اصول طراحی داخلی باغ رستوران که باید بدانید

برای طراحی داخلی رستوران و طراحی داخلی باغ رستوران لازم است جوانب مختلفی را در نظر بگیرید. در طراحی باغ رستوران متراژ و نوع سبکی که پیاده‌سازی می‌شود با یکدیگر در ارتباط هستند. درصورتی‌که باغ رستوران شما از متراژ زیادی برخوردار است می‌توانید فضاهایی مثل آشپزخانه، انبار و سرویس بهداشتی را در داخل طراحی نمایید. داشتن متراژ بزرگ برای محوطه سازی باغ رستوران بسیار مهم است.

متراژ زیاد این امکان را برای شما فراهم می‌کند تا بتوانید علاوه بر فضای روباز یک فضای سرپوشیده هم طراحی نمایید. درصورتی‌که بتوانید هم فضای سرپوشیده و هم فضای سرباز را ایجاد نمایید باغ رستوران موفقی خواهید داشت؛ زیرا عده‌ای دوست دارند حتی با وجود هوای دلپذیر در فضاهای سرپوشیده غذا را میل نمایند. البته با ایجاد یک فضای سرپوشیده برای روزهای بارانی و برفی همچنان می‌توانید رستوران خود را باز نگه دارید و از مشتریان پذیرایی نمایید.

طراحی داخلی باغ رستوران

طراحی داخلی باغ رستوران

مراجعه انسان به طبیعت و فضای سبز برای رفع خستگی‌های روزمره دنیای مدرن اجتناب‌ناپذیر است. درختان، گیاهان، گل‌های زیبا و صدای آب طراوت و شادی به انسان می‌بخشند و موجب رفع خستگی‌های شدید روزهای کاری از افراد می‌شوند. باغ رستوران‌ها محیط‌هایی به‌دوراز امکانات پر زرق‌وبرق صنعتی هستند که با محیا نمودن فضایی که یادآور طبیعت است پذیرای انسان‌هایی هستند که از استرس‌های زندگی ماشینی گریزان هستند.

لذت غذاخوردن در فضای باغ رستوران‌ها برای افراد بسیاری دوچندان است. معماری و طراحی داخلی باغ رستوران به نحوی است که افراد می‌توانند ساعت‌های طولانی‌تری را بر روی تخت‌ها در فضای باز و یا زیر آلاچیق بنشینند و از محیط اطراف خود در زمان غذاخوردن لذت ببرند. برای رعایت اصل هماهنگی در طراحی داخلی باغ رستوران لازم است نکاتی رعایت شود که در ادامه این مقاله به آن‌ها اشاره شده است.

اصول طراحی باغ رستوران و سفره خانه سنتی

ایده ساخت و طراحی داخلی باغ رستوران در واقع ریشه در دل فرهنگ‌های سنتی ایرانیان دارد. نشستن در فضای سبز و سرو غذا اصولاً در میان پادشاهان ایرانی و در باغ‌ها و کاخ‌های  آن‌ها بسیار رواج داشته است. خدمه آن‌ها معمولاً تخت‌های چوبی بزرگ در زیر سایه درختان و در کنار نهرهای آب می‌گذاشتند تا پادشاهان بر روی آن‌ها نشسته و در مجاورت با طبیعت از خوردن خوراک لذت ببرند. طراحی باغ رستوران سنتی هم همین ایده را در خود پیاده کرده است.

وجود تخت‌های چوبی سنتی به‌جای میز و صندلی‌های نه‌چندان راحت مدرن امروزی، طراحی فضای سبز، سایه‌بان‌هایی مثل آلاچیق و طراحی حوض و نهرهای آب، همگی دست‌به‌دست هم می‌دهند تا محوطه سازی باغ رستوران و سفره‌خانه سنتی دارای طراحی منحصربه‌فردی باشد. طراحی داخلی باغ رستوران سنتی باید به‌گونه‌ای باشد که از همان ابتدا تمامی تزیینات و مبلمان نمایانگر سنتی بودن فضای رستوران باشند. طراح نیز باید تلاش نماید در تمامی فضاهای رستوران سبک سنتی را اجرا و پیاده‌سازی کند. لازم به ذکر است برای طراحی دکوراسیون به سبک سنتی استفاده از عناصری مانند آجر قهوه‌ای، چوب و رنگ‌های اصیل ایرانی در طراحی باغ رستوران بسیار مؤثر خواهد بود.

