کاربرد لابی ساختمان + اصول طراحی لابی

همان‌طور که می‌دانید توجه به طراحی و کاربرد لابی ساختمان یکی از مهم‌ترین فرایندهای موردنیاز در روند آماده‌سازی ساختمان است که همواره توسط متخصصان و اهل‌فن اجرا می‌شود. به دلیل اهمیتی که لابی در نمای ظاهری ساختمان دارد توجه به طراحی و چیدمان لابی ساختمان از اهمیت بسیاری برخوردار است. همچنین باید گفت که طراحی لابی در ساختمان‌های مختلف و با سبک‌های مختلف می‌تواند دارای تفاوت‌های عمده‌ای باشد. برای مثال اصول طراحی لابی مدرن با طراحی لابی کلاسیک کاملاً متفاوت است و یا این که طراحی لابی کوچک برای ساختمان‌هایی که دارای فضای کمی هستند باید متناسب با شرایط آن‌ها باشد.

دقت داشته باشید که معمولاً هر ایده برای طراحی لابی برگرفته از شرایط خاص ساختمان، موقعیت جغرافیایی و دکوراسیون آن است و همین امر باعث می‌شود تا از مواد و مصالح ساختمانی مختلفی در آن‌ها استفاده شود. در واقع لابی به‌عنوان صحنه نمایش هر ساختمان شناخته می‌شود و طراحی‌های زیبا و باکیفیت می‌تواند تأثیر بسیار زیادی بر حس و حال ساکنان و افراد مختلف داشته باشد. برای طراحی لابی به‌صورت اصولی و حرفه‌ای، نیاز به رعایت یک‌سری نکات است که توجه به آن‌ها مهم خواهد بود. برای آشنایی بیشتر با اصول طراحی لابی تا انتهای این مقاله از گروه معماری آرت دیزاین با مدیریت حسام سلیمانی همراه ما باشید.

لابی چیست؟

لابی چیست؟

همان‌طور که می‌دانید لابی به فضای مشترک و عمومی گفته می‌شود که کاربران ساختمان‌هایی با کاربری مسکونی و تجاری می‌توانند در آن فضا به انتظار بنشینند و یا رفت‌وآمد داشته باشند. برخی اوقات در ساختمان‌هایی با کاربری‌های مسکونی در فضای لابی جلسات ساختمان برگزار می‌شود و یا مهمانان ساکنین در آن به انتظار می‌نشینند. توجه داشته باشید که در ساختمان‌هایی با کاربری‌های عمومی مانند ساختمان‌ها و پاساژهای تجاری، اداری، هتل‌ها و… اهمیت فضا و کاربرد لابی ساختمان به دوچندان می‌رسد؛ زیرا که بحث امنیت در این فضا بسیار پررنگ‌تر شده و بحث پیش ورودی نیز قابل‌بحث است.

لابی از فضاهای مختلفی تشکیل شده و همچنین باید چیدمان لابی ساختمان دارای اجزای متفاوت و باتوجه‌به نیازهای فضایی لابی باشد. همچنین از فضاهای ضروری لابی می‌توان به چند قسمت بخش نگهبانی، پیشخوان و بخش نشیمن اشاره نمود که این بخش‌ها خود دارای ریز فضاهایی هستند.

دقت داشته باشید که قسمت نگهبانی لابی از عناصری مانند پیشخوان و کانتر و امکانات امنیتی برخوردار است و قسمت نشیمن، متشکل از چیدمان مبلمان و میز برای کاربران و ساکنین ساختمان است که این قسمت می‌تواند برای جلسات ساختمان بین ساکنین نیز مورداستفاده قرار بگیرد. همان‌طور که بیان شد لابی ساختمان از دو قسمت تشکیل می‌شود که در ادامه به آن‌ها اشاره شده است.

1. مهم ترین بخش طراحی لابی؛ نگهبانی لابی ساختمان

لازم است بدانید که کاربرد لابی ساختمان در بخش نگهبانی مرتبط با بخش امنیت ساختمان و مهم‌ترین بخش طراحی لابی است. در واقع بخش نگهبانی و حراست ساختمان باید دردسترس‌ترین بخش لابی قرار داشته باشد. همچنین بخش نگهبانی لابی دارای ریز فضاهایی مانند اتاق نگهبان برای نگهبان و یا لابی من است. دقت داشته باشید که بخش نگهبانی باید از امکانات کامل و تجهیزات لازم مثل امکانات ارتباطی و امکانات امنیتی به‌روز برخوردار باشد.

