کاربرد وید در دکوراسیون داخلی

یکی از ایده‌های جذاب، خاص و منحصربه‌فردی که چند سالی است در معماری استفاده می‌شود کاربرد وید در دکوراسیون داخلی است. وید فضایی خالی و میان‌تهی است که از طریق آن طبقات به یکدیگر مرتبط می‌شوند. ازطرف دیگر ساکنان طبقات مختلف از طریق طراحی داخلی وید ارتباط مستقیم دیداری و شنیداری با هم دارند. کاربرد وید در طراحی داخلی برای ساختمان‌هایی با متراژ بالا و هم متراژ کم قابل‌اجرا است.

 اجرای وید برای ساختمان‌های یک‌طبقه امکان‌پذیر نیست و برای سازه‌های بیش از یک‌طبقه کاربرد دارد. گروه طراحی آرت دیزاین به مدیریت حسام سلیمانی با سابقه طراحی‌ و اجراهای موفق در زمینه دکوراسیون داخلی اطلاعات جامعی درباره وید در دکوراسیون داخلی در اختیار شما قرار می‌دهد.

کاربرد وید در دکوراسیون داخلی

وید چیست؟

وید واژه‌ای انگلیسی به معنای «فضای خالی» است. در اصطلاحات معماری منظور از وید فضاهای خالی بین طبقات در سازه‌های بزرگ، ساختمان‌های دوبلکس و ویلاها است. این فضای خالی در سقف‌ها ایجاد شده و درنتیجه دید طبقات نسبت به یکدیگر بیشتر می‌شود. 

وید در دکوراسیون داخلی

در طراحی وید در دکوراسیون داخلی لازم نیست وید از همان طبقه اول تا سقف سازه ساخته شود؛ بلکه می‌تواند دو یا سه‌طبقه را به یکدیگر متصل کند. این موضوع به ارتفاع سازه و تعداد ویدها بستگی دارد. برای سازه‌هایی با ارتفاع بیشتر از 20 متر می‌توان دو یا سه‌طبقه را از طریق وید به یکدیگر متصل کرد.

کاربرد وید در طراحی داخلی موجب می‌شود تا فضای داخلی منزل شکلی متفاوت به خود گرفته و از حالت سنتی خارج شود. استفاده از وید در سازه‌ها و طراحی داخلی مسکونی، تجاری و.. مناطق سردسیر بیشتر دیده می‌شود؛ زیرا نور خورشید بین فضاها در جریان بوده و فضا گرم‌تر می‌شود.

مزایای طراحی داخلی وید

مزایای طراحی داخلی وید

در معماری مدرن استفاده از وید در دکوراسیون داخلی موجب می‌شود تا دید ساکنان نسبت به طبقات بیشتر شده و ارتباط بین ساکنان طبقات آسان‌تر باشد. لازم به ذکر است که در طراحی داخلی وید با حفظ حریم خصوصی تمام افراد، ساکنان در جهات مختلف به طبقات بالا و پایین دید خواهند داشت. از طرف دیگر در تمام طبقات ساختمان هوای تازه جریان داشته و سیستم تهویه هوا طبیعی است. برخی مزایای کاربرد وید در طراحی داخلی عبارت‌اند از:

  • استفاده حداکثری از نور طبیعی
  • فضا بزرگ‌تر و دل‌بازتر به نظر می‌رسد.
  • تهویه هوای مناسب و طبیعی
  • استفاده بهینه از فضا
  • امکان بسط فضایی و مکث و توقف در محیط
  • ایجاد فضایی باز و روشن و درعین‌حال دنج و زیبا برای دورهمی‌ها

محدودیت‌ های طراحی داخلی وید

وید در دکوراسیون داخلی مزایای زیادی دارد. علاوه‌برآن زیبایی بصری آن هم جذابیت این سبک از معماری را بیشتر کرده است؛ اما دراین‌بین چند محدودیت در مورد طراحی داخلی وجود دارد که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم.

  • به دلیل بلند بودن سقف‌ها انرژی بیشتری برای گرمایش فضا نیاز است.
  • محدودیت در امکان تغییر دکوراسیون و مبلمان منزل
  • اشغال فضای زیاد توسط وید در برخی موارد؛ در چنین مواقعی طراحان با استفاده از ترفندهای مختلف تلاش می‌کنند این مشکل را رفع کنند.
  • پل‌های معلق
  • طراحی نما
کاربرد وید در طراحی داخلی سازه‌ های مختلف

کاربرد وید در طراحی داخلی سازه‌ های مختلف

در اینجا به دو ساختمان مختلف با طراحی وید در دکوراسیون داخلی آن‌ها می‌پردازیم. هرکدام از آن‌ها با دارابودن سبک معماری و طراحی دکوراسیون متفاوت دارای طراحی متفاوت وید هستند.