انواع سبک طراحی باغ رستوران

انواع سبک طراحی باغ رستوران

بعد از انتخاب مکان موردنظر برای طراحی داخلی باغ رستوران باید سبک باغ رستوران را تعیین نمایید. البته جهت انتخاب سبک مناسب لازم است به بودجه‌ای که در نظر گرفته‌اید توجه داشته باشید. برخی اوقات ممکن است با انتخاب بعضی از سبک‌های مدرن هزینه‌های شما افزایش پیدا کند و در نیمه‌راه با مشکل مواجه شوید. سعی کنید در انتخاب سبک مناسب عاقلانه و واقع‌گرایانه عمل نمایید. در ادامه به سبک‌های موجود  جهت طراحی داخلی باغ رستوران‌ها اشاره شده است.

1. طراحی داخلی باغ رستوران سنتی

برای طراحی باغ رستوران سنتی لازم است که تمامی المان‌ها حس و حال سنتی بودن فضا را القا کنند. لازم به ذکر است که در بعضی از موارد نوع ساختمان به شکلی است که از نظر ساخت، سالن‌ها، پنجره‌ها، ایوان و حتی ستون‌ها و جزئیات در تطابق کامل با معماری سنتی ایران هستند. در این موارد فضا می‌تواند به‌راحتی و به شکل خالص احساساتی که باید را به مشتری‌های خود انتقال دهد؛ اما درصورتی‌که چنین ساختمانی در دسترس نباشد شما می‌‎‏توانید با استفاده از مصالح منحصربه‌فرد و باتوجه‌به سلیقه ایرانی محیط سفره‌خانه را به محیطی گرم و دلپذیر تبدیل نمایید.

اصولاً سفره‌خانه‌ها یا همان رستوران‌های سنتی جلوه خاصی دارند که به علت تبعیت از فرهنگ ایرانی است. یکی از مرسوم‌ترین مواردی که در طراحی سفره‌خانه‌ها به چشم می‌خورد این است که معمولاً دو فضا دارند. یکی از این فضاهای موجود سرپوشیده و دیگری اصولاً به‌صورت باز است.

2. طراحی باغ رستوران کلاسیک

قطعاً طراحی داخلی باغ رستوران سبک کلاسیک شکوهمندتر و پر زرق‌وبرق تر از سبک مدرن و سنتی است. طراحی داخلی کلاسیک دارای جزئیات و تزیینات زیادی است به همین علت توصیه می‌شود از چوب که یک متریال انعطاف‌پذیر در طراحی است استفاده کنید. توجه داشته باشید که باید دکوراسیون داخلی کلاسیک با سایر المان‌های دکوراسیون چوبی و وسایل هم‌خوانی داشته باشد. چیزی که لازم است به آن خیلی توجه شود سنگ‌فرش مناسب برای طراحی باغ رستوران است که بسیار موردتوجه مشتریان است.

به‌عنوان‌مثال یک سنگ‌فرش از سنگ‌های مالون یا سنگ‌های کوهی با بندهای باز و یا با بندهای چمن می‌تواند یک گزینه مناسب و جدید درعین‌حال کلاسیک را به مشتریان ارائه نماید. در سبک باغ رستوران کلاسیک اغلب از گیاهان هرس شده، مجسمه‌های سنگی، ستون‌های رومی با سرستون‌های مختلف و قوس‌های معروف رومی استفاده می‌شود.

طراحی داخلی باغ رستوران مدرن

3. طراحی داخلی باغ رستوران مدرن

سبک مدرن برای طراحی باغ رستوران در عین سادگی بسیار کاربردی و جذاب است. در طراحی داخلی باغ رستوران توجه به بخش‌های مختلف بسیار حائز اهمیت است. همچنین در طراحی مدرن باغ رستوران طبیعت الگوی اصلی قرار گرفته می‌شود و از رنگ‌های کرم، خاکی و آجری در کنار دکوراسیون داخلی قهوه‌ای که الهام گرفته شده از طبیعت هستند، استفاده می‌شود. معمولاً جهت طراحی نمای کافه از ترکیب شیشه، آجر و فریمی آلومینیومی برای اطراف سقف استفاده می‌کنند.

