طراحی داخلی به سبک مراکشی؛ ویژگی‌ها و خصوصیات دکوراسیون مراکشی

یکی از محبوب‌ترین سبک‌های دکوراسیون داخلی در جهان دکوراسیون داخلی به سبک مراکشی است. این سبک عجیب‌وغریب ترکیبی از سبک‌های مختلف از جمله سبک‌های آفریقایی، عربی و مدیترانه‌ای است؛ بنابراین با استفاده از این سبک شگفت‌انگیز می‌توان چندین سبک را در دکوراسیون خانه داشته و نمایی خاص و منحصربه‌فرد به فضا بخشید. طراحی داخلی به سبک مراکشی به دلیل موقعیت جغرافیایی که این کشور دارد تحت‌تأثیر سبک‌های عربی قرار گرفته است و معماری داخلی آن بازتابنده تنوع، فرهنگی غنی و سنت‌های تاریخی در این منطقه است.

درگاه قوسی، پارچه‌های رنگارنگ و کنده‌کاری‌های پیچیده از ویژگی های دکوراسیون مراکشی است که فرهنگ و هنر تلفیق شده را به نمایش می‌گذارند. گروه معماری آرت دیزاین با مدیریت حسام سلیمانی اجراکننده طراحی‌های داخلی مدرن و شیک برای فضاهای مسکونی، اداری و تجاری به زیباسازی شهر و منازل کمک خواهند کرد.

طراحی داخلی به سبک مراکشی

طراحی داخلی به سبک مراکشی

طراحی داخلی به سبک مراکشی از کشور مراکش الهام گرفته شده است. این کشور در شمال غربی آفریقا واقع شده است و مرزهایی ساحلی طولانی با اقیانوس اطلس و دریای مدیترانه دارد. ساکنان مراکش را عرب، بربرها و بسیاری از مهاجران کشورهای اروپایی و صحرای جنوب آفریقا تشکیل می‌دهد. دکوراسیون مراکشی برای اولین‌بار در سایر کشورها و خارج از مراکش در دهه 1960 محبوب شد. در آن زمان این کشور به یک مقصد توریستی محبوب برای افراد مرفه تبدیل شد که سعی کردند پس از بازگشت به خانه این ظاهر را تکرار کنند.

مراکش مهد داستان‌های عاشقانه و فانتزی بوده است که تأثیر آن را در طراحی به سبک مراکشی می‌توان دید. سبک مراکشی تأثیراتی از هر یک از کشورهای همسایه و ساکنین خود را به نمایش می‌گذارد. چندین عامل دیگر نیز  در کنار تأثیرات جغرافیایی بر سبک مراکشی مؤثر بوده که شامل تاریخ این کشور، فرهنگ مراکش، آب‌وهوای مدیترانه‌ای، متریال موجود می‌شود و مراکش را تبدیل به یک مرکز تجاری مهم در میان کشورهای داخلی آفریقا کرده است.

عناصر دکوراسیون داخلی به سبک مراکشی

در طراحی داخلی به سبک مراکشی عناصر مختلفی وجود دارد که می‌توان در دکوراسیون از آن‌ها استفاده کرد و ظاهری ظریف، شگفت‌انگیز، دراماتیک و مجلل به وجود آورد. در  این طراحی بر روی الگوها، رنگ‌ها و پارچه‌ها تمرکز می‌شود تا فضاهای خیره‌کننده‌ای ایجاد کرد. مواد و متریالی که معمولاً در سبک مراکشی استفاده می‌شوند عبارت‌اند از:

  • کاشی: متمایزترین و مهم‌ترین مصالح در طراحی داخلی به سبک مراکشی استفاده از کاشی است که برای ایجاد الگوهای پیچیده در کف سالن استفاده می‌شوند. از کاشی‌ها بر روی دیوارها و گاهی اوقات در سقف نیز استفاده می‌شود.
  • سفال: از سفال برای گلدان در خانه و باغ استفاده می‌شود. تراکوتا نیز ماده‌ای است که برای ساخت بسیاری از کاشی‌ها و لوازم جانبی استفاده می شود و حالت سنتی را منتقل می‌کند.
  • سنگ: از سنگ برای دیوارها و کف استفاده می‌شود که به‌صورت برهنه به نمایش گذاشته می‌شوند؛ اما در بعضی طراحی‌ها دیوارهای سنگی به‌صورت نقاشی شده استفاده می‌شوند. این  مواد یک بافت خشن به دکوراسیون اضافه می‌کند.
  • فرفورژه: آهن فرفورژه و فلزات با روکش طلایی عتیقه برای اتصالات داخلی به سبک مراکشی استفاده شده و برای در پنجره‌ها و درها نیز استفاده می‌شود.
  • منسوجات: منسوجات به شکل پله، دیوارپوش، کوسن، پرده و ملافه به طراحی مراکشی گرما، رنگ، بافت، عمق، نقاط موردعلاقه، راحتی و طرح را اضافه می‌کند که از مهم‌ترین ویژگی های دکوراسیون مراکشی است.
  • چرم: در طراحی داخلی به سبک مراکشی برای مبلمان یا لوازم جانبی از چرم استفاده می‌شود که بسیار رایج و محبوب است.
ویژگی های دکوراسیون مراکشی

