هر آنچه باید درباره طراحی دکوراسیون به سبک سنتی بدانید

طراحی دکوراسیون به سبک سنتی در قرن 20 میلادی رواج یافت و از آن زمان به بعد رفته‌رفته طرف‌داران خاص خودش را پیدا کرد. با رونق‌گرفتن سبک دکوراسیون داخلی سنتی مردم سعی در تقلید از سنت‌های طراحی داخلی اروپا به‌ویژه فرانسه و انگلیس در قرن 18 و 19 را داشتند. درحالی‌که طراحان مدرن از روش‌های جدید جهت بهبود دکوراسیون خانه‌ها بعد از جنگ بهره گرفتند و برای ساخت مبلمان و اکسسوری‌های خانگی از متریال جدید استفاده نمودند؛ طرف‌داران طراحی و دکوراسیون سنتی از همان روش‌های تولید قدیمی جهت ساخت وسایلی مثل مبل و صندلی‌های کلاسیک استفاده می‌کردند. در ادامه این مقاله از حسام سلیمانی با ویژگی های سبک سنتی در طراحی داخلی آشنا خواهید شد.

طراحی دکوراسیون به سبک سنتی؛ دکوراسیون سنتی چیست؟

طراحی دکوراسیون به سبک سنتی؛ دکوراسیون سنتی چیست؟

طراحی دکوراسیون به سبک سنتی سبک محبوبی از طراحی داخلی است که معمولاً بر اساس سبک‌های قدیمی ایرانی خودمان و یا اروپایی قرن هجدهم و نوزدهم و تصورات مرسوم از ظاهر خانه در آن زمان است. طرح سنتی بی‌زمان و بی‌مکان، راحت و کنار هم است؛ ولی برای رعایت اصل هماهنگی در طراحی داخلی بیش از حد فانتزی نیست. دکوراسیون داخلی سنتی ایرانی و معماری ایرانی از جمله هنرهای اصیلی است که در مکان‌های مختلف می‌توان شاهد آن بود. خیابان‌ها و بازارهای قدیمی نمونه بارز این سبک هستند که احساس آرامش در این نوع دکور به‌وفور یافت می‌شود.

هنر را هنگامی هنر اصیل می‌نامند که در جامعه و بین مردم جاری باشد، روح داشته باشد یا به‌عبارت‌دیگر در زندگی روزمره مردم احساس شود. معماری ایرانی نیز از این قاعده مستثنی نبوده در واقع هنری بااصالت است که همه‌جا هست. در حقیقت می‌توان گفت زندگی ما در ایران قابل‌لمس است و می‌توان آن را در کوچه و بازارهای قدیمی بویید و از زیبایی‌های آن لذت برد. دکوراسیون سنتی جذابیت و زیبایی خاصی دارد و فضای آرامش بخشی را در قسمت‌های مختلف خانه و حتی محل کار ایجاد می‌کند.

ویژگی های سبک سنتی در طراحی داخلی

به‌طورکلی می‌توان گفت سبک سنتی به سبکی گفته می‌شود که با ویژگی‌هایش یادآور گذشته آن منطقه باشد. یکی از سبک‌های جذاب و دوست‌داشتنی سبک سنتی ایرانی است که با داشتن ویژگی‌ها و المان‌هایی که در ادامه به آن خواهیم پرداخت گذشته را به شما یادآوری می‌کند. طراحی دکوراسیون به سبک سنتی یادآور خلاقیت، هنر و ذوقی ایرانی است.

 دکوراسیون داخلی سنتی دلنشین به‌گونه‌ای است که می‌تواند با شرایط حال به‌روز شود. یعنی درصورتی‌که بخواهید دیزاین منزل به سبک سنتی ایرانی مناسب 2023 داشته باشید این سبک این اجازه را به شما خواهد داد. در ادامه چند تا از ویژگی‌های این سبک بیان شده است.

ویژگی های سبک سنتی در طراحی داخلی

1. طراحی دکوراسیون به سبک سنتی؛ رنگ ها

این باور که اگر خانه در مناطق سردسیری است از رنگ‌های گرم استفاده شود و درصورتی‌که خانه در مناطق گرمسیری است از رنگ‌های سرد استفاده شود در سبک سنتی وجود دارد. رنگ قرمز رنگی است که خاطره‌ساز دکوراسیون سنتی ایرانی است. پویایی رنگ قرمر همراه با جنب و جوش است. در طراحی دکوراسیون به این سبک طراحان معتقد هستند خانه نباید به‌وسیله رنگ به فضایی بی‌روح تبدل شود.

