شابی شیک؛ ویژگی های سبک شابی شیک در دکوراسیون داخلی

سبک شابی شیک در دکوراسیون داخلی یکی از پرطرف‌دارترین استایل‌ها جهت چیدمان منزل است. این سبک از سبک‌های روستیک و قدیمی الهام گرفته است. در طراحی دکوراسیون به سبک شابی شیک برخلاف سبک‌های ویکتوریایی از تجملات و لوکس بودن فاصله گرفته شده و گرایش بیشتر به‌سوی سادگی و قدیمی بودن ایجاد شده است. ویژگی های سبک شابی شیک به خصوص دور بودن از تجملات باعث شده است تا در اروپا نسبت به سبک ویکتوریایی طرفدارن زیادی داشته باشد. برای کسب اطلاعات بیشتر مقاله آموزشی سبک ویکتوریایی؛ ویژگی‌های سبک ویکتوریایی در دکوراسیون داخلی مطالعه فرمایید. در ادامه مطلب از گروه معماری آرت دیزاین به معرفی بیشتر سبک شابی شیک می‌پردازیم.

سبک شابی شیک چیست؟

سبک شابی شیک چیست؟

باتوجه‌به وجود اختلاف‌های چشمگیر در سلیقه و انتخاب طرح و رنگ برای وسایل منزل و سبک زندگی، سبک‌های دکوراسیون داخلی متعددی به‌مرورزمان روی کار آمده‌اند. سبک شابی شیک در دکوراسیون داخلی یکی از نمونه‌های پر طرف‌دار است که در کشورهای اروپایی معرفی شده و نقطه مقابل سبک‌های تجملاتی و گران‌قیمت سلطنتی است. در واقع می‌توان گفت اصلی‌ترین نشانه طراحی دکوراسیون به سبک شابی شیک پشت سر گذاشتن وسایل لوکس و مجلل و جایگزینی آن‌ها با وسایل قدیمی، پارچه‌های گل‌دار نخ و کتان در کنار دیوارهای ساده با رنگ‌های روشن و مبلمان‌هایی با ظاهر آنتیک است.

در سال‌های اخیر سبک شابی شیک به دلیل سادگی و قدیمی بودن مورد استقبال بسیاری قرار گرفته است. در واقع سبک شابی شیک از سبک‌های روستیک و قدیمی الهام گرفته و یکی از سبک‌های پرطرف‌دار است. برای کسب اطلاعات بیشتر مقاله آموزشی آشنایی با سبک روستیک در طراحی داخلی + ایده اجرایی مطالعه شود.

ویژگی های سبک شابی شیک

باتوجه‌به این که تمام تلاش طراحان در این سبک بر این است که از تجملات فاصله گرفته شود؛ لذا می‌توان اصلی‌ترین ویژگی‌های سبک شابی شیک در دکوراسیون داخلی را به‌صورت زیر بیان نمود:

  • رهایی از رنگ‌های متضاد و بسیار زنده و انتخاب رنگ‌های روشن و پاستیلی
  • استفاده‌کردن از وسایل دکوری و تزیینی آنتیک به سبک‌های ویکتوریایی و سلطنتی
  • استفاده از میز و مبلمان با رنگ‌های پریده و کهنه‌کاری شده و حذف مبلمان‌های استیل لوکس
  • استفاده از کاغذدیواری‌های گل‌دار و حذف تابلوهای مجلل و وسایل تزیینی لوکس از روی دیوارها
  • استفاده از در و پنجره‌ها با جنس فلز و چوب با طرح و ظاهر قدیمی
  • استفاده از کف‌پوش‌های چوبی برای قسمت‌های مختلف
  • باتوجه‌به حذف وسایل لوکس و مدرن شابی شیک یکی از ارزان‌ترین سبک‌ها برای خانه‌ها است.

برای طراحی دکوراسیون به سبک شابی شیک نیازی به خرید وسایل آنتیک و گران‌قیمت نیست؛ بلکه می‌توانید با پتینه‌کاری، رنگ‌آمیزی و سمباده زنی و ایجاد لک با چای و قهوه روی سطح چوبی و پارچه‌ای و دیگر تکنیک‌ها به راحتی وسایل ارزان را به آنتیک تبدیل کنید.

ویژگی های سبک شابی شیک

نکات مهم در اجرای سبک شابی شیک در دکوراسیون داخلی

برای اینکه با استفاده از سبک شابی شیک در دکوراسیون داخلی مسکونی، طراحی داخلی کافی شاپ و دیگر فضاهای بتوانید یک فضای همراه با آرامش و به‌دور از تجملات داشته باشید، لازم است نکاتی را هنگام اجرا در نظر بگیرید. این نکات به شرح زیر هستند:

1. سالن پذیرایی در سبک شابی شیک

سالن پذیرایی یکی از مهم‌ترین بخش‌های منزل است که همیشه تلاش می‌شود تا به بهترین شکل این فضا طراحی شود. برای سالن پذیرایی به سبک شابی شیک در مرحله اول لازم است مبلمان را به‌دقت انتخاب کرد. اولین انتخاب برای طراحی دکوراسیون به سبک شابی شیک می‌تواند مبلمان‌های راحتی قدیمی با روکش پارچه‌ای یا چرم در کنار کوسن‌های گل‌دار با پالت رنگی روشن و ملایم باشد.

