دلنشین برای شب‌های تابستانی ایجاد کند تا از تماشای ستارگان لذت ببرید. استفاده درست از لایه های نورپردازی در طراحی داخلی این زیبایی را چندین برابر می‌کند.

استفاده از پاسیو در خانه با سقف های متنوع

4. استفاده از پاسیو در خانه با سقف های متنوع

اولین انتخاب برای استفاده از پاسیو در خانه، سقف شیشه‌ای است. امروزه انواع مختلفی از مواد باکیفیت مانند فایبرگلاس شفاف، پلی‌کربنات شفاف و پوشش‌های حبابی که مقاومت و طول عمر بیشتری از شیشه دارند، برای سقف پاسیو مورداستفاده قرار می‌گیرد. توجه داشته باشید که هریک از این مواد کارایی متفاوتی را ارائه می‌دهد و شما باید باتوجه‌به طراحی کاربردی پاسیو در خانه خود از آن‌ها استفاده کنید. همچنین امکان برخورداری از یک سقف متحرک نیز وجود دارد تا در زمانی که تابش نور باعث مزاحمت می‌شود، امکان بستن سقف وجود داشته باشد.

 5. آب ‌نما و اکسسوری

یکی از جذاب‌ترین ایده‌ها برای استفاده از پاسیو در خانه، آب‌نما است. وجود یک آب‌نما علاوه بر ایجاد صدای دلنشین جریان آب، باعث خنک‌تر شدن فضا می‌شود. علاوه بر این، می‌توان برای دوچندان کردن زیبایی فضا از آکواریوم در بخشی از پاسیو استفاده کرد. استفاده از گلدان‌ها، مجسمه‌های تزئینی، فرش و پرده با رنگ‌های مناسب با دکوراسیون خانه می‌تواند جلوه‌ای خاص و زیبا به فضا ببخشد.

6. استفاده از پاسیو در خانه؛ گلدان

استفاده از گل‌ها و گیاهان زینتی یکی از ایده های دکوراسیون پاسیو است که می‌تواند زیبایی این فضا را دوچندان کند. استفاده از پاسیو در خانه مشکل عدم وجود نور کافی برای نگهداری از گل‌وگیاه در آپارتمان‌ها را برطرف می‌کند. وجود گیاهان گل‌دار رنگارنگ می‌تواند روح تازه‌ای به دکوراسیون پاسیو ببخشد.

 پاسیو در فضای خارج از خانه

 پاسیو در فضای خارج از خانه

 همان‌طور که گفتیم، استفاده از پاسیو در خانه تنها به آپارتمان محدود نمی‌شود؛ بلکه خانه‌هایی که دارای فضاهایی مانند حیاط و حیاط‌خلوت هستند نیز می‌توانند قسمتی از این فضاها را به پاسیو اختصاص دهند. اگر دوست دارید یک فضای زیبا در مجاورت خانه خود داشته باشید که بتوانید در زمان‌های مختلف از آن استفاده کنید، طراحی کاربردی پاسیو یک گزینه عالی برای شما است.

ایده‌های طراحی پاسیو خارج از خانه باید بر اساس نحوه استفاده از آن تعیین شود. اگر می‌خواهید از پاسیو به‌عنوان فضای استراحت و دورهمی استفاده کنید، بهتر است از یک ست مبلمان راحتی یا ست ناهارخوری استفاده کنید. در ادامه به‌صورت مختصر بررسی ایده های دکوراسیون پاسیو خارج از خانه می‌پردازیم:

1. از مصالح مناسب استفاده کنید: برای استفاده از پاسیو در خانه، بهتر است مصالحی را انتخاب کنید که با سایر اجزای محیط هماهنگی داشته باشند. مصالحی را انتخاب کنید که علاوه بر دوام و کیفیت، زیبایی ظاهری فضا را افزایش دهند.

2. از چوب کمک بگیرید: می‌توانید برای ایجاد حس طبیعت بیشتر از چوب برای قسمت‌های مختلف پاسیو استفاده کنید؛ برای مثال می‌توانید برای تعبیه سکوهای نشیمن در پاسیو از چوب استفاده کنید. چوب علاوه بر زیبایی ظاهری دوام بالا و عمر طولانی دارد.

3. از گیاهان غافل نشوید: برای استفاده از پاسیو در خانه، از گیاهان استفاده کنید تا حس سرزندگی را در فضا چندین برابر کنید. می‌توانید از گیاهان و گل‌های مختلف برای پوشش محوطه پاسیو استفاده کنید و ایجاد حریم خصوصی بهره بگیرید.

4. سایبان طراحی کنید: می‌توانید برای کنترل نور ورودی به پاسیو و جلوگیری از احتمال بارش برف‌وباران، از سایبان استفاده کنید. می‌توانید بسته به نیاز و بودجه خود از مصالح مختلفی برای سایبان بهره بگیرید. استفاده از سایبان با فرم‌های متنوع می‌تواند علاوه بر عملکرد، به زیبایی بیشتر پاسیو کمک کند.

جمع‌بندی

استفاده از پاسیو در خانه باعث ایجاد تهویه و نورگیری بیشتر می‌شود و فضایی خاص و دلنشین برای مصارف مختلف به وجود می‌آورد. امروزه افراد به دلیل عدم وجود فضای سبز در آپارتمان‌ها، بیش‌ازپیش نیاز به پاسیو را احساس می‌کنند. ایده های دکوراسیون پاسیو به شما کمک می‌کند محیطی برای گذراندن اوقات فراغت ایجاد کنید. طراحی پاسیو در آپارتمان‌ و خانه‌های بدون حیاط یک بخش مهم در طراحی داخلی محسوب می‌شود. طراحی پاسیو در فضای خارجی خانه می‌تواند فضایی دلنشین برای لذت‌بردن از آفتاب بهاری برای شما ایجاد کند.

برای بهره‌مندی از ایده‌های دکوراسیون پاسیو، با گروه معماری حسام سلیمانی، مجری دکوراسیون فضاهای مسکونی، تجاری و اداری در تماس باشید تا با ارائه مشاوره تخصصی بهترین گزینه‌ها را در اختیار شما قرار دهند. این گروه با سال‌ها تجربه در زمینه طراحی داخلی به شما کمک می‌کنند فضای داخلی خانه خود را متناسب با بودجه و نیاز خود به بهترین شکل طراحی کنید. همچنین می توانید از نمونه کارها و پروژه ها دیدن کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ضد اسپم *Captcha Plus loading...

Close Menu