سبک ژاپنی؛ طراحی داخلی به سبک ژاپنی

طراحی داخلی یکی از جنبه‌های بارز فضای داخلی خانه است که تأثیر بسیاری بر روحیه افراد دارد. در دهه‌های اخیر، استفاده از سبک‌های مختلف طراحی داخلی در سراسر جهان به شدت گسترش یافته است. یکی از برترین سبک‌هایی که امروزه طرف‌داران بسیاری پیدا کرده است و مورد توجه قرار گرفته، طراحی داخلی به سبک ژاپنی است. سبک ژاپنی در دکوراسیون داخلی بیشتر بر تاریخ و فرهنگ مردم ژاپن متمرکز است و به دلیل تناسب و ارتباطی که بین فضای داخلی و طبیعت برقرار می‌کند، باعث ایجاد حس آرامش می‌شود. ویژگی های سبک ژاپنی مانند سادگی، استفاده و تمرکز بر نور طبیعی و الگوهای معماری سنتی باعث ایجاد تعادل و هماهنگی در طراحی داخلی مسکونی می‌شود و فضایی آرام و منحصربه‌فرد را ایجاد می‌کند. با طراحی داخلی به سبک ژاپنی سادگی و آرامش بیشتر را برای فضای داخلی خانه به ارمغان بیاورید. در ادامه این مقاله از گروه معماری و طراحی دکوراسیون داخلی آرت دیزاین با ما همراه باشید تا بیشتر با سبک ژاپنی در دکوراسیون داخلی آشنا شوید.

معرفی سبک ژاپنی در دکوراسیون داخلی

معرفی سبک ژاپنی در دکوراسیون داخلی

سبک ژاپنی یکی از سبک‌های محبوبی است که از آداب و رسوم و فرهنگ شرق آسیا و کشور ژاپن الهام گرفته شده است. طراحی داخلی به سبک ژاپنی در واقع به فرهنگ سنتی مکتب ذن در ژاپن برمی‌گردد. مکتب بودایی ذن بر روح و ایجاد آرامش درونی انسان‌ها متمرکز است. باتوجه‌به این مکتب، می‌توان گفت ژاپنی‌ها به‌طورکلی در دکوراسیون داخلی فضاهای ساده، متعادل و هماهنگ بدون تجملات و وسایل اضافه را بیشتر می‌پسندند. به همین دلیل طراحی داخلی به سبک ژاپنی شباهت بسیار زیادی با سبک مینیمال در طراحی داخلی دارد. در کنار رعایت اصول مکتب ذن، استفاده از عناصر طبیعی نیز در طراحی داخلی به سبک ژاپنی نقش بسیار مهم و تاثیرگذاری دارد. سبک ژاپنی در دکوراسیون داخلی بیشتر به دنبال ایجاد تعادل، هماهنگی و ارتباط با طبیعت است و المان‌ها و عناصر طبیعی نقش پررنگی در دکوراسیون داخلی سبک ژاپنی دارند.

عناصر و ویژگی‌های طراحی داخلی به سبک ژاپنی

طراحی داخلی به سبک ژاپنی برخلاف سبک‌های دیگر از زیبایی، سادگی و هماهنگی برخوردار است. این سبک طراحی بر اصول ارتباط با طبیعت، تعادل و هماهنگی بین اجزا، استفاده از نور و رنگ به طرز ویژه‌ای تکیه و تمرکز دارد. در طراحی داخلی سبک ژاپنی، عناصر و ویژگی‌های زیر برجسته‌تر هستند و باعث می‌شوند سبک ژاپنی در دکوراسیون داخلی منحصربه‌فردتر باشد.

برای آشنایی بیشتر می‌توانید مقاله عناصر مهم در طراحی داخلی را مطالعه کنید.

عناصر و ویژگی‌های طراحی داخلی به سبک ژاپنی

۱. استفاده از پالت رنگی خنثی و طبیعی

طراحی داخلی به سبک ژاپنی برای سادگی و زیبایی بیشتر از رنگ‌های خنثی، ساده و طبیعی برای زمینه و دیوارها استفاده می‌کند. سبک ژاپنی در دکوراسیون داخلی بیشتر بر استفاده از رنگ‌هایی مانند کرم، قهوه‌ای و بژ به‌عنوان رنگ‌های اصلی توجه دارد. در طراحی داخلی به سبک شرق آسیا استفاده از ترکیب رنگ‌هایی که در طبیعت دیده می‌شود اهمیت بسیار زیادی دارد؛ زیرا در طراحی داخلی به سبک ژاپنی طبیعت نقش بسیار مهم و تاثیرگذاری دارد. به همین دلیل بیشتر از رنگ‌ها و تم رنگی متناسب با رنگ خاک، چوب، سنگ و درختان در طراحی داخلی ژاپنی استفاده می‌شود.