 استفاده از میزهای قدیمی و خلاقانه از دیگر موارد مهم برای تزیین سالن پذیرایی یا اتاق نشیمن با سبک شابی شیک در دکوراسیون داخلی است. برای نمونه استفاده از صندوقچه‌های قدیمی و کهنه و رنگ‌آمیزی آن‌ها به‌عنوان میز یکی از انتخاب‌های عالی در این زمینه است. استفاده از گلدان‌های فلزی یا سفالی با گل‌های رنگارنگ و بزرگ در قسمت‌های مختلف سالن از دیگر مواردی است که فضا را کاملاً نوستالژیک خواهد کرد.

نکات مهم در اجرای سبک شابی شیک در دکوراسیون داخلی

2. سبک شابی شیک در دکوراسیون داخلی؛ ترکیب رنگ

یکی از فاکتورهای مهم در انتخاب سبک جهت چیدمان منزل توجه به رنگ و انتخاب ترکیب صحیح برای آن‌ها است. به‌صورت کلی می‌توان گفت در سبک شابی شیک در دکوراسیون داخلی گرایش بیشتر به سمت رنگ‌های ملایم، روشن و پاستیلی است. برای رنگ‌آمیزی سقف و دیوارها در این سبک می‌توان از پالت رنگی سفید یا کرم به‌عنوان رنگ غالب استفاده کرد. سپس جهت ایجاد هماهنگی و تعادل از کف‌پوش‌های خاکستری برای پوشاندن کف استفاده نمود.

3. اتاق‌خواب در سبک شابی شیک

درصورتی‌که تمایل دارید اتاق خوابی به سبک شابی شیک داشته باشید کافی است در ابتدا به نوع تخت و روتختی توجه نمایید. برای طراحی اتاق‌خواب به سبک شابی شیک می‌توان از تخت‌های فلزی قدیمی یا چوبی ساده استفاده کرد و رنگ‌پریدگی‌هایی در بخش‌های مختلف آن به وجود آورد. همچنین استفاده از روتختی‌های کتان یا نخی گل‌دار با رنگ‌های کاملاً ملیح و زنانه می‌تواند محیط را کاملاً با سبک شابی شیک در دکوراسیون داخلی منطبق کند. انتخاب مدل پاتختی از دیگر مواردی است که در اتاق‌خواب لازم است به آن توجه شود.

طراحی دکوراسیون به سبک شابی شیک؛ آشپزخانه

4. طراحی دکوراسیون به سبک شابی شیک؛ آشپزخانه

با انتخاب وسایل کهنه و فاصله‌گرفتن از تجهیزات مدرن می‌توان فضای آشپزخانه را مانند دیگر قسمت‌ها با این سبک سازگار کرد؛ برای مثال استفاده از کابینت سفید با ظاهر آنتیک در کنار نیمکت‌های چوبی رنگ‌پریده می‌تواند بهترین انتخاب برای این فضا باشد. نصب شلف و قفسه‌های بدون درب بر روی دیوار یکی دیگر از موارد بسیار مهم در آشپزخانه‌های به سبک شابی شیک است. بهتر است از شلف‌های چوبی با رنگ‌های ملایم و روشن و قفسه‌های بدون درب روی دیوار استفاده نمود.

5. مبلمان در سبک دکوراسیون شابی شیک

در طراحی دکوراسیون به سبک شابی شیک بیشتر از مبلمان‌های قدیمی استفاده می‌شود تا فضایی آنتیک، شیک و قدیمی ایجاد کنند. انتخاب رنگ سفید مناسب‌ترین گزینه برای مبلمان سبک شابی شیک در دکوراسیون داخلی است. به این دلیل رنگ سفید انتخاب می‌شود که به راحتی با سایر عنصرهای طراحی هارمونی ایجاد می‌کند. برای قدیمی جلوه‌دادن اکسسوری‌ها و مبلمان می‌توانید از ترفند سنباده کشی استفاده کنید.

6. سرویس بهداشتی و حمام

در طراحی داخلی مسکونی، در سرویس بهداشتی و حمام به سبک شابی شیک باتوجه‌به این که تمرکز بر رهایی از تجملات و وسایل لوکس و مدرن است، نمی‌توان انتظار وجود کابین دوش، سینک و شیرآلات گران‌قیمت را داشت. در مقابل با نصب سینک‌های مزرعه‌ای و لوسترهای آویز و پرده‌های گل‌دار جهت جداسازی حمام و سرویس بهداشتی می‌توان محیطی کاملاً قدیمی و البته شیک را ایجاد کرد.

سبک شابی شیک در دکوراسیون داخلی

جمع‌بندی

سبک شابی شیک در دکوراسیون داخلی از سبک‌های روستیک و قدیمی الهام گرفته و یکی از سبک‌های پرطرف‌دار است. در طراحی دکوراسیون به سبک شابی شیک از تجمل‌گرایی فاصله گرفته شده است. در واقع این سبک نقطه مقابل سبک‌های تجملاتی و گران‌قیمت است و گرایش به‌سادگی به‌وضوح در این سبک نمایان است. استفاده از میز و مبلمان رنگ‌پریده و کنده‌کاری‌شده از جمله ویژگی‌های سبک شابی شیک است. این سبک به دلیل سادگی و قدیمی بودن در سال‌های اخیر مورد استقبال بسیاری قرار گرفته است.

گروه معماری آرت دیزین با مدیریت حسام سلیمانی سال‌هاست با افتخار در زمینه طراحی داخلی پروژه‌های مسکونی، اداری و تجاری مشغول فعالیت است. این گروه همچنین با تخصص و حساسیت بالا اقدام به طراحی و تولید انواع وسایل و مبلمان کرده است. تمام تلاش متخصصان این گروه تقدیم زیبایی به چشمان شماست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ضد اسپم *Captcha Plus loading...

Close Menu