دیزاین و طراحی دکوراسیون داخلی مطب پزشک

طراحی دکوراسیون داخلی مطب پزشک از اهمیت بالایی برخوردار است؛ چرا که تأثیر مستقیمی بر احساسات مراجعه‌کنندگان دارد. هر چقدر فضای مطب آرامش‌بخش‌تر و به‌دوراز استرس، اضطراب و ترس باشد، افراد رغبت بیشتری برای حضور در مطب دارند. طراحی داخلی مطب باید منطبق با استانداردهای روز و بر اساس افزایش احساس رضایت و حس خوب در بیمار، بهره‌وری کارکنان و بهبود محیط و انرژی فضا صورت گیرد.

برای داشتن دیزاین مطب پزشک شیک و جذاب باید اصول طراحی چون به‌کاربردن متریال طبیعی، انتخاب رنگ‌های گرم و آرام‌بخش، بهره‌گیری از نور ملایم، استفاده از گیاهان و گل‌های طبیعی، داشتن مبلمان راحت و تابلوها و دیوارکوب‌های مدرن رعایت گردد. در ادامه از مقالات گروه معماری آرت دیزاین با مدیریت حسام سلیمانی به اصول و ضوابط دکوراسیون مطب پزشک پرداخته می‌شود.

اهمیت طراحی دکوراسیون داخلی مطب پزشک

اهمیت طراحی دکوراسیون داخلی مطب پزشک

با درنظرگرفتن این واقعیت که محیط اطراف تأثیر عمیقی بر سلامت جسم و روح و روان افراد دارد، پزشکان و متخصصان به دنبال راهی برای افزایش آرامش روانی و احساس امنیت بیماران هستند. طراحی دکوراسیون داخلی مطب پزشک نقش مهمی در ایجاد فضایی مساعد برای بهبودی و درمان و دورکردن احساسات منفی و ذهنیت این که مطب محل درد و رنج است، دارد. هر مراجعه‌کننده با ورود به مطب در نگاه اول با دکوراسیون مطب روبه‌رو می‌شود. هر چقدر فضا حس آرامش و راحتی بیشتری القا کند، افراد تمایل بیشتری برای حضور در مطب دارند و روند درمان با سرعت و کیفیت بهتری اتفاق می‌افتد. 

دیزاین مطب پزشک نشان‌دهنده کیفیت کار پزشک و سلیقه او است؛ به همین دلیل پزشکان به دنبال بهترین طراحی دکوراسیون برای جلب رضایت بیماران و افزایش اعتماد آن‌ها هستند. طراحی داخلی مطب مدرن و اصولی علاوه بر زیبایی فضا، با ایجاد روحیه و کاهش استرس و تنش، حس خستگی و کلافگی افراد در طول درمان را دور می‌کند.

طراحی دکوراسیون داخلی مطب پزشک باید منطبق بر استانداردهای بهداشتی به‌گونه‌ای انجام شود که آرامش و خلوت بیماران و حریم خصوصی آن‌ها در نظر گرفته شود و یک محیط کاری مثبت نیز برای پزشکان و پرسنل ایجاد گردد. به‌طورکلی دکوراسیون داخلی مطب پزشک نقش مهمی در ایجاد یک محیط پزشکی بهینه و مؤثر برای بیماران و همچنین پرسنل دارد که به افزایش راحتی، اعتماد و حس رضایت بیمار و کیفیت درمان، بهره‌وری کارکنان و انرژی فضا کمک می‌کند.

اصول طراحی داخلی مطب پزشک

در طراحی دکوراسیون داخلی مطب پزشک باید تمام جنبه‌های مهم در طراحی فضاهای درمانی در نظر گرفته شود تا محیطی امن و آرامش‌بخش خلق شود. هر مطب بنا بر خدماتی که ارائه می‌دهد از چندین بخش مجزا تشکیل شده است، هر کدام از بخش‌ها مانند: سالن انتظار، پذیرش، سرویس بهداشتی و… نیاز به طراحی اصولی و استاندارد دارند. طراحی داخلی مطب باید به‌گونه‌ای باشد که استرس و تنش را از بیماران دور کند و خدمات درمان را تسریع بخشد.

در طراحی دکوراسیون مطب باید به فضای کاری پزشک، حریم خصوصی بیمار، راحتی پزشک و بیمار، تمیزی و دسترسی راحت به اطلاعات موردنیاز توجه شود. از جمله اصول مهم در طراحی و دیزاین مطب پزشک به موارد زیر می‌توان اشاره کرد.