درصورتی‌که توجه کرده باشید در خانه‌ها و مسجدهای سنتی قدیمی مثل مسجد صورتی در شیراز، اکثر شیشه‌ها رنگی هستند که با عبور نور خورشید از آن ترکیبی از رنگ‌های آبی، سبز و قرمز در فضای داخلی به چشم می‌خورد. رنگ‌های قرمز، سبز یشمی، آبی، فیروزه‌ای، کرمی، سفید و قهوه‌ای را می‌توانید در طراحی دکوراسیون به سبک سنتی به کار ببرید.

2. المان مهم و اصلی نورپردازی

نورپردازی یکی از المان‌های مهم و اصلی است که با وجودش در دکوراسیون داخلی می‌توان فضا را دلباز و دلنشین نمود. در دیزاین دکوراسیون داخلی به سبک سنتی منزل نیز استفاده از نور بسیار مهم است. اگر توجه کرده باشید در اکثر خانه‌های قدیمی معمولاً از پنجره‌هایی با ابعاد بزرگ استفاده می‌کردند تا نور به‌خوبی وارد فضای داخلی منزل شود. همچنین در کنار آن از لوسترهایی برای تأمین نور در شب استفاده می‌شد. در طراحی داخلی به سبک سنتی تا جایی که امکان دارد اجازه دهید نور وارد فضای داخلی منزلتان شود. جهت تأمین نورپردازی مصنوعی می‌توانید از لوسترهایی به سبک سنتی استفاده نمایید.

3. پارچه در دکوراسیون داخلی سنتی

پارچه یکی دیگر از المان‌هایی است که در سبک دکوراسیون داخلی سنتی توانسته خود را به‌خوبی جلوه دهد. پارچه در طراحی دکوراسیون به سبک سنتی در طرح‌ها و رنگ‌های خاص با مواد و الیاف طبیعی که اصولاً دست‌دوز هستند تولید می‌شود. ما به شما پیشنهاد می‌کنیم از ترمه و پارچه‌هایی با طراحی بته جغه بر روی میز ناهارخوری یا میزهای کنار مبلی خود استفاده کنید. با استفاده از این المان می‌توانید تنها گوشه‌ای از خانه را به سبک سنتی ایرانی طراحی نمایید.

 طراحی دکوراسیون به سبک سنتی؛ استفاده از ظروف مسی در دکوراسیون داخلی سنتی

4. طراحی دکوراسیون به سبک سنتی؛ استفاده از ظروف مسی در دکوراسیون داخلی سنتی

امروزه در طراحی داخلی کلاسیک  و مدرن در خانه‌های اغلب ما ایرانی‌ها ظروف آرکوپال، شیشه‌ای، پیرکس و سرامیکی دیده می‌شود؛ اما همچنان زمانی که راهی بازار می‌شویم و چشممان به ظروف مسی  می‌خورد ناخودآگاه برایشان ذوق می‌کنیم و در کنار دیگر ظروف منزل با هر سبکی حداقل از یک ظرف مسی استفاده می‌کنیم.

معمولاً عده‌ای معتقد هستند که غذا در ظروف مسی خوشمزه‌تر می‌شود و لذتی که با غذاخوردن در ظروف مسی احساس می‌شود در دیگر ظرف‌ها حس نمی‌شود. این موضوع نشان می‌دهد که طراحی دکوراسیون به سبک سنتی به کمک ظروف مسی ناخودآگاه وارد منزلمان شده است.

5. المان کاربردی در دکوراسیون سنتی؛ فرش

یکی از عناصر مهم در هر سبکی فرش است و اصالت فرش ایرانی بر هیچ شخصی پوشیده نیست. انتخاب فرش مناسب در دکوراسیون داخلی بر اساس سبک موردنظر تاثیر زیادی در زیبایی فضای داخلی دارد. در طراحی دکوراسیون به سبک سنتی فرش ایرانی جز اصلی‌ترین موارد در طراحی داخلی خانه است؛ به‌طوری‌که وجود فرش ایرانی در هر فضایی موجب شده آن فضا را نقطه کانونی بدانند. فرش ایرانی دارای دوام و مقاومت بالایی است که در رنگ‌های خاص با مواد و الیاف طبیعی در طرح‌های زنده‌ای مانند حیوانات، انسان‌ها و انواع گل‌ها بافته می‌شود. قطعاً استفاده از یک فرش لاکی با زمینه قرمز دیزاین دکوراسیون منزل را به سمت سبک سنتی می‌برد.

