10 روش دیزاین و چیدمان پذیرایی بدون مبل

اتاق پذیرایی و نشیمن بخش مهمی از خانه به‌حساب می‌آید که دکوراسیون آن دارای اهمیت ویژه‌ای است. مبلمان بخش بسیار مهمی از طراحی داخلی هر خانه‌ای به‌حساب می‌آیند و دارای مزایای بسیاری هستند. استفاده از مبلمان در کنار تمام مزایایی که دارد می‌تواند خیلی جاگیر باشد و این مشکل بزرگی برای خانه‌های کوچک به‌حساب می‌آید به همین دلیل دکوراسیون بدون مبل پذیرایی در این خانه‌ها بسیار مورداستفاده قرار می‌گیرد.

نشستن روی زمین از سنت‌های قدیمی ایران به‌حساب می‌آید. با اندکی خلاقیت می‌توان چیدمان پذیرایی بدون مبل را بسیار جذاب‌تر نشان داد. در ادامه این مقاله از گروه آرت دیزاین با مدیریت حسام سلیمانی همراه باشید تا با دیزاین بدون مبل نشیمن بیشتر آشنا شوید.

چیدمان پذیرایی بدون مبل

چیدمان پذیرایی بدون مبل

در سال‌ها پیش مبلمان تنها برای پذیرایی از مهمانان بود؛ اما اکنون افراد بسیاری برای موارد روزانه خود از مبلمان استفاده می‌کنند. مبلمان دارای مزایای بسیاری از جمله زیباسازی محیط و سلامتی بدن است. در کنار این مزایا مبلمان فضای زیادی را اشغال می‌کند؛ ولی کوچک‌شدن خانه‌ها باعث شده است تا بسیاری دوباره به چیدمان پذیرایی بدون مبل روی بیاورند.

امروزه سبک‌های مینیمال بسیار محبوب شده‌اند. طراحان در سبک مینیمال سعی می‌کنند تنها از وسایل کاربردی و ساده استفاده کنند. حتی افرادی که خانه نسبتاً بزرگی هم دارند می‌توانند از این سبک استفاده کنند و با فاکتور گرفتن خرید مبلمان و دکوراسیون بدون مبل پذیرایی، آرامش را به خانه‌های خود بیاورند.

چیدمان پذیرایی بدون مبلمان به این معنا نیست که جایگاه ویژه‌ای برای گردهمایی‌های خانوادگی وجود ندارد. می‌توان با خرید برخی وسایل هوشمندانه خانه را بسیار جذاب نشان داد و فضایی صمیمی ایجاد کرد. روش‌های مختلفی برای دیزاین بدون مبل نشیمن وجود دارد که در ادامه به بررسی برخی از آن‌ها می‌پردازیم.

1. استفاده از مبلمان عربی

استفاده از مبلمان عربی به‌گونه‌ای چیدمان سنتی بدون مبل به‌حساب می‌آید. مبلمان‌های عربی شامل تشکچه و پشتی‌هایی هستند که از دوران قدیم در کشورهای عربی رواج داشته است. از مزیت‌های استفاده از مبلمان عربی قیمت کم‌تر آن نسبت به مبلمان عادی است و این که به‌خوبی فضای خالی مبلمان را پر می‌کنند. علاوه بر طراحی دکوراسیون بدون مبل پذیرایی با مبلمان عربی، می‌توان از آن‌ها در اتاق‌خواب هم استفاده کرد.

چیدمان پذیرایی بدون مبل؛ ایجاد سکو و استفاده از تورفتگی‌ ها

2. چیدمان پذیرایی بدون مبل؛ ایجاد سکو و استفاده از تورفتگی‌ ها

می‌توانید در اتاق نشیمن خود سکوهایی را با ام‌دی‌اف ایجاد کنید یا سفارش دهید و روی آن‌ها را با تشکچه‌ها و کوسن‌های جذاب بپوشانید. همچنین می‌توانید  تورفتگی‌هایی که در خانه به وجود آمده است را به این روش پر کنید. این روش چیدمان پذیرایی بدون مبل علاوه بر اینکه فضای بسیاری را از اتاق نشیمن شما نمی‌گیرد، خانه شما را بسیار مدرن نشان می‌دهد.

