نکات طلایی طراحی داخلی بانک با دکوراسیون شیک

از مهم‌ترین موارد طراحی داخلی بانک، رعایت استانداردهای امنیتی و حفظ حریم خصوصی مراجعان و کارمندان است. طراحی مدرن دکوراسیون داخلی بانک نشان‌دهنده اهمیت شعبه بانکی و حرفه‌ای بودن آن است. ازآنجایی‌که در فضاهایی مانند بانک‌ها، رفت‌وآمد مراجعان زیاد است باید حساسیت‌های مربوط به این محیط‌ها در نظر گرفته شود. به همین دلیل لازم است برای طراحی دکوراسیون داخلی بانک به طراحان متخصص و کاملاً حرفه‌ای مراجعه کرد.

پیش از توجه به دکوراسیون داخلی شیک بانک، توجه به نکات امنیتی و کاربردی‌بودن محیط اهمیت زیادی دارد. در این مقاله از گروه معماری آرت دیزاین به مدیریت حسام سلیمانی نکات طلایی طراحی داخلی بانک را بررسی می‌کنیم.

انواع فضاها در طراحی داخلی بانک

انواع فضاها در طراحی داخلی بانک

همه ما با فضای بانک آشنا هستیم و قطعاً برای امور بانکی به این بخش از شهر مراجعه کرده‌ایم. هر بانک از دو بخش کلی فضای عمومی و خصوصی تشکیل شده است. فضاهای عمومی شامل ورودی بانک، بخش خدمات به مشتریان، بخش صندوق امانات و سالن انتظار بانک است. نقطه مقابل فضای عمومی، فضای خصوصی قرار دارد که تنها کارکنان به آن بخش دسترسی دارند.

فضای خصوصی بانک شامل گاوصندوق یا خزانه، اتاق مدیریت، فضای کاری کارمندان و اتاق تأسیسات است. به دلیل حساسیت فضاهای خصوصی، تأمین امنیت این بخش اهمیت زیادی دارد. به همین دلیل در طراحی داخلی بانک قبل از توجه به فاکتورهای مربوط به اصول زیبایی‌شناسی، باید توجه به امنیت بانک در اولویت قرار گیرد.  

فاکتورهای مهم در طراحی دکوراسیون داخلی بانک

ازآنجایی‌که بانک یک فضای عمومی محسوب می‌شود و روزانه افراد زیادی در آن در رفت‌وآمد هستند؛ لازم است در طراحی داخلی بانک علاوه بر تأمین امنیت، فضا به‌دور از یکنواختی باشد. در طراحی مدرن دکوراسیون داخلی بانک، سادگی و مدرن بودن حرف اول را می‌زند. در ادامه، فاکتورهای مهم در طراحی یک دکوراسیون داخلی بانک را بررسی می‌کنیم.

فاکتورهای مهم در طراحی دکوراسیون داخلی بانک

1. امنیت

قبل از پرداختن به دکوراسیون داخلی شیک بانک، توجه به امنیت و تأمین آن در طراحی داخلی بانک حرف اول را می‌زند. جداسازی فضای مشتریان و کارمندان، توجه به نکات امنیتی بخش صندوق امانات و خزانه از مهم‌ترین موارد امنیتی هستند. استفاده از شیشه‌های ضدگلوله و دوربین‌های مداربسته از دیگر موارد امنیتی در طراحی داخلی بانک است.

2. اهمیت رنگ در طراحی داخلی بانک

با ورود به یک فضای جدید، رنگ یکی از اولین چیزهایی است که چشم بیننده را به خود جلب می‌کند. همانند طراحی داخلی اداری در طراحی داخلی بانک بهتر است از ترکیب دو تا سه‌ رنگ استفاده شود. این ترکیب‌های رنگی را می‌توان در دیوارپوش‌ها، مبلمان، میز و صندلی و کف‌پوش‌ها اجرا کرد. در طراحی مدرن دکوراسیون داخلی بانک می‌توان ترکیب رنگی را متناسب با رنگ برند و لگوی بانک انتخاب کرد.

