نحوه طراحی دکوراسیون داخلی داروخانه با ایده‌های خاص

روزانه افراد زیادی به داروخانه مراجعه می‌کنند به همین دلیل طراحی دکوراسیون داخلی داروخانه را می‌توان جزو یکی از مهم‌ترین و البته حساس‌ترین فرایندهای معماری و طراحی دکوراسیون در نظر گرفت. مشاوره با طراحان و معماران و کارشناسان بهداشت و سلامت در زمان طراحی داخلی داروخانه بسیار مهم و ضروری است. دقت داشته باشید که انتخاب طرح و رنگ و متریال مورداستفاده در ایجاد حس مثبت بسیار مؤثر است.

همچنین نحوه نورپردازی، امنیت فضا، مشخص و نمایان بودن محصولات جهت سهولت مراجعین در مشاهده آن‌ها و طراحی پیشخوان داروخانه همگی در تبدیل یک مراجعه کننده به مشتری دائم شما بسیار مؤثر است. برای آشنایی بیشتر با مناسب‌ترین ایده‌ها جهت طراحی داخلی داروخانه تا انتهای این مقاله از حسام سلیمانی همراه ما باشید.

دکوراسیون داخلی داروخانه مدرن

دکوراسیون داخلی داروخانه مدرن

لازم است بدانید در طراحی دکوراسیون داخلی داروخانه مدرن علاوه بر بخش تحویل دارو و انتظار، بخش دیگری هم طراحی می‌شود. در واقع این قسمت جداگانه دور از محل تحویل نسخه و دارو است و جهت مشاوره در نظر گرفته می‌شود. طراحی فضای مجزا برای مشاوره در طراحی داخلی داروخانه روی رضایت مشتری تأثیرگذار است.

البته در داروخانه‌هایی که خدمات تخصصی پوست و مو و…. را ارائه می‌کنند این مکان می‌تواند روی سودآوری هم اثر مثبت داشته باشد. لازم به ذکر است که بسیاری از مراجعه‌کنندگان به داروخانه در مورد نحوه مصرف داروها اطلاعی ندارند. در حقیقت با طراحی بخش مشاوره به‌نوعی احترام به مشتری را رعایت کرده‌اید و این امر از چشم مشتری‌ها دور نخواهد ماند.

دقت داشته باشید که بحث بازگشت سرمایه در واحدهای تجاری اهمیت بسیار زیادی دارد. فراموش نکنید که در طراحی دکوراسیون داخلی داروخانه مدرن می‌توانید از ایده‌های خلاقانه برای جذب مشتری استفاده کنید. در حقیقت ایجاد فضاهای خاص و مدرن در داروخانه روی سرعت بازگشت سرمایه اثرگذار است. پیشنهاد می‌شود به‌جای صندلی‌های ساده فلزی از مبلمان راحت استفاده کنید؛ به‌این‌ترتیب مشتری در زمان انتظار برای دریافت دارو مکانی برای استراحت و آرامش در اختیار دارد.

نکات مهم در دکور داروخانه شیک

همان‌طور که می‌دانید داروخانه یکی از مکان‌هایی است که طیف گسترده‌ای از مردم به آن مراجعه و اقدام به خرید دارو و وسایل بهداشتی و سلامتی می‌کنند. ازاین‌رو طراحی دکوراسیون داخلی داروخانه اهمیت بالایی دارد و باید به شکلی انجام شود که حس سلامتی و شادابی را به مراجعه‌کنندگان القا کند. همچنین توجه داشته باشید که طراحی داخلی داروخانه باید به نحوی صورت گیرد که مشتری را جذب نماید و به فروش بیشتر محصولات بهداشتی کمک نماید.

لازم به ذکر است که در طراحی داروخانه باید نکات مختلفی را در نظر گرفت و سعی بر زیباتر نمودن آن کرد. در واقع در چند دهه گذشته زیبایی داروخانه اهمیت زیادی نداشت و افراد تنها برای تهیه دارو به آن مراجعه می‌کردند؛ اما امروزه زیبایی بصری اهمیت بسیار زیادی دارد. می‌توان گفت درصورتی‌که داروخانه ظاهر زیبا و لوکسی نداشته باشد افراد برای خرید وارد آن نمی‌شوند. از سوی دیگر علاوه بر زیبایی لازم است فضایی راحت و آرامش‌بخش باشد تا افراد احساس راحتی داشته باشند. ازاین‌رو در طراحی داخلی داروخانه و اجرای دکوراسیون نکات زیر را در نظر بگیرید.