1. نورپردازی و روشنایی در طراحی دکوراسیون داخلی مطب پزشک

یکی از مهم‌ترین عناصر در طراحی دکوراسیون داخلی مطب پزشک نورپردازی مناسب و استاندارد است. در هر طراحی ابتدا سعی می‌گردد از نور طبیعی برای ایجاد فضای دلباز و دوستانه استفاده شود و در صورت کم‌بودن نور نیز طراحان ترکیب نور مصنوعی و طبیعی به طور هم‌زمان به کار می‌برند. در نورپردازی باید به رنگ نورها توجه کرد چرا که از نظر روان‌شناسی بر روحیات و خلق‌وخوی بیماران تأثیرات مثبت و منفی دارد و رنگ‌های چون نور قرمز را نباید استفاده کرد. نورپردازی در فضای درمان مانند مطب پزشکان و بیمارستان‌ها به دلیل تاثیرگذاری بر بهبود حال بیماران و افزایش کارایی کادر درمان اهمیت زیادی دارد.

انتخاب رنگ مناسب برای دیزاین مطب پزشک

2. انتخاب رنگ مناسب برای دیزاین مطب پزشک

رنگ در ایجاد حس آرامش و امنیت نقش بسیار مؤثری دارند. رنگ‌های خنثی در دکوراسیون داخلی مانند سفید، آبی، سبز و صورتی روشن استرس و تنش را از بیماران دور می‌کند و روحیه آن‌ها را بهبود می‌بخشد. برای افزایش انرژی، حس مثبت و آرامش کلی فضا رنگ مناسب دکوراسیون را باید برای سایر بخش‌ها و المان‌ها چون مبلمان، کف‌پوش و پوشش دیوارها نیز اعمال کرد. بین رنگ‌ها، متریال‌ها و عناصر دکوراسیون داخلی در مطب باید یک هارمونی ایجاد شود تا فضای مطب شلوغ و یا بی‌روح و خسته‌کننده به چشم نیاید.

3. طراحی دکوراسیون داخلی مطب پزشک؛ انتخاب مبلمان مناسب

ابتدایی‌ترین و مهم‌ترین وسیله در هر چیدمان مطب، مبلمان است. مبلمان مطب پزشک باید به‌گونه‌ای انتخاب گردد که طراحی خلاقانه داشته باشد، راحتی بیمار را تأمین کند و جاگیر نیز نباشد. باتوجه‌به طراحی دکوراسیون داخلی مطب و ابعاد فضا باید مبلمان در نوع، سایز و طرح مناسب انتخاب گردد. مبل باید نشستن بیمار را راحت سازد تا بتواند زمان انتظار را با آرامش بیشتری پشت سر بگذارد. مبلمان شیک و مدرن با داشتن زیبایی و راحتی حس مثبت محیط مطب را افزایش می‌دهد.

در طراحی دکوراسیون داخلی مطب پزشک می‌توان از مبل‌های تک‌نفره، دونفره، سه‌نفره و مبل‌های یک‌تکه نیز استفاده کرد. مبلمان باید گونه‌ای انتخاب گردد تا از فضا استفاده بهینه گردد و رفت‌وآمد افراد سخت نباشد. برای افزایش عملکرد در فضای مطب می‌توان از صندلی‌های ارگونومیک و میزهای قابل‌تنظیم استفاده کرد. چیدمان این نوع صندلی باعث افزایش فضای آزاد برای رفت‌وآمد شده و تمیز نگه‌داشتن مطب را نیز آسان می‌کند.

4. طراحی دکوراسیون مدرن و استفاده از فناوری‌های جدید

مدرن بودن طراحی دکوراسیون داخلی مطب پزشک تصویر مثبتی از فضا در ذهن بیمار ایجاد می‌کند و او را به مراجعه بعدی تشویق می‌کند. مدرن بودن فضای درمانی به‌نوعی باعث برندسازی و معروفیت پزشک می‌شود. طراحی مدرن به معنای شلوغ‌بودن محیط نیست؛ بلکه همه چیز باید به‌صورت اصولی و استاندارد در جای خود قرار گیرد و از جدیدترین فناوری‌ها برای بهبود عملکرد و افزایش راحتی بیماران استفاده گردد.

منظور از استفاده از فناوری‌های جدید به‌کاربردن سیستم‌های ثبت نوبت الکترونیکی و پرداخت آنلاین در مطب و مراکز پزشکی است. این سیستم‌ها زمان انتظار مراجعه‌کننده را کاهش می‌دهند و منجر به تسهیل فرایند نوبت‌دهی به مراجعین می‌شوند.

جداسازی فضا در طراحی دکوراسیون داخلی مطب پزشک

5. جداسازی فضا در طراحی دکوراسیون داخلی مطب پزشک

مطب پزشک از جمله مکان‌هایی است که نیاز به اتاق‌های متعدد و فضاهای جداگانه دارد. پارتیشن‌بندی فضا باید به‌گونه‌ای باشد که زیبایی و کارایی مطب کاهش پیدا نکند و فضای خصوصی درمانی و خلوت نیز ایجاد شود. جداسازی فضاهای مختلف باعث حفظ و احترام به حریم خصوصی پزشک و پرسنل و همچنین بیماران می‌گردد. این جداسازی نباید مانعی برای فضای رفت‌وآمد شود.