قسمت نشیمن لابی ساختمان

2. قسمت نشیمن لابی ساختمان

کاربرد لابی ساختمان در بخش نشیمن اغلب این است که به‌عنوان یک فضای انتظار مورداستفاده قرار می‌گیرد. همچنین ساکنین و کاربران ساختمان در فضای لابی ساختمان جهت انتظار و دیدار با مهمانان نیز از این فضا استفاده می‌کنند. در طراحی و چیدمان لابی ساختمان در قسمت نشیمن باید به عناصر زیباشناسی توجه بسیاری داشت و به‌گونه‌ای باشد که این فضا دارای سبکی هماهنگ با سبک طراحی داخلی ساختمان باشد.

در واقع باید گفت که استفاده از عناصر خاص و المان‌های مناسب با سبک و کاربرد لابی ساختمان و طراحی داخلی آن می‌تواند معماری این بخش را به حد زیادی تحت‌تأثیر قرارداد. برای مثال قراردادن یک آکواریوم با گیاه‌های آبی و یا قراردادن یک آب‌نمای جذاب در بخش نشیمن لابی به خصوص در طراحی داخلی هتل می‌تواند این فضا را به حد زیادی زیبا کند.

نکات مهم در طراحی و چیدمان لابی ساختمان

کاربرد لابی ساختمان این است که به‌عنوان پیش ورودی ساختمان در نظر گرفته می‌شود به همین علت در هر ساختمانی با کاربری‌های متفاوت مهم‌ترین بخش ساختمان در نظر گرفته می‌شود. در واقع به همین علت طراحی این فضا باید منحصربه‌فرد و متناسب با سبک دکوراسیون ساختمان باشد. همچنین می‌توان گفت که فضای لابی دردسترس‌ترین و قابل مشاهده‎ترین فضای هر ساختمان است؛ بنابراین در طراحی و چیدمان لابی ساختمان باید دقت بسیاری به خرج داد.

در حقیقت زیبایی فضای لابی تأثیر زیادی بر روحیه ساکنین و کاربران مجتمع دارد. به همین سبب برای طراحی و دکوراسیون داخلی و انتخاب متریال این فضا باید طبق اصول و نکات پیش رفت. در ادامه به برخی از این اصول و نکات اشاره شده است.

نور پردازی لابی، عنصر مهم در طراحی لابی

1. نور پردازی لابی، عنصر مهم در طراحی لابی

یکی دیگر از اصلی‌ترین عناصر در طراحی و دکوراسیون داخلی لابی که در  کاربرد لابی ساختمان مختلف باید به آن توجه داشت نورپردازی فضای لابی است. در واقع نورپردازی لابی باید به‌گونه‌ای اجرا شود تا ساکنین در تمام مواقع روز بتوانند به‌خوبی آن مسیر را تشخیص دهند و رفت‌وآمد داشته باشند. دقت داشته باشید که نورپردازی لابی باید متشکل از دو نور طبیعی و مصنوعی باشد.

نورپردازی صحیح و اصولی لابی موجب می‌شود تا دید کامل بر فضا ایجاد شود و همچنین زیبایی فضا را افزایش می‌دهد. جهت نورپردازی فضای لابی می‌توان از لامپ‌های سقفی و یا انواع لوسترها استفاده نمود. همچنین در کنار نورپردازی اصلی استفاده از لامپ‌های شبکه‌ای و هالوژن و آباژورهایی در هماهنگی با سبک لابی نیز می‌تواند در زیبایی طراحی لابی تأثیرگذار باشد و فضا را خواناتر نشان دهد. فراموش نکنید نورپردازی لابی در طراحی داخلی مسکونی با طراحی داخلی تجاری و دیگر فضاها متفاوت است. بسته به نوع فضا و نوع کاربری ترکیب نورهای طبیعی و مصنوعی متفاوت خواهد بود.

2. استفاده از پوشش ‌های دکوراتیو و آینه در لابی هتل

یکی دیگر از مواردی که باتوجه‌به کاربرد لابی ساختمان باید به آن توجه داشت استفاده از پوشش‌های دکوراتیو و آینه برای چیدمان لابی ساختمان است. در واقع استفاده از پوشش‌های دکوراتیو مانند اجرای پتینه و میکروسمنت در دیوار می‌تواند به بخشیدن جلوه‌ای خاص در فضای لابی کمک نماید. همچنین درصورتی‌که متراژ کمی برای طراحی فضای لابی در اختیار دارید، می‌توانید از آینه برای بزرگ‌تر نشان‌دادن فضای لابی هم استفاده کنید. همچنین باید گفت که آینه‌ها جزء عناصر دکوراتیوی هستند که استفاده  آن‌ها طبق اصول به بزرگ‌نمایی فضا کمک می‌کند.

اصول طراحی لابی؛ طراحی دیوار

3. اصول طراحی لابی؛ طراحی دیوار

به‌طورکلی می‌توان گفت که طراحی دیوار لابی یکی از بخش‌هایی است که بیشتر از هر چیزی در معرض دید است و اولین بخشی است که روی مخاطب یا مشتریان شما تأثیر می‌گذارد. توجه داشته باشید که طراحی لابی با کاغذدیواری به دلیل داشتن طرح و مدل‌های متنوع و هماهنگ با سبک دکوراسیون شما یکی از گزینه‌های پیشرو است. بااین‌حال باید گفت که باتوجه‌به کاربرد لابی ساختمان می‌توان از عناصر و متریال‌های مختلف برای چیدمان لابی ساختمان استفاده کرد.