6. طراحی دکوراسیون به سبک سنتی؛ مبلمان با نقوش هندسی

مبلمان یکی از عناصر اصلی اتاق نشیمن یا پذیرایی است؛ پس درصورتی‌که می‌خواهید سبک دکوراسیون داخلی ایرانی را در منزل خود اجرا نمایید لازم است عناصر مربوط به همان را استفاده نمایید. مبلمان سنتی در واقع مبلمان ساخته شده از تخته‌های چوبی هستند که با نقوش هندسی طراحی شده‌اند. ما به شما توصیه می‌کنیم برای اجرای دکوراسیون داخلی سنتی علاوه بر استفاده از مبلمان سنتی، گوشه‌ای از خانه را به کمک پشتی‌های قدیمی به رنگ قرمز با طرح‌های اصیل ایرانی تزیین نمایید.

کاشی در آشپزخانه

7. کاشی در آشپزخانه

یکی دیگر از المان‌هایی که در طراحی دکوراسیون به سبک سنتی دیده می‌شود استفاده از کاشی‌ است؛ ولی امروزه به علت اینکه نمی‌توان در بیشتر فضای داخلی خانه از کاشی استفاده نمود می‌توانید کاشی‌های سنتی با رنگ‌های خاص و شاد را در فضای بین کابینت‌ها به کار ببرید. این ویژگی برای خانه‌های امروزی که از سبک مدرن پیروی می‌کنند؛ ولی علاقه‌مند به سبک سنتی هم هستند بسیار پرکاربرد است.

جزییات در طراحی خانه به سبک سنتی

استفاده از جزئیات در هر خانه‌ای با هر سبکی که باشد موجب روح بخشیدن به خانه می‌شود. در طراحی دکوراسیون به سبک سنتی هم می‌توانید با استفاده از جزئیاتی به دکوراسیون داخلی منزلتان روح ببخشید. در ادامه به نکاتی که برای طراحی خانه به سبک سنتی مناسب هستند اشاره شده است.

  • استفاده از سماور و قوری به‌جای کتری و چای‌سازهای برقی
  • استفاده از سماورهای زغالی به‌عنوان دکور در گوشه‌ای از خانه
  • قرار دادن ظروف چینی با طرح‌های گل‌دار قرمز که در اکثر خانه‌های مادربزرگ‌ها وجود دارد در جلوی دید
  • استفاده از آینه‌کاری، گلیم و قالی‌های دستبافت به‌عنوان دکوری
  • استفاده از صندوقچه‌های قدیمی با قاب‌هایی از تصاویر آلبوم‌های قدیمی
جزییات در طراحی خانه به سبک سنتی

جمع‌بندی

همان‌طور که بیان شد در معماری و طراحی داخلی سبک‌های متعددی وجود دارد که هر یک حس و حالی را در فضا ایجاد می‌کنند. آشنایی با ویژگی های سبک سنتی در طراحی داخلی کمک میکند تا فضای داخلی جذاب تر با حس پویایی داشته باشید. فراموش نکنید نیازی نیست که تمام فضای منزل را به کمک دکوراسیون داخلی سنتی طراحی کنید می‌توانید تنها گوشه‌ای از خانه را به کمک این سبک به گذشته ببرید و با گذراندن ساعتی در آن، زمان حال را رها و به گذشته سفر کنید.

برای طراحی دکوراسیون به سبک سنتی می‌توانید از مشاوران ما در گروه طراحی آرت دیزاین کمک بگیرید. گروه معماری آرت دیزاین با مدیریت حسام سلیمانی سال‌هاست با افتخار در زمینه طراحی داخلی پروژه‌های مسکونی، اداری و تجاری مشغول فعالیت است.

گروه معماری آرت دیزاین مطابق با طراحی های روز و سلیقه مشتریان فضاهای داخلی جذاب و شیکی را رقم می زند. می توانید از نمونه کارها در وب سایت دیدن کنید. تلاش متخصصان این گروه تقدیم زیبایی و هماهنگی به چشمان شما است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ضد اسپم *Captcha Plus loading...

Close Menu