6. نظم و تمیزی فضای مطب

نظافت روزانه مطب و داشتن سیستم تهویه مناسب از موارد مهم و ضروری در پیشگیری از گسترش بیماری محسوب می‌شوند؛ چراکه مراکز درمانی و مطب یکی از آلوده‌ترین مکان‌ها برای شیوع بیماری هستند. ازاین‌رو در طراحی دکوراسیون داخلی مطب پزشک باید از وسایل و المان‌هایی و همچنین کف‌پوش‌هایی استفاده کرد که قابلیت ضدعفونی‌شدن داشته باشند. سیستم تهویه مناسب و استفاده از خوشبوکننده‌ها بوی نامطبوع را از بین می‌برد و ماندن در مطب حتی برای مدت طولانی را راحت می‌سازند. فضای خوشبو رغبت افراد را برای حضور مجدد در مطب پزشک افزایش می‌دهد.

6. دیزاین مطب پزشک با در نظر گرفتن فضای انتظار تعاملی

برای این که مراجعه‌کنندگان متوجه گذر زمان نشوند و انتظار برای آن‌ها سخت نباشد از المان‌هایی چون کتاب، مجله و تلویزیون برای سرگرم‌شدن آن‌ها استفاده می‌شود. اغلب در دیزاین مطب پزشک نکات بهداشتی و مراقبتی روی دیوار نصب می‌شود و از مجلات پزشکی یا خانواده استفاده می‌شود. باتوجه‌به طراحی کلی فضا می‌توان از میز تلویزیون شیک و ساده برای مطب استفاده کرد و یا تلویزیون روی دیوار نصب کرد.

مهم‌ترین نکات دیزاین مطب پزشک

مهم‌ترین نکات دیزاین مطب پزشک

فضای درمانی برای هر فردی یک محیط پر استرس و تنش‌زا محسوب می‌شود؛ حتی اگر او بیمار نباشد. افراد با قرارگیری در مطب به‌صورت ناخودآگاه و بر اساس ذهنیتی که دارند حس اضطراب و ترس بر آن‌ها غلبه می‌کند. برای دوری از احساس منفی و افزایش حس مثبت فضا و آرامش بیمار و پزشک در طراحی دکوراسیون داخلی مطب پزشک می‌توان از المان‌های متفاوتی کمک گرفت. مهم‌ترین نکات در دیزاین مطب شامل موارد زیر می‌شود.

  • درنظرگرفتن دستگاه پخش موسیقی برای اجرای موسیقی ملایم و آرامش‌بخش
  • درنظرگرفتن آب‌نمای کوچک
  • قراردادن گل‌وگیاه طبیعی برای افزایش حس شادابی و سرزندگی
  • ایجاد یک دیوار سبز عمودی در قسمت ورودی
  • نصب مدارک پزشک بر دیوار برای افزایش حس خوب و اعتماد بیمار
  • استفاده از دیوارکوب و تابلو برای تبلیغ حرفه و جلوگیری از بی روحی فضا

جمع‌بندی

با ورود به فضای درمانی افراد دچار احساسات مختلفی چون اضطراب، ترس و استرس می‌شوند، ازاین‌رو نقش طراحی دکوراسیون داخلی مطب پزشک برای خلق محیطی آرامش‌بخش و امن برای بیمار و پزشک پر رنگ می‌شود. در طراحی داخلی مطب راحتی و آرامش بیماران، حفظ حریم خصوصی و کسب اعتماد بیمار در اولویت قرار دارد.

استفاده از رنگ‌های روشن برای دیوارها، کف‌پوش مناسب، مبلمان راحت، نورپردازی مناسب و به‌کاربردن فناوری‌های مدرن، فضای عملکرد مطب را افزایش می‌دهد و در روند درمان بیمار تأثیر مثبتی دارد. برای این که فضای داخلی مطب پزشک خسته‌کننده و بی‌روح نباشد بهتر است موسیقی ملایم پخش شود و از المان‌های سرگرم‌کننده چون کتاب و مجله استفاده شود. در دیزاین مطب پزشک از گیاهان طبیعی برای افزایش حس شادابی و ایجاد محیط کاری مثبت برای پرسنل کمک گرفته می‌شود. گروه معماری آرت دیزاین با سال‌ها سابقه درخشان در زمینه طراحی داخلی فضاهای مسکونی، تجاری و اداری شما را برای داشتن مطب زیبا و منحصربه‌فرد و تأمین‌کننده آرامش بیماران کمک خواهد کرد. جهت کسب اطلاعات بیشتر از پروژه ها دیدن نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ضد اسپم *Captcha Plus loading...

Close Menu