نقش گیاهان در طراحی داخلی را دست کم نگیرید

گیاهان و گل‌ها عناصر فوق العاده‌ای در طراحی داخلی و زیباسازی محیط‌های کاری و مسکونی هستند. امروزه نقش گیاهان در طراحی داخلی بسیار پررنگ‌تر شده‌است. هر چند انسان همیشه از گیاهان برای تزئین محیط خود استفاده می‌کرده است، اما در طراحی داخلی مدرن به علت مزایای بی‌شمار گیاهان و توسعه عناصر دکوراتیو، اشتیاق به استفاده از گیاهان، بیشتر شده است.
با گسترش زندگی آپارتمانی و کوچک‌تر شدن حیاط‌ها و در بسیاری موارد حذف آن، نقش گیاهان آپارتمانی که به نور کمتری نیاز داشته باشند پررنگ‌تر شده‌است.

نقش گیاهان در طراحی داخلی
گیاهان نقش مهمی در طراحی دکوراسیون داخلی دارند.

مزایای استفاده از گیاهان در طراحی داخلی

اگر در رابطه با استفاده از گیاهان در طراحی داخلی منزل یا محیط کار خود شک دارید، این مطلب به شما کمک می‌کند که مطمئن شوید گیاهان بهترین گزینه برای زیبا‌سازی محیط هستند.
گیاهان با آزادکردن اکسیژن و جذب مواد مضر در محیط، هوا را تمیزتر می‌کنند و شما با استنشاق هوایی تازه پر انرژی تو و سرحال‌تر می‌شوید.
گل‌ها و گیاهان در انسان ایجاد آرامش کرده و استرس را کم می‌کنند و زیبایی بصری محیط را دو چندان می‌کنند. آن‌ها همچنین منبع انرژی هستند و این نشاط و انرژی را به محیط خود تزریق می‌کنند. در محیط‌های تجاری و کاری طراحی دکوراسیون اتاق با گیاهان سبب افزایش بهره‌روی افراد می‌شود و تنش را از افراد دور می‌کند.
در کل گیاهان برای سلامت روح و روان انسان حیاتی هستند و چه بهتر که در طراحی داخلی مسکونی و تجاری از این امکانات طبیعی و زیبا استفاده کنیم.

مزایای استفاده از گیاهان در طراحی داخلی
گیاهان رنگ و زندگی را به طراحی داخلی اضافه می کنند.

نقش گیاهان در طراحی داخلی

در طراحی دکوراسیون داخلی گیاهان سرزندگی و انواع رنگ را برای شما به ارمغان می‌آورند. در انتخاب گیاهان برای محیط خود، باید به اندازه اتاق و سبک طراحی داخلی به کار رفته دقت کرد. برای مثال انتخاب گیاهان یا گلدان‌های بزرگ برای اتاق‌های کوچک نامناسب به نظر می‌رسد.
در انتخاب انواع گل و گیاه اولویت سلیقه شما است، اما طراحان داخلی با توجه به دیگر رنگ‌های به‌کاررفته در اتاق و سبک کلی می‌توانند مناسب‌ترین رنگ و نوع گل و گیاه را به شما پیشنهاد دهند. در هر سبکی از معماری و طراحی داخلی می‌توان گیاهان را به محیط اضافه کرد و محیطی سرزنده و جذاب خلق کرد. مکانی که گل‌ها و گیاهان در آن جانمایی می‌شوند بسیار اهمیت دارد. گل‌هایی که به نور بیشتری نیاز دارند باید در نزدیکی پنجره‌ها و مکان‌های نور گیر باشند. یا در محیط آشپزخانه گیاهانی قرار داده شود که در محیط‌های گرم و مرطوب بهتر رشد می‌کنند.
برای اینکه گیاهان در طراحی داخلی دوام بیشتری داشته باشند، ابتدا باید شرایط محیطی آن‌ها را به خوبی بررسی کنیم، طراحان داخلی باید میزان آفتاب مورد نیاز برای هر گیاه، میزان خشکی یا رطوبت محیط، میزان آبیاری مورد نیاز، جریان هوا و فاکتورهایی از این قبیل را به خوبی مورد بررسی قرار دهند.
تعادل یکی از عناصر طراحی داخلی است. گیاهان برای ایجاد تعادل در محیط بسیار مناسب هستند. اگر در فضایی در یک سمت مبلمان را دارید در سمت مقابل نیاز به عناصر تکمیل کننده دارید که تعادل در محیط ایجاد شود، گیاهان این نقش را به خوبی ایفا می‌کنند، چرا که با وجود تنوع در انواع گل و گیاهان می‌توان با هر سبک و سلیقه‌ای این تعادل را ایجاد کرد.
این عناصر زیبا در اکثر محیط‌ها همچون اتاق خواب، آشپزخانه، راهرو، پله، نشیمن، حیاط و محیط های کاری قابل استفاده هستند و در کنار دیگر عناصر طراحی داخلی همچون نورپردازی می‌توانند معجزه کنند.