3. استفاده از تاتامی در دکوراسیون بدون مبل پذیرایی

صندلی‌های تاتامی، صندلی‌هایی هستند که بیشتر در کشورهای شرق آسیا و به‌خصوص در  کشور ژاپن از آن‌ها استفاده می‌شود. به همین دلیل به صندلی‌های ژاپنی هم معروف هستند. تاتامی صندلی بدون پایه است که شامل یک تکیه‌گاه و بالشتکی برای نشیمن است.  این نوع صندلی‌ها برای کسانی که علاقه‌مند به سبک مینیمال در چیدمان پذیرایی بدون مبل خود هستند بسیار مناسب است.

4. پیدمان پذیرایی بدون مبل با استفاده از صندلی‌ های تک و سبک

یکی از بهترین جایگزین‌های استفاده از مبلمان صندلی‌ های تک هستند. صندلی‌های تک می‌توانند خانه را از فضای سنتی دربیاورند و افراد دیگر نیاز نباشد بر روی زمین بنشینند. صندلی‌های تک علاوه بر جذابیتی که دارند فضای بسیار کم‌تری را نسبت به مبلمان اشغال می‌کنند. صندلی‌های تک تنوع بسیار زیادی در بازار دارند و می‌توانید باتوجه‌به سلیقه خود بهترین گزینه را برای چیدمان پذیرایی بدون مبل خود استفاده کنید. در کنار صندلی‌های تک می‌توانید از میزهای عسلی تاشو هم استفاده کنید تا پذیرایی راحت‌تر باشد.

استفاده از نیمکت در دیزاین بدون مبل نشیمن

5. استفاده از نیمکت در دیزاین بدون مبل نشیمن

نیمکت‌ها جایگزین بسیار خوبی برای مبلمان هستند که فضای کمی را اشغال می‌کنند و در دکوراسیون بدون مبل پذیرایی بسیار کاربردی است. اکثر نیمکت‌ها دارای پشتی  تکیه‌گاه نیستند به همین دلیل برای استفاده طولانی‌مدت مناسب نیستند. برای حل این مشکل می‌توان آن را به دیوار تکیه داد و با کوسن‌های مناسب آن را پوشاند. همچنین می‌توانید از نیمکت‌هایی که خودشان دارای پشتی هستند استفاده کنید.

6. استفاده از کوسن و پشتی و تشک‌ های مدرن

ممکن است برای برخی سؤال باشد که نقش و کاربرد کوسن در دکوراسیون داخلی چیست؟ کوسن‌ها دارای انواع و سایزهای مختلفی هستند. شما می‌توانید باتوجه‌به سبک دکوراسیون خانه خود بهترین گزینه را انتخاب کنید. استفاده از کوسن‌ها به‌دور یک میز قهوه‌خوری دایره شکل به فضای خانه شما گرما و جذابیت زیادی می‌بخشد و به چیدمان پذیرایی بدون مبل شما کمک می‌کند.

تشکچه‌های مدرن الهام گرفته شده از سبک مراکشی هستند. برعکس مبلمان عربی این تشکچه‌ها خانه شما را مدرن نشان می‌دهد. تشکچه‌ها و پشتی‌ها دارای طرح و رنگ مختلفی هستند که می‌توانید آن را با دیوار یا کف‌پوش‌های خود ست کنید. همچنین می‌توانید آن‌ها را باتوجه‌به سلیقه خود هر جوری که دوست دارید بچینید.