توجه داشته باشید یکی از علل اصلی مراجعه مشتریان به این رستوران‌ها محوطه باغ رستوران‌ها است که شامل باغ، نهر آب، درختان بلند و… است. سعی می‌شود تاحدامکان از نمای شیشه استفاده شود تا تمام عناصر بصری یک محیط طبیعی برای افراد از داخل رستوران چشم‌انداز خوبی داشته باشد.

محوطه سازی باغ رستوران

طراحی داخلی باغ رستوران شامل طراحی پلان، طراحی محوطه سازی باغ رستوران، تعریف فضاهای سبز، انتخاب بهترین گل و گیاهان مناسب اقلیم منطقه با بهره‌گیری از خلاقیت است. در ادامه این مقاله به مواردی که برای طراحی یک باغ رستوران لازم است به آن‌ها توجه شود اشاره شده است.

1. آلاچیق       

به‌طورکلی باید گفت که آلاچیق‌ها در فضای باز به‌عنوان یک سرپناه، انتخاب مناسبی هستند. می‌توانید اسکلت آلاچیق‌ها را در طراحی داخلی باغ رستوران طوری طراحی نمایید که بستر مناسبی برای گیاهان بالارونده باشند. توجه به این نکته باعث می‌شود تا رایحه خوشبویی در اطراف آلاچیق‌ها بپیچد. همچنین آلاچیق را می‌توانید در دو جنس چوبی و فلزی و در اشکال مربع یا گرد و در اندازه‌های مختلف سفارش دهید.  درصورتی‌که از آلاچیق چوبی استفاده می‌کنید سعی کنید آن را از چوب ترموود تهیه نمایید.

2. تخت در طراحی داخلی باغ رستوران

در طراحی داخلی باغ رستوران اصولاً تخت مناسب جهت محوطه سازی باغ رستوران را بر اساس سبک خریداری می‌کنند. اگر سبک طراحی رستوران شما سبک دکوراسیون سنتی است بهتر است تخت را با جنس چوب نراد روس تهیه نمایید که در برابر نور خورشید و بادوباران مقاوم است. تخت‌ها را باتوجه‌به فضایی که دارید می‌توانید در ابعاد مختلف و در رنگ‌های متنوع سفارش دهید. توجه داشته باشید که برخی از افراد ترجیح می‌دهند بعد از صرف غذا کمی استراحت نمایند و سپس رستوران را ترک کنند. وجود این نوع تخت‌ها می‌توانند به میزان کافی راحتی را در اختیار مشتریان قرار دهند.

3. میز و صندلی

میز و صندلی رستورانی گزینه مناسب دیگری است که می‌توانید در طراحی باغ رستوران برای محوطه خارجی باغ انتخاب نمایید. لازم به ذکر است که بهترین نوع میز و صندلی جنس چوب است که احساس صمیمیت را انتقال می‌دهد. توجه داشته باشید که ابعاد میز و صندلی را باتوجه‌به فضای موجود در نظر بگیرید.

روشنایی و نور پردازی

4. روشنایی و نور پردازی

چراغ‌های خورشیدی جهت استفاده در طراحی داخلی باغ رستوران برای تابستان انتخاب مناسبی هستند؛ اما در زمستان کمی غیرقابل‌اعتماد می‌شوند. لازم به ذکر است که روشنایی علاوه بر ایجاد حس امنیت می‌تواند زیبایی را نیز به رخ بکشد. توجه داشته باشید که به دلیل باز بودن محوطه در روز نیازی به روشنایی نیست و از نور طبیعی می‌توانید بهترین بهره را ببرید؛ اما در شب برای روشنایی محوطه لازم است یک نورپردازی سرتاسری داشته باشید تا محیط کاملاً روشن شود. همچنین در کنار آن می‌توانید برای جلب‌توجه از برخی نورپردازی‌های خاص با رنگ‌های قابل‌توجه در طراحی نمای باغ رستوران استفاده کنید.

در طراحی باغ رستوران سعی کنید به‌درستی نور را در تمام نقاط باغ تقسیم کنید. اهمیت نورپردازی را زمانی می‌توان درک کرد که جهت نشان‌دادن المان‌هایی که در محوطه وجود دارند به نور نیاز است. جهت جلب‌توجه به دیگر ویژگی‌های باغ و اکسسوری‌های خاص مانند مجسمه یا گیاهان تزیینی می‌توان از نورهای متمرکز استفاده نمود. همچنین می‌توانید از انواع فانوس یا شمع بر روی میزها استفاده نمایید. استفاده از ریسه‌های شلنگی در بین برگ‌های درختان هم می‌تواند حسی شاعرانه را ایجاد نماید.