نکات مهم در دکور داروخانه شیک

1. ایجاد فضایی راحت و آرامش بخش

یکی از اصولی که در طراحی دکوراسیون داخلی داروخانه لازم است رعایت شود ایجاد محیطی راحت و آرامش‌بخش است. در واقع داشتن فضایی آرامش‌بخش هم روی نیروی انسانی که در داروخانه کار می‌کنند و هم مشتریان و مراجعه‌کنندگان تأثیر می‌گذارد. فضای داروخانه باید به نحوی طراحی شود که حس آرامش و راحتی را منتقل نماید. برای مثال یک فضای خالی با چند صندلی فلزی را تصور نمایید بیشتر افراد تمایلی برای بودن در چنین فضایی ندارند؛ اما فضایی با روشنایی مناسب، آزاد و روشن با صندلی‌هایی رنگی و نرم و راحت را در نظر بگیرید، قطعاً دوست خواهید داشت که در چنین فضایی بمانید.

2. تهویه هوا

یکی دیگر از مواردی که هنگام طراحی داخلی داروخانه لازم است به آن توجه نمایید تهویه مناسب هوا است. جهت داشتن هوای مطلوب می‌توانید از سیستم‌های تهویه هوا استفاده نمایید. سیستم گرمایش و سرمایش نیز در طراحی دکوراسیون داخلی داروخانه بسیار حائز اهمیت است. توجه داشته باشید که دمای هوای داروخانه نیز باید معتدل باشد؛ بنابراین بسته به متراژ، تعداد مناسب سیستم گرمایش و سرمایش را تهیه نمایید و فضای لازم جهت نصب آن را در نظر بگیرید.

3. طراحی دکوراسیون داخلی داروخانه؛ انتخاب رنگ در طراحی داخلی

همان‌طور که می‌دانید رنگ‌ها در هر جایی حضور دارند و انتخاب رنگ در طراحی دکوراسیون داخلی داروخانه اهمیت بالایی دارد. انتخاب رنگ مناسب می‌تواند تأثیر بسیار زیادی در زیبایی و بزرگی محیط داروخانه داشته باشد. استفاده از رنگ‌های روشن در فضاهای کوچک نیز انتخاب بسیار هوشمندانه‌ای است؛ چراکه فضا را تا حد چشمگیری بزرگ‌تر نشان می‌دهد. شما می‌توانید از رنگ‌های روشن در هر جایی از فضا نظیر میز کانتر، کف‌پوش، قفسه‌ها و…. استفاده نمایید. دورنگ معمول‌تر در طراحی داخلی داروخانه نیز رنگ‌های سبز و آبی هستند که به‌عنوان رنگ‌های اصلی استفاده می‌شوند.

استفاده از رنگ‌های اصلی در کنار رنگ‌های فرعی خاکستری و طوسی و قهوه‌ای موجب جذاب‌تر شدن فضا می‌شوند. توجه داشته باشید که رنگ‌های استفاده شده باید در هماهنگی کامل با هم انتخاب شوند. همچنین لازم است از رنگ‌های روشن و آرام‌بخش در داروخانه استفاده نمود. سعی کنید از انتخاب رنگ‌های تند و استرس‌زا برای داروخانه اجتناب کنید. همچنین دقت کنید که با استفاده از رنگ‌های مختلف فضای داروخانه را دلگیر و شلوغ نکنید. رنگ‌ها لازم است به نحوی انتخاب شوند که فضا بزرگ، دلباز، روشن و آرامش‌بخش شود.

طراحی دکوراسیون داخلی داروخانه؛ انتخاب رنگ در طراحی داخلی

4. نورپردازی

نورپردازی یکی از ارکان اصلی در طراحی دکوراسیون داخلی داروخانه و طراحی داخلی کلینیک زیبایی است. در طراحی داخلی داروخانه باید اصول نورپردازی را بدانید. در حقیقت نورپردازی باید به نحوی انجام شود که تمام فضا روشنایی یکدست و مطلوبی داشته و تمامی قفسه‌ها و پیشخوان‌ها به‌خوبی دیده شوند. نورپردازی مناسب موجب می‌شود مشتری محصول موردنظر خود را راحت‌تر انتخاب نماید؛ زیرا به‌خوبی می‌تواند تمام زوایای آن را ببیند و از حضور در آن فضا و صرف وقت کلافه نمی‌شود. برای نورپردازی می‌توانید از منابع نوری و لامپ‌هایی که مصرف پایینی دارند استفاده کنید تا هزینه‌های خود را کاهش دهید.

