نکات مهم انتخاب فرش مناسب برای راهروها

خانه‌های جدید اغلب راهروهای بلند در قسمت ورودی خود دارند. با گسترش آپارتمان‌ها و زندگی در خانه‌های آپارتمانی، انتخاب فرش مناسب برای راهرو اهمیت پیدا کرده است. راهرو اولین فضایی است که فرد از آن عبور می‌کند و وارد خانه می‌شود و اولین قسمتی است که به چشم می‌آید. برای روح بخشیدن به این بخش از خانه می‌بایست فرشی با ابعاد مناسب، طرح و رنگ متناسب با دکوراسیون خانه انتخاب کرد.

مهم‌ترین ویژگی های فرش مناسب برای راهرو داشتن سایز مناسب، نظافت آسان، طرح و رنگ جذاب و ضدلغزش بودن است. بهتر است برای این قسمت از خانه خود فرشی انتخاب کنید که دوام بالایی داشته باشد تا در برابر رفت‌وآمد زیاد مقاوم باشد. با آگاهی از نکات خرید فرش راهرو می‌توانید انتخابی درست داشته باشید، در ادامه این مطلب از گروه معماری آرت دیزاین با مدیریت حسام سلیمانی به نکات اصولی انتخاب فرش راهرو می‌پردازیم.

چرا انتخاب فرش مناسب برای راهرو مهم است؟

چرا انتخاب فرش مناسب برای راهرو مهم است؟

ایرانیان در چیدمان قسمت‌های مختلف خانه خود از فرش استفاده می‌کنند و چنین باوری را دارند که فرش به خانه هویت می‌بخشد. فضای خانه‌های جدید نسبت به قبل کوچک‌تر و با راهروهای بیشتر است، همین امر موجب شده تا فرش‌های ماشینی و دستبافت مناسب برای راهروهای ورودی و بین اتاق‌ها با طرح‌ها و رنگ‌های متنوع تولید شود.

راهروی ورودی اولین قسمتی است که به چشم مهمان‌ها می‌آید و نمای کلی یک‌خانه را به نمایش می‌گذارد. هیچ‌چیز به‌اندازه یک فرش زیبا و در سایز مناسب به یک راهرو ظاهری جذاب نمی‌بخشد. انتخاب فرش مناسب برای راهرو علاوه بر زیبایی ظاهری و حسن سلیقه صاحب‌خانه، جلوی صدای اضافی ناشی از راه‌رفتن در خانه را می‌گیرد و حس راحتی را نیز فراهم می‌کند. فرش به هر خانه‌ای گرما و صمیمیت می‌بخشد و اصالت طرح و رنگ‌ها را به نمایش می‌گذارد؛ اگر به دنبال یک دکوراسیون خاص و درعین‌حال راحت هستید حتماً از فرش‌های راهرو استفاده کنید.

ویژگی های فرش مناسب برای راهرو

پهن کردن فرش در راهرو یا نبودن فرش به سلیقه شخصی هر کسی بستگی دارد و اجباری برای وجود آن در دکوراسیون و طراحی داخلی مسکونی نیست. البته مزایای زیاد فرش راهرو موجب شده تا اکثر افراد راغب به استفاده از آن شوند. انتخاب فرش مناسب برای راهرو کمک می‌کند تا فضا زیبا نشان داده شود و راحتی ساکنان خانه نیز تأمین گردد.

انتخاب فرش مناسب برای راهرو بسیار مهم است. این فرش نباید زیبایی فضا را از بین ببرد و دردسرهای نظافت را چندبرابر کند. برای انتخاب و خرید باید ویژگی های فرش مناسب برای راهرو را در نظر بگیرید. از جمله این ویژگی‌ها به موارد زیر می‌توان اشاره کرد.