۲. عناصر طبیعی و گیاهان

در طراحی داخلی به سبک ژاپنی تمرکز بیشتر بر ارتباط با طبیعت است و به همین دلیل یکی از عناصر اصلی سبک ژاپنی در دکوراسیون داخلی استفاده از عناصر طبیعی است. یکی از راه‌های برقراری ارتباط با طبیعت در سبک ژاپنی استفاده از گیاهان سنتی ژاپنی مانند بامبو و بونسای و یا استفاده از عناصر چوبی در دکوراسیون داخلی است. در طراحی داخلی ژاپنی بیشتر از مواد و متریال طبیعی استفاده می‌شود که چوب یکی از مهم‌ترین آن‌ها است. به‌طورکلی در فرهنگ ژاپن چوب در تمام بخش‌های خانه کاربرد دارد و باعث ایجاد احساس آرامش بیشتر در فضای خانه می‌شود.

عناصر طبیعی و گیاهان

۳. طراحی داخلی به سبک ژاپنی؛ استفاده از مبلمان خاص

نوع مبلمانی که در طراحی داخلی به سبک ژاپنی استفاده می‌شود، بسیار منحصربه‌فرد و خاص است. مبلمان‌هایی با ارتفاع کم که اغلب در مرکز اتاق قرار می‌گیرند از ویژگی‌های بارز سبک ژاپنی در طراحی داخلی محسوب می‌شوند. در برخی از طراحی‌ها به‌جای مبلمان از بالشتک‌هایی استفاده می‌شود که به سبک سنتی فرهنگ ژاپن نزدیک‌تر هستند. در طراحی داخلی ژاپنی همچنین از مبلمان‌های سبک مینیمال با طراحی‌های ساده نیز استفاده می‌شود. باتوجه‌به این نکته که سبک ژاپنی در دکوراسیون داخلی بیشتر بر سادگی تمرکز دارد، استفاده از جزئیات و لوازم دکوراسیون داخلی اضافه و غیر ضروری در این سبک دیده نمی‌شود. همین امر باعث می‌شود تا در فضای داخلی از وسایل کمتری استفاده شود که علاوه‌بر بزرگ‌تر نشان دادن فضای داخلی، تاثیر بسیاری بر حس آرامش و اعصاب افراد نیز دارد.

۴. تاکید بیشتر بر نور طبیعی در طراحی داخلی به سبک ژاپنی

یکی دیگر از مهم‌ترین ویژگی‌هایی که سبک ژاپنی در دکوراسیون داخلی دارد، استفاده و تاکید بیشتر بر نور طبیعی است. همان‌طور که اشاره کردیم یکی از ویژگی های سبک ژاپنی استفاده از عناصر طبیعی و ارتباط بیشتر با طبیعت است. نور خورشید به‌عنوان یکی از عوامل تاثیرگذار در ارتباط با طبیعت محسوب می‌شود که انرژی مثبت بیشتری به فضای خانه می‌بخشد و همچنین به حفظ سلامت افراد نیز کمک می‌کند. باتوجه‌به این عامل مهم در دکوراسیون داخلی به سبک ژاپنی از پنجره‌های بزرگ‌تر با پرده‌های بسیار نازک و سبک استفاده می‌شود تا نور طبیعی بهتر وارد خانه شود. برای نزدیکی بیشتر با فرهنگ سنتی ژاپن در برخی موارد برای روشنایی از لوسترهای مدرن مانند فانوس‌های کاغذی نیز استفاده می‌شود.