1. وید در دکوراسیون داخلی؛ وید در ویلا

ویلاها ساختمان‌های بزرگی هستند که نورگیر بودن در آن‌ها اهمیت زیادی دارد. کاربرد وید در طراحی داخلی ویلاها و پلان آن‌ها کاربرد زیادی دارد؛ اگر در طراحی داخلی ویلا طبقات با سقف از یکدیگر جدا شوند باید برای هر طبقه نورگیری جدا تعیین شود. این کار موجب افزایش هزینه و کوچک‌شدن فضا شده و زمان‌بر است؛ زیرا برای جبران آن‌ها باید به فکر نورگیر و مشابه آن بود.   

2. وید دوبلکس

در خانه‌هایی که به طرح دوبلکس ساخته شده‌اند بین دوطبقه فضای خالی قرار دارد که با راه‌پله به اشکال مختلف پرشده است. برای خارج‌کردن فضا از حالت یکنواختی و جلوه زیباتر وید در دکوراسیون داخلی ساختمان دوبلکس، می‌توان از تابلوهای هنری روی دیوار، لوسترهای آویزان و گیاهان مختلف روی نرده‌های پلکان استفاده کرد. لازم است برای امنیت در لبه هر طبقه از حفاظ‌های شیشه‌ای سکوریت استفاده کرد. این کار علاوه بر امنیت به زیبایی فضا نیز کمک می‌کند.

وید در دکوراسیون داخلی؛ طراحی پلان ویددار

وید در دکوراسیون داخلی؛ طراحی پلان ویددار

در پلان‌های ویددار لازم نیست برای فضای داخلی خود نورگیرهای متعدد طراحی کنید. استفاده از پنجره‌های پانوراما یا استفاده از پنجره‌های سراسری و ارتباط مستقیم طبقات با هم موجب می‌شود تا نور کافی وارد فضای داخلی شود. این سبک ازنظر اصول فنگ‌شویی هم مورد پذیرش است؛ زیرا فضای خارجی و فضای داخلی با یکدیگر مرتبط هستند. درنتیجه انرژی‌های منفی فضای داخلی دفع شده و انرژی مثبت در فضا جریان می‌یابد. طراحی دکوراسیون داخلی وید موجب می‌شود تا فضایی دلباز با دید مستقیم داشته باشید. 

اصول طراحی داخلی وید

برای طراحی وید در دکوراسیون داخلی باید اصولی را رعایت کرد. این اصول شامل 5 مرحله است که تمام مراحل آن باید کامل و گام‌به‌گام دنبال شوند تا بتوانید از فضایی روشن، دلباز با چشم‌اندازی زیبا بهره ببرید. این اصول عبارت‌اند از:

1. اصل اول

در طراحی داخلی وید ساختمان باید دو یا بیشتر از دوطبقه باشد. برای اطمینان از متعادل بودن ساختمان باید محاسبه‌ به‌صورت دقیق انجام شود. برای خانه‌هایی با ارتفاع بیش از 10 متر معمولاً 3-2 وید استفاده می‌شود تا ساختمان به‌اندازه کافی از نور طبیعی خورشید بهره ببرد. هرکدام از ویدها به‌عنوان یک نورگیر عمل می‌کنند که به‌صورت مساوی و متعادل از جلو، وسط تا انتهای ساختمان توزیع شده‌اند.

2. وید در دکوراسیون داخلی؛ اصل دوم

وید باید در نزدیکی یکی از دیوارهای خانه قرار گیرد؛ زیرا اگر طراحی وید مانند نورگیر شفاف و مستقیم باشد طنین صداها می‌تواند آرامش اعضای خانواده را برهم زند. دیواره وید باید ناصاف و ناهموار باشد تا صداها را جذب کند. در حال حاضر برای کاهش انتقال صدا از طریق وید از آجرهای سقفی، تزیینی ساختمانی و میخ‌های مخصوص استفاده می‌شود.

اصول طراحی داخلی وید

3. اصل سوم

اگر وید در دکوراسیون داخلی مانند نورگیر قرار گرفته باشد به سقف نیاز است. در این صورت باید وید را یک متر بالاتر از سقف تعبیه کرده و 2 در با پنجره‌های کرکره‌ای برای تهویه هوا در نظر گرفت. تهویه نامناسب و ناکافی بر جابه‌جایی هوا تأثیر منفی دارد. در صورت عدم ساخت سقف باید زهکشی ساختمان مناسب باشد.

