هر آنچه که باید درباره طراحی فضای سبز ویلا بدانید!

در هنگام خرید ویلا یکی از معیارهای مهم در انتخاب فضای سبز ویلا است؛ چراکه ویلا مکانی برای استراحت و دورشدن از مشغله‌های فکری و داشتن اوقات خوش به‌دوراز شلوغی شهر است. طراحی فضای سبز ویلا نقش کلیدی در زیبایی، قیمت و انتقال حس خوب ملک دارد و یکی از عناصر حیاتی هر ویلا است. آلاچیق، پل و حوض از المان‌های فضای سبز طراحی ویلا است که باعث جذابیت بیشتر فضا می‌شود.

برای طراحی فضای سبز مدرن ویلا توجه به کنتراست، هارمونی اجزا و انتخاب‌های سازگار با محیط بسیار مهم است. گروه معماری آرت دیزاین با مدیریت حسام سلیمانی از موفق‌ترین گروه‌های معماری در زمینه طراحی داخلی پروژه‌های مسکونی، اداری و تجاری است که با توسعه خدمات خود و ارائه طرح‌های به‌روز در تلاش برای تقدیم زیبایی به چشمان شما است.

اهمیت طراحی فضای سبز ویلا

اهمیت طراحی فضای سبز ویلا

فضای سبز با القای حس طبیعت به‌سلامت روحی و جسمی افراد بسیار کمک می‌کند؛ بنابراین در دنیای ماشینی امروزه پر از  آلودگی و شلوغی‌ها باید به دنبال هرگونه استراتژی برای توسعه فضاهای سبز بود. طراحی فضای سبز ویلا به‌عنوان یک عنصر اصلی در طراحی‌های ویلا و باغ‌ها گنجانده می‌شود.

فضای سبز از جهات گوناگون مؤثر است؛ اما مهم‌ترین جنبه آن رفاه ذهنی و سلامت روان انسان‌ها است. فضای سبز از عناصر کلیدی و حیاتی هر ویلا است که آن را شیک، جذاب و متمایز نشان می‌دهد. برای طراحی نیاز به ترکیب هنر و علم برای پدیدآمدن اثر هنری است که روح را تغذیه کند و حواس را درگیر سازد.

اجرای طراحی فضای سبز مدرن

در هنگام محوطه‌سازی و طراحی فضای سبز مدرن باید به انتخاب‌های سازگار با محیط توجه داشت. در طراحی مدرن هدف به‌کاربردن ایده‌های محوطه‌سازی نو مانند این که در ویلای خود چه بکارید، چگونه آن را آبیاری کنید و نکاتی برای کاهش مواد شیمیایی، آلودگی و زباله‌های باغچه است تا کمترین خطر و آسیب را برای محیط‌زیست داشته باشد. در واقع اجرای طراحی فضای سبز مدرن اصطلاحی است که ارتباط تنگاتنگی با بحث‌های زیست‌محیطی دارد.

باگذشت زمان و پیشرفت‌های علمی اهمیت طبیعت و تلاش برای حفظ آن آشکار شده؛ پس در طراحی ساختارها، اشیا و خدمات مدرن این رویکرد در نظر گرفته شده است. باید در طراحی محوطه ویلا با به‌حداقل‌رساندن تاثیر بر محیط‌زیست، محدود‌کردن مصرف آب، دور‌ماندن از آفت‌کش‌ها و علف‌کش‌های شیمیایی حیاط زیبایی را به وجود آورد. برای اجرای طراحی فضای سبز ویلا باید مراحل زیر را انجام داد:

  • شناسایی منابع، نیازها، مروری بر طرح‌ها و قوانین
  • تحلیل منابع و نیازها و تطبیق آن‌ها با قوانین
  • تطابق اقدامات امکان‌پذیر با شرایط محیطی مکان برای طراحی فضای سبز ویلا
  • بسط و طراحی طرح
  • ترسیم نقشه برای طراحی فضای سبز ویلا: پس از انجام مقدمات اولیه مانند بررسی شرایط خاک و آب‌وهوا، نوبت به ترسیم نقشه می‌رسد. در نقشه به نکاتی همچون راه‌های دسترسی و میزان پراکندگی گل‌ها باید توجه داشت.
  • برآورد هزینه‌های نهایی ساخت‌وساز: برای جلوگیری از ناقص رهاکردن پروژه می‌بایست برآورد هزینه طراحی فضای سبز ویلا و عملیات ساختن پروژه بادقت کامل انجام گیرد. طرح نهایی بر اساس بودجه کنونی به پایان می‌رسد.
  • اجرایی‌کردن پروژه طراحی حیاط ویلا: پس از اتمام اقدامات اولیه هزینه موردنظر مشخص شده و نقشه نیز ترسیم شده است. حال نوبت به اجرا و پیاده‌سازی طرح در نظر گرفته شده می‌رسد.