همچنین نورپردازی محیط باید به نحوی باشد که کارکنان به هنگام تحویل دارو و یا نسخه‌خوانی با مشکل روبه‌رو نشوند. در واقع می‌توان برای ایجاد نور بهتر، بالای قفسه‌های داروها از چراغ‌های مخصوص به این منظور استفاده نمود. دقت داشته باشید که هرگونه اشتباه در خواندن نسخه‌ها اشتباهات جبران‌ناپذیری ایجاد می‌کند. همچنین می‌توانید از ترکیب نور طبیعی و مصنوعی با هم استفاده کنید.

5. فضای استراحت در طراحی داخلی داروخانه

برای طراحی دکوراسیون داخلی داروخانه علاوه بر توجه به نیاز مراجعان لازم است به نیازهای افرادی که در داروخانه نیز کار می‌کنند توجه شود. در طراحی داخلی داروخانه لازم است اتاقی را برای استراحت کارکنان داروخانه در نظر بگیرید. در این فضا می‌توانید مبل و صندلی قرار دهید و وسایلی را جهت نوشیدن چای و قهوه آماده کنید.

در واقع می‌توانید در صورت وجود فضای کافی قسمتی از داروخانه را به‌منظور استراحت و نشستن مشتریان اختصاص دهید. ممکن است بعضی از مشتریان شما در داروخانه سالمند و یا دارای نقص جسمانی باشند. به همین دلیل قراردادن یک‌دست مبل راحتی در این فضا از واجبات به شمار می‌رود. بهتر است فضای استراحت را در حاشیه داروخانه قرار دهید تا افراد بتوانند در آرامش استراحت نمایند.

6. طراحی پیشخوان داروخانه مهم ترین بخش طراحی

کانتر و یا پیشخوان جزء مهم‌ترین بخش‌ها در طراحی دکوراسیون داخلی داروخانه است. مهم است پیشخوان در محل ورود به داروخانه طراحی شود. در حقیقت نحوه طراحی دکوراسیون پیشخوان داروخانه باید به نحوی باشد که مراجعین در لحظه ورود متوجه آن باشند. فراموش نکنید که می‌توان از بروشورها و پوسترهای جذاب هم استفاده نمود. در واقع این قسمت باید به نوعی طراحی شود که کارکنان در اوقات و ساعات شلوغی با مشکل روبه‌رو نشوند. پس لازم است مکانی جهت انتظار مراجعین در نظر گرفته شود.

پیشنهاد می‌شود قسمت‌پذیرش، صندوق و تحویل دارو  از یکدیگر جدا باشند تا مشتریان در اوقات شلوغی دچار مشکل نشوند. همچنین با تفکیک این فضاها از یکدیگر دقت در انجام کار هم بالا خواهد رفت و داروهای مشتریان با یکدیگر جابه‌جا نخواهد شد. جهت ارتباط بهتر و چهره‌به‌چهره لازم است ارتفاع کانتر را بر اساس استانداردهای موجود طراحی نمایید.

طراحی دکوراسیون داخلی داروخانه؛ طراحی قفسه ‌های دارو

7. طراحی دکوراسیون داخلی داروخانه؛ طراحی قفسه ‌های دارو

همان‌طور که می‌دانید در داروخانه‌های قدیمی برای قفسه‌های دارو از قفسه‌های فلزی یا چوبی ساده استفاده می‌شد؛ اما امروزه متریال مختلفی برای قفسه دارو وجود دارد. در واقع می‌توان بسته به بودجه در نظر گرفته شده نوع طرح و متریال‌ موردنظر را انتخاب نمود. متریال‌هایی که امروزه می‌توان جهت طراحی قفسه‌ها در طراحی دکوراسیون داخلی داروخانه استفاده کرد شامل فلز، پلاستیک، ام‌دی‌اف، شیشه، چوب و… است.