ویژگی های دکوراسیون مراکشی

طراحی داخلی به سبک مراکشی نمادی از فرهنگ و تاریخ غنی کشور مراکش است که با بهره از طرح‌های هندسی، حکاکی‌های پیچیده، بافت‌های رنگارنگ و تزیینات جذاب فضایی بی‌نظیر و رمانتیک ایجاد خواهد کرد. این ویژگی‌ها در معماری مراکشی آن را به سبکی محبوب در دنیا تبدیل کرده است که قابل‌اجرا برای در اکثر  فضاها است. این سبک بسیار تحت‌تأثیر فرهنگ عرب قرار گرفته است که وجود قصرها و محله‌های قدیمی نمایانگر این امر است. مهم‌ترین ویژگی های دکوراسیون مراکشی شامل موارد زیر می‌شود:

1. سقف های بلند

خانه‌های مراکشی بسیار بلند هستند و از تیرهای چوبی برای سقف آن‌ها استفاده می‌شود. یکی از عناصر اصلی در طراحی داخلی به سبک مراکشی استفاده از قوس و طاق‌های زیبا و قدیمی است. این قوس‌ها ممکن است به‌صورت یک منحنی ساده یا سبک باشند؛ مانند طاق نعل‌اسبی که در طرح کلی یک معبد اجرا می‌شود. طاقچه‌های قوسی شکل نیز در اتاق‌های سنتی مراکشی دیده می‌شود. با اعمال این فرم قوس‌ها در دکوراسیون خانه فضایی برگرفته از فرهنگ، هنر و سنت مراکش نمایان خواهد شد. این اشکال زیبا را در طراحی ورودی‌ها، درب‌ها، کمدها، تختخواب و… می‌توان به‌کار برد.

2. ایجاد زیبایی و جلوه بیشتر با شیشه‌ های رنگی

 یکی دیگر از ویژگی های چشم‌نواز دکوراسیون مراکشی شیشه‌های رنگی است که برای پنجره‌ها به کار می‌رود. این شیشه‌ها پرتوهای رنگارنگ نور را در اطراف اتاق منعکس می‌کنند و زیبایی و چشم نوازی را به فضا می‌بخشند. شیشه‌های رنگی کمی گران هستند به همین دلیل می‌توان با استفاده از نوارهای پلاستیکی راحت و ارزان به پنجره‌ها جلوه داد و از انعکاس نور لذت برد.

3. دیوارها در طراحی داخلی به سبک مراکشی

 برخلاف مهم‌ترین ویژگی های دکوراسیون مراکشی که طرح و رنگ است؛ دیوارها در این معماری لخت هستند. دیوار خانه‌های مراکشی اغلب چندوجهی، سنگی و رندر با نمای گچی هستند و رنگ‌آمیزی آن‌ها با رنگ‌های سفید، خنثی، صورتی کم‌رنگ و بژ انجام می‌شود. در طراحی داخلی به سبک مراکشی رنگ‌های خنثی و کم‌رنگ برای رنگ‌آمیزی دیوارها و رنگ‌های پر رنگ و پر انرژی برای سایر المان‌های فضا به کار می‌رود.

دیوارها در طراحی داخلی به سبک مراکشی

4. کف و فرش در طراحی داخلی به سبک مراکشی

رایج‌ترین نوع کف‌پوش در سبک مراکشی کاشی‌کاری با طرح‌های ریز دقیق است. کاشی‌های پر نقش‌ونگار برای کف و دیوارهای آشپزخانه، حمام، سرویس بهداشتی استفاده می‌شوند. در این معماری کف‌پوش‌های سنگی و کف‌پوش‌های چوبی نیز به چشم می‌خورد. در سبک مراکشی فرش به‌ندرت دیده می‌شود و  مردم مراکش درگذشته از آن‌ها برای کالای خواب استفاده می‌کردند. فرش‌ها نشان‌دهنده فرهنگ و هنر این کشور هستند که  در طراحی آن‌ها از طرح‌های هندسی و رنگ‌های خنثی و ملایم استفاده شده است. با استفاده از فرش‌های مراکشی می‌توان زیبایی و فرهنگ دیرینه سبک را به خانه‌ها آورد.

