در طراحی پنت هاوس چه نکاتی را باید رعایت کنیم؟

نقشه‌کشی و طراحی پنت هاوس نمایی حرفه‌ای برای ساخت یک واحد لوکس و مدرن با تمام امکانات را تحت پوشش قرار می‌دهد. همان‌طور که می‌دانید پنت‌هاوس‌ها معمولاً آپارتمان‌هایی هستند که از نظر معماری و طراحی ساختمان بسیار ویژه و منحصربه‌فرد بوده و تفاوت زیادی با سایر آپارتمان‌های معمولی دارند. در طراحی و اجرای پنت هاوس توجه به تمام قسمت‌های ساختمان بسیار مهم است. در واقع در اجرا و پیاده‌سازی یک نقشه عالی باید تمام جوانب و ملزومات پنت هاوس در نظر گرفته شود.

نکات مهم و متعددی وجود دارند که در تهیه یک نقشه جامع و کامل برای مجتمع مسکونی و همچنین پنت‌هاوس‌های لوکس باید موردتوجه قرار گیرند. در این مطلب قصد داریم این قواعد را بررسی نماییم. پس برای آشنایی بیشتر با اصول، نکات و گیاهان مناسب پنت هاوس تا انتهای این مقاله از گروه معماری آرت دیزاین با مدیریت حسام سلیمانی همراه ما باشید.

پنت هاوس چیست؟

پنت هاوس چیست؟

کلمه پنت هاوس یا Penthouse به آخرین طبقه یا یکی از طبقه‌های بالا در یک ساختمان بلندمرتبه یا برج اطلاق می‌شود. در حقیقت این نوع ساختمان‌ها بناهایی باشکوه و منحصربه‌فرد هستند و به‌صورت اختصاصی طراحی و ساخته می‌شوند. این برج‌ها اغلب در بازار املاک لوکس به‌منظور جذب ثروتمندترین مشتریان و سرمایه‌گذاران در نظر گرفته می‌شوند. لازم است بدانید که آپارتمان‌های معمولی با Penthouse تفاوت بسیاری دارند. در واقع طراحی پنت هاوس زیبا و کاربردی‌تر است و می‌توان آن را به‌عنوان یک سازه محدود به سقف ساختمان توصیف کرد.

طراحی و اجرای پنت هاوس باهدف ارائه فضای سطح بالا به افراد طراحی شده و ویژگی‌هایی نظیر فضای سبز پایدار و نور طبیعی را برای ساکنان فراهم می‌کند. به‌طورکلی پنت هاوس به واحدهایی در آپارتمان‌های بلند و برج‌ها گفته می‌شود که در آخرین طبقه قرار دارند و به همین دلیل هم نسبت به دیگر واحدها دارای مساحت بیشتری هستند. این واحدها در واقع از امکانات رفاهی بیشتری برخوردار هستند. باتوجه‌به این نکته می‌توان گفت که امروزه افراد زیادی تمایل به زندگی در این واحدها دارند.

اصول مهم در نقشه‌کشی و اجرای پنت هاوس

برای موفقیت در مراحل نقشه‌کشی و طراحی پنت هاوس باید بدانید که یک برج مسکونی از چه قسمت‌هایی تشکیل می‌شود. جهت ورود به بحث تهیه نقشه برای یک پنت هاوس ابتدا لازم می‌دانیم مروری بر اجزای برج‌های مسکونی یا واحدهای آپارتمانی داشته باشیم. هر ساختمان از قسمت‌های ثابتی تشکیل شده است. دیوارها، پله‌ها، کف، سقف، درب ورودی، پنجره و… بخش‌هایی هستند که در تمام نقشه‌ها مشترک هستند. با اجرای اصولی در نقشه‌کشی پنت هاوس می‌توان مطمئن بود که کارایی، زیبایی و دوام ساختمان از هر نظر تأیید می‌شود، هزینه‌ها مدیریت شده و در نتیجه بهترین نتایج به دست خواهند آمد.

در واقع باید گفت که طراحی پنت هاوس کمی متفاوت‌تر از تهیه یک نقشه برای آپارتمان مسکونی انجام می‌شود. برای رسم یک نقشه جهت اجرای پنت هاوس باید محل‌هایی برای پلکان‌ها (برای پنت‌هاوس‌های لوکس دوبلکس)، درب ورودی، اتاق‌ها، حمام و سرویس‌های بهداشتی در مکان‌های مختلف، اتاق مخصوص خدمتکاران، محل دقیق سونا، استخر، جکوزی، بالکن‌ها و تراس با ابعاد متفاوت، باغ یا فضای سبز روی تراس یا سقف، دیوارهای دکوراتیو، پنجره‌ها و … دقیقاً مشخص شوند.