7. صندلی‌ های آویز در چیدمان پذیرایی بدون مبل

استفاده از صندلی‌های آویز در دکوراسیون خانه امروزه بسیار محبوب شده است و کاربرد زیادی در دکوراسیون بدون مبل پذیرایی دارد. این نوع صندلی‌ها فضای خانه شما را خاص و اسپرت می‌کند. البته قبل از استفاده از این نوع صندلی‌ها باید از مقاومت سقف خود اطمینان حاصل کنید. شما می‌توانید از این صندلی‌ها در کنار سبک‌های دیگر مخصوصاً استفاده از صندلی تک و نیمکت استفاده کنید.

8. تخت خواب‌ های مبلی

مبل‌های تخت شو انتخاب بسیار خوب و مناسبی برای خانه‌های کوچک که کمبود اتاق دارند، هستند. این تختخواب‌ها برای استراحت‌های روزانه و همچنین پذیرایی از مهمانان بسیار مناسب و کاربردی هستند. این تخت‌های دوکاره به شما کمک بسیاری می‌کنند. همچنین می‌توانید با کمک پتو و بالش‌های زیبا و فانتزی باتوجه‌به سلیقه خود آن را تزیین کنید و نشیمن خود را تبدیل به مکانی دنج و دوستانه کنید.

چیدمان پذیرایی بدون مبل به روش سنتی با پشتی

9. چیدمان پذیرایی بدون مبل به روش سنتی با پشتی

در زمان‌های قدیم از پشتی‌هایی با جنس مخمل و جاجیم استفاده فراوانی می‌شد. اگر قصد دارید خانه خود را به روش اصیل ایرانی بچینید می‌توانید از این پشتی‌ها استفاده کنید. این نوع دکوراسیون صمیمیت را به خانه شما می‌آورد. برای اینکه پذیرایی از مهمانان راحت‌تر شود می‌توانید از میزهای عسلی کوچک در کنار پشتی‌ها استفاده کنید. کاربرد رنگ ‌های گرم در دکوراسیون داخلی به روش سنتی بسیار زیاد است.

10. استفاده از رختخواب‌ها

یکی از ترفندهای چیدمان پذیرایی بدون مبل استفاده از رختخواب‌های مهمانی است که بلااستفاده مانده‌اند. می‌توانید برای زیباتر شدن آن‌ها از ملافه‌های جذاب باتوجه‌به سلیقه خود و دکوراسیون خانه خود استفاده کنید. در نهایت می‌توانید با قراردادن رختخواب‌ها بر روی‌هم فضایی دلنشین و دوستانه در خانه خود پدیدآورید. این روش علاوه بر زیبایی هزینه بسیار کمی هم برای شما دارد.

تأثیر کفپوش بر روی دکوراسیون خانه‌های بدون مبل

در خانه‌هایی که از مبلمان استفاده نمی‌کنند، کفپوش خانه اهمیت بیشتری دارد. وقتی در طراحی داخلی خانه از مبل استفاده نمی شود و نشستن بر روی زمین است، علاوه بر زیبایی کف‌پوش، راحتی آن هم دارای اهمیت فراوانی می‌شود. راحتی کفپوش با معیارهای مختلفی سنجیده می‌شود که در دکوراسیون بدون مبل پذیرایی به آن‌ها دقت کرد.

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های یک کفپوش راحت عایق بودن گرمای آن است. سطوحی سرامیکی و سنگی به دلیل انتقال شدید گرما همیشه سرد هستند و احساس ناخوشایندی به افراد می‌دهند. به همین دلیل استفاده از این نوع کفپوش‌ها برای چیدمان پذیرایی بدون مبل مناسب نیست.

یکی دیگر از معیارهایی که باید در انتخاب کفپوش به آن دقت کرد انعطاف‌پذیری سطح است. سطوح سنگی به همین منظور نمی‌توانند گزینه خوبی باشند. زیبایی کفپوش هم در خانه‌های بدون مبل دارای اهمیت است. بهتر است در این خانه‌ها از کفپوش‌هایی با تناژ گرم استفاده کرد. کفپوش‌های پارکت گزینه بسیار خوبی برای این نوع دکوراسیون است که دارای قیمت بسیار خوبی هم هستند.