ویژگی های فرش مناسب برای راهرو

1. ظاهر و طرح جذاب

اولین اِلمانی که به‌محض ورود به هر خانه به چشم می‌آید فرش راهرو است، ازاین‌رو فرش باید ظاهری زیبا داشته و القاکننده حس خوب به بیننده باشد. طرح‌های شلوغ با رنگ‌های زیاد فضای راهرو را کوچک نشان می‌دهد؛ اما فرش با ابعاد مناسب، در رنگ هماهنگ با دکوراسیون اصلی منزل و طرح‌های ساده راهرو را دلباز می‌کند.

2. ویژگی های فرش مناسب برای راهرو؛ ضخامت مناسب

ضخامت یکی از مهم‌ترین ویژگی های انتخاب فرش مناسب برای راهرو است. ضخامت بر دوام، ماندگاری و روش‌های نظافت فرش مؤثر است. رفت‌وآمد در قسمت راهرو بالا بوده به همین دلیل نیاز است در این قسمت خانه فرشی پهن شود که ضخامت و دوام بالایی داشته باشد تا دیرتر فرسوده شود.

البته در هنگام انتخاب فرش مناسب برای راهرو باید به این نکته نیز توجه کنید که پرزهای بلند، گردوغبار و آلودگی زیادی جذب خواهد کرد و شستشوی فرش را سخت‌تر می‌کند. برای نظافت سریع و شستشوی آسان بهتر است فرش با ضخامت مناسب و پرزهای کوتاه انتخاب شود.

3. انتخاب فرش مناسب برای راهرو؛ ابعاد مناسب

ابعاد از دیگر ویژگی‌های مهم در انتخاب فرش است. هر چقدر فرش طرح زیبا و رنگی خاص داشته باشد؛ اما ابعاد آن برای فضا نامناسب باشد، دیگر زیبایی طرح و رنگ آن به چشم نمی‌آید. در طراحی و دکوراسیون خانه‌های امروزی اهمیت این مسئله برای قسمت راهرو خانه چندبرابر می‌شود؛ چرا که اگر فرش ابعادی نامتناسب داشته باشد ورودی خانه ظاهری زننده خواهد داشت و تنگ و کوچک نشان داده می‌شود.

 انتخاب فرش مناسب برای راهرو؛ ابعاد مناسب

4. قیمت مناسب

فرش گران‌قیمت انتخاب مناسبی برای راهرو خانه نیست، در این قسمت از خانه رفت‌وآمد زیاد است و نیاز به نظافت مداوم دارد. شستشو زیاد و تردد رفت‌وآمد باعث فرسودگی فرش می‌شود؛ پس بهتر است فرش راهرویی قیمت به‌صرفه و مناسبی داشته باشد. فرش‌های دستباف و فرش‌های ماشینی با شانه و تراکم بالا گزینه مناسبی برای ورودی خانه و راهروها نیستند.

5. انتخاب فرش مناسب برای راهرو؛ دوام بالا

همان‌طور که اشاره شد راهروها بیشترین رفت‌وآمد را نسبت به سایر فضاهای خانه دارند و فرشی که در این قسمت پهن می‌شود به نظافت و شستشو مکرر در مدت‌زمان کم‌نیاز دارد. به همین دلیل در زمان انتخاب فرش مناسب برای راهرو مقاومت و دوام آن را در نظر بگیرید تا دیرتر فرسوده و خراب شود.

6. ضدلغزش

یکی دیگر از نکاتی که در هنگام انتخاب فرش مناسب برای راهرو باید توجه کنید، ضدلغزش بودن آن است. فرش راهرو مدل‌های مختلفی دارد، برخی از این مدل‌ها مانند: گبه، گلیم فرش و یا حتی فرش‌های ماشینی ممکن است بر روی سطوح مختلف جمع شوند و سر بخورند. برای تأمین امنیت ساکنین و مهمانان و همچنین زیبایی ظاهری باید از فرش‌های ضدلغزش برای راهرو استفاده کرد و در صورت جمع‌شدن با ترمز فرش از سرخوردن آن جلوگیری کرد.