5. رنگ‌ ها مهم ترین عنصر سبک مراکشی

طراحی داخلی به سبک مراکشی نمادی از فرهنگ، هنر و تاریخ کشور مراکش است که با بهره‌گیری از  طرح‌های هندسی، بافت‌های رنگارنگ و منسوجات جذاب دکوراسیونی بی‌نظیر در فضای خانه ایجاد می‌کند. مهم‌ترین عنصر در سبک مراکشی رنگ است. باتوجه به کاربرد رنگ های خنثی در دکوراسیون داخلی اگرچه رنگ‌های خنثی و سفید معمولاً برای دیوار استفاده می‌شوند؛ اما هر چیز دیگری که در دکوراسیون داخلی به سبک مراکشی وجود دارد؛ دارای رنگ‌های روشن، پر انرژی، زنده و جسورانه است.

آبی و سبز بیشترین استفاده را در این سبک دارند؛ چرا که نشان‌دهنده اقیانوس هستند. رنگ‌های جسورانه، پررنگ و زنده مانند نارنجی، قرمز، بنفش و رنگ‌های درخشان و پر انرژی  برای مبلمان، فرش، پرده، کوسن و جزئیات برای سبک مراکشی استفاده می‌شوند تا در کنار سنت و فرهنگ گرما و سرزندگی ایجاد کنند.

6. لوازم جانبی

منظور از لوازم جانبی در طراحی داخلی به سبک مراکشی کاسه‌های چوبی، گلدان‌های سفالی یا گلدان‌های شیشه‌ای رنگی، آینه‌های تزیینی، زیورآلات آهنی، سرامیک‌های نقاشی شده با دست است که افزودن آن‌ها به فضا احساس خانه را بیشتر می‌کند. از عناصر دکوراتیو و صنایع‌دستی زیبا که مخصوص سبک مراکشی است فانوس مراکشی است که می‌توان آن را در طراحی داخلی مسکونی مانند اتاق نشیمن یا اتاق‌خواب قرارداد. طرح‌های مشبک فانوس‌ها نور را با طرح‌های بسیار زیبا در فضا پراکنده می‌کنند و فضایی رؤیایی می‌سازند.

7. دکوراسیون داخلی به سبک مراکشی؛ مبلمان

از دیگر ویژگی های دکوراسیون مراکشی مبلمان چوبی با طراحی‌های حک شده با دست است. همه طراحی‌ها نباید مطابقت داشته باشند؛ چرا که در این سبک غیرمتعارف‌بودن و ناهماهنگ‌بودن مرسوم است. از رنگ‌های زنده و پررنگ مانند نارنجی، قرمز پررنگ برای مبلمان و کوسن‌ها استفاده می‌شود.

الگوها و اتصالات

8. الگوها و اتصالات

الگوهای هندسی و تکراری در رنگ‌های مختلف در طراحی داخلی به سبک مراکشی زیاد دیده می‌شود و همین امر این سبک را متمایز می‌کند. الگوها و طرح‌های هندسی در کف، منسوجات، لوازم جانبی و حتی مبلمان هم استفاده می‌شوند. برای اتصالات از آهن فرفورژه و در برخی طراحی‌ها از مس نیز استفاده می‌شود. در سبک مراکشی و طراحی کوراسیون به سبک سنتی و آمیخته بافرهنگ و هنر است.

جمع‌بندی

خانه مراکشی سازه‌ای چندوجهی است با نمای گچی سفید که دارای سقف بلند، حکاکی‌های پیچیده، ورودی‌های طاق‌دار، طاقچه‌های قوس‌دار، دیوارهای منحنی، کاشی‌کاری‌های بزرگ، طرح‌های متنوع، حیاط‌های کاشی شده، الگوها و طرح‌های هندسی تکرار شده. این ویژگی های دکوراسیون مراکشی آن را به سبکی محبوب در جهان تبدیل کرده است.  این معماری باتوجه‌به موقعیت جغرافیایی کشور مراکش برگرفته از فرهنگ و سنت چندین کشور است و رنگ‌های آبی و سبز آن یادآور رنگ دریا است. در طراحی داخلی به سبک مراکشی رنگ‌ها جریان دارند و انرژی و گرما از محیط دریافت می‌شود.

سبک مراکشی فرهنگ و هنر را به نمایش در می‌آورد و زیبایی منحصربه‌فردی به خانه‌ها می‌دهد. برای دکوراسیون داخلی به سبک مراکشی بهتر است از رنگ‌های شاد و پر رنگ برای لوازم و جزئیات استفاده شده و از فانوس‌های بزرگ برای نورپردازی و رمانتیک کردن فضا استفاده شود. این سبک برای خانه‌های سنتی و مدرن قابل‌اجرا است. گروه معماری آرت دیزاین با مدیریت حسام سلیمانی مطمئن‌ترین و باتجربه‌ترین مجموعه در زمینه طراحی داخلی شما را برای اجرا و رسیدن به خانه‌ای زیبا و دلنشین کمک خواهند کرد. برای آشنایی بیشتر با این مجموعه می‌توانید از پروژه ها دیدن فرمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ضد اسپم *Captcha Plus loading...

Close Menu