10 نکته در طراحی پنت هاوس

10 نکته در طراحی پنت هاوس

با رعایت برخی نکات یک آپارتمان لوکس می‌تواند پنت هاوس ایده‌آلی برای بسیاری از افراد باشد. در این میان می‌توان گفت پنت‌هاوس‌های لوکس که بر بام شهرهای جذاب و زیبای دنیا مانند مراکش، نیویورک، مونیخ و یا پاریس قرار گرفته‌اند، از موقعیت ویژه‌ای برخوردار هستند؛ زیرا که  تمامی المان‌های طراحی پنت هاوس ایده‌آل و یک‌خانه لوکس و رویایی در آن‌ها رعایت شده و همچنین مناظر زیبایی را در طراحی داخلی مسکونی نیز می‌توانند در اختیار ساکنین خود قرار دهند.

همان‌طور که می‌دانید خرید پنت هاوس و زندگی‌کردن در آن از بسیاری جهات می‌تواند موقعیت خاص و ویژه‌ای باشد. به‌طور طبیعی پنت‌هاوس‌ها می‌توانند فضایی وسیع را با پنجره‌های بسیار بزرگ در اختیار ساکنان خود قرار دهند؛ اما صرف داشتن فضایی بزرگ در یک ساختمان به‌تنهایی نمی‌تواند محیط ایده‌آلی را برای زندگی به وجود آورد و جزئیات در طراحی داخلی و اجرای پنت هاوس بسیار اهمیت دارد.

درواقع یک‌خانه رؤیایی بدون نورپردازی مناسب، وسایل راحت و دکوراسیون مناسب فاصله زیادی با ایده‌آل‌های یک‌خانه لوکس دارد.  بااین‌حال رعایت نکاتی ساده به هنگام طراحی پنت هاوس می‌تواند به ارتقای فضا، ایجاد محیطی دلنشین و مناسب و اجرای پنت هاوس ایده‎آل کمک کند. در ادامه به برخی از این نکات ساده؛ اما کاربردی اشاره شده است.

1. استفاده از منظره و گیاهان مناسب پنت هاوس

یکی از مهم‌ترین مزیت‌هایی که پنت‌هاوس‌ها نسبت به دیگر واحدهای آپارتمان‌ها و برج‌ها دارند این است که دید خوبی به منظره اطراف دارند؛ زیرا که پنت هاوس در بالاترین قسمت برج‌ها قرار دارد. همین نکته و استفاده از گیاهان مناسب پنت هاوس در طراحی پنت‌ هاوس‌ ها سبب می‌شود تا افراد تمایل زیادی به خریداری و استفاده از آن‌ها به‌عنوان فضایی برای زندگی داشته باشند.

2. استفاده از مصالح خاص در اجرای پنت هاوس

یکی دیگر از مواردی که باید در طراحی و اجرای پنت هاوس به آن توجه شود استفاده از مصالح خاص است. در واقع پنت‌هاوس‌ها به‌طورکلی واحدهایی خاص با امکانات ویژه و منحصربه‌فرد هستند. به همین دلیل متفاوت‌بودن ظاهر آن‌ها نیز امری عادی برای افراد محسوب می‌شود. به همین علت طراحان می‌توانند از مصالح خاص‌تری برای دکوراسیون فضای داخلی استفاده کنند. از طرفی پنت‌هاوس‌ها واحدهایی لوکس هستند و به همین دلیل گران‌قیمت‌ترین متریال‌ها در ساخت و طراحی دکوراسیون آن‌ها به کار می‌روند.

 باز بودن دست طراح در استفاده از ایده های خلاقانه

3. باز بودن دست طراح در استفاده از ایده های خلاقانه

همان‌طور که می‌دانید در واحدها و آپارتمان‌های معمولی دست طراحان در خیلی مواقع بسته است و نمی‌توانند ایده‏های نوین و خلاقانه خود را در طراحی دخیل کنند؛ زیرا یا مساحت فضا کوچک است و یا فضا گنجایش آن ایده‌ها را ندارد؛ اما در طراحی پنت هاوس به دلیل وجود مساحت زیاد و منحصربه‌فرد بودن پلان پنت هاوس طراح می‌تواند از خلاقانه‌ترین ایده‎های خود به شکلی حرفه‌ای در طراحی و اجرای پنت هاوس استفاده کند. توجه داشته باشید که پنت هاوس تنها در ساختمان های چندطبقه بلند و برج ها اجرا نمی شود. از پنت هاوس در طراحی داخلی رستوران جهت ایجاد یک فضای لوکس و شیک برای دورهمی ها و سرو غذا است.

4. بزرگ ‌تر بودن تمامی فضاها نسبت به واحدهای معمولی

بزرگ‌تر بودن همه فضاها یکی از نکاتی است که در طراحی پنت هاوس باید رعایت شود. همان‌طور که گفته شد پنت هاوس آخرین و بالاترین واحد در یک برج است و به همین دلیل تمامی قسمت بالای یک ساختمان را در بر می‌گیرد و ازاین‌رو نسبت به دیگر واحدها از مساحت بیشتری برخوردار است. درواقع همین مزیتی برای طراحی و اجرای پنت هاوس محسوب می‌شود.