در ساخت و طراحی قفسه‌ها برای طراحی داخلی داروخانه لازم است به استانداردهای طراحی داروخانه هم توجه شود. توجه داشته باشید که قفسه‌ها در داروخانه به دودسته تقسیم می‌شوند، قفسه‌هایی که مشتری آن‌ها را می‌بیند و قفسه‌هایی که در بخش پشتی داروخانه قرار گرفته و مشتری به آن‌ها دید ندارد. لازم به ذکر است قفسه‌های پشتی داروخانه دارای طرح‌های ساده هستند و بیشتر بر کاربردی‌بودن فضای آن‌ها دقت می‌شود.

لازم است بدانید که برای داروهای خاص و کمیاب از قفسه‌های قفل‌دار استفاده می‌شود؛ اما جهت طراحی دکور داروخانه یا قفسه‌هایی که قابل‌دیدن هستند باید از طرحی جذاب و زیبا استفاده نمود. البته لازم است در طراحی دکوراسیون داخلی داروخانه به این نکته توجه شود که مشتری نباید به قفسه‌ها دسترسی پیدا نماید و تنها دسترسی برای پرسنل امکان‌پذیر است.

ایده‌های خاص برای دکوراسیون داروخانه

همان طور که می‌دانید در طراحی داخلی مطب و در طراحی داخلی داروخانه باید به منطقه جغرافیایی و سلیقه افراد آن شهر و منطقه نیز توجه نمود. مورد دیگر که در این امر بسیار تأثیر دارد متراژ داروخانه است. در واقع در طراحی دکوراسیون داخلی داروخانه بزرگ می‌توان از دکورهای مختلفی استفاده کرد؛ اما دکوراسیون داروخانه کوچک باید کاربردی انجام گیرد. در ادامه ایده‌هایی خاص برای دکوراسیون داروخانه بیان شده است.

1. استفاده از خطوط در دکوراسیون داروخانه

به‌طورکلی استفاده از خطوط صاف و منحنی در طراحی دکوراسیون داخلی داروخانه تأثیر قابل‌توجهی دارد و می‌تواند به بزرگ‌تر دیده‌شدن داروخانه کمک نماید. در واقع این خطوط می‌توانند در سقف و قسمت جلویی پیشخوان طراحی شوند. در واقع اجرای خطوط صاف و منحنی هزینه کمی را در بردارد و از نظر اقتصادی هم مقرون‌به‌صرفه است.

2. ایجاد جزیره

لازم به ذکر است در داروخانه‌های کوچک امکان طراحی جزیره وجود ندارد؛ اما در داروخانه‌هایی با متراژ بالا می‌توان از جزیره استفاده نمود. پیشنهاد می‌شود برای قراردادن جزیره در طراحی دکوراسیون داخلی داروخانه بخشی را به‌صورت مجزا در نظر بگیرید. توجه داشته باشید که این بخش می‌تواند در گوشه‌ای از داروخانه و یا نزدیک به درب ورودی داروخانه طراحی و اجرا شود. همچنین روی جزیره می‌توان بروشورهای مختلف را قرار داد و یا فردی جهت ارائه مشاوره و پاسخ به سوالات مراجعان در آن قسمت حضور داشته باشد.

ایجاد جزیره

جمع‌بندی

طراحی دکوراسیون داخلی داروخانه یک کار تخصصی است و بهتر است برای انجام آن از طراحان داخلی این حرفه کمک و مشاوره گرفت. همان‌طور که بیان شد در طراحی داخلی داروخانه بهتر است از رنگ‌های روشن و ملایم استفاده شود و فضایی ساده، زیبا، شیک و مدرن ایجاد نمود. در واقع طراحی دکوراسیون داخلی داروخانه باید حس آرامش را به مراجعان القا نماید. همچنین می‌توان با قراردادن مبل و صندلی‌های مناسب نیز فضایی را برای نشستن مشتری در نظر گرفت. به‌طورکلی طراحی دکور داروخانه باید مشتری را جذب نماید.

شما نیز می‌توانید برای طراحی داخلی داروخانه، طراحی پیشخوان داروخانه و… از مشاوران متخصص ما در گروه معماری آرت دیزاین کمک بگیرید. آزت دیزاین با مدیریت حسام سلیمانی مطابق با طراحی‌های به‌روز و سلیقه مشتریان فضاهای داخلی و خارجی متنوعی را رقم می‌زند. می‌توانید در وب‌سایت از نمونه کارها و پروژه‌ها دیدن کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ضد اسپم *Captcha Plus loading...

Close Menu