عنصر مهم سبک ژاپنی؛ استفاده از صفحات شوجی

۵. عنصر مهم سبک ژاپنی؛ استفاده از صفحات شوجی

صفحات شوجی (Shoji) یا کشویی از اساسی‌ترین عناصر در طراحی داخلی به سبک ژاپنی محسوب می‌شوند که به دلیل ظاهر خاص و زیبا، طرف‌داران بسیاری دارند. در برخی موارد از این صفحات کشویی به‌عنوان دیوار موقت و برای جداسازی بخش‌های مختلف خانه استفاده می‌شود. به همین دلیل صفحات شوجی را می‌توان نوعی تقسیم‌کننده فضا دانست که امروزه به‌صورت مدرن از ترکیب پنل‌های شیشه‌ای و شبکه چوبی ساخته می‌شوند. از ویژگی‌های بارز استفاده از این نوع درب‌ها برای جدا کردن فضاها از یک‌دیگر این است که مانع ورود نور به داخل نمی‌شوند. باتوجه‌به این نکته، استفاده از درب‌های کشویی شوجی باعث می‌شود تا ارتباط فضای داخلی و طبیعت از طریق نور خورشید همواره حفظ شود و نوعی حس آرامش به فضای داخلی منتقل شود.

اصول سبک ژاپنی در طراحی داخلی

طراحی داخلی به سبک ژاپنی از اصول و قواعد مشخصی پیروی می‌کند که به طراحان این امکان را می‌دهد تا فضاهایی با آرامش، سادگی و تعادل ایجاد کنند. اصول طراحی در این سبک بر مبنای فلسفه زندگی و ارزش‌های فرهنگی این کشور شکل گرفته است. در ادامه برخی از این اصول سبک ژاپنی در دکوراسیون داخلی را بیشتر بررسی می‌کنیم.

اصول سبک ژاپنی در طراحی داخلی

۱. وابی- سابی

وابی-سابی یکی از اصول بسیار مهم و منحصربه‌فرد در طراحی داخلی به سبک ژاپنی است. این اصل به معنای تعادل و تضاد بین اجزا در یک فضا است. وابی به معنای فضای باز و سابی به معنای فضای بسته است که در سبک ژاپنی در دکوراسیون داخلی استفاده می‌شود.

فضای وابی به عنوان یک فضای باز، بازویی از آرامش و خلوتی است که احساس اتصال به طبیعت و محیط بیرونی را بهتر به شما منتقل می‌کند. فضای وابی معمولاً با استفاده از پنجره‌های بزرگ، تراس‌ها و… به فضای بیرونی متصل می‌شود که زیبایی و جلوه بهتری به فضای داخلی می‌بخشد. درمقابل فضای سابی به‌عنوان فضای بسته در طراحی داخلی ژاپنی استفاده می‌شود. این فضاها معمولاً کوچک‌تر و محدودتر هستند و برای ایجاد حس آرامش فردی استفاده می‌شوند. فضاهای سابی معمولا اتاق‌هایی با ابعاد کوچک هستند که تنها از یک یا دو المان طبیعی درون آن‌ها استفاده می‌شود. این اصل موجب ایجاد فضاهایی مناسب برای استراحت، تمرکز و تأمل می‌شود و به آرامش روحی و روانی افراد کمک می‌کند.

۲. شینزن

شینزن یکی دیگر از اصول مهم سبک ژاپنی در دکوراسیون داخلی است که به معنای برقراری رابطه حساس و عمیق با طبیعت است. این اصل بر توجه به جزئیات و استفاده از عناصر ذهنی و روحی در طراحی داخلی تأکید می‌کند. شینزن در طراحی داخلی به سبک ژاپنی به ایجاد تأمل در فضا، تعامل با آن و احساس تأثیر و جذب ذهن و روح از آن تاکید بسیاری دارد. استفاده از گیاهان، آب و نورپردازی طبیعی در فضای خانه باعث ایجاد حس زنده بودن، نشاط و انرژی مثبت در فضای داخلی می‌شود. استفاده از این جزئیات و المان‌های طبیعی به طور ظاهری ساده و آرام است؛ اما در عمق آن‌ها، پیام‌ها و مفاهیم عمیق‌تری را می‌توان یافت که باعث جذابیت بیشتر سبک ژاپنی در دکوراسیون داخلی می‌شود.