و در آخر می‌توان از نورپردازی محیط برای راهیابی در تاریکی و داشتن جلوه خیره‌کننده در شب استفاده کرد.

اصول طراحی فضای سبز ویلا

اصول طراحی فضای سبز ویلا

رسیدن به فضای سبز زیبا و شیک در ویلا مستلزم رعایت اصول طراحی است. دانستن اصول طراحی فضای سبز ویلا باعث خلق اثری ماندگار و خاص می‌شود که علاوه بر زیبایی، راحتی و آرامش نیز در نظر گرفته شده است. در ادامه مهم‌ترین اصول طراحی فضای سبز مدرن ویلا توضیح داده شده است.

1. وحدت در طراحی فضای سبز ویلا

 از ابتدایی‌ترین اصول در طراحی فضای سبز مدرن ویلاها وحدت است. سبک و معماری خانه باید در تمام قسمت‌های ویلا مشخص باشد و قسمت‌های مختلف ویلا و حیاط به‌طورکلی دلپذیر و چشم‌نواز با یکدیگر ترکیب شده باشند. وحدت در فضای سبز یعنی تکرار و ثبات یک طرح است، تکرار عناصری مانند گیاهان و وسایل تزیینی به‌کاررفته در فضای سبز و یا قراردادن عناصر مختلف در کنار یکدیگر برای ایجاد یک مضمون مشترک در یک فضای سبز نیز باعث شکل‌گیری وحدت می‌شود.

2. رعایت تعادل در طراحی فضای سبز مدرن ویلا

تعادل در طراحی داخلی  ویلا و فضای آن بر اساس دو طرح متقارن و یا نامتقارن برقرار می‌شود. به بیان ساده‌تر وجود تعادل تقارن یعنی حیاطی که در هر دو سمت یک فضای یکسان را به نمایش می‌گذارد و تعادل نامتقارن در طراحی فضای سبز ویلا یعنی هر بخش از حیاط ویلا نشان‌دهنده جلوه خاصی است که با قسمت‌های دیگر کاملاً متفاوت به چشم می‌آید.

3. توجه به کنتراست و هارمونی اجزا

با رعایت اصل کنتراست و هارمونی در طراحی فضای حیاط ویلا می‌توان عناصری یکپارچه و خیره‌کننده به وجود آورد. منظور از هارمونی، یکپارچه‌بودن اجزای محیط با یکدیگر و تلاش برای ارتباط اجزا با هم است که بر اساس آن قرارگرفتن رنگ‌های متضاد در کنار هم‌ چشم‌انداز بسیار زیبایی ایجاد خواهند کرد. رعایت هارمونی با استفاده از چارچوب اساسی و دقت در اجزا و رنگ‌های به‌کاررفته در محیط امر مهمی خواهد بود که حتماً باید از آن پیروی شود.

رنگ ‌ها در طراحی فضای سبز ویلا

4. رنگ ‌ها در طراحی فضای سبز ویلا

رنگ امری سلیقه‌ای و متناسب با فضا است. استفاده از رنگ‌های گرم در طراحی دکوراسیون داخلی ویلا و فضای آن هیجان بیشتری به محیط می‌دهد و این حس را در افراد ایجاد می‌کنند که به آن‌ها نزدیک است؛ پس گزینه مناسبی برای فضاهای بزرگ هستند. د استفاده از رنگ‌های سرد، اجزا مختلف را دور از حد واقعی نشان می‌دهند و مناسب برای حیاط‌های کوچک هستند.

5. ایجاد تغییرات گذرا

تغییرات تدریجی در طراحی فضای سبز ویلا که اهمیت زیادی دارند و به‌آرامی انجام می‌گیرند تغییرات گذرا اطلاق می‌شوند. گذر یکی از اصول مهم در طراحی فضاهای سبز در ویلاها به شمار می‌رود که در واقع فقط یک تغییر تدریجی است. این اصل با تغییر تدریجی را می‌توان در بافت، شکل شاخ‌وبرگ و اندازه عناصر مختلف پیاده کرد.

6. حفظ سادگی محیط در طراحی فضای سبز مدرن ویلا

زیبایی و جذابیت در سادگی و دوری از مناظر شلوغ و به‌هم‌ریخته است. در طراحی فضای سبز ویلا هدف رسیدن به آرامش و راحتی خیال است؛ اما بهره‌گیری از معماری پیچیده، نورپردازی گستره یا استفاده از ترکیب رنگ‌های شلوغ تمرکز و آرامش را از چشمان بیننده دور می‌کند. سادگی به معنای خسته‌کننده‌بودن یا کسل‌کننده‌بودن نیست فضا نیست؛ بلکه به معنای قراردادن صحیح اجزا و وسایل در کنار هم است.