7. نظافت آسان

هنگام انتخاب فرش مناسب برای راهرو به‌سهولت نظافت آن نیز توجه کنید. فرش قسمت راهرو دست‌کم هر دو روز یکبار به جاروزدن و نظافت نیاز دارد؛ پس باید فرشی خریداری کنید که پرزهای کوتاهی داشته باشد. علاوه بر این، فرش این قسمت از خانه باید وزن سبکی داشته باشد؛ چرا که در فواصل زمانی 3 تا 6 ماه نیاز به شستشو دارد.

انتخاب فرش مناسب برای راهرو؛ نکات خرید فرش راهرو

انتخاب فرش مناسب برای راهرو؛ نکات خرید فرش راهرو

ممکن است شما بر اساس سلیقه خود برای راهروی خانه فرشی باریک و بلند انتخاب کنید و یا از فرش‌های گرد استفاده کنید. رعایت نکات انتخاب فرش مناسب برای راهرو به شما کمک می‌کند تا چیدمان اصولی برای این قسمت از خانه خود قرار دهید و ورودی شیک و دلبازی داشته باشید. مهم‌ترین نکات خرید فرش راهرو شامل موارد زیر می‌شود:

  • ابعاد فرش: پرفروش‌ترین اندازه برای فرش راهرو اندازه قالیچه‌ای 1 متر در 5/1متر است. فرش کوچک فضای راهرو را بازتر نشان می‌دهد و فضای بین اتاق خواب‌ها را به راحتی می‌پوشاند. 
  • هماهنگی با سبک دکوراسیون: سبک دکوراسیون خانه شما کلاسیک است یا مدرن؟ فرشی که برای راهرو انتخاب می‌شود باید هماهنگ با چیدمان و دکوراسیون منزل انتخاب شود تا فضای خانه را نامرتب نشان ندهد و جلوه فضا را از بین نبرد.
  • طرح و رنگ فرش: رنگ استخوانی در دکوراسیون داخلی و رنگ‌های روشن مانند رنگ کرم و همچنین طرح‌های ساده راهرو را بزرگ‌تر نشان می‌دهند. رنگ فرش راهرو بهتر است متناسب با رنگ وسایل تزیینی و تابلوها انتخاب شود.
  • تراکم کم و سبک بودن: برای راحتی نظافت معمولاً از فرش‌های سبک با تراکم پایین برای راهرو استفاده می‌شود.
  • جنس مرغوب: فرش‌های که در راهرو پهن می‌شوند خیلی پا می‌خورند، پس بهتر است در انتخاب فرش مناسب برای راهرو به کیفیت و جنس آن دقت کنید تا طول عمر بیشتری داشته باشد و برای ساکنین راحت باشد.
انتخاب فرش مناسب برای راهرو؛ نکات خرید فرش راهرو

جمع‌بندی

امروزه دیگر خبری از خانه‌های بزرگ و حیاط‌دار نیست و اکثر خانه‌ها آپارتمانی با فضای کوچک هستند. در چنین فضاهایی اهمیت قسمت راهرو خانه بیشتر می‌شود. راهرو قسمتی است که بیشترین رفت‌وآمد را دارد و ورودی هر خانه‌ای محسوب می‌شود. انتخاب فرش مناسب برای راهرو این فضا را باز و روشن نشان می‌دهد و تصویری زیبا از خانه شما به نمایش می‌گذارد.

مهم‌ترین ویژگی های فرش مناسب برای راهرو داشتن ابعاد، ضخامت و قیمت مناسب است. فرش این قسمت از خانه به نظافت روزانه و شستشو ماهانه نیاز دارد پس بهتر است پرزهای آن کوتاه و وزنی سبک داشته باشد. با رعایت نکات خرید فرش راهرو  مانند خرید فرش در سایز کوچک‌تر و در رنگ و طرح ساده متناسب با سبک دکوراسیون منزل، شما خانه‌ای صمیمی و شیک خواهید داشت. جهت دریافت مشاوره و بهره‌مندی از خدمات درخشان گروه معماری آرت دیزاین می‌توانید از طریق تماس با ما با کارشناسان مجموعه در ارتباط باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ضد اسپم *Captcha Plus loading...

Close Menu