چیدمان خانه عروس بدون مبل

چیدمان خانه عروس بدون مبل

طراحی داخلی مسکونی برای عروسان دارای اهمیت فراوانی است. شاید برخی این تصور را داشته باشند که برای خانه عروس حتماً باید از مبلمان استفاده کرد؛ ولی می‌توان از تکنیک‌های چیدمان پذیرایی بدون مبل در خانه تازه‌عروس‌ها هم استفاده کرد. بسیاری از عروس و دامادها برای اول زندگی خود خانه‌های کوچک را انتخاب می‌کنند که تکنیک‌های دیزاین بدون مبل نشیمن برای آن‌ها بسیار مناسب است. همچنین می‌توانند در اتاق‌های بلااستفاده‌ای که در آینده قرار است اتاق کودک شود از این تکنیک‌ها استفاده کنند.

خانواده‌ها می‌توانند باتوجه‌به سلیقه خود، بهترین انتخاب را داشته باشند. اگر به سبک‌های سنتی علاقه دارند می‌توانند از پشتی‌های مخمل و جاجیم و یا مبلمان عربی استفاده کنند. اگر به سبک‌های مدرن یا مینیمال علاقه دارند صندلی‌های تک، تاتامی ژاپنی یا صندلی‌‌هایی آویز گزینه بسیار خوبی هستند. عروس و دامادها در ابتدای زندگی با این کار می‌توانند در هزینه‌های خود هم صرفه‌جویی کنند.

جمع‌بندی

استفاده از مبلمان در اتاق نشیمن و پذیرایی کاربردها و مزایای فراوانی دارد؛ ولی در کنار این مزایا فضای زیادی را اشغال می‌کند. همچنین برخی از خانواده‌ها ممکن است بودجه کافی برای خرید مبلمان را نداشته باشند؛ به همین دلیل به تکنیک‌های دیزاین بدون مبل نشیمن روی می‌آورند. دکوراسیون بدون مبل پذیرایی برای خانه‌های کوچک بسیار مفید و کاربردی است. همچنین این‌گونه فضای خانه بسیار صمیمی‌تر به نظر می‌رسد. ایده‌ها و روش‌های مختلفی برای چیدمان پذیرایی بدون مبل وجود دارد که خانه شما را بسیار جذاب می‌کند و باعث می‌شود کمبود مبل را احساس نکنید.

گروه آرت دیزاین به مدیریت حسام سلیمانی با سال‌ها تجربه در زمینه دکوراسیون داخلی سعی دارد تا فضاهای مسکونی شما را به زیباترین حالت ممکن درآورد. می‌توانید برای دریافت ایده‌هایی برای دکوراسیون داخلی خود اعم از تجاری، اداری، مسکونی و… با مشاوران ما مشورت کنید. همچنین برای مشاهده و خرید مبل‌های تک مناسب چیدمان پذیرایی خود به صفحه محصولات ما مراجعه کنید.

سؤالات متداول

بیشترین کاربرد چیدمان پذیرایی بدون مبل در چه خانه‌هایی است؟

این روش برای خانه‌هایی که فضای کمی دارند بسیار مناسب است.

چه نوع متریالی برای کفپوش خانه‌هایی که از مبلمان استفاده نمی‌کنند، مناسب نیست؟

کف‌پوش‌های سنگی و سرامیکی برای دکوراسیون پذیرایی بدون مبل مناسب نیست.

استفاده از صندلی‌های آویز در چه خانه‌هایی مناسب نیست؟

در خانه‌های قدیمی که سقفی مقاوم ندارند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ضد اسپم *Captcha Plus loading...

Close Menu