نقش گیاهان در طراحی داخلی

بهترین مکان‌ها برای استفاده از گیاهان

در واقع هیچ محدودیتی برای استفاده گیاهان در طراحی داخلی وجود ندارد. اما با جاگذاری گیاهان در بعضی نقاط می‌توان بافت و ریتم مناسبی پدید آورد.
ریتم در واقع اجزای یک قطعه را به هم مربوط می‌کند. در طراحی داخلی نیز ارتباط مناسب بین عناصر را ریتم تعیین می‌کند و باعث می‌شود شما در نگاه اول در آن محیط احساس آرامش کنید. گیاهان نقش اساسی در ایجاد ریتم در طراحی داخلی دارند.
به طور مثال کنج یا گوشه اتاق یا نشیمن ممکن‌است خسته‌کننده به نظر برسد که با قرار دادن گیاهان می‌توان ریتم و هارمونی را در محیط ایجاد کرد. در نظر داشته باشید که این به آن معنی نیست که تمام گوشه‌های خالی را باید به گیاهان اختصاص داد. میز ناهارخوری و قفسه کتاب‌ها نیز مکان‌های مناسبی برای قرار دادن گلدان‌های کوچک هستند. این گلدان‌های کوچک می‌توانند با رنگ خود به دکوراسیون داخلی جان ببخشند. اتاق خواب فضایی است که بیش از هر جا به گیاهان نیاز دارد. چرا که حس آرامش و زیبایی بصری که ایجاد می‌کنند به افراد برای خواب بهتر و آرامش بیشتر کمک می‌کنند.

نقش گیاهان در طراحی داخلی

گیاهان آپارتمانی در طراح داخلی

وقتی از گیاهان آپارتمانی صحبت می‌کنیم، بیشتر رنگ سبز به ذهن ما خطور می‌کند. اما در میان گیاهان آپارتمانی رنگ‌های فراوانی وجود دارد که می‌توانیم متناسب با طراحی داخلی محیط خود از آن‌ها استفاده کنیم. همچنین استفاده از گیاهان گل‌دار نیز انتخاب فوق‌العاده‌ای می‌تواند باشد.

گیاهان آپارتمانی همانطور که از نام آن‌ها مشخص است نیاز به نور فراوان و فضای باز ندارند و آبیاری آن‌ها نیز متفاوت از دیگر گیاهان است. به همین خاطر نگهداری از آن‌ها در داخل خانه یا محیط کار آسان‌تر است.

از معروف‌ترین و زیباترین گیاهان آپارتمانی می‌توان از گیاهان زیر نام برد:

آگلونما Aglaonema

آلوئه ورا Aloe Vera

بونسای Bonsai Tree

پوتوس (پتوس) Pothos

دیفن باخیا Dieffenbachia

سانسوریا Sansevieria

کاکتوس Cactus

صدها نوع گیاه خانگی وجود دارد که می‌توانیم برای تکمیل طراحی دکوراسیون داخلی از آن استفاده کنیم. اکثر این گیاهان این قابلیت را دارند که در موقعیت‌های مختلف مانند طراحی داخلی روف گاردن و یا طراحی داخلی هتل به کار برده شوند.

قرار دادن گیاهان روی زمین یکی از مرسوم‌ترین راه‌ها است. اما امروزه عناصر دکوراتیو جدید، همچون شلف، استند، آتریوم، دیوار سبز و گلدان‌های آویز این امکان را به طراحان داخلی می‌دهد که بسیار زیبا‌تر و متنوع‌تر از گیاهان برای طراحی داخلی استفاده کنند.

نقش گیاهان در طراحی داخلی

آتریوم

آتریوم یک واژه لاتین است و به مکانی در محیط گفته می‌شود که در آن درخت و گیاهان قرار داده شده‌اند و معمولا اطراف آن با شیشه محصور شده است. آتریوم‌ها از بعد زیباشناسی بسیار چشم نوار هستند. در واقع آتریوم‌ها همان گلخانه‌های سنتی هستند که شکل مدرن‌تر و زیباتری به خود گرفته‌اند. از این جهت که معمولا با سقف شیشه‌ای ساخته می‌شوند، نوردهی بسیار خوبی به محیط دارند.

آتریوم در طراحی داخلی

دیوار سبز

دیوار سبز یا گرین وال یکی از عناصر جدید در طراحی داخلی محسوب می‌شود. در این روش تمام دیوار یا قسمتی از آن با انواع خاصی از گیاهان پوشانده می‌شود. انتخاب نوع گیاه با توجه به شرایط موجود بسیار اهمیت دارد. امروزه در طراحی داخلی رستوران و محیط‌های تجاری و مراکز خرید دیوار سبز به وفور استفاده می‌شود.

دیوار سبز در طراحی داخلی

استند و گل‌های آویز

همانطور که اشاره کردیم امروزه دیگر قرار دادن گل‌ها روی زمین تنها راه استفاده از آن‌ها در طراحی داخلی نیست. انواع شلف‌ها و استند‌ها به ما کمک می‌کنند که در هر جای خانه یا محل کار از گیاهان مورد علاقه خود استفاده کنیم. گلدان‌هایی که از سقف یا دیوار آویزان می‌شوند گزینه‌های خوبی برای زیبا‌سازی محیط بالکن‌ها هستند. قرار دادن یک استند پر از گلدان‌های زیبا در نشیمن محیط خانه شما را به مکانی رویایی تبدیل می‌کند.

نقش گیاهان در طراحی داخلی

سخن پایانی

مجموعه حسام سلیمانی از معتبرترین مجموعه‌هایی است که می‌توانید برای انتخاب اصولی گل و گیاهان و استفاده بهینه از نقش گیاهان در طراحی داخلی به آن‌ها مراجعه کنید. برای دریافت اطلاعات بیشتر در این زمینه با همکاران ما در مجموعه در ارتباط باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ضد اسپم *Captcha Plus loading...

Close Menu