3. نورپردازی و تاثیر آن بر بازدهی کار کارمندان

همانند طراحی داخلی صرافی، نورپردازی در بانک‌ها نیز اهمیت ویژه‌ای دارد. کارمندان بانک دو سوم از روز خود را در این فضا می‌گذرانند. از طرف دیگر حضور مشتریان نیز اهمیت توجه به نورپردازی در طراحی داخلی را بیشتر می‌کند. ساعات کاری بانک‌ها در طول روز است و ترکیب نور طبیعی و مصنوعی در دکوراسیون داخلی شیک بانک علاوه بر استفاده بهینه از نور، بر بازدهی کاری کارمندان نیز تأثیر مثبت دارد.

در طراحی داخلی بانک نباید از نورپردازی شدید و مستقیم استفاده شود؛ زیرا موجب خستگی چشم‌ها و کاهش راندمان کاری خواهد شد. برای نورپردازی در طراحی دکوراسیون داخلی بانک می‌توان از پنجره‌های قدی و نماهای شیشه‌ای برای بهره‌بردن از نور طبیعی استفاده کرد. همچنین نورهای نقطه‌ای سقفی و لامپ‌های ال‌ای‌دی انتخابی مناسب برای نورپردازی مصنوعی هستند.

متریال های مورد استفاده در طراحی مدرن دکوراسیون داخلی بانک

4. متریال های مورد استفاده در طراحی مدرن دکوراسیون داخلی بانک

یکی دیگر از موارد مهم در طراحی داخلی بانک، متریال‌هایی مانند کف‌پوش‌ها هستند. به دلیل عمومی بودن فضای بانک، کف‌سازی باید به‌گونه‌ای باشد که رنگ آن بسیار روشن نباشد تا آلودگی‌ها به‌راحتی مشخص نشوند و به‌راحتی تمیز شود. از دیگر اصول طراحی داخلی شیک بانک این است که رنگ و جنس کف‌پوش با مبلمان و متریال‌های دیگر همخوانی داشته باشد.

5. المان مهم مبلمان در طراحی داخلی بانک

یکی دیگر از المان‌های مهم در طراحی داخلی بانک، طراحی داخلی صرافی و تمام فضاهای اداری و مسکونی، مبلمان است. در طراحی دکوراسیون داخلی بانک، مبلمان مورداستفاده باید راحت و درعین‌حال زیبا و لوکس باشد. همچنین بین رنگ مبلمان، کف‌پوش، نوع چینش و… هماهنگی برقرار باشد.

طراحی مدرن دکوراسیون داخلی بانک

در طراحی داخلی بانک، سبک مدرن طرف‌داران زیادی داشته و بسیار محبوب است. در این سبک از طراحی داخلی، توجه به‌سادگی و استفاده از خطوط صاف و مستقیم اهمیت زیادی دارد. همچنین رنگ‌های به‌کاررفته در سبک مدرن دکوراسیون داخلی بانک، رنگ‌های روشن و خنثی هستند. مبلمان و وسایل نیز ساده و کاربردی هستند.

فضاهای مختلف در بانک

فضاهای مختلف در بانک

همان‌طور که در یکی از بخش‌های قبلی گفته شد در طراحی داخلی بانک، این محیط از دو بخش کلی یعنی فضای عمومی و فضای خصوصی تشکیل شده است. در ادامه اطلاعات بیشتری درباره جزئیات این فضاها بیان می‌کنیم. آگاهی از این فضاها و نکات مربوط به آن نقش زیادی در طراحی داخلی دکوراسیون بانک دارد.