درصورتی‌که به دنبال دوام و ماندگاری دائمی هستید، طراحی لابی با سرامیک پرسلان یا سنگ برای دیوارها پیشنهاد می‌شود. همچنین روشنایی اصلی و تأکیدی دیوارهای لابی از درجه اهمیت بالایی برخوردار هستند. در حقیقت نورهای اصلی برای روشن‌کردن فضا و تأکیدی برای مشخص‌کردن هر چه‌بهتر مجسمه‌ها، تابلوها، جزئیات و تزیینات دیوارها کاربرد دارند. دقت داشته باشید که رنگ دیوارها باید کاملاً با سبک دکوراسیون لابی همخوانی داشته باشند. برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید مقاله آموزشی تاثیر و نقش کاغذ دیواری در دکوراسیون داخلی را مطالعه نمایید.

4. طراحی سقف لابی

درصورتی‌که طراحی لابی شیک و لوکس برای شما اهمیت دارد؛ پس سعی کنید باتوجه‌به کاربرد لابی ساختمان به طراحی اصولی و حرفه‌ای سقف لابی نیز اهمیت بسیار زیادی دهید. درصورتی‌که ساختمان شما سقف بلندی دارد می‌توانید به کمک لوسترهای بزرگ و با ارتفاع زیاد آن‌ها را تزیین نمایید. همچنین سقف‌های کاذب و کناف هم گزینه بسیار مناسبی هستند تا به کمک نورهای مخفی و هالوژن زیبایی فضای خود را چندین برابر کنید. توجه داشته باشید که نوع تزیینات سقف باید متناسب با دکوراسیون کلی فضای شما باشند.

5. کاربرد لابی ساختمان؛ کفپوش لابی

همان‌طور که می‌دانید کاربرد لابی ساختمان به دلیل این که اصلی‌ترین فضای هر مکان برای ورود و خروج است بیشترین تردد را دارد. این ترددها در ساختمان‌های مختلف نیز متفاوت است؛ بنابراین سعی کنید در انتخاب متریال دکوراسیون داخلی برای کف حساسیت بالایی به خرج دهید. برای انتخاب کف‌پوش باید از متریالی استفاده کنید که علاوه بر داشتن ظاهر زیبا و جذاب با سایر بخش‌های لابی در تناسب و هماهنگی باشد. همچنین باید بادوام و مستحکم بوده و نظافت آن نیز آسان باشد.

طراحان و کارشناسان معمولاً برای پوشش کف لابی از انواع مختلف سنگ به علت مقاومت بالا استفاده می‌کنند. از دیگر موارد مهم در انتخاب کف‌پوش توجه به رنگ آن است. به این نکته توجه داشته باشید که رنگ کف‌پوش‌ها بهتر است متناسب با دیگر متریال‎هایی باشد که برای چیدمان لابی ساختمان استفاده می شوند؛ اما در نهایت سعی نمایید از رنگ تیره استفاده نکنید. در واقع رنگ تیره اثر زیادی بر روی تیرگی لابی داشته و فضا را تیره و تاریک می‌کند.

کاربرد لابی ساختمان؛ کفپوش لابی

جمع‌بندی

در این مطلب سعی شد به اصول و نکات چیدمان لابی ساختمان باتوجه‌به کاربرد لابی ساختمان اشاره شود. در واقع باید گفت که فارغ از اینکه ساختمان شما بزرگ یا کوچک باشد توجه به اصول طراحی لابی مسکونی یا اداری به‌عنوان ورودی ساختمان و محل استقبال از مهمانان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و برای ساختمان به‌عنوان یک مزیت محسوب می‌شود. به‌طورکلی باید گفت که طراحی داخلی لابی مسکونی نیازمند توجه به چندین عامل مؤثر است که در بالا بیان شد.

باتوجه‌به این عوامل می‌توان به شکل قابل‌توجهی به جذابیت و جلوه خاص در لابی ساختمان دست‌یافت؛ بنابراین طراحی لابی مسکونی یا هتل باید باتوجه‌به نیازهای ساکنان انجام شود تا فضایی را ایجاد نماید که به‌راحتی و با آسایش برای آن‌ها قابل‌دسترس باشد و از امنیت و راحتی آن‌ها مراقبت شود. برای دیدن نمونه کارهای ما و دریافت مشاوره می‌توانید به وب‌سایت ما مراجعه نمایید و با کارشناسان ما در مجموعه آرت دیزاین در ارتباط باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ضد اسپم *Captcha Plus loading...

Close Menu