4. طراحی داخلی وید؛ اصل چهارم

هنگام طراحی وید در دکوراسیون داخلی امنیت نیز به‌موازات اصول دیگر اهمیت زیادی دارد. پنجره‌ها، راهروهای داخلی و پله‌های مجاور ویدها باید دارای نرده و حفاظ‌های مطمئن باشند تا امنیت ساکنان ساختمان تضمین شود.

5. اصل پنجم

یکی از فاکتورهایی که در طراحی وید باید به‌خاطر داشت توجه به اصول فنگ‌شویی است. در طراحی خانه به‌ویژه طراحی وید در دکوراسیون داخلی توجه به فاکتور فنگ‌شویی اهمیت دارد. همان‌طور که در یکی از بخش‌های قبلی گفتیم در طراحی داخلی وید ارتباط بین فضای داخلی و خارجی ساختمان موجب جریان‌یافتن انرژی‌های مثبت در ساختمان شده و مطابق اصول فنگ‌شویی است.

اصول طراحی داخلی وید

جمع‌بندی

یکی از ایده‌های جذابی که امروزه در طراحی خانه و ویلا حرف اول را می‌زند طراحی وید در دکوراسیون داخلی است. طراحی داخلی وید فضایی دلباز و روشن ایجاد می‌کند که در آن فضای داخلی ساختمان بیشترین بهره را از نور طبیعی خورشید می‌برد. هنگام کاربرد وید در طراحی داخلی ساختمان باید چند اصل مهم در نظر گرفته شود: اول اینکه طراحی وید برای ساختمان‌های یک‌طبقه کاربرد ندارد و باید ساختمان دوطبقه یا بیشتر باشد.

نکته دیگر مربوط به تهویه و عایق‌بندی صدا است که در صورت عدم توجه برای ساختمان و ساکنان آن مشکلاتی را پدید می‌آورد. توجه به اصول فنگ‌شویی در فضاهای خالی وید نیز اهمیت دارد. گروه آرت دیزاین با مدیریت حسام سلیمانی با سابقه درخشان در زمینه طراحی دکوراسیون داخلی یکی از پیش‌گامان این صنعت است و می‌تواند سبک‌های معماری جذاب را به شیوه‌ای مدرن برای مشتریان عزیز اجرا کند. می‌توانید از نمونه کارهای ما در وی سایت دیدن کنید.  

جایگاه وید در طراحی دکوراسیون داخلی کجا است؟

در طراحی وید در دکوراسیون داخلی لازم نیست وید از همان طبقه اول تا سقف سازه ساخته شود؛ بلکه می‌تواند دو یا سه‌طبقه را به یکدیگر متصل کند. این موضوع به ارتفاع سازه و تعداد ویدها بستگی دارد. برای سازه‌هایی با ارتفاع بیشتر از 20 متر می‌توان دو یا سه‌طبقه را از طریق وید به یکدیگر متصل کرد.

رعایت اصل فنگشویی چه تاثیری در طراحی دکوراسیون داخلی با وید دارد؟

در طراحی داخلی وید ارتباط بین فضای داخلی و خارجی ساختمان موجب جریان‌یافتن انرژی‌های مثبت در ساختمان شده و مطابق اصول فنگ‌شویی است.

طراحی دکوراسیون داخلی با وید در صورتی که وید به عوان نورگیر استفاده شود باید چگونه باشد؟

وید را یک متر بالاتر از سقف تعبیه کرده و 2 در با پنجره‌های کرکره‌ای برای تهویه هوا در نظر گرفت. تهویه نامناسب و ناکافی بر جابه‌جایی هوا تأثیر منفی دارد.

از وید در چه خانه‌هایی استفاده می‌شود؟

در طراحی داخلی وید ساختمان باید دو یا بیشتر از دوطبقه باشد. برای اطمینان از متعادل بودن ساختمان باید محاسبه‌ به‌صورت دقیق انجام شود. برای خانه‌هایی با ارتفاع بیش از 10 متر معمولاً 3-2 وید استفاده می‌شود تا ساختمان به‌اندازه کافی از نور طبیعی خورشید بهره ببرد.

آیا وید نور لازم برای خانه را تامین می‌کند؟

بله. در پلان‌های ویددار لازم نیست برای فضای داخلی خود نورگیرهای متعدد طراحی کنید. استفاده از پنجره‌های پانوراما یا استفاده از پنجره‌های سراسری و ارتباط مستقیم طبقات با هم موجب می‌شود تا نور کافی وارد فضای داخلی شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ضد اسپم *Captcha Plus loading...

Close Menu