  • فضای مخصوص کارمندان: این بخش، از فضاهای خصوصی بانک است و مشتریان اجازه ورود به این بخش را ندارند. مساحت و ابعاد این بخش در طراحی داخلی شیک بانک به تعداد کارمندان بستگی دارد.
  • پیشخوان و کانتر: به عبارتی می‌توان قسمت پیشخوان و کانتر را بخش مشترک بین مشتریان و کارمندان بانک به‌حساب آورد. در طراحی داخلی بانک، ابعاد این بخش 1.5×1.5 در نظر گرفته می‌شود. همچنین فاصله باجه‌ها با کارمندان نیز حداقل 1.5 متر است.
  • سالن انتظار: بخش سالن انتظار از فضاهای عمومی بانک است و در طراحی مدرن دکوراسیون داخلی بانک، باید رفاه و فضای لازم برای رفت‌وآمد مشتریان در نظر گرفته شود.
  • خزانه بانک: از بخش‌های خصوصی بانک است که اوراق و اسناد بانکی، وجوه نقد و… در این بخش نگهداری می‌شود. معمولاً طراحان، ابعاد این بخش را بر اساس مساحت بانک از 8 تا 20 متر در نظر می‌گیرند. همانند طراحی داخلی طلا فروشی  و صرافی، تأمین امنیت این بخش حساسیت زیادی دارد.
  • فضای خدمات: این بخش از فضای بانک تنها مخصوص کارکنان بانک است و شامل آبدارخانه، اتاق استراحت کارمندان، سرویس بهداشتی و… است. در طراحی داخلی بانک، مساحت این بخش نیز بر اساس مساحت کلی بانک مشخص می‌شود.

نوع پلان در طراحی داخلی بانک

یکی از فاکتورهای بسیار مهم در طراحی مدرن دکوراسیون داخلی بانک و المان‌های مورداستفاده، نوع پلان است. معمولاً پلان بانک‌ها از نوع پلان باز است. درنتیجه طراح آزادی عمل بیشتری برای طراحی و اجرای دکوراسیون داخلی شیک بانک دارد. پلان‌ باز پیچیدگی و چالش پلان بسته را ندارد و طراح می‌تواند محیطی ساده، زیبا، شفاف ارائه دهد.

نکاتی ظریف درباره اجرای دکوراسیون داخلی بانک

نکاتی ظریف درباره اجرای دکوراسیون داخلی بانک

در طراحی داخلی بانک مانند طراحی داخلی هر فضای دیگر، نکات ظریفی وجود دارند که توجه به آن‌ها می‌تواند فضایی خاص و جذاب خلق کند. این نکات ظریف عبارت‌اند از:

  • نورپردازی در نقاط مهم و استراتژیک مانند میز کار کارمندان و سالن انتظار مشتریان می‌تواند فضایی جذاب خلق کند. همچنین استفاده از نورهای مخفی و تزیینی برای پوسترهای بانک یکی دیگر از این نکات ظریف است.
  • استفاده از مبلمان با طرح‌های ساده و بدون زرق‌وبرق، مبلمانی که در عین راحتی شیک و لوکس باشد. طرح‌های ساده علاوه بر تأمین رفاه حاضران در بانک، آرامش و سادگی جذابی به فضا می‌دهند.
  • استفاده از گیاهان یکی دیگر از ایده‌های جذاب در طراحی داخلی بانک است. گیاهان فضا را از حالت کسالت و یکنواختی خارج می‌کنند. البته باید توجه داشت که این المان دوست‌داشتنی نیازمند مراقبت و نگهداری است.

جمع‌بندی

در طراحی داخلی بانک، قبل از پرداختن به اصول زیبایی‌شناسی باید مهم‌ترین نکته یعنی امنیت را در نظر گرفت. استفاده از دوربین‌های مداربسته، شیشه‌های ضدگلوله، تأمین امنیت بخش‌های خصوصی و به‌ویژه بخش خزانه اهمیت زیادی دارد. در طراحی مدرن دکوراسیون داخلی بانک، سادگی، خطوط صاف و مستقیم و مبلمان‌های کاربردی، ساده و شیک اهمیت زیادی دارد. به دلیل اینکه فضای بانک پلان باز است، طراح آزادی عمل بیشتری برای اجرای یک دکوراسیون داخلی شیک بانک خواهد داشت.

گروه طراحی داخلی آرت دیزاین به مدیریت حسام سلیمانی، از برترین طراحان دکوراسیون داخلی است که با بهره‌گیری از هوش فضایی، خلاقیت، تجربه و مهارت بالا، برترین طراحی‌های داخلی را اجرا می‌کند. توجه به ترندهای جهانی، ترکیب نبوغ و خلاقیت و بهره‌گیری از طراحی‌های موجود در طبیعت، راز موفقیت گروه آرت دیزاین است. برای مشاوره در زمینه طراحی داخلی و کسب اطلاعات بیشتر به صفحه تماس با ما مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ضد اسپم *Captcha Plus loading...

Close Menu