اصول سبک ژاپنی در طراحی داخلی

جمع‌بندی

یکی از محبوب‌ترین سبک‌ها در طراحی داخلی که در جهان طرف‌داران بسیار زیادی دارد، سبک ژاپنی در دکوراسیون داخلی است. ویژگی های سبک ژاپنی به نحوی است که بیشتر بر ایجاد تعادل، هماهنگی و ارتباط با طبیعت تمرکز دارد. با رعایت اصول طراحی داخلی به سبک ژاپنی می‌توانید فضایی آرام، زیبا و منحصربه‌فرد داشته باشید. طراحی داخلی ژاپنی این امکان را به شما می‌دهد که از عناصر و المان‌های طبیعی بیشتر استفاده کنید و با برقراری رابطه مستقیم با طبیعت از این طریق، فضایی سراسر انرژی مثبت و آرام داشته باشید. به طور خلاصه، سبک ژاپنی در دکوراسیون داخلی به دنبال خلق فضایی است که باتوجه‌به اصول و ویژگی‌های خاصی که دارد با طبیعت هماهنگی و ارتباط مستقیم نیز داشته باشد و سادگی، تعادل و آرامش بیشتر را نشان دهد.

در همین راستا گروه معماری و طراحی دکوراسیون داخلی آرت دیزاین با مدیریت حسام سلیمانی با تجربه حرفه‌ای در زمینه طراحی داخلی فضایی هماهنگ و متوازن با استفاده از المان‌ها و ویژگی‌های هر سبک برای شما ایجاد می‌کند. همچنین باتوجه‌به حساسیت طراحی داخلی گروه آرت دیزاین با تولید مبلمان و انواع وسایل دکوراسیون تلاش کرده است تا زیبایی و خاص بودن را به فضای داخلی خانه شما بدهد.

وابی سابی چیست؟

وابی-سابی یکی از اصول بسیار مهم و منحصربه‌فرد در طراحی داخلی به سبک ژاپنی است. این اصل به معنای تعادل و تضاد بین اجزا در یک فضا است. وابی به معنای فضای باز و سابی به معنای فضای بسته است که در سبک ژاپنی در دکوراسیون داخلی استفاده می‌شود.

شینزن چیست؟

شینزن یکی دیگر از اصول مهم سبک ژاپنی در دکوراسیون داخلی است که به معنای برقراری رابطه حساس و عمیق با طبیعت است. این اصل بر توجه به جزئیات و استفاده از عناصر ذهنی و روحی در طراحی داخلی تأکید می‌کند. شینزن در طراحی داخلی به سبک ژاپنی به ایجاد تأمل در فضا، تعامل با آن و احساس تأثیر و جذب ذهن و روح از آن تاکید بسیاری دارد.

صفحه شوجی چیست؟

صفحات شوجی (Shoji) یا کشویی از اساسی‌ترین عناصر در طراحی داخلی به سبک ژاپنی محسوب می‌شوند که به دلیل ظاهر خاص و زیبا، طرف‌داران بسیاری دارند. در برخی موارد از این صفحات کشویی به‌عنوان دیوار موقت و برای جداسازی بخش‌های مختلف خانه استفاده می‌شود. به همین دلیل صفحات شوجی را می‌توان نوعی تقسیم‌کننده فضا دانست که امروزه به‌صورت مدرن از ترکیب پنل‌های شیشه‌ای و شبکه چوبی ساخته می‌شوند.

مبلمان مورد استفاده در سبک ژاپنی چگونه است؟

مبلمان‌هایی با ارتفاع کم که اغلب در مرکز اتاق قرار می‌گیرند از ویژگی‌های بارز سبک ژاپنی در طراحی داخلی محسوب می‌شوند. در برخی از طراحی‌ها به‌جای مبلمان از بالشتک‌هایی استفاده می‌شود که به سبک سنتی فرهنگ ژاپن نزدیک‌تر هستند. در طراحی داخلی ژاپنی همچنین از مبلمان‌های سبک مینیمال با طراحی‌های ساده نیز استفاده می‌شود.

استفاده از رنگ‌ها در طراحی داخلی به سبک ژاپنی چگونه است؟

سبک ژاپنی در دکوراسیون داخلی بیشتر بر استفاده از رنگ‌هایی مانند کرم، قهوه‌ای و بژ به‌عنوان رنگ‌های اصلی توجه دارد. در طراحی داخلی به سبک شرق آسیا استفاده از ترکیب رنگ‌هایی که در طبیعت دیده می‌شود اهمیت بسیار زیادی دارد؛ زیرا در طراحی داخلی به سبک ژاپنی طبیعت نقش بسیار مهم و تاثیرگذاری دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ضد اسپم *Captcha Plus loading...

Close Menu