سایر اصول در طراحی فضای سبز ویلا عبارت‌اند از:

  • طراحی فضای استراحت
  • بررسی و اندازه‌گیری دقیق مساحت زمین
  • بخش‌بندی کلی محوطه
  • تعیین مسیر رفت‌وآمد
  • اختصاص مساحت ویژه جهت گل‌کاری و باغچه
  • رعایت ریتم و خط برای حفظ نظم و روح طبیعت
  • رعایت تناسب
  • فضاسازی مناسب برای بزرگ‌تر و وسیع‌تر نشان‌دادن ویلا
  • توجه به بافت
مهم‌ترین المان‌های فضای سبز ویلا چیست؟

مهم‌ترین المان‌های فضای سبز ویلا چیست؟

در طراحی فضای سبز ویلا به‌کاربردن صحیح گیاهان و چینش صحیح المان‌ها زیبایی و چشم نوازی فضا را چندبرابر می‌کند. المان‌های ساده علاوه بر کارایی باعث می‌شوند فضا به طبیعت نزدیک‌تر شود و حس آرامش بیشتری را منتقل کند. مهم‌ترین المان‌های فضای سبز ویلا در زیر آمده است.

  • آلاچیق: وجود یک آلاچیق چوبی یا فلزی مکانی مناسب برای استراحت و دورهمی‌های دوستانه به وجود می‌آورد. برای نصب آلاچیق بهتر است ابعاد محیط در نظر گرفته شود و متناسب با آن اقدام کرد.
  • ساخت حوضچه آب یا نهر مصنوعی: حوضچه‌های پر از ماهی و یا نهرهای مصنوعی می‌توانند، حس بودن در طبیعت بکر را به صاحبان ویلا القا کنند. ایجاد حوض کار سخت و هزینه‌برداری نیست.
  • ساخت و طراحی پل: ساخت یک پل هر چند کوچک جلوه فوق‌العاده زیبایی را در طراحی فضای سبز ویلا ایجاد می‌کند.
  • استفاده از سنگ‌فرش: نصب سنگ‌فرش در حیاط ویلا مسیر رفت‌وآمد به‌تمامی قسمت‌ها را مشخص و آسان می‌کند. برای جلوه بیشتر می‌توان به مسیر نصب سنگ‌فرش‌ها پیچ‌وخم داد.
  • استفاده از دیوارهای طبیعی: با کاشت ردیفی از درختان یا شاید ساخت یک پرچین می‌توان یک دیوار گیاهی و حصار ایجاد کرد، این دیوار هم باعث حفظ حریم خصوصی ویلا می‌شود و هم جداکننده فضا است.
  • استفاده از گیاهان و گونه‌های پوشش گیاهی: وجود گیاهان در طراحی فضای سبز مدرن ویلا ضروری و حیاتی است. بهتر است از گیاهان متناسب با آب‌وهوای محلی، نوع خاک و اکوسیستم آن محیط استفاده شود.
  • آبیاری در طراحی فضای سبز ویلا: آبیاری برای حفظ سرسبزی و نگهداری از گیاهان بسیار مهم است. سیستم آبیاری باید به‌گونه‌ای باشد که از هدررفتن آب جلوگیری شود و ظاهری زننده ایجاد نکند.
  • نورپردازی
  • استفاده از ایده‌های جالب و هندسی در طراحی فضای سبز حیاط
  • طراحی ورودی اصلی به خانه
  • ایجاد باغچه‌های سرسبز 

جمع بندی

در طراحی فضای سبز ویلا شناخت نوع خاک و آب‌وهوای منطقه‌ای که ویلا واقع شده است بسیار مهم است. با شناخت دقیق و برآورد هزینه‌ها می‌توان یک فضای ایده‌آل و زیبا ساخت. در تمامی مراحل اجرا سلیقه شخصی و رعایت اصول بسیار مهم است. در طراحی فضای سبز مدرن ویلا حفظ ایمنی و سازگاری با محیط‌زیست در اولویت قرار دارند و سعی می‌شود از مواد شیمیایی کمتری استفاده شود. با رعایت اصول و استفاده درست از المان‌های فضای سبز طراحی ویلا با پرداخت کمترین هزینه بهترین فضا ایجاد می‌شود.

وجود درختان و گیاهان، آلاچیق و حوض‌های پر از ماهی باعث نزدیک‌تر شدن محوطه ویلا به طبیعت می‌شود که در نهایت آرامش و حس طراوت شادابی بیشتری را منتقل می‌کند. گروه معماری آرت دیزاین با طرح‌های اصولی و به‌روز فضای شما را به بهترین شکل طراحی خواهند کرد. برای آشنایی بیشتر با این مجموعه می‌توانید از نمونه کارها دیدن نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ضد اسپم *Captcha Plus loading...

Close Menu