5. اکسسوری های مورد استفاده در باغ رستوران

جهت طراحی داخلی باغ رستوران می‌توانید باتوجه‌به سبکی که انتخاب نموده‌اید محوطه باغ را دیزاین و از اکسسوری‎های مرتبط استفاده کنید. همچنین برای طراحی باغ رستوران می‌توانید در کنار درختان سر به فلک کشیده در محوطه باغ جهت القای حس بهتر از انواع گل‌های زینتی استفاده نمایید. توجه داشته باشید که  طراحی باغچه در گوشه‌وکنار محوطه و کاشت گل‌های رنگارنگ نه‌تنها فضا را بسیار خاص جلوه می‌دهد؛ بلکه در روحیه مشتریان هم بسیار تأثیرگذار است. 

درصورتی‌که فضای خارجی شما محدود است و خبری از درختان سر به فلک کشیده نیست می‌توانید فضای باغ را با استفاده از دیوارهای سبز زیباتر نشان دهید. لازم به ذکر است که این دیوارها را می‌توانید در دو نوع طبیعی و مصنوعی اجرا کنید. استفاده از انواع مجسمه‌های سنگی در کنار آب‌نما، روشنایی‌های مدرن و المان‌های خاص هنری در محوطه‌سازی باغ رستوران می‌توانند فضای باغ را رؤیایی جلوه دهند.

7. طراحی داخلی باغ رستوران؛ کف سازی باغ رستوران

یکی از نکاتی که در طراحی داخلی باغ رستوران باید به آن توجه ویژه شود کف‌سازی باغ رستوران است. برای تداعی حس قدم برداشتن در طبیعت در طراحی باغ رستوران لازم است که از سنگ‌فرش برای کف‌سازی محوطه استفاده شود. ازآنجاکه کف‌پوش‎های استفاده شده برای محوطه سازی باغ رستوران در معرض باد، باران و نور خورشید هستند لازم است که از متریال‌های خاصی برای آن استفاده شود.

بتن به دلیل ارزان‌قیمت بودن، راحتی نصب و نگهداری ساده، می‌تواند انتخاب مناسبی برای کف‌سازی باغ رستوران باشد. سنگ‌فرش‌های بتنی در طرح‌ها و شکل‌های متفاوت جلوه‌ای خاص به کف می‌دهند. سعی کنید کف رستوران را با الگوهای مختلفی چیدمان کنید. در الگوی شطرنجی که یک الگوی کلاسیک است اصولاً از دورنگ سنگ‌فرش استفاده می‌شود.

طراحی داخلی باغ رستوران؛ کف سازی باغ رستوران

جمع‌بندی

شاید یکی از مزایای باغ رستوران‌ها برای مشتریان این باشد که می‌توانند غذای خود را سفارش داده و تا آماده‌شدن آن به تماشای طبیعت بنشینند. وجود گیاهان و فضای سبز در این محیط موجب کاهش اضطراب می‌شود و روحیه افراد را تقویت می‌کند. بسیاری از افراد جهت رفع خستگی‌های روزمره خود آخر هفته به باغ رستوران‌ها می‌روند و از هوای خوش آن محیط بهترین استفاده را می‌برند. به دلیل تمام مزایای گفته شده لازم است که طراحی داخلی باغ رستوران با رعایت تمام اصول و جوانب گفته شده در بالا انجام شود.

اصولاً محوطه سازی باغ رستوران‌های سنتی به‌این‌علت که یادآور بسیاری از خاطرات هستند بسیار مورد استقبال است. سعی کنید در طراحی باغ رستوران سنتی تمام المان‌هایی که به فرهنگ و سنت مربوط هستند را استفاده نمایید. جهت طراحی و گرفتن بهترین ایده‌ها در طراحی باغ رستوران، ویلا، کافه، مراکز تجاری و اداری و … می‌توانید از کارشناسان ما در گروه معماری آرت دیزاین کمک بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ضد اسپم *Captcha Plus loading...

Close Menu