5. وجود نور برای تمامی فضاها در طراحی پنت هاوس

استفاده از نورپردازی و وجود نور برای تمامی فضاها یکی از نکاتی است که باید در طراحی پنت هاوس به آن توجه ویژه داشت. در حقیقت ازآنجایی‌که دیوارهای پنت هاوس دیوارهای خارجی ساختمان هستند توانایی برخورداربودن از نور در تمامی جهات را دارند و این به طراح اجازه می‌دهد تا بتواند بهترین نور را برای هر فضا در طراحی و اجرای پنت هاوس در نظر بگیرد.

6. استفاده از پارتیشن برای جداسازی فضاها

به‌طورکلی باید گفت که در واحدهای بزرگی مانند پنت هاوس برای جداسازی بسیاری از فضاها مانند فضای غذاخوری از نشیمن، نشیمن از هال و… به‌جای دیوار از پارتیشن استفاده می‌کنند؛ چرا که این یکی از ترندهای طراحی پنت هاوس در سرتاسر دنیا است و می‌تواند فضای پنت هاوس شما را مدرن‌تر و لوکس‌تر نشان دهد.

7. طراحی پنت هاوس؛ رفاه بیشتر با استفاده از تکنولوژی

امروزه استفاده از تکنولوژی در طراحی پنت‌ هاوس‌ ها بسیار رایج است و در واقع از ترندهای طراحی در دنیا است؛ به‌عنوان‌مثال می‌توان به چراغ‌های هوشمند، درهای هوشمند و… برای طراحی و اجرای پنت هاوس اشاره نمود. همچنین دیگر موارد مانند تلویزیون، رادیاتور، پرده‌ها و… را نیز می‌توان با استفاده از تکنولوژی کنترل کرده و هوشمندشان نمود.

داشتن تراس بزرگ و اختصاصی

8. داشتن تراس بزرگ و اختصاصی

وجود مساحت زیاد در طراحی پنت‌ هاوس‌ اجازه داشتن تراسی بزرگ را نیز به صاحبان آن‌ها می‌دهد. همچنین بسیاری افراد حتی تراس‌های پنت هاوس خود را نیز طراحی نموده و آن را به فضایی برای گذران اوقات فراغت و یا فضایی سبز با استفاده از گیاهان تبدیل می‌کنند.

9. طراحی پنت هاوس؛ طراحی دیوارهای شیشه ای

همان‌طور که گفته شد طراحی پنت هاوس‌ به نحوی است که چشم‌انداز خوبی به اطراف دارد و هر آنچه که بیرون از ساختمان تا فاصله‌ای دور قرار دارد؛ مانند خیابان‌ها، جنگل، دریا و… را می‌توانند به‌راحتی از پنت هاوس مشاهده نمایند. به همین علت طراحان در طراحی و اجرای پنت هاوس حداقل در قسمتی از دیوارهای اصلی آن از پنجره‌های سرتاسری استفاده می‌کنند و یا به‌طورکلی یک دیوار را به‌صورت دیوار شیشه‌ای طراحی می‌کنند.

10. طراحی پله‌ های خاص

طراحی پنت هاوس می‌تواند به‌صورت دوبلکس باشد و در این صورت به پله برای ارتباط میان دوطبقه نیاز است. نکته‌ای که در این میان برای طراحی و اجرای پنت هاوس از نظر طراحان اهمیت دارد این است که پله‌ها باید به شکلی خاص و مدرن طراحی شوند تا منحصربه‌فرد‌بودن پنت هاوس را بیشتر از گذشته نشان دهند.

جمع‌بندی

باتوجه‌به مطالب بیان شده می‌توان فهمید که در طراحی پنت هاوس به یک سری نکات و اصول از جمله توجه به نورپردازی و استفاده از گیاهان مناسب پنت هاوس و… باید توجه ویژه شود. در واقع طراحی و اجرای پنت‌ هاوس‌ ها شرایطی ایده‌آل برای تجربه یک زندگی لوکس و مرفه را برای افراد مهیا می‌کنند. جهت طراحی این آپارتمان‌ها باید دانش کافی داشته و از تجربه لازم نیز برخوردار باشید. به‌این‌ترتیب در پایان کار با پنت‌هاوسی شکیل با طراحی داخلی جذاب مواجه خواهید شد. برای کسب اطلاعات بیشتر و دیدن نمونه کارهای ما می‌توانید به وب‌سایت گروه معماری آرت دیزاین مراجعه نمایید و با کارشناسان ما در این مجموعه در ارتباط باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ضد اسپم *Captcha Plus loading...

Close Menu